Aprilia Tuareg 660 to motocykl łączący wysoką zdolność jazdy offroadowej z przyjemnością komfortowych podróży. Przeczytaj pełny opis funkcji i cech, sprawdź dane techniczne, obejrzyj zdjęcia.

Od redakcji: Poniżej przeczytacie pełną, kompletą informację prasową od Aprilii na temat Tuarega 660. Znalazł się tam opis modelu, jego pochodzenia i przeznacznia. Aprilia zdradza też szczegóły techniczne podwozia czy zmian w silniku. Znajdziecie też galerię zdjęć.

Platforma 660 reprezentuje początek nowej ery dla Aprilii. Zdefiniowana jest przez lekkie motocykle o wysokich osiągach, łączące atrakcyjny design wraz z unikalnym i jednoznacznie wyszukanym pakietem technologicznym. Jest to odpowiedź Aprilii na nowe pokolenie wymagające lekkich i radosnych pojazdów, które zdolne są do dostarczania emocji tak samo w codziennych przejazdach, jak i w dynamicznej jeździe. Efektem jest gama motocykli z silnikami średniej pojemności, które wprowadzają nową ideę sportowego nastawiania, pasującą do oczekiwań młodego i wymagającego motocyklisty. Stąpając po piętach popularnych modeli RS 660 oraz Tuono 660 przeznaczonych do sportowej jazdy drogowej, nowy model jest prawdziwym motocyklem off-roadowym. Dzierży nazwę, która została wprowadzona przez Aprilię w roku 1985, a która natychmiast stała się legendarna – nazwa tak sugestywna, że o razu wiadomo o co chodzi w tym motocyklu.

Posiadając tak znaczącą historię, nazwa Tuareg wyraża unikalny zestaw wartości: gwarancję jazdy na wysokim poziomie, osiągów oraz radości. Tuareg 660, doskonały motocykl off-roadowy, jest także wyjątkowy na drogach asfaltowych, także w dalekich i wymagających podróżach.

Został zaprojektowany aby towarzyszyć tym, którzy poszukują wolności. Jest ona podstawową wartością w kulturze ludu Tuaregów, którzy identyfikują się imieniem „imohag”, co oznacza „wolny człowiek”. Dostarczenie daru, jakim jest wolność, to prawdziwa misja Aprilii Tuareg. Motocykl został rozwinięty na bazie wyjątkowego silnika 2-cylindrowego Aprilia 660 i od pierwszych szkiców projektowany był z myślą o architekturze podwozia przeznaczonego do określonych celów. Tuareg 660 zaprojektowany, rozwinięty i skonstruowany został, aby stanowić najlepszą kombinację jednocylindrowych maszyn enduro oraz średniego rozmiaru maszyn adventure. Dwa przeciwne światy – do teraz.

Tuareg 660 podnosi poprzeczkę dla off-roadowych motocykli adventure. Jednocześnie jednak umieszcza swojego wyjątkowo podróżniczego ducha w centrum uwagi – to za sprawą nienagannych zdolności asfaltowych, pakietu technicznego klasy premium, żywiołowego silnika dwucylindrowego o mocy 80 KM oraz niewielkiej masy wynoszącej zaledwie 187 kg bez płynów.

Styl: perfekcyjny przykład funkcjonalnego designu

Projekt Tuarega 660 jest efektem pracy PADC (Piaggio Advanced Design Center), czyli biura projektowego Grupy Piaggio zlokalizowanego w Pasadenie, Kalifornia. Ten uprzywilejowany punkt obserwacyjny na świat jest miejscem, gdzie rodzą się najnowsze trendy, zanim jeszcze staną się popularne globalnie. Projektanci, kierowani przez Miguela Galluzzi, nakreślili odważny i wysoce wyróżniający się styl. Wyznacznikiem procesu była eliminacja elementów, które nie mają konkretnego celu, aby finalnie ograniczyć rozmiar i masę motocykla. Styl został wykuty w ramach poszukiwania perfekcyjnego balansu pomiędzy formą a cechami technologicznymi/funkcjonalnymi.

Motocykl czerpał inspirację ze świata zewnętrznego oraz z przedmiotów i techniki używanej w czynnościach przygodowych: wysoce funkcyjne elementy, które sprawiają, że pierwiastek techniczny jest źródłem ich piękna. W ten sam sposób projekt Aprilii Tuareg 660 oddaje ideę pojazdu, który jest gotowy do wyzwań i pozostaje skupiony na funkcjonalności. Z drugiej strony, grafiki i logotypy wersji Indaco Tagelmust są jasnym hołdem dla modelu 1988 Tuareg 600 Wind.

Jako górną owiewkę wybrano rozwiązanie wyjątkowo niepowtarzalne i innowacyjne: składa się ona wyłącznie z jednego, sporego elementu plexiglass. Owiewka jest przeźroczysta, aby jasno ukazać elegancko dopracowany wspornik, stworzony z wyszukanego technopolimeru wzbogaconego włóknem szklanym. Wspornik owiewki pełni także funkcję wspornika zegarów: oto dowód starannego procesu projektowania. Z tego samego powodu pod kanapą nie znalazły się klasyczne, boczne, plastikowe panele – zastąpione zostały dwoma panelami, które można zdemontować przy montażu zestawu bocznych kufrów (dostępne oddzielnie jako akcesoria), które dzięki temu znajdują się bliżej środka motocykla.

Oświetlenie motocykla, w pełni w technologii LED, to przede wszystkim nowy, kompaktowy reflektor przedni, posiadający okalające światło DRL. Po raz pierwszy w tej kategorii, Tuareg 660 wprowadza zastosowanie dwuwarstwowej owiewki, służącej jako element aerodynamiczny – która skutecznie zaprezentowana została także w modelach RS 660 i Tuono 660. Oto kolejne potwierdzenie starań Aprilii w zakresie aerodynamiki, które owocują coraz bardziej wyszukanymi rozwiązaniami poprawiającymi osiągi i komfort.

Ergonomia oraz jakość jazdy: prawdziwa Aprilia

Nakreślenie ergonomii motocykla było jednym z najbardziej skomplikowanych wyzwań w procesie rozwoju, tym bardziej, że podstawowym celem Tuarega 660 jest reprezentowanie tego, co najlepsze w dwóch różnych światach: w świecie jednocylindrowych enduro i w świecie motocykli adventure. Rzędowa konfiguracja dwucylindrowego silnika Aprilia pozwoliła projektantom zastosować odpowiednią wysokość kanapy, w połączeniu ze znacznie mniejszym łukiem rozkrokowym, dzięki czemu każdy motocykla łatwiej podeprze się o ziemię, niezależnie od wzrostu.

W celu połączenia długiego skoku osi koła – stanowiącego podstawę jazdy off-roadowej – wraz z łatwością zajęcia miejsca za kierownicą, obszar tylnej ramy pomocniczej został maksymalnie obniżony, a to pozwoliło na zastosowanie smukłej i praktycznej owiewki tylnej. Równie duża uwaga poświęcona została wymiarom, aby osiągnąć ekstremalnie kompaktowy i wąski motocykl, szczególnie w miejscu, gdzie motocyklista łapie nogami zbiornik. Pomimo tego zbiornik chwali się potężną pojemnością 18 litrów, co pozwala na przejechanie 450 kilometrów.

Pozycja jazdy sprawia, że podróżowanie jest jeszcze przyjemniejsze. Nogi są umiarkowanie zgięte, a plecy wyprostowane. Szeroka, wysoka, zwężana kierownica aluminiowa zapewnia optymalną kontrolę nad przodem motocykla, gwarantując kierowcy doskonałe wrażenia i wyczucie, typowe dla każdego podwozia Aprilia. Pasażer także ma zapewniony komfort podróży za sprawą długiej i wygodnej kanapy oraz dwóch zintegrowanych uchwytów.

Off-roadowe przeznaczenie Tuarega 660 staje się oczywiste podczas jazdy stojącej: ekstremalnie kompaktowy obszar centralny jest celnym odwzorowaniem jednocylindrowych motocykli enduro, a kształt kanapy i bocznych paneli sprawia, że motocyklista ma sporo miejsca na ruch. Aby zapewnić pełną kontrolę w off-roadzie, gumowe wkładki podnóżków można wyjąć, a końcówkę dźwigni hamulca nożnego da się łatwo podnieść. Wysoka kierownica pozwala na lekko przechylone do przodu położenie ciała, aby utrzymać wyprostowaną pozycję w nieustannie aktywnej jeździe. Drobiazgowa staranność ograniczania masy każdego podzespołu obniżyła masę w stanie gotowym do jazdy do zaledwie 204 kg, co jest niespotykanym wynikiem w kategorii motocykli adventure z silnikami o średniej pojemności. Niewielka waga, kompaktowość, perfekcyjny balans, połączone z rekordowym skokiem zawieszenia, czynią z Tuarega nowy wyznacznik dla sportowej i efektywnej jazdy off-roadowej.

Architektura podwozia: Aprilia podnosi poprzeczkę po raz kolejny

Architektura podwozi stosowanych w motocyklach Aprilia zawsze uznawana była za najlepszą na świecie, dzięki efektywności w jeździe sportowej, a szczególnie dzięki wyjątkowemu i niepowtarzalnemu wyczuciu przedniego koła. Jest to efekt kultury projektowej i konstrukcyjnej czerpanej bezpośrednio z doświadczenia Aprilia Racing, które do tej pory zapewniło 54 tytuły mistrza świata. Celem architektury podwozia Tuarega 660, podobnie jak w przypadku drogowych kuzynów, jest podniesienie poprzeczki w swojej kategorii, zarówno na asfalcie jak i w off-roadzie. Wszystko jest oczywiście zupełnie inaczej niż w RS oraz Tuono, ponieważ Tuareg przeznaczony jest do użytku „heavy duty” – czyli w wymagającym off-roadzie, gdzie znaczące możliwości ładunkowe także są istotnym czynnikiem.

Rama to nowa struktura z wytrzymałych rur stalowych i odlewanych płaskowników; rama pomocnicza przyspawana jest do ramy głównej aby osiągnąć prawdziwie wytrzymałą konstrukcję, która potrafi wytrzymać obciążenie do 210 kilogramów. Takie możliwości spełniają wszelkie potrzeby podróżowania z pasażerem i załadowanymi kuframi. Wytrzymałość strukturalna jest wzmocniona dzięki 6 punktom montażowym silnika do ramy (w porównaniu do 3 w RS 660 oraz do 2 w Tuono 660), w związku z czym silnik nie jest już elementem nośnym (jak w RS 660 i Tuono 660), ale elementem wzmacniającym. Pozycja silnika została obrócona o około 10° do tyłu w porównaniu z modelami drogowymi. To sprawia, że cylindry są bardziej pionowe, ograniczony jest efekt myszkowania (oś obrotu „yaw”) motocykla oraz poprawia się zwrotność na ciasnych zakrętach.

Dwuramienny wahacz aluminiowy, znacznie dłuższy dla zapewnienia maksymalnej trakcji, posiada punkt mocowania jednocześnie w ramie i w silniku, a pracuje dzięki amortyzatorowi na dźwigienkach progresywnych. Układ zawieszenia Kayaba, z ekstremalnie długim skokiem (240 mm), posiada hydrauliczną regulację tłumienia i kompresji oraz napięcia wstępnego sprężyny (dla amortyzatora tylnego jest to łatwa w obsłudze dźwignia hydrauliczna). Rozwiązanie wybrane przez Aprilię jest idealne do pokonywania dowolnych przeszkód stawianych przez wymagające przejazdy off-roadowe, a jednocześnie zapewnia radosną jazdę asfaltową.

Zbiornik paliwa to kolejny element jasno reprezentujący projekt Tuarega 660. Pomimo sporej pojemności (18 litrów) jest ekstremalnie smukły w obszarze, w którym motocyklista łapie go nogami. Ponadto zbiornik jest w pełni chroniony przez ramę, a więc nie wymaga dodatkowych osłon. Jego pionowy kształt sprawia, że paliwo pozostaje blisko środka ciężkości i nie wpływa na dynamikę jazdy, bez względu na ilość lub zmiany pozycji w zbiorniku – na przykład na stromych podjazdach. Obszar pobierania paliwa zlokalizowany jest pod kanapą, co pomaga w centralizacji masy oraz w korzystaniu z paliwa do ostatniej kropli.

Wybór rozmiarów aluminiowych obręczy bezdętkowych jasno wskazuje na off-roadowe przeznaczenie Tuarega 660: z przodu 2,15×21”, z tyłu 4,5×18”. Na obu obręczach znalazły się opony Pirelli Scropion Rally STR w rozmiarach odpowiednio 90/90 oraz 150/70.

Układ hamulcowy Brembo pracuje w oparciu o parę tarcz 300 mm i czterotłoczkowych zacisków z przodu oraz o pojedynczą tarczę 260 mm i jednotłoczkowy, pływający zacisk z tyłu.

Osiągi i bezpieczeństwo z pakietem elektroniki APRC

W zakresie elektroniki Aprilia zawsze pozostawała niedościgniona (pierwsza marka, która wprowadziła przepustnicę Ride-by-Wire, rok 2002 w MotoGP oraz rok 2007 w motocyklu seryjnym), a dziś chwali się pakietem systemów elektronicznych APRC (Aprilia Performance Ride Control). Rozwinięte zostały w zawodach najwyższej rangi, a przez klientów i krytyków uznawane są na jedne z najbardziej efektywnych i zaawansowanych na rynku.

Aprilia Tuareg 660 posiada elektroniczną, wielomapową przepustnicę Ride-by-Wire, zapewniającą dopracowaną, delikatną i progresywną kontrolę już od najniższych prędkości obrotowych silnika. Specjalny pakiet systemów elektronicznych APRC skonfigurowany został pod względem osiągów i bezpieczeństwa, oferując dedykowane ustawienia dla bezpiecznej i emocjonującej jazdy na asfalcie, jednocześnie pozwalając na niczym nie zmąconą, czystą jazdę terenową bez żadnych filtrów.

Pakiet APRC, specjalnie zaprojektowany do modelu Tuareg 660, zawiera:

  • ATC: Aprilia Traction Control, kontrola trakcji, 4 poziomy ingerencji lub dezaktywacja, charakteryzująca się precyzyjnym dostrojeniem logiki pracy.
  • ACC: Aprilia Cruise Control, tempomat pozwalający utrzymać prędkość bez dotykania przepustnicy, przydatny w podróżach.
  • AEB: Aprilia Engine Brake, system kontrolujący siłę hamowania silnikiem po zamknięciu przepustnicy, regulowany w 3 poziomach.
  • AEM: Aprilia Engine Map, 3 różne mapy pozwalają zmienić character pracy silnika oraz sposób oddawania mocy. Nie wpływają na moc maksymalną.

Do szerokiego katalogu dodatków do Tuarega 660 wlicza się AQS: Aprilia Quick Shift, elektroniczny asystent pozwalający na szybkie zmiany biegów biegów do góry bez zamykania gazu i używania sprzęgła. Posiada też funkcję downshift, pozwalającą na redukcję biegów bez sprzęgła.

Wzmacniając wrażenia z jazdy za kierownicą Tuarega 660, Aprilia dopasowała cztery Tryby Jazdy: motocyklista musi jedynie wybrać ten tryb, który najlepiej odpowiada jego potrzebom, aby automatycznie uzyskać optymalne ustawienia kontroli trakcji, hamowania silnikiem, ABSu oraz wszystkich innych parametrów.

Spośród czterech Trybów Jazdy, dwa przeznaczone są do jazdy asfaltowej, jeden do jazdy off-roadowej, jeden jest w pełni personalizowany:

  • Urban, do jazdy codziennej, skalibrowany z myślą o bezpieczeństwie, ABS jest aktywny na obu kanałach;
  • Explore, do ekscytującej jazdy drogowej, skalibrowany aby w pełni cieszyć się trasą, ABS jest aktywny na obu kanałach;
  • Offroad, specjalnie do jazdy terenowej, z minimalnymi poziomami kontroli trakcji i hamowania silnikiem. Mapowanie silnika skonfigurowane dla najłatwiejszego operowania mocą silnika. ABS jest wyłączony na tylnym hamulcu oraz może zostać wyłączony na przednim hamulcu;
  • Individual; pozwala na pełną personalizację systemów elektronicznych.

Zarządzanie elektroniką odbywa się przez w pełni intuicyjny zestaw przełączników na kierownicy: po lewej można szybko zmienić ustawienia kontroli trakcji i tempomatu (poza innymi funkcjami); po prawej można szybko zmienić pożądany tryb jazdy.

5-calowy, kolorowy ekran TFT zapewnia perfekcyjny wgląd we wszelkie parametry oraz posiada czujnik zmierzchu dopasowujący poziom podświetlenia do jasności otoczenia. Na liście akcesoriów znajduje się także Aprilia MIA, czyli platforma multimedialna Aprilia, pozwalająca na połączenie smartfonu z motocyklem i poszerzenie funkcji ekranu. System Aprilia MIA posiada protokół połączenia redukujący zużycie baterii w smartfonie do minimum oraz posiada system infotainment zarządzający asystentem głosowym, połączeniami telefonicznymi, czy muzyką za pomocą przycisków na kierownicy. Posiada też funkcję nawigacji, pozwalającą na wyświetlanie wskazówek na ekranie motocykla. Aplikacja Aprilia MIA pozwala motocykliście na zapamiętanie przejazdów i analizowanie danych bezpośrednio na smartfonie, wliczając telemetrię opartą o geolokalizację.

Charakter i osiągi 80-konnego 2-cylindrowego silnika Aprilia

Ultra-nowoczesny silnik dwucylindrowy 660, baza nowej rodziny Aprilia, stworzony został z myślą o zastosowaniu w szerokiej gamie motocykli o różnym przeznaczeniu: wszechstronność była jednym z celów projektowych, tak jak wysokie osiągi i niska waga. To był jeden z powodów stworzenia silnika dwucylindrowego przechylonego do przodu, jednostki ekstremalnie kompaktowej, pochodzącej z przedniej połowy silnika 1100 V4, z którego czerpie założenia i wymiary, z homologacją Euro 5. Taka konfiguracja wyróżnia się kompaktowymi wymiarami i niską masą; silnik z ograniczonymi elementami wystającymi w pionie i poziomie pozwala na swobodę projektową – zarówno pod względem umieszczenia organów fundamentalnych jak dolot czy wydech, ale także pod względem architektury podwozia, ponieważ świetnie pasuje do różnych struktur.

Konfiguracja przechylona do przodu zapewnia komfort dla motocyklisty dzięki lepszej dystrybucji ciepła, a także pozwala projektantom na korzystanie z przestrzeni dookoła. Ponadto taka architektura sprzyja chłodzeniu, częściowo za sprawą genialnych, dwuwarstwowych owiewek, które we wszystkich modelach Aprilia 660 przyspieszają przepływ powietrza. Długie kolektory wydechowe powstały w tym samym celu, korzystając z pionowej konstrukcji – układ idealny do szybkich serwisów.

Nowy, dwucylindrowy silnik Aprilii powstał dzięki doświadczeniu uzyskanemu przy mocarnym silniku znanym z RSV4; dzięki temu korzysta z ekstremalnie wydajnych, sprawdzonych i przetestowanych fundamentów: głowica, komora spalania, kanały, cylindry i tłoki pochodzą z V4. Średnica tłoka to także 81 mm, dokładnie jak w jednostce V4 1099 ccm, natomiast skok tłoka wynosi 63,9 mm. Decyzja o zastosowaniu technologii z V4 gwarantuje ponadprzeciętne osiągi, szczególnie przy stosunkowo wysokiej prędkości suwu tłoka w stosunku do pojemności skokowej. Naturalnie wszystkie komponenty silnika, wliczając odlewy, zostały zaprojektowane specjalnie dla jednostek 660.

Skrzyni korbowo-tłokowa podzielona jest poziomo na dwie części, z cylindrami wbudowanymi w górną część bloku silnika aby zredukować rozmiar oraz wzmocnić wytrzymałość. Cylindry są przesunięte względem wału korbowego aby zminimalizować tarcia wewnętrzne podczas suwu tłoka.

Poza osiągami i niską masą, kolejnym celem projektowym było uzyskanie charakteru i agresywności typowych dla silników V-twin. Aby to osiągnąć, wybrano przesunięcie czopów wału korbowego o 270°. Oznacza to, że spalanie jest asymetryczne, przesunięte o 270° dla osiągnięcia nieregularnych zapłonów, co przekłada się na osiągi i dźwięk podobny do V-twinów. Ponadto taka konfiguracja pozwala łatwo wyważyć zmienne siły pierwszego i drugiego stopnia, używając wyłącznie jednego wałka wyrównoważającego.

Zabiegi dostosowania silnika do Tuarega dotyczyły górnych i dolnych partii silnika, aby osiągnąć wzmocnienie momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów oraz zagwarantować odpowiednie smarowanie w warunkach jazdy terenowej. Dwa wałki rozrządu w głowicy, z 4 zaworami na cylinder, napędzane pionowym łańcuchem, otrzymały zoptymalizowane krzywki otwarcia zaworów, aby zwiększyć moment w dolnych obrotach. Taki był także cel zastosowania nowego układu dolotowego z dłuższymi kanałami i nową puszką filtra powietrza, umieszczoną pomiędzy główką ramy i zbiornikiem. Finalnie nowy układ wydechowy optymalizuje osiągi silnika na niskich i średnich obrotach. Opracowano algorytm zarządzania przyspieszeniem zapłonu dla Tuarega 660, który usprawnia spalanie w dowolnych warunkach temperaturowych, optymalizując osiągi i konsumpcję paliwa. W porównaniu do drogowych kuzynów, przełożenie pierwszego biegu jest krótsze, tak jak przełożenie napędu końcowego z dwoma zębami mniej na zębatce zdawczej (15 w porównaniu do 17 w RS 660 i Tuono 660), aby poprawić czas reakcji na ruch manetką gazu. W zakresie smarowania zastosowano nową miskę olejową, która ma taką samą pojemność, ale jest wyżej, aby zwiększyć prześwit do zachwycających 240 mm. Miska posiada nowe ściany, dzięki czemu odpowiedni poziom oleju utrzymuje się we wszystkich warunkach; jest też nowy smok olejowy z innym otworem ssącym. Obwód olejowy posiada nowy kanał w połówce silnika, przekazujący olej do miski, przeciwdziałając stagnacji w skrzyni biegów.

Tak jak w RS 660 oraz Tuono 660, wielotarczowe mokre sprzęgło z tłumikiem drgań posiada mechaniczny system asystujący, dzięki czemu operowanie dźwignią sprzęgła na kierownicy przebiega ekstremalnie miękko, bez nadmiernej siły.

Osiągnięte w ten sposób wartości mocy są wyższe, niż w silnikach o wyższej pojemności: moc maksymalna to 80 KM przy 9250 obr/min; moment obrotowy wynosi 70 Nm przy obrotach znacznie niższych, niż w RS 660 (6500 zamiast 8500 obr/min w RS 660), a 75% momentu dostępne jest już od poziomu 3000 obr/min, co zamienia się w 85% przy 4500 obrotów. System wtryskowy posiada dwie przepustnice o średnicy 48 mm z różną długością kanałów, aby zoptymalizować pracę przy wysokich i średnich prędkościach.

Wersje i kolory

Aprilia była pierwszą marką, która wyłamała się z tradycyjnych schematów kolorystycznych, w których świat motocyklowy uwięziony był od dekad, wliczając fantastyczne malowania dostępne już w latach ’90. W nawiązaniu do tradycji, a także aby w pełni odróżnić się wizualnie, Aprilia Tuareg 660 dostępna jest w barwie Acid Gold. Kolor ten z sukcesem wprowadzony został w modelach RS i Tuono oraz najlepiej podkreśla innowacyjny design Tuarega 660.

Aprilia Tuareg 660 dostępny jest też w wersji Martian Red, z przenikającymi się barwami czerni i czerwieni, które są częścią sportowego dziedzictwa Aprilii. Trzecia grafika nazywa się Indaco Tagelmust i jest najbardziej ikoniczna – inspiruje się malowaniem z 1988 Tuareg Wind 600.

Moc silnika Aprilii Tuareg 660 może zostać zredukowana do 35 kW, co jest idealnym rozwiązaniem dla początkujących motocyklistów – pozostałe cechy techniczne pozostają bez zmian.

Galeria zdjęć – Aprilia Tuareg 660: