Jak wypełnić i gdzie złożyć wniosek o prawo jazdy?    - Motogen.pl

Jak wypełnić i gdzie złożyć wniosek o prawo jazdy? Czy trzeba składać osobiście, online, gdzie po utracie ważności…

Kilka lat temu wyrobienie prawa jazdy wymagało odwiedzenie odpowiednich urzędów. Wniosek o prawo jazdy, a następnie jego odbiór musiał odbywać się osobiście. Nowe funkcjonalności bazy danych ePUAP umożliwia dokonania pewnych procedur online z przekazaniem dokumentów za pomocą poczty.

Jak złożyć wniosek o prawo jazdy?

Jak wypełnić wniosek o prawo jazdy? Wybierz się do swojego Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta, aby uzyskać PPK (profil kandydata na kierowcę). Możesz to zrobić online. O tym piszemy w kolejnym akapicie. To bezpłatny dokument, w którym zawarte zostaną wszystkie informacje potrzebne później do kursu prawa jazdy oraz państwowego egzaminu w WORDzie (Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego).

Samo założenie profilu jest bezpłatne, jeśli udzielasz komuś pełnomocnictwa, wówczas kosztuje to 17 zł, a opłatę przelewamy na numer konta danego Urzędu Miasta lub w kasie, o ile urząd z takiej korzysta. Jeśli pełnomocnictwa udzielamy komuś bliskiemu mąż, żona, brat, siostra, matka, ojciec), wówczas nie trzeba mieć pełnomocnictwa.

Wniosek na prawo jazdy (o założenie PPK) można wcześniej pobrać przez internet i po wypełnieniu zanieść do Twojego Wydziału Komunikacji. Ważne, żeby zabrać ze sobą odpowiednie dokumenty. Jakie?

-orzeczenie lekarskie,

-aktualne zdjęcie,

-dowód osobisty lub paszport (karta pobytu w przypadku cudzoziemca),

-jeśli nie masz ukończonych 18 lat pisemną zgodę rodzica lub opiekuna prawnego.

Jak złożyć wniosek o prawo jazdy online?

Prawo jazdy wniosek online zaoszczędzi Twój czas. Musisz mieć profil zaufany na platformie ePUAP lub posiadać bezpieczny podpis elektroniczny. Potrzebujesz orzeczenia lekarskiego i fotografii. Po zalogowaniu się na ePUAP musisz wypełnić formularz, a oryginalne dokumenty przesłać pocztą. Numer profilu PPK (profilu kandydata na kierowcę) otrzymasz w sposób wskazany we wniosku, a więc w formie elektronicznej w systemie ePUAP albo pocztą, listownie.

Najczęściej uzyskanie PKK w ciągu kilku dni roboczych, ale jeśli coś będzie wymagało wyjaśnienia, procedura może potrwać nawet miesiąc. Wniosek o prawo jazdy online to w naszym odczuciu najszybsza forma uzyskania PPK.

Jak wypełnić wniosek o prawo jazdy po utracie ważności?

Jak wypełnić wniosek o prawo jazdy po utracie ważności? To proste. W Polsce niewydawane jest bezterminowe prawo jazdy. Dlatego musimy kontrolować termin ważności dokumentu. Najdłuższy okres, na który można otrzymać uprawnienia to 15 lat. Po tym terminie konieczne jest ponowne wykonanie badań lekarskich oraz dokonania opłaty. Tak, jak we wniosku o prawo jazdy potrzebna jest także fotografia oraz kserokopia dotychczasowego prawa jazdy.

Czy wniosek o prawo jazdy trzeba składać osobiście?

Tak, jak wspominaliśmy wcześniej: wniosek na prawo jazdy online oraz stacjonarnie składamy w odpowiednim dla miejsca zamieszkania Wydziale Komunikacji Urzędu Miasta (w przypadku wniosku online na jego adres wysyłamy dokumenty). W przypadku wizyty stacjonarnej możemy dokonać tego przez naszego pełnomocnika (pełnomocnictwo poza bliską rodziną kosztuje 17 zł). W przypadku formy elektronicznej wniosek o prawo jazdy składamy poprzez nasz profil w systemie ePUAP, więc nie ma innej opcji niż z własnego profilu.

Gdzie złożyć wniosek o prawo jazdy?

W Wydziale Komunikacji naszego Urzędu Miasta lub poprzez platformę ePUAP, poprzez internet. Wówczas pocztą musimy przesłać takie dokumenty jak orzeczenie lekarskie czy zdjęcie. Przy okazji przypominamy o nowych przepisach i punktacji za przewinienia w ruchu drogowym – w końcu dużo przyjemniej jest odbierać prawo jazdy, niż je tracić, ale to temat na kolejny materiał.

Przeczytaj także: prawo jazdy-wszystko co warto wiedzieć, prawo jazdy na motocykl wiek, zgubione prawo jazdy!!!


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany