BMW S 1000 R 2021: bardzo lekki, ale nie najmocniejszy [dane, zdjęcia, film, opis] Jędrzejak 19 listopada 2020 Newsy, Nowości rynkowe, Wyróżnione BMW S 1000 R staje się zupełnie nowy. Jest lekki (nawet 194 kg z paliwem!), ma nowe podwozie, odświeżoną stylistykę oraz 165 KM mocy. BMW zaprezentowało dziś dwa nowe roadstery. G 310 R oraz S 1000 R, chociaż tego drugiego z pewnością można nazwać power-nakedem. Zresztą hasłem prezentacji było #AwakenTheDaredevil, czyli “Przebudź zawadiakę”, a głównym riderem nowego litra był światowej sławy, legendarny stunter: Chris Pfeiffer. Film z Chrisem Pfeifferem na BMW S 1000 R: Nowe BMW S 1000 R jest zupełnie nowe – licząc od silnika, przez ramę, a na zwieszeniu kończąc. Konstrukcyjnie pochodzi od sportowego RR, a do tego posiada wszelkie nowinki technologiczne. S 1000 R nie jest najsilniejsze w stawce litrowych nakedów pod względem mocy silnika. Ale BMW zamierza walczyć elastycznością silnika, niską masą, dopracowaną konstrukcją i niezrównanym prowadzeniem – z czego znany był poprzednik. Masa BMW chwali się, że nowy S 1000 R jest najlżejszym motocyklem w klasie. W wersji podstawowej, z paliwem, płynami i w stanie gotowym do jazdy, waży 199 kilogramów. Dokładnie tyle, co naked od Ducati, ale już w swojej wyższej wersji Streetfighter V4 S. Wraz z z pakietem M i obręczami karbonowymi M, nowy S 1000 R waży 194 kg. Silnik Konstrukcyjnie bazuje na S 1000 RR, ale podobno nie było potrzeby stosowania zmiennych faz ShiftCam. Efektem jest moc maksymalna 165 KM przy 11 000 obr/min oraz moment obrotowy 114 Nm przy 9 250 obr/min. Skonfigurowano go tak, aby zapewniał ogromną elastyczność z wyjątkowo płaskim przebiegiem momentu. Biegi 4, 5, 6 wydłużono, aby obniżyć prędkość obrotową, hałas i spalanie. Sprzęgło asystująco-antyhoppingowe jest w standardzie, a jako dodatek jest MSR (kontrola hamowania silnikiem), aby nie blokować tylnego koła przy redukcjach. Podwozie Rama i wahacz pochodzą z S 1000 RR, są znacznie lżejsze. Rama to konstrukcja Flex Frame – jest wąska szczególnie w okolicach kolan, a jednocześnie zapewnia optymalną sztywność. Silnik częściowo pełni funkcję elementu nośnego. Pozycję za kierownicą można dostosować poprzez zamontowanie kierownicy o 10 mm do przodu. Nowy wahacz ma dolny wspornik, a tylne zawieszenie zamontowano na dźwigienkach Full Floater Pro. Pozwoliło to oddalić amortyzator od silnika, dla lepszego odprowadzania ciepła. Tryby jazdy i asystenci W standardzie są trzy tryby jazdy (Rain, Road, Dynamic), dynamiczna kontrola trakcji i ABS Pro czuły na zakręty. Systemy działają w oparciu o 6-osiowy czujnik. Wybierając dodatkowe “Riding Modes Pro”, otrzymujemy kolejny tryb jazdy, a także kontrolę hamowania silnikiem, funkcję power wheelie oraz dynamiczną kontrolę hamulców pomagającą w stabilności. Wszystko kontrolowane jest z ekranu 6,5″ TFT z kilkoma trybami wyświetlania informacji oraz możliwością podłączenia smartfonu i sterowania multimediami za pomocą bluetooth. Pakiet M dodaje kolejny, sportowy tryb wyświetlania z laptimerem. Nowy reflektor LED Reflektor posiada podświetlane logo R – taka ciekawostka. Tak jak wszystkie pozostałe światła, jest w pełni LEDowy. Opcja Headlight Pro dodaje charakterystyczne światło dzienne oraz dodatkowe moduły LED doświetlające zakręty. Stylistyka Z przodu nowy S 1000 R jest podobny do F 900 R. Nie brakuje mu dynamicznych linii. Projektując boczne owiewki, designerzy inspirowali się wyglądem toporów i noży taktycznych, a cały motocykl z profilu kieruje się teorią “przód do góry, tył do dołu”. Wersje kolorystyczne i grafiki podkreślają agresywny charakter motocykla. Cechy kluczowe BMW S 1000 R 2021: Silnik 5 kg lżejszy, rozwinięty od nowa, 4-cylindrowy, bazujący na S 1000 RR. Wzmocniony środkowy zakres obrotów, elastyczność oraz dłuższe biegi 4, 5, 6.Najlżejszy roadster w klasie: redukcja masy o 6,5 kg do 199 kg w stanie gotowym do jazdy lub 202 kg z pakietami comfort i dynamic. Pakiet M redukuje masę o kolejne 4,8 kg (2 kg z kutymi kołami / 3,7 kg z karbonowymi kołami).Osiągi 165 KM przy 11000 obr/min oraz 114 Nm przy 9250 obr/min.Przynajmniej 90 Nm w zakresie 5500 – 12000 obr/min. Ponad 80 Nm od 3000 obr/min.Płaski przebieg momentu obrotowego – lekkość jazdy w pełnym zakresie obrotomierza.Nowe zawieszenie wraz z ramą Flex Frame, z silnikiem jako częściowy element nośny.Lepsza ergonomia dzięki Flex Frame, kolana wąsko umieszczone w motocyklu.Wahacz z dolnym wspornikiem, z dźwigienkami Full Floater Pro, nowy amortyzator o lepszej responsywności, zapewniający lepszą trakcję.Nowy, lżejszy układ wydechowy spełniający normę Euro 5.Nowy czujnik 6-osiowy określający pozycję motocykla oraz pomagający w anty-wheelie.ABS Pro dla bezpiecznego hamowania nawet w złożeniu – jako standard. Z trybem deszczowym zapewniającym płynność działania.Kontrola trakcji DTC z wyścigów WSBK.Trzy tryby jazdy Rain, Road, Dynamic.Kontrola wheelie jako standard.Tryby Jazdy Pro dodają tryb “Dynamic Pro” z kontrolą trakcji, kontrolą hamowania silnikiem MSR, asystentem startu, limiterem prędkości pitlane, asystentem ruszania pod górę Hillstart Control Pro.Hillstart Control jako standard.Shift Assistant Pro, czyli quickshifter do zmian w górę i w dół bez sprzęgła. Nowe zegary – ekran TFT 6,5 cala z różnymi trybami wyświetlania. Nowy reflektor LED i pozostałe światła LED jako standard.Adaptacyjne doświetlanie zakrętów i światła do jazdy dziennej dostępne w dodatkowym pakiecie Headlight Pro.Zupełnie nowy design motocykla i owiewek. Atrakcyjny kolor bazowy i dwie wersje stylistyczne dostępne od początku produkcji. Wiele dodatków oryginalnych, wliczając Pakiet M, pakiet Carbonowy oraz elementy obrabiane. Galeria zdjęć S1000R 2021: Dane techniczne – BMW S 1000 R 2021: SilnikKonstrukcjaChłodzony olejem/wodą, czterocylindrowy rzędowy silnik czterosuwowy, cztery zawory na cylinderŚrednica cylindra x skok tłoka80 mm x 49,7 mmPojemność skokowa999 cm3Moc znamionowa121 kW (165 KM) przy 11 000 obr./minMaks. moment obrotowy114 Nm przy 9250 obr./minWspółczynnik kompresji12,5 : 1Wzbogacenie paliwaElektroniczny układ wtryskowy kolektora dolotowego / cyfrowe zarządzanie silnikiem: BMS-O z elektroniczną manetkąOczyszczanie spalinRegulowany katalizator 3-drożnyParametry jazdy / zużycie paliwaPrędkość maksymalnaPowyżej 200 km/hZużycie na 100 km według WMTC6,2 lEmisja CO2 wg WMTC144 g/kmRodzaj paliwaSuper Plus bezołowiowa (maks. 5% etanolu, E5) / RON 98 / 93 AKIInstalacja elektrycznaAlternatorAlternator z magnesami trwałymi 450 W (moc nominalna)Akumulator12 V / 8 Ah, bezobsługowyPrzeniesienie napęduSprzęgłoSprzęgło wielopłytkowe w kąpieli olejowej (Anti-Hopping) z funkcją samowzmacnianiaSkrzynia biegówSześciobiegowa skrzynka przekładniowa kłowa, zintegrowana w korpusie silnikaNapęd wtórnyŁańcuch 525, 17/45Kontrola trakcjiDTCZawieszenie/hamulceRamaRama z połączeniem aluminiowym, silnik współnośnyProwadnica koła przedniego / elementy sprężynoweWidelec teleskopowy upside-down o średnicy 45 mm, ze wstępnym naprężeniem sprężyny i z regulowanym odbiciem i ściskaniemProwadnica koła tylnego / elementy sprężynoweAluminiowe podciągowe ramię wahadłowe, Full Floater Pro, centralny amortyzator teleskopowy, regulowane tłumienie odbicia i ściskania, regulowane naprężenie sprężynySkok sprężyny przód/tył120 mm / 117 mmRozstaw osi1450 mmWyprzedzenie sworznia zwrotnicy96 mmKąt głowicy skrętnej65,8°KołaOdlew aluminiowyRozmiar obręczy, przód3,50 x 17″Rim, Rozmiar obręczy, tył6,00 x 17″Opona, przód120/70 ZR 17Opona, tył (z obręczami M)190/55 ZR 17 (200/55 ZR 17)Hamulec przedniPodwójny hamulec tarczowy o średnicy 320 mm, czterotłoczkowy zacisk stałyHamulec tylnyPojedynczy hamulec tarczowy o średnicy 220 mm, jednotłoczkowy zacisk ślizgowyABSBMW Motorrad Integral ABS, częściowo zintegrowanyWymiary/masyWysokość siedziska830 mm (opcja wyposażenia siedzenie kierowcy niskie: 810 mm, opcja wyposażenia siedzenie kierowcy wysokie: 850 mm)Długość łuku krokowego seryjna1835 mm (opcja wyposażenia siedzenie kierowcy niskie: 1815 mm, opcja wyposażenia siedzenie kierowcy wysokie: 1858 mm)Pojemność użytkowa zbiornika16,5 lw tym rezerwaok. 4 lDługość2090 mmWysokość (bez lusterka)1115 mmSzerokość812 mmMasa własna pojazdu przygotowanego do jazdy, z pełnym bakiem199 kg (z pakietem M i obręczami karbonowymi M: 194 kg)Dopuszczalna masa całkowita407 kgObciążenie dopuszczalne (w wersji seryjnej)208 kg