BMW S 1000 R staje się zupełnie nowy. Jest lekki (nawet 194 kg z paliwem!), ma nowe podwozie, odświeżoną stylistykę oraz 165 KM mocy.

BMW zaprezentowało dziś dwa nowe roadstery. G 310 R oraz S 1000 R, chociaż tego drugiego z pewnością można nazwać power-nakedem. Zresztą hasłem prezentacji było #AwakenTheDaredevil, czyli “Przebudź zawadiakę”, a głównym riderem nowego litra był światowej sławy, legendarny stunter: Chris Pfeiffer.

Film z Chrisem Pfeifferem na BMW S 1000 R:

Nowe BMW S 1000 R jest zupełnie nowe – licząc od silnika, przez ramę, a na zwieszeniu kończąc. Konstrukcyjnie pochodzi od sportowego RR, a do tego posiada wszelkie nowinki technologiczne.

S 1000 R nie jest najsilniejsze w stawce litrowych nakedów pod względem mocy silnika. Ale BMW zamierza walczyć elastycznością silnika, niską masą, dopracowaną konstrukcją i niezrównanym prowadzeniem – z czego znany był poprzednik.

Masa

BMW chwali się, że nowy S 1000 R jest najlżejszym motocyklem w klasie. W wersji podstawowej, z paliwem, płynami i w stanie gotowym do jazdy, waży 199 kilogramów. Dokładnie tyle, co naked od Ducati, ale już w swojej wyższej wersji Streetfighter V4 S. Wraz z z pakietem M i obręczami karbonowymi M, nowy S 1000 R waży 194 kg.

Silnik

Konstrukcyjnie bazuje na S 1000 RR, ale podobno nie było potrzeby stosowania zmiennych faz ShiftCam. Efektem jest moc maksymalna 165 KM przy 11 000 obr/min oraz moment obrotowy 114 Nm przy 9 250 obr/min. Skonfigurowano go tak, aby zapewniał ogromną elastyczność z wyjątkowo płaskim przebiegiem momentu.

Biegi 4, 5, 6 wydłużono, aby obniżyć prędkość obrotową, hałas i spalanie. Sprzęgło asystująco-antyhoppingowe jest w standardzie, a jako dodatek jest MSR (kontrola hamowania silnikiem), aby nie blokować tylnego koła przy redukcjach.

Podwozie

Rama i wahacz pochodzą z S 1000 RR, są znacznie lżejsze. Rama to konstrukcja Flex Frame – jest wąska szczególnie w okolicach kolan, a jednocześnie zapewnia optymalną sztywność. Silnik częściowo pełni funkcję elementu nośnego. Pozycję za kierownicą można dostosować poprzez zamontowanie kierownicy o 10 mm do przodu.

Nowy wahacz ma dolny wspornik, a tylne zawieszenie zamontowano na dźwigienkach Full Floater Pro. Pozwoliło to oddalić amortyzator od silnika, dla lepszego odprowadzania ciepła.

Tryby jazdy i asystenci

W standardzie są trzy tryby jazdy (Rain, Road, Dynamic), dynamiczna kontrola trakcji i ABS Pro czuły na zakręty. Systemy działają w oparciu o 6-osiowy czujnik.

Wybierając dodatkowe “Riding Modes Pro”, otrzymujemy kolejny tryb jazdy, a także kontrolę hamowania silnikiem, funkcję power wheelie oraz dynamiczną kontrolę hamulców pomagającą w stabilności.

Wszystko kontrolowane jest z ekranu 6,5″ TFT z kilkoma trybami wyświetlania informacji oraz możliwością podłączenia smartfonu i sterowania multimediami za pomocą bluetooth. Pakiet M dodaje kolejny, sportowy tryb wyświetlania z laptimerem.

Nowy reflektor LED

Reflektor posiada podświetlane logo R – taka ciekawostka. Tak jak wszystkie pozostałe światła, jest w pełni LEDowy. Opcja Headlight Pro dodaje charakterystyczne światło dzienne oraz dodatkowe moduły LED doświetlające zakręty.

Stylistyka

Z przodu nowy S 1000 R jest podobny do F 900 R. Nie brakuje mu dynamicznych linii. Projektując boczne owiewki, designerzy inspirowali się wyglądem toporów i noży taktycznych, a cały motocykl z profilu kieruje się teorią “przód do góry, tył do dołu”. Wersje kolorystyczne i grafiki podkreślają agresywny charakter motocykla.

Cechy kluczowe BMW S 1000 R 2021:

  • Silnik 5 kg lżejszy, rozwinięty od nowa, 4-cylindrowy, bazujący na S 1000 RR. Wzmocniony środkowy zakres obrotów, elastyczność oraz dłuższe biegi 4, 5, 6.
  • Najlżejszy roadster w klasie: redukcja masy o 6,5 kg do 199 kg w stanie gotowym do jazdy lub 202 kg z pakietami comfort i dynamic. Pakiet M redukuje masę o kolejne 4,8 kg (2 kg z kutymi kołami / 3,7 kg z karbonowymi kołami).
  • Osiągi 165 KM przy 11000 obr/min oraz 114 Nm przy 9250 obr/min.
  • Przynajmniej 90 Nm w zakresie 5500 – 12000 obr/min. Ponad 80 Nm od 3000 obr/min.
  • Płaski przebieg momentu obrotowego – lekkość jazdy w pełnym zakresie obrotomierza.
  • Nowe zawieszenie wraz z ramą Flex Frame, z silnikiem jako częściowy element nośny.
  • Lepsza ergonomia dzięki Flex Frame, kolana wąsko umieszczone w motocyklu.
  • Wahacz z dolnym wspornikiem, z dźwigienkami Full Floater Pro, nowy amortyzator o lepszej responsywności, zapewniający lepszą trakcję.
  • Nowy, lżejszy układ wydechowy spełniający normę Euro 5.
  • Nowy czujnik 6-osiowy określający pozycję motocykla oraz pomagający w anty-wheelie.
  • ABS Pro dla bezpiecznego hamowania nawet w złożeniu – jako standard. Z trybem deszczowym zapewniającym płynność działania.
  • Kontrola trakcji DTC z wyścigów WSBK.
  • Trzy tryby jazdy Rain, Road, Dynamic.
  • Kontrola wheelie jako standard.
  • Tryby Jazdy Pro dodają tryb “Dynamic Pro” z kontrolą trakcji, kontrolą hamowania silnikiem MSR, asystentem startu, limiterem prędkości pitlane, asystentem ruszania pod górę Hillstart Control Pro.
  • Hillstart Control jako standard.
  • Shift Assistant Pro, czyli quickshifter do zmian w górę i w dół bez sprzęgła.
  • Nowe zegary – ekran TFT 6,5 cala z różnymi trybami wyświetlania.
  • Nowy reflektor LED i pozostałe światła LED jako standard.
  • Adaptacyjne doświetlanie zakrętów i światła do jazdy dziennej dostępne w dodatkowym pakiecie Headlight Pro.
  • Zupełnie nowy design motocykla i owiewek.
  • Atrakcyjny kolor bazowy i dwie wersje stylistyczne dostępne od początku produkcji.
  • Wiele dodatków oryginalnych, wliczając Pakiet M, pakiet Carbonowy oraz elementy obrabiane.

Galeria zdjęć S1000R 2021:

Dane techniczne – BMW S 1000 R 2021:

Silnik
KonstrukcjaChłodzony olejem/wodą, czterocylindrowy rzędowy silnik czterosuwowy, cztery zawory na cylinder
Średnica cylindra x skok tłoka80 mm x 49,7 mm
Pojemność skokowa999 cm3
Moc znamionowa121 kW (165 KM) przy 11 000 obr./min
Maks. moment obrotowy114 Nm przy 9250 obr./min
Współczynnik kompresji12,5 : 1
Wzbogacenie paliwaElektroniczny układ wtryskowy kolektora dolotowego / cyfrowe zarządzanie silnikiem: BMS-O z elektroniczną manetką
Oczyszczanie spalinRegulowany katalizator 3-drożny
Parametry jazdy / zużycie paliwa
Prędkość maksymalnaPowyżej 200 km/h
Zużycie na 100 km według WMTC6,2 l
Emisja CO2 wg WMTC144 g/km
Rodzaj paliwaSuper Plus bezołowiowa (maks. 5% etanolu, E5) / RON 98 / 93 AKI
Instalacja elektryczna
AlternatorAlternator z magnesami trwałymi 450 W (moc nominalna)
Akumulator12 V / 8 Ah, bezobsługowy
Przeniesienie napędu
SprzęgłoSprzęgło wielopłytkowe w kąpieli olejowej (Anti-Hopping) z funkcją samowzmacniania
Skrzynia biegówSześciobiegowa skrzynka przekładniowa kłowa, zintegrowana w korpusie silnika
Napęd wtórnyŁańcuch 525, 17/45
Kontrola trakcjiDTC
Zawieszenie/hamulce
RamaRama z połączeniem aluminiowym, silnik współnośny
Prowadnica koła przedniego / elementy sprężynoweWidelec teleskopowy upside-down o średnicy 45 mm, ze wstępnym naprężeniem sprężyny i z regulowanym odbiciem i ściskaniem
Prowadnica koła tylnego / elementy sprężynoweAluminiowe podciągowe ramię wahadłowe, Full Floater Pro, centralny amortyzator teleskopowy, regulowane tłumienie odbicia i ściskania, regulowane naprężenie sprężyny
Skok sprężyny przód/tył120 mm / 117 mm
Rozstaw osi1450 mm
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy96 mm
Kąt głowicy skrętnej65,8°
KołaOdlew aluminiowy
Rozmiar obręczy, przód3,50 x 17″
Rim, Rozmiar obręczy, tył6,00 x 17″
Opona, przód120/70 ZR 17
Opona, tył (z obręczami M)190/55 ZR 17 (200/55 ZR 17)
Hamulec przedniPodwójny hamulec tarczowy o średnicy 320 mm, czterotłoczkowy zacisk stały
Hamulec tylnyPojedynczy hamulec tarczowy o średnicy 220 mm, jednotłoczkowy zacisk ślizgowy
ABSBMW Motorrad Integral ABS, częściowo zintegrowany
Wymiary/masy
Wysokość siedziska830 mm (opcja wyposażenia siedzenie kierowcy niskie: 810 mm, opcja wyposażenia siedzenie kierowcy wysokie: 850 mm)
Długość łuku krokowego seryjna1835 mm (opcja wyposażenia siedzenie kierowcy niskie: 1815 mm, opcja wyposażenia siedzenie kierowcy wysokie: 1858 mm)
Pojemność użytkowa zbiornika16,5 l
w tym rezerwaok. 4 l
Długość2090 mm
Wysokość (bez lusterka)1115 mm
Szerokość812 mm
Masa własna pojazdu przygotowanego do jazdy, z pełnym bakiem199 kg (z pakietem M i obręczami karbonowymi M: 194 kg)
Dopuszczalna masa całkowita407 kg
Obciążenie dopuszczalne (w wersji seryjnej)208 kg
Więcej w Newsy, Nowości rynkowe, Wyróżnione
Grupa VW na pewno wydzieli markę Ducati, ale czy sprzeda? Lamborghini i Italdesign także…

Grupa Volkswagen wydziela trzy włoskie marki do oddzielnej struktury prawnej. Czy to pierwszy krok do sprzedaży?

Zamknij