Nowe Ducati Multistrada V4 ma rządzić każdą drogą, niezależnie od jej charakteru: sportowa, turystyczna, offroadowa czy miejska. Przeczytajcie co ma w sobie Multistrada V4, sprawdźcie dane techniczne, zdjęcia i film.

Oto jest. Jeden motocykl, który według producenta potrafi pełnić rolę czterech motocykli: może być sportowy, turystyczny, offroadowy lub miejski. Oto Ducati Multistrada V4, czwarta generacja Multistrady, która przynosi marce sporo rewolucji.

Nowa Multistrada V4 2021 na filmie:

Wersje

Nowy model dostępny będzie w dwóch odmianach: Multistrada V4 oraz Multistrada V4 S. Podstawowa wersja posiadała będzie kilka pakietów akcesoriów, a wersja S otrzyma róże wersje wyposażenia (jak Travel, Travel & Radar, Performance lub Full), a dodatkowo będzie można dobrać pakiety akcesoriów.

Podwozie

Multistrada V4 stoi na ramie typu monoque z silnikiem jako element nośny konstrukcji. Jest aluminiowa, tak jak dwustronny wahacz.

Zawieszenie jest w pełni regulowane, z przednim widelcem o średnicy 50 mm. Multistrada V4 S posiada aktywne zawieszenie elektroniczne Ducati Skyhook Suspension. Zwiększono prześwit, który wynosi 220 mm. Skok zawieszenia to w każdym przypadku 170 i 180 mm na przód i tył.

Koła mają rozmiar 19 i 17 cali, co stanowi odpowiednie połączenie zdolności asfaltowych i szutrowych. Chętni mogą skonfigurować motocykl na stalowych, szprychowych obręczach wraz z kostkowymi oponami.

Jest czym hamować. Podstawowa Multi posiada z przodu tarcze 320 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami Brembo Monobloc, a wersja S otrzymała tarcze 330 mm oraz zaciski Brembo Stylema. Czuły na przechyły Cornering ABS zawsze pozostaje w standardzie.

Zbiornik mieści 22 litry paliwa, a w stanie gotowym do jazdy nowa Ducati Multistrada V4 waży 240 kg. Wersja S jest o 3 kg cięższa.

Silnik

Premiera silnika odbyła się wcześniej, więc wiemy już sporo. Konstrukcyjnie bazuje na Desmosedici Stradale znanym z Panigale V4 lub Streetfightera V4, jednak została gruntownie przebudowana.

Silik zwany jest V4 Granturismo. Pojemność wynosi 1158 ccm, a osiągi to 170 KM przy 10500 obr/min oraz 125 Nm przy 8750 obr/min. Silnik kręci się do blisko 12 tysięcy obrotów.

Co najważniejsze, jest to pierwszy silnik Ducati tej ery, który nie posiada rozrządu Desmodromicznego. Zawory sterowane sprężynkami pozwoliły jednak osiągnąć aż 60 000 kilometrów przebiegu pomiędzy niezbędnymi kontrolami luzów zaworowych. Wymianę oleju Ducati przewiduje do 15 000 kilometrów.

Elektronika

Jak przystało na flagowy motocykl Ducati, elektroniki jest pod dostatkiem.

Nad wszystkim czuwa wieloosiowa platforma IMU, dzięki której precyzyjnie działają takie systemy, jak zakrętowy Cornering ABS, kontrola wheelie, kontrola trakcji, a w wersji V4 S także doświetlanie zakrętów oraz podtrzymanie hamulca przy ruszaniu pod górę.

Multistrada V4 S posiada zawieszenie Ducati Skyhook Suspension, które także komunikuje się z platformą IMU. Zawieszenie analizuje sytuację jazdy i czasie rzeczywistym dopasowuje tłumienie z przodu i z tyłu. Po raz pierwszy posiada także funkcję automatycznego poziomowania – wykrywa obciążenie i samodzielnie dopasowuje napięcie wstępne. Opcją jest także kontrola ciśnienia powietrza w oponach lub dostęp bezkluczykowy.

Cała obsługa odbywa się z poziomu ekranu TFT, który ma średnicę 5 cali lub 6,5 cali dla wersji S. Obsługa joystickiem została opracowana od nowa. Motocykl może połączyć się ze smartfonem, może wyświetlać ekran smartfona, a posiada także funkcję wyświetlania nawigacji od razu na ekranie motocykla.

Wszystkie ustawienia skonfigurowane są w łatwy i przejrzysty sposób w kilku trybach jazdy (Sport, Touring, Urban, Enduro).

Radary

Multistrada V4 jest pierwszym motocyklem na rynku z dwoma radarami, z przodu i z tyłu. Pisaliśmy już o nich wcześniej. Radary są opcjonalne dla wersji V4 S, a dzięki nim dostępny jest tempomat adaptacyjny (Adaptive Cruise Control – ACC) oraz wykrywanie przeszkód w martwym punkcie (Blind Spot Detection – BSD). Systemy opracowano z marką Bosch, a szczegóły są w linku powyżej.

Ducati chwali się, że jest pierwszym producentem motocykla z dwoma radarami. Należy wspomnieć, że 2 tygodnie temu BMW pokazało R1250RT z radarem przednim, a kolejni producenci także pracują nad motocyklami z radarami.

Pozycja, ergonomia, aerodynamika

Do tych tematów Ducati podeszło na poważnie. Seryjną kanapę ustawić można na poziomach od 840 do 860 mm, a dzięki opcjonalnej wysokiej i niskiej kanapie, wartości te rozszerzają się do zakresu 810 – 875 mm.

Pozycja jest “dominująca” i komfortowa. Motocykl jest wąski, a więc zapewnia solidne podparcie nogą oraz pewną pozycję stojącą w jeździe offroadowej. Duży nacisk postawiono także na redukcję hałasu i wibracji

Kształty opracowano w tunelu aerodynamicznym. Multistrada V4 jest więc stabilna, chroni przed wiatrem, a odpowiednie kanały i spojlery odprowadzają ciepłe powietrze z dala od kierowcy.

Dostępność

Nowe Ducati trafi do salonów europejskich już w listopadzie 2020, a wstępne ceny ustalone zostały na poziomach:
Multistrada V4 – 18990 Euro;
Multistrada V4 S – 21990 Euro;
Multistrada V4 S Sport – 23790 Euro.

Galeria zdjęć – Multistrada V4 S 2021: