Spis treści
Piaggio MP3 530 hpe na rok 2023 stał się jeszcze bardziej zaawansowany, posiada systemy wspomagające ARAS, ekran TFT, bezkluczykowy start oraz kamerę cofania! MP3 530 hpe już dostępny jest w Polsce!
- Prawdziwa ikona wielkomiejskiej mobilności i niekwestionowany lider rynku, trójkołowy skuter Piaggio został całkowicie odnowiony i podnosi poprzeczkę technologiczną
- Bezprecedensowy poziom komfortu, bezpieczeństwa oraz zaawansowanego technologicznie wyposażenia i funkcji: nowy Piaggio MP3 to pierwszy na świecie skuter z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy ARAS, opracowanymi przez Piaggio Fast Forward
- Nowy sportowy design, 7-calowy ekran TFT, bezkluczykowy start, system łączności wraz z nawigacją, a w wersji 530 hpe Exclusive jest nawet tempomat i tryb cofania z kamerą cofania
- Trzy wersje napędzane dwoma silnikami: 400 hpe o mocy ponad 35 km i zupełnie nowy 530 hpe o mocy ponad 44 km
Piaggio MP3 – lider rynku 3-kołowych skuterów od 2006 roku
Był rok 2006, gdy Piaggio wprowadziło na rynek pojazd, który na zawsze zmienił oblicze miejskiej i metropolitalnej mobilności: Piaggio MP3 stał się pierwszym i niepowtarzalnym trójkołowym skuterem na świecie, z ekskluzywnym opatentowanym systemem zawieszenia dwóch kół przednich, który łączy bezpieczeństwo samochodu z prostotą i praktycznością skutera oraz z radością typową dla dynamicznej jazdy motocyklem po krętej drodze.
Piaggio MP3 stworzyło nowy segment rynku, w którym pozostaje niekwestionowanym liderem za sprawą ciągłego rozwoju technologicznego. Szesnastoletnia historia sukcesu mierzona jest liczbą ponad 230 000 sprzedanych do tej pory pojazdów. Wynik ten jest jeszcze bardziej przytłaczający, gdy weźmiemy pod uwagę popularność modeli MP3 na rynku globalnym wśród różnego rodzaju odbiorców: od kierowców samochodów poszukujących bardziej praktycznej i coraz bezpieczniejszej alternatywy (Piaggio MP3 można prowadzić tylko z samochodowym prawem jazdy), aż po zaawansowanych motocyklistów, którzy są w stanie wykorzystać zalety i cechy techniczne tego unikalnego pojazdu.
Piaggio MP3 został całkowicie odnowiony. Design jest teraz bardziej sportowy niż kiedykolwiek i czerpie jeszcze więcej inspiracji z branży motoryzacyjnej. Innowacyjne i zaawansowane technologicznie funkcje przenoszą komfort na bezprecedensowe nowe wyżyny.
Piaggio MP3 jest pierwszym na świecie skuterem ARAS Advanced Rider Assistance Systems, z innowacyjnym pakietem funkcji wspomagających kierowcę, opartym na technologii Imaging Radar 4D. Opracowana ona została przez Piaggio Fast Forward, spółkę zależną Grupy Piaggio działającą w Bostonie, USA. Do tego wszystkiego dochodzi bogaty w funkcje, kolorowy 7-calowy ekran TFT (który jest największy w segmencie!), bezkluczykowy start, system łączności wraz z nawigacją, a w wersji 530 hpe Exclusive także tempomat oraz funkcja cofania z kamerą cofania.
Wyprodukowane we Włoszech w fabryce Piaggio Pontedera, modele z nowej gamy Piaggio MP3 wyposażone są w nowoczesne zespoły napędowe z rodziny hpe – High Performance Engine: Piaggio MP3 400 hpe i Piaggio MP3 400 hpe Sport dzielą wariant 400 ccm z ponad 35 KM mocy; podczas gdy topowy Piaggio MP3 530 hpe Exclusive posiada zupełnie nową jednostkę 530 hpe, o rekordowej mocy wyjściowej dla tej klasy: ponad 44 KM.
I nie zapominajmy, że Piaggio MP3 300 hpe również pozostaje częścią gamy. Wyposażony jest w tę samą technologię trzech kół, ale charakteryzuje się bardziej kompaktowymi wymiarami i wydajnością, które dopasowane zostały specjalnie do miejskiej mobilności.
Piaggio MP3 530 hpe Exclusive – zdjęcia z jazdy
Niepowtarzalny design MP3 ewoluuje w kierunku bardziej sportowego wyglądu
Zachowując kultowy wygląd czyniący go niepowtarzalnym, pod względem stylu nowy Piaggio MP3 jasno odcina się od przeszłości. Szerszy i stanowiący lepszą ochronę przód został całkowicie przeprojektowany i teraz jego elementem głównym jest poziomy zespół świateł wykonany w pełni w technologii LED. Po przesunięciu chłodnicy do dolnej części pojazdu, między przednimi kołami a podłogą, na środku przedniej osłony otwiera się mniejszy i bardziej sportowy wlot powietrza, charakteryzujący się trójwymiarową kratką o strukturze plastra miodu. Poniżej znajduje się spojler o pionowym kształcie, będący wynikiem starannych badań aerodynamicznych mających na celu zapewnienie większej stabilności. Spojler wizualnie oddziela dwa przednie koła. Nadkola pozostawiają sporo wolnej przestrzeni nad kołami, a błotniki są lakierowane, aby pasowały kolorystycznie do nadwozia dla poprawienia ciągłości designerskiej całego pojazdy. Szyba przednia to również zupełnie nowy kształt, zaprojektowany w celu zagwarantowania maksymalnej ochrony przy ograniczonej powierzchni.
Nowy model może pochwalić się wieloma detalami inspirowanymi najnowszymi trendami w stylistyce motoryzacyjnej, takimi jak bardziej imponujący, bardziej sportowy pas przedni oraz kierunkowskazy zintegrowane z nadkolami. Trend ten jest jeszcze bardziej widoczny, gdy patrzysz w kierunku tyłu, z muskularnymi liniami prowadzącymi do tylnego reflektora. Tylny zespół świateł posiada unikalny, poziomy kształt, ma wbudowane kierunkowskazy, jest w pełni LEDowy, a poniżej niego otwierają się oryginalne wyloty aerodynamiczne. W ogólnym odbiorze ogon jest bardziej zwarty i elegancki: zupełnie nowa pozycja uchwytu tablicy rejestracyjnej na błotniku, rozwiązanie pojawiające się po raz pierwszy w Piaggio MP3, przyczynia się do wyjątkowo smukłego, uporządkowanego wyglądu tylnej sekcji.
Zgodnie z bardziej sportowym designem, felgi zachowują charakterystyczną, podwójną pięcioramienną konstrukcję, ale z ciaśniejszymi i ostrzejszymi liniami.
Z fotela kierowcy od razu widać dbałość o szczegóły oraz ekstremalnie racjonalne podejście do elementów sterujących: w centrum znajduje się zupełnie nowy 7-calowy kolorowy wyświetlacz TFT, największy w segmencie skuterów trójkołowych. Sterowanie z kierownicy zostało przeprojektowane zgodnie z logiką całego MP3. A wszystko to z korzyścią dla funkcjonalności i ergonomii. Pozostałe elementy sterujące są umieszczone na desce rozdzielczej, która również została udoskonalona – przeprowadzono dokładne badania w celu stworzenia środowiska funkcjonalnego i jak najbardziej przyjaznego dla użytkownika, dokładnie tak jak deska rozdzielcza luksusowego samochodu.
Poprawiono ergonomię całego pojazdu: przede wszystkim pozycja za kierownicą zyskała na komforcie dzięki niewielkim, ale znaczącym zmianom w triangulacji fotel-podnóżek-kierownica. Kierownica została przesunięta do tyłu i podniesiona o 10 mm, podczas gdy podłoga została obniżona o 20 mm dla poprawienia wygody. Przekłada się to na bardziej zrelaksowaną pozycję i większą kontrolę nad pojazdem dla kierowcy. Kanapa jest zupełnie nowa, zarówno dla kierowcy, ale także dla pasażera, który teraz cieszyć się może większą powierzchnią wzdłużną, wyższym uchwytem oraz lepszą przyczepnością materiału. Liczne ulepszenia ergonomiczne obejmują również nowe sterowanie hamulcem postojowym. Dźwignia, zamontowana wyżej na tylnej płycie owiewki przedniej, blisko wyłącznika zapłonu, jest teraz wygodniejsza i łatwiejsza w obsłudze.
Tylna płyta przedniej owiewki posiada teraz dwie osłony antyuderzeniowe tuż przed kolanami kierowcy, osłony są w kolorze kanapy. Nie zabrakło również wygodnego, składanego haczyka na torbę. Schowek nad ekranem posiada szufladę ze złączem USB, idealną do ładowania smartfona lub dowolnego innego urządzenia.
Duży schowek pod siedzeniem, wraz z podświetleniem i matą, został zaprojektowany tak, aby zapewnić maksymalną praktyczność; niemalże prostokątny kształt, bez nierówności i załamań, zapewnia wygodne korzystanie z każdego centymetra sześciennego. Jest miejsce na wygodne zmieszczenie dwóch kasków integralnych lub torby komputerowej. Kanapa otwiera się elektrycznie, obsługiwana jest również z pilota i z aplikacji PIAGGIO MIA. Posiada amortyzator ze wspomaganiem dla płynnego, bezpiecznego otwierania i zamykania.
Detale i szczegóły – zdjęcia Piaggio MP3 530 hpe Exclusive:
Interfejs użytkownika najnowszej generacji
Jednym z elementów charakterystycznych nowej generacji Piaggio MP3 jest niewątpliwie interfejs człowiek-maszyna. Kierowca korzysta z zupełnie nowego 7-calowego, kolorowego wyświetlacza TFT, największego w segmencie skuterów trójkołowych, oraz z elementów sterujących opracowanych w oparciu o zupełnie nową logikę, aby przeglądać wszystkie dostępne informacje i zarządzać licznymi funkcjami w sposób łatwy i przejrzysty.
W głównym obszarze wyświetlacza znalazły się podstawowe informacje – prędkościomierz, obrotomierz, poziom paliwa i temperatura płynu chłodzącego. Ten informacje przeglądać można w dwóch różnych wersjach, analogowej lub cyfrowej. Podświetlenie dzienne lub nocne dopasowywane automatyczne dzięki czujnikowi zmierzchu, wraz z możliwością ręcznej regulacji w ustawieniach.
Duży rozmiar wyświetlacza sprawił, że zastosowano jeszcze bardziej czytelną i wyraźną grafikę. Wszystkie informacje o podróży (całkowity i dzienny licznik przebiegu, średnia prędkość, chwilowe i średnie zużycie paliwa, zasięg na zbiorniku) są zgrupowane po prawej stronie, podobnie jak wszystkie powiadomienia o połączeniach i wiadomościach oraz wskazania nawigacyjne systemu PIAGGIO MIA.
Dzięki praktycznemu joystickowi (góra, dół, lewo prawo), który znalazł się po lewej stronie kierownicy, nawigacja po wyświetlaczu jest zawsze niezwykle łatwa i intuicyjna.
System łączności PIAGGIO MIA (opcjonalnie w wersji 400 hpe) i dedykowana aplikacja Piaggio – dostępna do pobrania w App Store lub Google Play – umożliwiają podłączenie urządzeń z systemem iOS lub Android przez Bluetooth do Piaggio MP3, rozszerzając funkcje ekranu TFT. PIAGGIO MIA zawiera system informacyjno-rozrywkowy, dzięki któremu zarządzać można asystentem głosowym, rozmowami telefonicznymi i muzyką za pośrednictwem praktycznego joysticka na lewym bloku sterowania. PIAGGIO MIA to także funkcja GPS, dzięki której kierowca może przeglądać wskazówki bezpośrednio na ekranie TFT po ustawieniu celu na smartfonie. Aby w pełni cieszyć się wszystkimi tymi funkcjami, Piaggio MP3 oferuje dodatkowo specjalny, dedykowany kask Jet zintegrowany ze słuchawki i interkomem Bluetooth.
Oprócz funkcji nawigacji, zarządzania połączeniami telefonicznymi i zarządzania muzyką, platforma multimedialna PIAGGIO MIA wykorzystuje pełny potencjał nowego kolorowego ekranu TFT. Kierowca zyskuje możliwość przeglądania mnóstwa informacji dotyczących pokonanej trasy i stanu pojazdu, w tym histogramów średniej prędkości i zużycia paliwa lub krzywych mocy i momentu obrotowego – wszystko na ekranie TFT z wartościami wyświetlanymi w czasie rzeczywistym. Wszystkie informacje są również rejestrowane przez aplikację i można je przeglądać na smartfonie poprzez statystyki i intuicyjne infografiki podsumowujące każdą podróż.
Aplikacja na smartfonie umożliwia także łatwe aktywowanie i korzystanie z kolejnych dwóch funkcji: Bike Finder oraz Follow Me. Aby łatwo znaleźć pojazd nawet na najbardziej zatłoczonych parkingach, można zdalnie włączyć kierunkowskazy i klakson. Światła mijania pomogą doświetlić najbliższą okolicę. Wygodna funkcja zapisywania lokalizacji pojazdu po wyłączeniu zapłonu pomoże odnaleźć Twój skuter nawet w najbardziej chaotycznych obszarach miasta.
Kolejną zaletą z punktu widzenia interfejsu użytkownika jest system bezkluczykowy, w który wyposażone są wszystkie modele z nowej serii Piaggio MP3. System Keyless pozwala aktywować zapłon bez konieczności wkładania tradycyjnego kluczyka, upraszczając przy tym wszystkie operacje, takie jak uruchomienie silnika, otwarcie kanapy i klapki paliwa oraz zablokowanie kierownicy. Każdą tę czynność można wykonać wygodnie, z pilotem spoczywającym w kieszeni. Na tylnej płycie owiewki przedniej, klasyczna stacyjka zastąpiona została praktycznym przełącznikiem: aby uruchomić pojazd, wystarczy go nacisnąć (aktywując w ten sposób zapłon, oznaczony komunikatem powitalnym na wyświetlaczu TFT) i obrócić go w pozycję ON. Uruchomienie silnika odbywa się jak zwykle, za pomocą przycisku rozrusznika umieszczonego na prawej stronie kierownicy.
Piaggio MP3 530 hpe Exclusive: esencja nowoczesnej technologii
Flagowy pojazd nowej serii Piaggio MP3, wersja 530 hpe Exclusive, stanowi bezprecedensowy krok naprzód w historii postępu Piaggio MP3 – pomimo licznych znaczących innowacji, które wprowadzane były w całej historii. Faktem jest, że Piaggio MP3 530 hpe Exclusive to pierwszy na świecie skuter wyposażony w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy ARAS.
Innowacyjna systemy wspomagania jazdy oparte są na technologii Imaging Radar 4D, która została opracowana przez Piaggio Fast Forward, spółkę zależną Piaggio Group zajmującą się robotyką, założoną w 2015 roku i działającą w Bostonie w USA.
Po raz pierwszy te najnowocześniejsze czujniki – umieszczone po środku wylotów, pod tylnym światłem – zostały wdrożone do użytku w skuterze, który w porównaniu z samochodem jest bardziej skomplikowany, ponieważ pochyla się podczas pokonywania zakrętów. Zalety Imaging Radar 4D, w stosunku do tradycyjnego systemu wspomagania jazdy opartego na czujnikach ultradźwiękowych, polegają na niezwykle szerokim polu widzenia i niezawodnym monitorowaniu przestrzeni bez względu na oświetlenie i warunki środowiskowe.
Urządzenia ARAS w Piaggio MP3 530 Exclusive odgrywają zasadniczą rolę w podnoszeniu bezpieczeństwa aktywnego, a jego dwie podstawowe funkcje to system ostrzegania o przeszkodzie w martwym polu (BLIS – Blind Spot Information System) oraz systemu wspomagania decyzji zmiany pasa ruchu (LCDAS – Lane Change Decision Aid System). BLIS powiadamia kierowcę o obecności pojazdów w martwym polu lusterka wstecznego, za pomocą specjalnych informacji na wyświetlaczu TFT. Stale monitorując tylną strefę w odległości do 30-35 metrów, LCDAS jest również w stanie zidentyfikować pojazdy, które zbliżają się szybko z boku, co mogłoby tworzyć niebezpieczną sytuację w przypadku, gdy kierowca wskaże zamiar zmiany pasa ruchu. W takim przypadku kierowca otrzymuje ostrzeżenie za pomocą specjalnej informacji na wyświetlaczu.
Piaggio MP3 530 hpe Exclusive posiada również bieg wsteczny. Wprowadzony przez Piaggio po raz pierwszy w trójkołowym skuterze w 2019 roku (w modelu Piaggio MP3 500 hpe Sport Advanced) bieg wsteczny jest nadal ekskluzywną funkcją Piaggio MP3, a teraz posiada ponadto kamerę cofania, która pozwala na jeszcze łatwiejsze i bezpieczniejsze manewrowanie.
Bieg wsteczny z tylną kamerą wideo zwiększa praktyczność Piaggio MP3, sprawiając że parkowanie jest łatwiejsze i mniej wymagające fizycznie nawet w wąskich garażach, na pochylonych powierzchniach lub w sytuacjach, w których pole manewru jest ograniczone – szczególnie w zatłoczonym mieście.
Bieg wsteczny jest aktywowany za pomocą dedykowanego przełącznika na desce rozdzielczej, podczas zatrzymania z włączonym silnikiem. Po włączeniu biegu wstecznego, obraz z kamery cofania jest wyświetlany na ekranie TFT, wraz z liniami pomocniczymi.
We flagowym pojeździe Piaggio MP3 znalazły się także kolejne dodatki, jak tempomat służący do utrzymania ustawionej prędkości bez dotykania manetki gazu. System, zaprojektowany w celu zwiększenia komfortu jazdy, szczególnie podczas długich podróży, może być włączany i sterowany wygodnie za pomocą joysticka umieszczonego po lewej stronie kierownicy.
Silnik Piaggio 530 HPE: rekordowa moc przy maksymalnym komforcie
Chwalący się maksymalną mocą 32,5 kW (44,2 KM) przy 7250 obr./min. oraz maksymalnym momentem obrotowym 50 Nm przy 5250 obr./min., silnik modelu Piaggio 530 MP3 debiutuje w gamie Piaggio MP3. Jednostkę zbudowano na bazie poprzedniego silnika o pojemności 500 cm³, która już wtedy dzierżyła miano najpotężniejszego jednocylindrowego silnika w segmencie skuterów trójkołowych.
Nowy silnik zasadniczo utrzymuje tę samą rekordową moc znamionową, jednak osiąga jest ona przy niższych obrotach, wraz z wyższym momentem obrotowym. Wszystko to skutkuje znaczną poprawą osiągów i właściwości jezdnych, ale także poprawą ogólnej wydajności i komfortu, przy znacznej redukcji wibracji i hałasu, szczególnie przy średnich/niskich prędkościach, a tym samym w zastosowaniach miejskich. W użytkowaniu podmiejskim, przy wyższych prędkościach, można również zauważyć znaczną poprawę pod względem zużycia paliwa.
Do ulepszenia silnika przyczyniają się też inne modyfikacje, takie jak wdrożenie nowego i lżejszego tłoka odlewanego ze stopu aluminium – nietypowe rozwiązanie, zwykle dedykowane do wysokiej klasy zastosowań motocyklowych. Głowica cylindrów jest również nowa, z zaworami o większych rozmiarach, zoptymalizowanym kształtem komory spalania i wałkiem rozrządu z nowym, zoptymalizowanym podnoszeniem zaworów.
Silnik 530 hpe wykorzystuje również nowy komputer sterujący (ECU) Magneti Marelli 11MP z manetką gazu ride by wire, dzięki której można zaimplementować trzy tryby jazdy. Kierowca wybiera je za pomocą przycisku start: ECO, COMFORT i SPORT. W trybie SPORT przepustnica jest bardziej responsywna, a staje się płynniejsza i bardziej progresywna w COMFORT i ECO. W tym drugim trybie zmniejsza się również maksymalna moc. Tryby jazdy definiują również stopień pracy kontroli trakcji ASR, mniej inwazyjną w trybie SPORT lub bardziej odpowiednią do nawierzchni o niskiej przyczepności w pozostałych dwóch trybach.
Szeroko zakrojone operacje udoskonalania silnika pozwoliły również na zwiększenie i tak już wyjątkowej niezawodności. Konsekwencją stało się zmniejszenie częstotliwości niektórych rutynowych czynności serwisowych, takich jak kontrola luzu zaworowego, która obecnie powinna być wykonywana aż co 20 000 km.
Silnik Piaggio 400 HPE: WYDAJNOŚĆ I EFEKTYWNOŚĆ
Dysponujący maksymalną mocą 26 kW (35,3 KM) przy 7500 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 37,7 Nm przy 5750 obr./min, 400 hpe to jednocylindrowy, czterosuwowy, czterozaworowy silnik z chłodzeniem cieczą i elektronicznym wtryskiem paliwa, który zawsze był uważany za jeden z najlepszych silników w swojej kategorii i który wyróżnia się kilkoma rozwiązaniami pochodzącymi z motocykli, takimi jak wielotarczowe mokre sprzęgło. Zapewnia to lepsze i bardziej płynne osiągi bez względu na zużycie, nawet w warunkach wysokich naprężeń termicznych, eliminując wszelkie szarpnięcia i wstrząsy, które występują w zwykłych skrzyniach biegów podczas ruszania z miejsca, a także zapewniając niezwykłe wrażenia z jazdy.
Bazując na niezwykle wydajnym silniku – poprzedniej jednostce o pojemności 350 cm³ – w przypadku 400 hpe inżynierowie Piaggio skupili się na wielu aspektach w celu dalszej poprawy wydajności mechanicznej i termodynamicznej, a także na zmniejszeniu wibracji i hałasu.
Zastosowanie korbowodu, który jest dłuższy i zoptymalizowany pod względem masy, a także tłoka, który stał się lżejszy i odlany jest ze stopu aluminium, przyczyniło się do zmniejszenia zmiennych sił bezwładności, co spowodowało mniej drgań przenoszonych na pojazd. Wszystko to przekłada się na większy ogólny komfort, szczególnie przy prędkości podróżnej – aspekt, który podkreśla podmiejski charakter turystyczny Piaggio MP3 400 HPE.
Silnik jest również wyposażony w innowacyjny system opatentowany przez Piaggio, o nazwie PCV – Positive Crankcase Ventilation. Składa się z dwóch łopat wbudowanych w skrzynię korbową silnika, ma na celu zmniejszenie strat pompowania, sprzyjając w ten sposób wzrostowi mocy.
Osiągi silnika, zarówno pod względem mocy, jak i momentu obrotowego, zyskują za sprawą zoptymalizowanego układu dolotowego oraz poprawionych czasów otwarcia zaworów. Z drugiej strony progresywny napinacz łańcucha rozrządu przyczynia się do cichszej pracy rozrządu.
Ogólna wydajność silnika poprawiona została dzięki kilku zmianom w różnych obszarach. Obejmują one: optymalizację komory spalania za pomocą obliczeń CFD; wtryskiwacz wysokociśnieniowy, który skuteczniej atomizuje paliwo; czy zastosowanie mniej lepkiego oleju silnikowego (5W-40). Pokrywa przekładni bezstopniowej (CVT) ma kształt zaprojektowany w celu poprawy chłodzenia pasa, do czego przyczynia się również większy wentylator.
Najwyższe bezpieczeństwo: trzy koła, ABS oraz ASR
Nowa gama Piaggio MP3 wciąż pozostaje wyposażona w ekskluzywną opatentowaną technologię Piaggio w postaci dwóch niezależnych, przechylanych przednich kół, które sterowane są unikalnym, 4-ramiennym zawieszeniem na dźwigienkach. Układ ten został zaprojektowany i opracowany przez wiodącą Grupę w Europie przed jakimkolwiek innym producentem. Celem było i jest zapewnienie maksymalnej przyjemności z jazdy przy pełnym bezpieczeństwie.
Mechanizm przechylania składa się: z czterech zintegrowanych aluminiowych ramion, połączonych z czterema zawiasami, które są mocno przytwierdzone do tulei środkowej; oraz z dwóch tulei bocznych połączonych z ramionami za pomocą sworzni i łożysk kulkowych. Wewnątrz bocznych tulei, prawa i lewa rura kierownicza obracają się w klasycznym układzie jednoramiennym.
Mechanizm blokujący przednie zawieszenie, wyróżniający trzykołowy włoski skuter, przekształca równowagę Piaggio MP3 z dynamicznej na statyczną. Uruchom Piaggio MP3, a ten pozostaje w pionie na trzech kołach, bez potrzeby stosowania podstawki centralnej (która i tak jest obecna). Aby wznowić normalną pracę zawieszenia, przyspiesz lub użyj dedykowanego przycisku. Oznacza to, że nigdy nie musisz opierać stopy o ziemię oraz że możesz zaparkować Piaggio MP3 w dowolnym miejscu, łatwo i bez wysiłku.
W nowym Piaggio MP3 mechanizm przechylania zawieszenia był przedmiotem różnych usprawnień redukujących masę. Jedno z ramion czworobocznego zawieszenia zostało zastąpione lżejszymi elementami, natomiast rama podtrzymująca urządzenie blokujące przednie zawieszenie (a także podtrzymująca jednostkę sterującą ABS i środkową część osłony) nie jest już wykonana ze stalowych rurek, ale stała się konstrukcją formowaną z tworzywa sztucznego.
Dzięki innym redukcjom masy, wersja 530 hpe może pochwalić się sumaryczną utratą 7 kg w porównaniu z poprzednią generacją Piaggio MP3. Wszystko to poprawia także dynamikę osiągów, dla których kolejnym czynnikiem przyczyniającym się jest fakt, że chłodnica została przesunięta niżej, pomiędzy przednie koła a podłogę.
Wszystkie modele z nowej serii Piaggio MP3 wykorzystują układ ABS przeciwdziałający blokowaniu kół zintegrowany z kontrolą trakcji ASR (Acceleration Slip Regulation). ASR (po raz pierwszy wprowadzony do skuterów przez Piaggio) można łatwo odłączyć, a system gwarantuje bezpieczeństwo, zapobiegając poślizgowi tylnego koła na niebezpiecznych nawierzchniach, takich jak mokry asfalt. System kontroli trakcji obejmuje dwa poziomy interwencji (NORMAL i SPORT) – w wersji 530 hpe poziomy zintegrowane są z trybami jazdy; w wersji 400 hpe poziomy ASR wybiera się przyciskiem rozrusznika już po włączeniu silnika.
Trójkanałowy system ABS, opracowany we współpracy z firmą Continental, maksymalizuje aktywne bezpieczeństwo, zapobiegając blokowaniu kół podczas hamowania i zapewniając pełną kontrolę nad pojazdem w każdej sytuacji. Piaggio MP3 wykorzystuje w pełni tarczowy układ hamulcowy na trzech kołach, o średnicy tarczy nie mniejszej niż 258 mm. Układ hamulcowy zawiera nowe i bardziej wydajne pompy hamulcowe: przekłada się to na mniejszą siłę, którą należy przyłożyć do dźwigni, a także lepiej wyczuwalną siłę hamowania.
Większe bezpieczeństwo i jeszcze płynniejszą jazdę zapewniają duże przednie koła o średnicy 13 cali.
Wersje i kolory
Nowy Piaggio MP3 jest dostępny w trzech różnych wersjach: obok Piaggio MP3 400 hpe z eleganckim i popularnym stylem, pojawia się Piaggio MP3 400 hpe Sport charakteryzujący się bardziej charakterystycznymi i sportowymi detalami. Z kolei topowy model, Piaggio MP3 530 hpe, jest dostępny wyłącznie w unikalnym pakiecie Exclusive .
Piaggio MP3 400 HPE
Dwa eleganckie metaliczne kolory z błyszczącym wykończeniem wyróżniają najbardziej klasyczny pakiet wyposażenia z gamy. Piaggio MP3 400 hpe jest dostępny w lakierach Nero Cosmo oraz Grigio Cloud, w połączeniu z czarnym siedziskiem z czarno-szarymi przeszyciami i grafitowo-szarymi obręczami kół. Pakiet uzupełniają zewnętrzne matowe szare wykończenia, a także wewnętrzne detale (ramka zegarów, deska rozdzielcza) w stylu warm chrome – ciepłym matowym satynowym odcieniu chromu.
Piaggio MP3 400 HPE Sport
Piaggio MP3 400 hpe Sport jest dostępny w czterech wersjach kolorystycznych: Nero Meteora, Bianco Luna, Grigio Titanio i Arancio Sunset Matt. Wszystkie kolory połączone są z czarnymi obręczami kół i czarnym siedzeniem z kontrastującymi czerwonymi przeszyciami. Inne czerwone detale, takie jak przednie i tylne sprężyny amortyzatorów oraz element na obręczach kół podkreślają sportowy wygląd. Błyszcząca czerń zewnętrznych wykończeń, w tym grill na przedniej owiewce, tworzy kolejny silny kontrast, podczas gdy wewnętrzne wykończenia (ramka zegarów, deska rozdzielcza, paski na tunelu środkowym) są w matowej szarości. Przednie tarcze hamulcowe w kształcie wave oraz podłoga z aluminiowymi nakładkami znajdują się w wyposażeniu standardowym.
Piaggio MP3 530 hpe Exclusive
Piaggio MP3 530 hpe posiada popularny pakiet wyposażenia, z czterema półmatowymi schematami kolorystycznymi – Blu Oxygen Matt, Grigio Titanio, Nero Meteora i Grigio Cloud Matt – w połączeniu z dopracowanymi detalami w kolorze brązu na felgach, na pokrywie skrzyni biegów i na przeszyciach siedzeń. Pakiet uzupełniają grafitowo-szare obręcze kół, zewnętrzne matowe szare wykończenia i wewnętrzne wykończenia (ramka zegarów, deska rozdzielcza, paski na tunelu środkowym) w stylu warm chrome – ciepłym matowym satynowym odcieniu chromu. Przednie tarcze hamulcowe w kształcie wave oraz podłoga z aluminiowymi nakładkami znajdują się w wyposażeniu standardowym.
Piaggio MP3 530 hpe Exclusive – Dane Techniczne
Silnik | MASTER HPE jednocylindrowy, 4-suwowy |
Pojemność silnika | 530 cm3 |
Średnica x skok | 97,5 mm x 71 mm |
Moc | 32,5 kW (44,2 KM) przy 7250 obr./min |
Moment obrotowy | 50 Nm przy 5250 obr./min |
Rozrząd | Pojedynczy wałek rozrządu w głowicy (SOHC) z 4 zaworami i popychaczami rolkowymi |
Układ paliwowy | Wtrysk elektroniczny |
Zapłon | Elektroniczny z indukcyjnym wydechem i zmiennym wyprzedzeniem zintegrowanym z procesorem wtryskowym. System zamkniętego obiegu z sondą Lambda do wydechu. Elektroniczny immobilizer, blokada pompy wtryskowej, gdy pojazd jest przewrócony. Podwójny zapłon iskrowy. Mapy zarządzania przepustnicą (ECO, COMFORT, SPORT). Kontrola trakcji (ASR) |
Chłodzenie | Ciecz |
Smarowanie | Mokra miska olejowa |
Zapłon | Elektryczny |
Skrzynia biegów | Przekładnia CVT typu twist-and-go z konwerterem momentu obrotowego i biegiem wstecznym |
Sprzęgło | Automatyczne, odśrodkowe suche sprzęgło |
Rama | Podwójna kołyska ze rur stalowych o wysokiej wytrzymałości |
Zawieszenie przednie | Czworokąt przegubowy – Skok: 85 mm. Elektrohydrauliczny system blokowania zawieszenia. |
Zawieszenie tylne | Dwa amortyzatory gazowe z ciągłą płynną napięcia wstępnego sprężyny – Skok: 108 mm |
Hamulce przednie | Dwie tarcze 258 mm |
Hamulec tylny | Tarcza 240 mm |
Przednie obręcze kół | Stop aluminium 13″ x 3.00 |
Tylna obręcz koła | Stop aluminium 14″ x 4.50 |
Układ hamulcowy | ABS oraz hamowanie zintegrowane za pomocą pedału |
Opony przednie | Bezdętkowe 110/70-13″ |
Tylna opona | Bezdętkowy 140/70-14” |
Długość/Szerokość | 2,160 mm / 815 mm |
Rozstaw osi | 1 550 mm |
Wysokość siedziska | 790 mm |
Pojemność zbiornika paliwa | 13,7 litra (w tym 2 litry rezerwy) |
Zużycie (cykl WMTC) | 4 l/100 km |
Emisje CO2 (cykl WMTC) | 93 g/km |
Zgodność z przepisami dotyczącymi emisj | Euro 5 |
Piaggio MP3 400 hpe / 400 hpe Sport – Dane Techniczne
Silnik | Jednocylindrowy 4-suwowy |
Pojemność silnika | 399 cm3 |
Średnica x skok | 84 mm x 72 mm |
Moc | 26 kW (35,3 KM) przy 7500 obr./min |
Moment obrotowy | 37,7 Nm przy 5750 obr./min |
Rozrząd | Pojedynczy wałek rozrządu w głowicy (SOHC) z 4 zaworami i popychaczami rolkowymi |
Układ paliwowy | Wtrysk elektroniczny |
Zapłon | Elektroniczny z indukcyjnym wydechem i zmiennym wyprzedzeniem zintegrowanym z procesorem wtryskowym. System zamkniętego obiegu z sondą Lambda do wydechu. Elektroniczny immobilizer, blokada pompy wtryskowej, gdy pojazd jest przewrócony. Kontrola trakcji (ASR) |
Chłodzenie | Ciecz |
Smarowanie | Sucha miska olejowa |
Zapłon | Elektryczny z kołem wolnym od kąpieli olejowej |
Skrzynia biegów | Przekładnia CVT z konwerterem momentu obrotowego |
Sprzęgło | Odśrodkowe sprzęgło wielotarczowe mokre |
Rama | Podwójna kołyska ze rur stalowych o wysokiej wytrzymałości |
Zawieszenie przednie | Czworokąt przegubowy – Skok: 85 mm. Elektrohydrauliczny system blokowania zawieszenia. |
Zawieszenie tylne | Podwójny amortyzator z regulacją wstępnego naprężenia sprężyny w 4 stopniach – Skok: 102 mm |
Hamulce przednie | Dwie tarcze 258 mm |
Hamulec tylny | Tarcza 240 mm |
Układ hamulcowy | ABS oraz hamowanie zintegrowane za pomocą pedału |
Przednie obręcze kół | Stop aluminium 13″ x 3.00 |
Tylna obręcz koła | Stop aluminium 14″ x 4.00 |
Opony przednie | Bezdętkowe 110/70-13″ |
Tylna opona | Bezdętkowy 140/70-14” |
Długość/Szerokość | 2,160 mm / 815 mm |
Rozstaw osi | 1 560 mm |
Wysokość siedziska | 790 mm |
Pojemność zbiornika paliwa | 13,7 litra (w tym 2 litry rezerwy) |
Zużycie (cykl WMTC) | 3,8 l/100 km |
Emisje CO2 (cykl WMTC) | 89 g/km |
Zgodność z przepisami dotyczącymi emisji | Euro 5 |
Zostaw odpowiedź