Technologia zwiększa wrażenia z jazdy motocyklami Harley-Davidson Adventure Touring - Motogen.pl

Innowacyjna technologia adaptacyjnej wysokości jazdy, półaktywne zawieszenie, tryby jazdy, nawigacja, wiele różnych funkcji w modelu Pan America 1250 Special – poznaj je wszystkie!

Modele Harley-Davidson® Pan America™ 1250 i Pan America™ 1250 Special to zupełnie nowe motocykle typu adventure touring. Firma Harley-Davidson wykorzystała swoje ogromne możliwości inżynieryjne, aby wyposażyć te motocykle w zaawansowane technologie zaprojektowane z myślą o zapewnieniu jak najlepszych wrażeń z jazdy.

Harley-Davidson Pan America 1250 – zdjęcia:

Półaktywne zawieszenie – H-D Pan America 1250

Model Pan America™ 1250 Special jest wyposażony w elektronicznie regulowane, półaktywne zawieszenie przednie i tylne. Wykorzystując dane dostarczane przez czujniki zamontowane w motocyklu, system zawieszenia automatycznie reguluje tłumienie, aby dostosować je do panujących warunków i aktywności kierowcy. Te elementy zawieszenia są dostarczane przez firmę SHOWA®, natomiast oprogramowanie sterujące zostało stworzone przez Harley-Davidson.

  • Skok zawieszenia wynosi 190 mm (przód i tył).
  • Przednie zawieszenie to 47 mm odwrócony widelec SHOWA® BFF™ (Balance Free Forks) z półaktywną kontrolą tłumienia.
  • Z tyłu zamontowano amortyzator SHOWA® BFRC™ (Balanced Free Rear Cushion-lite) typu coilover z elektroniczną kontrolą napięcia wstępnego i półaktywnym tłumieniem. Tylne zawieszenie posiada system łączący amortyzator, wahacz i ramę, który zapewnia progresywne wyczucie skoku. Ten progresywny system oferuje  komfortową jazdę na drodze i dodatkowe wsparcie w warunkach terenowych.                 
  •  System kontroli obciążenia pojazdu oblicza wagę kierowcy, pasażera i bagażu, aby dobrać optymalne ustawienie zawieszenia poprzez automatyczną regulację napięcia wstępnego sprężyny.
  •  System półaktywnego zawieszenia reaguje na pozycję zawieszenia, prędkość pojazdu, przyspieszenie pionowe motocykla, kąt i współczynnik przechyłu, wartość przyspieszenia lub momentu hamowania, a także z wybrany przez motocyklistę tryb jazdy, aby zapewnić pożądany poziom komfortu jazdy.
  • System półaktywnego zawieszenia posiada pięć wstępnie zaprogramowanych profili w zdefiniowanych trybach jazdy:
    • – Komfort (Comfort): Wyższa elastyczność zawieszenia i odizolowanie kierowcy od trudnych warunków na drodze.
    • – Równowaga (Balanced): Równowaga pod względem wygody jazdy i pewności prowadzenia, na potrzeby uniwersalnej jazdy.
    • – Sport (Sport): Maksymalna kontrola prowadzenia z większym zakresem tłumienia skalibrowanym do pewnej, dynamicznej jazdy.
    • – Miękki Off-Road (Off-Road Soft): Zmniejszenie wstępnego tłumienia, aby zwiększyć elastyczność pracy zawieszenia, co pozwoli na pokonywanie większych przeszkód i ograniczać dobicia; idealny na nieutwardzone i nierówne dukty oraz kamienisty teren.
    • – Twardy Off-Road (Off-Road Firm): Zwiększenie wstępnego tłumienia na potrzeby agresywnej jazdy lub kiedy chcemy pokonać teren bardziej na siedząco: tryb idealny do jazdy po grząskim/piaszczystym terenie.
  • Kierowca nie może zmieniać profilu półaktywnego zawieszenia w ramach wstępnie zaprogramowanego trybu jazdy, ale może stworzyć własny tryb i ustawić profil zawieszenia według własnych preferencji.

System Adaptive Ride Height (Adaptacyjna wysokość jazdy) – H-D Pan America 1250

System Adaptive Ride Height (Adaptacyjna wysokość jazdy) jest opcją dostępną wyłącznie dla modelu Pan America™ 1250 Special. Harley-Davidson jest pierwszą firmą, która oferuje tę technologię w branży motocyklowej. Ten rewolucyjny system zawieszenia automatycznie przełącza motocykl pomiędzy obniżoną pozycją po zatrzymaniu a optymalną wysokością zawieszenia, gdy motocykl jest w ruchu. System ten ułatwia motocykliście wsiadanie na model Pan America 1250 Special i pewne postawienie stóp na ziemi podczas zatrzymania, poprzez obniżenie wysokości siedzenia o 25-50 mm (w zależności od automatycznie wybranego napięcia wstępnego sprężyny amortyzatora tylnego, które określa wysokość zawieszenia, gdy motocykl jest w ruchu).

  • System ten nie ogranicza skoku zawieszenia – pełny skok jest zawsze zachowany – ani nie wpływa na kąt pochylenia, prześwit czy komfort jazdy.
  • Do wyboru są cztery ustawienia działania systemu:
    • – Tryb auto: System określa, jak szybko obniżyć zawieszenie w zależności od tego, jak agresywne jest hamowanie, a docelowo, w momencie zatrzymania się motocykla, zawieszenie zostaje całkowicie obniżone.
    • – Tryb krótkiego opóźnienia i długiego opóźnienia: W tych trybach funkcja obniżania jest opóźniona do momentu zatrzymania motocykla, dzięki czemu zachowana jest pełna wysokość zawieszenia podczas jazdy z małą prędkością, np. podczas jazdy na parkingu.
    • – Tryb zablokowany: System zawieszenia adaptacyjnego zawsze utrzymuje normalną wysokość zawieszenia i nie obniża się podczas zatrzymywania. Ten tryb może być wybrany przez wysokiego kierowcę, który nie potrzebuje działania systemu ARH, aby pewnie postawić stopy na podłożu podczas zatrzymania, lub do jazdy terenowej, gdy przy niskich prędkościach wymagana jest pełna wysokość zawieszenia.

Zwiększone bezpieczeństwo jazdy w zakręcie – pakiet Cornering Rider Safety Enhancements – H-D Pan America 1250

Modele Pan America 1250 i Pan America 1250 Special są wyposażone w zestaw technologii opracowanych, aby dostosować osiągi motocykla do dostępnej przyczepności* podczas przyspieszania, zwalniania i hamowania. Systemy te zostały zaprojektowane, aby ułatwić kierowcy kontrolowanie motocykla podczas przyspieszania i hamowania w linii prostej lub na zakręcie –  mogą być pomocne podczas jazdy w niesprzyjających warunkach drogowych lub w nieoczekiwanych sytuacjach. Są to elektroniczne systemy wykorzystujące najnowsze technologie sterowania podwoziem, elektronicznego sterowania hamulcami i układu napędowego.

*Uwaga! Dostępna trakcja jest określana przez interfejs droga/opona. Systemy są w stanie regulować ciśnienie w układzie hamulcowym lub moment obrotowy układu napędowego, w celu zrównoważenia sił działających na opony, aby nie przekroczyć dostępnej przyczepności. Technologie te nie mają możliwości zwiększenia przyczepności, ani nie będą interweniować, gdy kierowca nie wykorzysta hamulca lub przepustnicy (np. jazda w zakręcie z wciśniętą dźwignią sprzęgła). Systemy nie mają też możliwości bezpośredniego wpływania na kierunek poruszania się pojazdu. Jest to kluczowa różnica między systemami w motocyklach a systemami używanymi w samochodach. Kierowca jest ostatecznie odpowiedzialny za prowadzenie i korekcję kierunku jazdy.

Niektóre elementy pakietu Cornering Rider Safety Enhancements są „ulepszone pod kątem jazdy w zakręcie” z wykorzystaniem technologii stworzonej specjalnie dla motocykli. Kąt pochylenia motocykla podczas pokonywania zakrętu jest mierzony i określany przez inercyjną jednostkę pomiarową (IMU). Ponieważ wiele motocykli ma różny rozmiar przednich i tylnych opon, w momencie wchodzenia w zakręt koła zaczynają się obracać z nieco innymi prędkościami. Powierzchnia styku opony – część opony, która faktycznie, która faktycznie styka się z nawierzchnią – również zmienia się wraz z pochylaniem się motocykla podczas pokonywania zakrętu. Systemy biorą to pod uwagę oraz interweniują w inny sposób, gdy motocykl jest pochylony, niż gdy jest w pozycji pionowej, aby zapewnić optymalne osiągi.

Elektronicznie połączone hamulce z działaniem w zakręcie (C-ELB – Cornering Enhanced Electronically Linked Braking)

Układ C-ELB zapewnia zrównoważone hamowanie przedniej i tylnej części pojazdu w szerokim zakresie siły hamowania. Układ ten zapewnia mocniejsze, wspólne działanie obu hamulców, gdy motocyklista hamuje z większą siłą, oraz zmniejsza lub całkowicie eliminuje łączenie w przypadku lekkiego hamowania przy niskich prędkościach. W przypadku połączenia hamulców naciśnięcie dźwigni hamulca przedniego spowoduje, że układ zastosuje również dynamicznie pewną siłę hamowania z tyłu. Układ C-ELB bierze pod uwagę kąt pochylenia motocykla i zmienia proporcje ciśnienia w hamulcach (przód i tył) podczas pokonywania zakrętu, aby zwiększyć zdolność motocykla do utrzymania zamierzonego przez kierowcę toru jazdy. Układ C-ELB jest wyłączony, gdy motocyklista wybierze tryb jazdy Off-Road Plus lub Custom Off-Road Plus (patrz sekcja Tryby jazdy).

Układ ABS z działaniem w zakręcie (C-ABS – Cornering Enhanced Antilock Braking System)

ABS ma za zadanie zapobiegać blokowaniu się kół pod wpływem hamowania oraz pomaga kierowcy zachować kontrolę podczas hamowania w nagłych sytuacjach na prostej drodze. Układ ABS działa niezależnie na przedni i tylny hamulec, aby utrzymać koła w ruchu i zapobiec niekontrolowanemu blokowaniu się kół. Układ C-ABS to odmiana układu ABS, która została ulepszona pod kątem pokonywania zakrętów oraz uwzględnia kąt pochylenia motocykla. Podczas pokonywania zakrętów przyczepność podczas hamowania jest ograniczona, co jest rekompensowane przez układ C-ABS.

System ograniczania unoszenia się tylnego koła (RLM – Rear-wheel Lift Mitigation) wykorzystując czujniki C-ABS oraz sześcioosiową inercyjną jednostkę pomiarową (IMU) do ograniczania unoszenia tylnego koła w przypadku gwałtownego hamowania i dalszego równoważenia redukcji prędkości, zapewniając kierowcy kontrolę nad pojazdem. Dopuszczalna wysokość unoszenia się koła i czas działania układu RLM są powiązane z wybranym trybem jazdy. Układ RLM dopuszcza najniższą wartość uniesienia się tylnego koła w trybie Rain, a najwyższą wartość – w trybie Off-Road. Układ ABS tylnego koła i system RLM są wyłączone, gdy kierowca wybierze tryb jazdy Off-Road Plus lub Custom Off-Road Plus (patrz sekcja Tryby jazdy).

System kontroli trakcji z działaniem w zakręcie (C-TCS – Cornering Enhanced Traction Control System)

System kontroli trakcji (TCS) ma na celu zapobieganie nadmiernemu poślizgowi tylnego koła podczas przyspieszania. TCS zwiększa pewność jazdy, gdy przyczepność jest ograniczona z powodu złej pogody lub nagłej, nieprzewidzianej zmiany nawierzchni bądź jazdy po nieutwardzonej drodze. System C-TCS to odmiana układu TCS, który został ulepszony pod kątem jazdy w zakręcie, uwzględniając pochylenia motocykla. Każdy wstępnie zaprogramowany tryb jazdy ma określony poziom działania TCS i/lub C-TCS. W trybach jazdy umożliwiających konfigurację kierowca może wybrać jeden z trzech poziomów ingerencji systemu C-TCS.

Kierowca może wyłączyć C-TCS w dowolnym trybie jazdy, gdy motocykl nie jest w ruchu, a silnik pracuje. Przełączenie w tryb Rain spowoduje automatyczne ponowne włączenie C-TCS, lecz po włączeniu trybu Rain układ C-TCS może zostać ponownie wyłączony. C-TCS można ponownie aktywować za pomocą przycisku, gdy motocykl jest zatrzymany lub w ruchu.

Układ TCS został również zaprojektowany z myślą o ograniczaniu unoszenia się przedniego koła (FLM – Front-Wheel Lift Mitigation), aby ograniczyć wysokość i czas trwania unoszenia się przedniego koła (tzw. wheelie). Dopuszczalna wysokość i czas trwania unoszenia się przedniego koła jest związany z wybranym przez kierowcę trybem jazdy, przy czym tryb Rain jest najbardziej restrykcyjny, a tryby Sport i Off-Road są najmniej restrykcyjne spośród trybów standardowych. Wyłączenie C-TCS całkowicie wyłącza zarówno układ C-TCS, jak i FLM.

W trybie jazdy Off-Road Plus lub Custom Off-Road Plus (patrz sekcja Tryby jazdy) układ TCS jest włączony bez żadnych funkcji kontroli jazdy w zakręcie, co pozwala kierowcy wykorzystać koleiny, wyboje i nierówności, aby lepiej przyspieszać, gdy motocykl jest pochylony. W trybie Off-Road Plus układ TCS pozwala na jeszcze większy poślizg tylnego koła, odpowiedni tylko dla jazdy terenowej, i całkowicie wyłącza FLM, dzięki czemu doświadczony kierowca może użyć przepustnicy do uniesienia przedniego koła, aby pokonywać przeszkody.

System kontroli poślizgu z działaniem w zakręcie (C-DSCS – Cornering Enhanced Drag-Torque Slip Control System)

Gdy układ C-DSCS wykryje nadmierny poślizg tylnego koła podczas wytracania prędkości spowodowanego przez układ napędowy, wówczas dostosowuje moment obrotowy silnika, aby lepiej dopasować prędkość tylnego koła do prędkości na drodze. Układ C-DSCS jest aktywowany podczas jazdy w zakrętach, na podstawie wykrytego kąta pochylenia. C-DSCS jest wyłączony w trybach Off-Road Plus i Custom Off-Road Plus (ponieważ ABS tylnego koła jest wyłączony). Ponadto ingerencja układu C-DSCS może być ograniczona, gdy układ TCS jest wyłączony przez kierowcę.

System zapobiegający staczaniu się pojazdu na wzniesieniu/asystent ruszania pod górę (HHC – Hill Hold Control)

System HHC zapobiega staczaniu się motocykla po zwolnieniu przez kierowcę hamulca, poprzez utrzymanie ciśnienia hamowania w układzie hamulcowym. Podstawową funkcją HHC jest zapobieganie staczaniu się motocykla po zatrzymaniu się – na przykład w przypadku znaku stop na wzniesieniu, w korku ulicznym na zboczu lub na stromym wyjeździe z parkingu. Układ HHC został zaprojektowany, aby ułatwić rozpoczęcie jazdy poprzez ograniczenie liczby skoordynowanych czynności potrzebnych do płynnego ruszenia. System utrzymuje odpowiednie ciśnienie w układzie hamulcowym, dopóki kierowca nie ruszy, używając przepustnicy i sprzęgła. HHC można również włączyć, gdy motocykl jest zatrzymany na płaskiej powierzchni, jeśli kierowca chce utrzymać pozycję bez naciskania hamulca.

Kierowca aktywuje HHC poprzez chwilowe mocniejsze naciśnięcie dźwigni hamulca przedniego lub nożnego hamulca tylnego, po całkowitym zatrzymaniu się motocykla. System HHC można również uruchomić bez dodatkowego naciśnięcia w przypadku gwałtownego zahamowania i przytrzymania hamulca po zatrzymaniu. Lampka kontrolna układu HHC zapali się, aby potwierdzić, że motocyklista aktywował HHC, a układ ABS utrzyma ciśnienie w układzie hamulcowym po zwolnieniu przez niego dźwigni hamulca. Lampka kontrolna będzie migać, jeśli motocyklista próbuje włączyć HHC, ale nie będzie to możliwe – na przykład gdy opuszczona jest podpórka boczna (w modelach wyposażonych w czujnik podpórki bocznej). HHC wyłącza się automatycznie, gdy motocykl ruszy po zatrzymaniu się lub motocyklista naciśnie i zwolni hamulec.

System HHC nie może być używany jako hamulec postojowy. Wyłącza się również, gdy kierowca obniży podpórkę boczną (w modelach z czujnikiem podpórki bocznej; ta funkcja nie jest dostępna na wszystkich rynkach), zmieni bieg na neutralny w modelach bez czujnika podpórki bocznej lub gdy silnik zostanie wyłączony. W większości sytuacji po dziesięciu sekundach lampka kontrolna HHC zacznie migać i system wyłączy się, jeśli nie nastąpi żadne działanie ze strony kierowcy. HHC nie służy do zastąpienia hamulca postojowego w jakiejkolwiek sytuacji.

Motocyklista może wyłączyć (lub ponownie włączyć) HHC na wyświetlaczu, jeśli wystąpi taka potrzeba.

Na rynku amerykańskim model Pan America™ 1250 Special jest wyposażony w blokadę czujnika podpórki bocznej, która pozwala na włączenie układu HHC na biegu neutralnym; funkcja ta nie występuje w modelu Pan America 1250. Na wszystkich rynkach, na których wymagana jest blokada czujnika podpórki bocznej (co nie dotyczy USA), funkcja ta występuje w obu modelach.

System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) – H-D Pan America 1250

System TPMS wyświetla aktualne ciśnienie w przedniej i tylnej oponie na kolorowym ekranie oraz wyświetla wskaźnik ostrzegający kierowcę, gdy ciśnienie w oponie jest za niskie i należy je sprawdzić. TPMS jest standardowym wyposażeniem modelu Pan America™ 1250 Special, a w modelu Pan America 1250 jest opcją instalowaną przez dealera.

Tryby jazdy – H-D Pan America 1250

Wybrany tryb jazdy umożliwia elektroniczną kontrolę charakterystyki osiągów motocykla oraz określenie poziomu interwencji technologicznej. W modelu Pan America 1250 dostępnych jest pięć trybów (4 są zaprogramowane, a jeden można dostosować do własnych potrzeb), natomiast Pan America™ 1250 Special posiada jeszcze dodatkowe dwa tryby, które mogą być dostosowane przez użytkownika. Każdy tryb jazdy posiada określoną kombinację ustawień oddawania mocy, hamowania silnikiem, układu przeciwblokującego C-ABS oraz układu kontroli trakcji C-TCS. W modelu Pan America 1250 Special można również dostosować ustawienia półaktywnego zawieszenia.

Kierowca może użyć przycisku MODE na przełącznikach po prawej stronie, aby zmienić aktywny tryb jazdy podczas jazdy motocyklem lub podczas postoju, z pewnymi wyjątkami. Po wybraniu trybu jazdy na wyświetlaczu pojawia się jego unikatowa ikona.

Tryby jazdy można wyłączyć w menu ustawień na wyświetlaczu, z wyjątkiem trybu Road. Tryby jazdy Custom wymagają ich włączenia przez kierowcę za pośrednictwem tego menu ustawień, zanim będzie można je wybrać za pomocą przycisku MODE.

  • Tryb Sport (Sport): Zapewnia kierowcy najsilniejszą relację z motocyklem, dostarczając bezpośrednich i emocjonujących wrażeń z jazdy. Kierowca może w pełni wykorzystać potencjał maszyny w bezpośredni i precyzyjny sposób, mając do dyspozycji pełną moc oraz najszybszą reakcję przepustnicy. Układ C-TCS jest ustawiony na najniższy poziom ingerencji odpowiedni do jazdy po drogach, a hamowanie silnikiem jest mocniejsze. W modelu Pan America™ 1250 Special tryb Sport zwiększa również stopień tłumienia zawieszenia, aby zapewnić motocykliście lepsze wyczucie maszyny przy wyższych prędkościach.
  • Tryb Road (Droga): Przeznaczony do codziennego użytku, zapewnia zrównoważone osiągi. Tryb ten oferuje mniej agresywną reakcję przepustnicy i mniejszą moc silnika w średnim zakresie obrotów niż tryb Sport, przy wyższym poziomie ingerencji układów C-ABS i C-TCS. W modelu Pan America 1250 Special ustawienie tłumienia zawieszenia w trybie Road zapewnia bardziej miękką jazdę w porównaniu do trybu Sport.
  • Tryb Rain (Deszcz): Został zaprojektowany do jazdy w deszczu lub innych warunkach ograniczonej przyczepności. Tryb Rain jest również odpowiednim ustawieniem dla tych, którzy chcą oswoić się z motocyklem. Reakcja przepustnicy i moc wyjściowa są zaprogramowane tak, aby znacznie ograniczyć tempo przyspieszania i siłę hamowania silnikiem, a także wybrane są najwyższe poziomy ingerencji systemów C-ABS i C-TCS. W modelu Pan America 1250 Special tryb Rain dostosowuje również tłumienie zawieszenia do ustawienia komfortowego.
  • Tryb Off-Road: Przeznaczony do jazdy po nieutwardzonych drogach i jazdy w łatwym terenie. Silnik dostarcza moc w średnim zakresie obrotów, a krzywa momentu obrotowego jest dostosowana do jazdy off-road – szczytowy moment obrotowy oraz moc są niższe w górnej części zakresu obrotów. W trybie Off-Road układ C-ABS jest aktywny na obu kołach, z poziomem ingerencji dopasowanym specjalnie do luźnych, nieutwardzonych nawierzchni. Ingerencja układu C-TCS jest ustawiona na tym samym poziomie co w trybie Sport. W modelu Pan America 1250 Special tryb Off-Road dostosowuje tłumienie zawieszenia do jazdy terenowej, aby zapewnić lepszą kontrolę na nierównych nawierzchniach.
  • Tryb Off-Road Plus:** Ten tryb jest przeznaczony dla doświadczonych kierowców w najtrudniejszych sytuacjach jazdy terenowej – najlepiej gdy motocykl jest wtedy wyposażony w akcesoryjne opony terenowe z działu Harley-Davidson® Genuine Motor Parts & Accessories. Celem jest zapewnienie kierowcy możliwości używania hamulców i mocy silnika do kontrolowania motocykla na luźnej nawierzchni lub przy większych przeszkodach – można na przykład użyć tylnego hamulca do zablokowania tylnego koła w kontrolowanym poślizgu lub użyć mocy silnika do podniesienia przedniego koła, aby łatwiej pokonać przeszkodę. Wydajność silnika jest taka sama jak w trybie Off-Road. Funkcja ABS na tylnym kole jest wyłączona, a także funkcja połączonych hamulców i układ DSCS. Układ TCS jest ustawiony na najniższy poziom ingerencji. Ograniczenie unoszenia się przedniego i tylnego koła jest również wyłączone. Działanie w zakręcie układów TCS oraz ABS przedniego koła jest wyłączone, co oznacza, że systemy te będą funkcjonować ze stałym poziomem ingerencji niezależnie od kąta pochylenia motocykla. W modelu Pan America™ 1250 Special w trybie Off-Road Plus zawieszenie jest ustawione na niższy poziom tłumienia początkowego w celu zwiększenia podatności na zwiększone obciążenia zawieszenia – nierówności na trasie, przeszkody lub lądowanie po oderwaniu od gruntu.

Uwaga: Tryb Off-Road Plus można wybrać jedynie wtedy, gdy motocykl jest w trybie Off-Road oraz jest zatrzymany i ma uruchomiony silnik. Naciśnięcie i przytrzymanie przycisku trybu (Mode) spowoduje wybranie trybu Off-Road Plus. Można wyjść z trybu Off-Road Plus, naciskając w dowolnym momencie przycisk Mode. Tryb zmieni się wówczas z powrotem na Off-Road, po czym motocyklista może ponownie użyć przycisku Mode do ustawienia jakiegokolwiek innego trybu jazdy.

** Motocykl Pan America™ został zaprojektowany do jazdy po drogach i umiarkowanego użytkowania w terenie, co oznacza jazdę na utwardzonych i żwirowych nawierzchniach lub przygotowanych trasach, ale nie obejmuje wyścigów torowych, rajdów lub podobnych zastosowań.

  • Tryb Custom: Tryb niestandardowy umożliwia motocykliście utworzenie zestawu charakterystyk osiągów zgodnie z osobistymi preferencjami lub na specjalne okazje. Tworząc tryb Custom, można zdefiniować swoje własne ustawienia oddawania mocy, hamowania silnikiem, reakcji przepustnicy, ingerencji układów C-TCS i C-ABS oraz poziomu tłumienia zawieszenia (tylko model Pan America 1250 Special) w określonych zakresach. W motocyklach Pan America 1250 Special wyposażonych w opcjonalną funkcję adaptacyjnej wysokości jazdy (system ARH) użytkownik może regulować czas działania funkcji obniżania lub wyłączyć ją. Można utworzyć jeden tryb Custom w przypadku modelu Pan America 1250 oraz maksymalnie trzy różne tryby Custom (Custom A, Custom B i Custom Off-Road) w przypadku modelu Pan America 1250 Special. (opcje trybów Custom są podane w tabeli poniżej)
  • Tryb Custom Off-Road Plus:** Podobnie jak w przypadku trybu Off-Road Plus, tryb Custom Off-Road Plus w modelu Pan America™ 1250 Special jest przeznaczony dla doświadczonych motocyklistów w najtrudniejszych sytuacjach jazdy terenowej – najlepiej gdy maszyna jest wtedy wyposażona w akcesoryjne opony terenowe z działu Harley-Davidson® Genuine Motor Parts & Accessories. W tym trybie zachowane zostaną ustawienia pracy silnika wybrane przez użytkownika dla jego trybu Custom Off-Road, lecz wybrane zostaną wszystkie pozostałe ustawienia trybu Off-Road Plus.

Uwaga: Tryb Custom Off-Road Plus można wybrać jedynie wtedy, gdy motocykl jest w trybie Custom Off-Road oraz jest zatrzymany i ma uruchomiony silnik. Naciśnięcie i przytrzymanie przycisku Mode spowoduje wybranie trybu Custom Off-Road Plus. Motocyklista może wyjść z trybu Custom Off-Road Plus, naciskając w dowolnym momencie przycisk Mode. Tryb zmieni się wówczas z powrotem na Custom Off-Road, po czym motocyklista może ponownie użyć przycisku Mode do ustawienia jakiegokolwiek innego trybu jazdy.

** Motocykl Pan America™ został zaprojektowany do jazdy po drogach i umiarkowanego użytkowania w terenie, co oznacza jazdę na utwardzonych i żwirowych nawierzchniach lub przygotowanych trasach, ale nie obejmuje wyścigów torowych, rajdów lub podobnych zastosowań.

Opcje ustawień trybów jazdy Custom

Wskaźniki, lampki kontrolne i funkcje multimedialne – H-D Pan America 1250

Modele Pan America™ 1250 i Pan America™ 1250 Special wyposażone są w 6,8-calowy ekran dotykowy TFT (na bazie tranzystorów cienkowarstwowych – rodzaj wyświetlacza ciekłokrystalicznego charakteryzującego się wysokim poziomem jakości obrazu i kontrastu), na którym wyświetlane są wszystkie wskaźniki oraz funkcje multimedialne.

  • Mocowanie ekranu umożliwia przechylanie, aby dopasować kąt patrzenia kierowcy.
  • Funkcja ekranu dotykowego jest wyłączona, gdy motocykl jest w ruchu, ale wtedy kierowca może obsługiwać wiele funkcji ekranu za pomocą przycisków i przełączników przy kierownicy.
  • Ekran pokryty jest szkłem antyrefleksyjnym, co ułatwia przeglądanie jego zawartości w większości warunków oświetleniowych. Kolory i wygląd wyświetlacza zostały dobrane pod kątem jak największego komfortu użytkowania.
  • Moduł ekranu dotykowego znajduje się w solidnej, szczelnej obudowie, zaprojektowanej pod kątem pracy w środowisku off-road i ochroną przed warunkami pogodowymi oraz pyłem.
  • Ekran dotykowy może być obsługiwany w rękawicach oraz jest odporny na deszcz i inne czynniki naturalne.

Ekran podstawowy:

  • Duży cyfrowy wyświetlacz z prędkościomierzem pośrodku, otoczonym przez łukowy obrotomierz.
  • Wskaźniki i lampki kontrolne pojawiają się na górnej krawędzi wyświetlacza.
  • Poniżej prędkościomierza znajduje się miejsce na pojawiające się komunikaty (zdjęcie poniżej) informujące o przychodzących połączeniach telefonicznych i alarmach, takich jak „niski poziom paliwa”, „opuszczona podpórka boczna” czy „niska temperatura”.

Widżety: Kierowca może dostosować podstawowy wyświetlacz do swoich potrzeb, dodając „widżety” z dodatkowymi informacjami, zachowując prędkościomierz i obrotomierz w środkowej części wyświetlacza.

  • Nawigacja zakręt po zakręcie
  • Informacje systemu multimedialnego (wykonawca, tytuł utworu itp.)
  • Informacje o stanie motocykla (ciśnienie oleju, napięcie akumulatora itp.)
  • Informacje o podróży (przebieg, czas do opróżnienia zbiornika paliwa itp.)

Ekran stanu motocykla

Motocyklista może wybrać tę opcję wyświetlania, aby umieścić informacje o stanie motocykla w głównej pozycji na ekranie, z mniejszym prędkościomierzem w górnej części ekranu. Informacje o stanie pojazdu obejmują ciśnienie powietrza w oponach (przód i tył), temperaturę silnika i ciśnienie oleju, napięcie akumulatora oraz kody diagnostyczne.

Multimedia

Ekran wyświetlacza w modelach Pan America™ 1250 i Pan America™ 1250 Special obsługuje niektóre funkcje multimedialne urządzenia mobilnego kierowcy wyposażonego w funkcję łączności Bluetooth. Motocykl nie posiada pokładowego systemu multimedialnego, ani nie jest wyposażony w głośniki. Większość funkcji multimedialnych wymaga również korzystania z zestawu słuchawkowego Bluetooth i słuchawek wewnątrz kasku.

  • Muzyka: System umożliwia odtwarzanie plików muzycznych zapisanych na urządzeniu mobilnym lub przesyłanych strumieniowo za pośrednictwem urządzenia mobilnego, których motocyklista może słuchać przez zestaw słuchawkowy. Na wyświetlaczu pojawi się nazwa wykonawcy i utworu, a kierowca może użyć przycisków (lub ekranu dotykowego, gdy motocykl nie jest w ruchu), aby przewijać pliki muzyczne i regulować głośność.
  • Połączenia: Motocyklista może odbierać lub nawiązywać połączenia za pomocą poleceń głosowych, za pośrednictwem urządzenia mobilnego przy użyciu zestawu słuchawkowego. Na wyświetlaczu może pojawić się identyfikator połączenia przychodzącego.
  • Nawigacja jest obsługiwana przez bezpłatną aplikację Harley-Davidson® dla systemu iOS lub Android, którą należy pobrać na urządzenie mobilne motocyklisty. Gdy nawigacja jest włączona, motocyklista może wybrać między ruchomą mapą a mapą z nawigacją zakręt po zakręcie, które są wyświetlane na ekranie, z dodatkowymi komunikatami dźwiękowymi odtwarzanymi przez zestaw słuchawkowy.
  • Jest to pierwszy wyświetlacz umożliwiający nawigację z ruchomą mapą w motocyklu Harley-Davidson®.
  • Gdy wyświetlana jest ruchoma mapa, prędkościomierz, kierunkowskazy i inne kluczowe informacje są wyświetlane nad mapą.
  • Motocyklista może przesuwać i przybliżać mapę za pomocą ekranu dotykowego lub przycisków, aby zobaczyć więcej szczegółów.
  • Instrukcje nawigacji zakręt po zakręcie mogą być wyświetlane na ekranie widżetu, a motocyklista może przełączać miedzy wyświetlaniem podstawowych przyrządów a nawigacją na ekranie widżetu.
  • Aplikacja Harley-Davidson® pomaga motocyklistom najlepiej wykorzystać czas spędzony w drodze dzięki funkcjom takim jak polecane trasy, planowanie jazdy, rejestrowanie przejazdów, wyzwania oraz wyszukiwanie dealerów Harley-Davidson®, stacji benzynowych, hoteli, restauracji, imprez motocyklowych i innych atrakcji.
  • Ponieważ system nawigacyjny opiera się na usługach komórkowych (motocykl nie jest wyposażony w odbiornik GPS), brak sygnału komórkowego może zakłócić nawigację. Motocyklista może jednak wstępnie załadować całą trasę i zapisać ją w pamięci jako kopię zapasową.
  • System nawigacji w aplikacji Harley-Davidson® aktualizuje się automatycznie, co jest wygodniejsze dla kierowcy niż dodawanie aktualizacji do pokładowego systemu nawigacyjnego.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany