Torby motocyklowe na siedzenie - jak wybrać?

Torba na siedzenie jest ciekawą alternatywą dla kufra centralnego. Jakie są rodzaje toreb na siedzenie motocykla? Jak je wybrać? Ile bagażu mieszczą?

Tekst: PB

Większość motocyklistów instaluje na swojej maszynie akcesoria ułatwiające przewożenie bagażu. Jest to wygodne – nawet w przypadku codziennej jazdy warto mieć gdzie schować ubranie przeciwdeszczowe, albo zrobione przed chwilą zakupy. Najczęściej taką podstawową formą dodatkowego bagażnika jest kufer centralny. Rzadziej kufry boczne, gdyż w wielu przypadkach niepotrzebnie zwiększają one szerokość pojazdu, co nie jest mile widziane w mieście.

A co jeśli ktoś nie lubi widoku kufra centralnego? Albo posiada motocykl sportowy, na którym taka konstrukcja w ogóle się nie sprawdza? W takim przypadku ciekawą propozycją może być właśnie torba motocyklowa na siedzenie. Takie rozwiązanie może być też interesujące dla motocyklistów, którzy rzadko kiedy ruszają w daleką trasę. Przecież na okazjonalne wyjazdy nikt nie będzie montował zestawy kufrów, a nocując w hotelach naprawdę nie potrzeba zabierać dużo bagażu.

Torba motocyklowa może być także używana jako dodatkowa przestrzeń na bagaż dla zatwardziałych mototurystów, dla których trzy kufry to za mało. Niezależnie od powodów, torba na tylne siedzenie to ciekawy dodatek ułatwiający pakowanie na wyprawę motocyklową.

Jaka torba na motocykl – rodzaje

Torby motocyklowe to temat bardzo szeroki. Mamy bardzo duży wybór modeli, różniących się między sobą konstrukcją, sposobem mocowania na siedzenie lub bagażnik motocykla, czy pojemnością. Najmniejsze torby mają pojemność około 7-10 litrów i są to konstrukcje dedykowane do motocykli sportowych. Bardzo często służą jako zasobnik na portfel, telefon, czy kamerkę motocyklową (jeśli jej nie używamy). Najbardziej popularne są modele mieszczące około 20 litrów. Wiele z nich ma możliwość powiększenia powierzchni bagażowej (tak samo jak w przypadku tank-bagów). Największe torby na siedzenie są nawet bardziej pojemne niż typowe kufry centralne. Może być to 60, 70, a nawet 90 litrów.

Drugą cechą rozróżniającą torby na siedzenie jest sposób ich mocowania na motocyklu. Jedną z metod jest zapięcie torby paskami na samym siedzeniu. Niektóre konstrukcje mają nawet rodzaj elastycznej platformy, do której zapina się właściwą torbę. Jest to o tyle ciekawe, że możliwy jest szybki demontaż naszego bagażu, w którym możemy mieć dokumenty czy inne przedmioty codziennego użytku przydatne na krótkim urlopie.

Większe torby są mocowane za pomocą pasków, zaczepów czy ekspanderów do elementów motocykla (setów, uchwytów dla pasażera, stelaży do kufrów bocznych czy specjalnych haczyków, w które wyposażone są niektóre maszyny). Często w jednym zestawie otrzymujemy mocowanie kilku rodzajów, tak by mieć możliwość jak najlepszego dopasowania do konkretnego pojazdu. Bardzo często największe torby nie mają własnego mocowania, tylko liczy się kreatywność kierowcy. Można więc użyć paski, ekspandery czy siatkę.

Trzecia, najmniej popularna i dość ekskluzywna grupa mocowanie torby do specjalnego stelaża montowanego na bagażnik motocykla, albo siedzenie pasażera. W tej grupie możemy spotkać rozwiązania uniwersalne, bądź dedykowane do konkretnych modeli (a przez to najlepiej dopasowane).

Torba na motocykl na tylne siedzenie – którą wybrać

Bardzo ważna jest dopasowanie torby do naszych potrzeb i konkretnego motocykla. W pierwszej kwestii jest to decyzja użytkowników. W drugiej jednak ma znaczenie fakt, jakim motocyklem jeździmy. I nie chodzi tylko o rodzaj, ale o konkretny model. Każda maszyna ma unikalne cechy, które sprawiają, że niektóre modele toreb pasują lepiej, a inne gorzej. Dlatego też trzeba dobrze przemyśleć zakupy, a najlepiej samodzielnie udać się do sklepu i na sucho przymierzyć kilka modeli. Istotne mogą być szczegóły jak rozmiar naszego siedzenia, ustawienie uchwytów dla pasażera, układ plastików itp. Tak samo wybierając ochraniacze motocyklowe, decydujemy się na te o właściwym rozmiarze i dopasowaniu. W tym przypadku nie powinno być inaczej.

Torba wodoszczelna na motocykl – na długi deszcz

Większość toreb dostępnych na rynku jest określana jako wodoodporna. Jest jednak tylko część prawdy. W wielu przypadkach mowa jest o krótkim deszczu, a producenci w zestawie dołączają ochraniacz przeciwdeszczowy. W przypadku porządnej, trwającej cały dzień ulewy nawet takie dodatkowe zabezpieczenie może okazać się zawodne. Dla prawdziwych amatorów podróżowania w deszczu, błocie i brudzie niezastąpiona będą torba na motocykl w formie rolki (albo wałka, jak kto woli, obie nazwy są poprawne). Zazwyczaj są to dość duże torby (ich pojemność może wynosić 30 do nawet 90 litrów). Taka „prawdziwa” torba wodoszczelna na motocykl wykonana jest z materiału PVC, czyli całkowicie syntetycznej powłoki odpornej na działanie wody. Specjalne jest również zapięcie – nie uświadczymy w nim zamka błyskawicznego. Mamy za to wejście do torby zawijane kilka razy, co gwarantuje praktycznie 100% wodoszczelności.

Torby motocyklowe damskie – nie tylko praktyczne

Torba motocyklowa damska nie ma jakiś specjalnych cech, wyróżniających ją od innych. Warto się jednak zastanowić, co dla kobiet może być ważne, przy wyborze takiego produktu? Po pierwsze damska torba na siedzenie motocykla powinna być efektowna od strony wizualnej. Dobrze, by była montowana w nieskomplikowany sposób i dało się ją szybko odpiąć od motocykla. Z tego względu wiele pań decyduje się na niewielki torby na siedzenie, przypinane na suwak do elastycznej podstawy. I tak oto w kilka chwil torba na tył może stać się damską torebką.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany