Motocykle wojskowe - Motogen.pl

Sokół 600 RTM 211

Motocykl został zaprojektowany przez pracowników Działu Motocykli Państwowych Zakładów Inżynierii pod kierunkiem inż. Tadeusza Rudawskiego. Na rynek cywilny pierwsze egzemplarze trafiły w drugiej połowie 1935. Produkowany był w wersji solo lub z wózkiem bocznym. Napędzany silnikiem czterosuwowym, jednocylindrowym, dolnozaworowym. W konstrukcji pojazdu zastosowano kilka oryginalnych rozwiązań technicznych: m.in. smarowanie obiegowe, zawieszenie silnika na tulejach gumowo-stalowych, skrzynię biegów będącą osobnym podzespołem umieszczonym w bloku silnika, Rozwiązania powyższe zostały następnie opatentowane. Ponadto wymienne koła demontowano bez bębnów hamulcowych. Zastosowane również wymienne trzy rodzaje sprężyn do siodełka, zależne od ciężaru kierowcy i pasażera. W celu wydłużenia żywotności łańcucha napędowego pracował on w osłonie; ponadto zastosowano smarowanie kropelkowe tego elementu. Niemalże wszystkie elementy pojazdu były krajowej produkcji, z importu pochodziły łożyska, gaźniki i prądnice. Do wybuchu drugiej wojny światowej wyprodukowano około 1400 egzemplarzy. Pojazd był produkowany zarówno na rynek cywilny, jak i dla potrzeb armii. Używany we wszystkich rodzajach służb. Pojazd był bardzo udaną konstrukcją charakteryzującą się dużą niezawodnością i dobrymi właściwościami terenowymi. Motocykl uczestniczył w licznych rajdach. Jednym ze sportowych osiągnięć tej konstrukcji był wjazd dwóch Sokołów 600 i Sokoła 200 na Kasprowy Wierch. W czerwcu 1939r. cena motocykla wynosiła 2300zł; kosza 750zł. Eksponat podarowany w 1996r. przez Zakłady Piwowarskie w Żywcu za pośrednictwem Fundacji Ochrony Zabytków Militarnych.

Dane techniczne:
Średnica cylindra 83mm
Skok tłoka 106mm
Pojemność skokowa 575cm3
Stopień sprężania 4,6:1
Moc 15KM przy 3900obr./min.
Sprzęgło mokre wielotarczowe
Skrzynia biegów o trzech przełożeniach sterowana ręcznie lub nożnie
Rama rurowa, podwójna, zamknięta
Zawieszenie przednie: widelec trapezowy z amortyzatorami skoku i kierunku
Zawieszenie tylne: sztywne
Rozstaw osi 1430mm
Masa własna 164kg
Masa wózka 85kg
Prędkość maksymalna 110km/h
Zużycie paliwa 4l/100km, z wózkiem 5,6l/100km

MATCHLES G3L

Brytyjski motocykl wprowadzony do służby na przełomie 1941/1942. Jeden z trzech najpopularniejszych jednośladów w armii brytyjskiej, najlepszy w swojej klasie.

Dane techniczne:

Silnik jednocylindrowy
Pojemność skokowa 347cm3
Rozrząd górnozaworowy (OHV)
Stopień sprężenia 6:1
Moc efektywna silnika 16KM przy 5500 obr./min
Instalacja elektryczna 6V
Gaźnik Amal
Skrzynia biegów – 4 biegi, sterowane nożnie
Napęd łańcuchem
Rama rurowa
Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy z amortyzatorem hydraulicznym
Zawieszenie tylne: sztywne
Koła, opony: 19”; 19*3,25
Rozstaw osi 1340mm
Masa 149kg
Prędkość maksymalna 110km/h
 

Uprzedzając komentarze odnośnie jakości zdjęć, odpowiadamy: tak, były zrobione komórką…