Spis treści
BMW S 1000 R staje się zupełnie nowy. Jest lekki (nawet 194 kg z paliwem!), ma nowe podwozie, odświeżoną stylistykę oraz 165 KM mocy.
BMW zaprezentowało dziś dwa nowe roadstery. G 310 R oraz S 1000 R, chociaż tego drugiego z pewnością można nazwać power-nakedem. Zresztą hasłem prezentacji było #AwakenTheDaredevil, czyli „Przebudź zawadiakę”, a głównym riderem nowego litra był światowej sławy, legendarny stunter: Chris Pfeiffer.
Film z Chrisem Pfeifferem na BMW S 1000 R:
Nowe BMW S 1000 R jest zupełnie nowe – licząc od silnika, przez ramę, a na zwieszeniu kończąc. Konstrukcyjnie pochodzi od sportowego RR, a do tego posiada wszelkie nowinki technologiczne.
S 1000 R nie jest najsilniejsze w stawce litrowych nakedów pod względem mocy silnika. Ale BMW zamierza walczyć elastycznością silnika, niską masą, dopracowaną konstrukcją i niezrównanym prowadzeniem – z czego znany był poprzednik.
Masa
BMW chwali się, że nowy S 1000 R jest najlżejszym motocyklem w klasie. W wersji podstawowej, z paliwem, płynami i w stanie gotowym do jazdy, waży 199 kilogramów. Dokładnie tyle, co naked od Ducati, ale już w swojej wyższej wersji Streetfighter V4 S. Wraz z z pakietem M i obręczami karbonowymi M, nowy S 1000 R waży 194 kg.
Silnik
Konstrukcyjnie bazuje na S 1000 RR, ale podobno nie było potrzeby stosowania zmiennych faz ShiftCam. Efektem jest moc maksymalna 165 KM przy 11 000 obr/min oraz moment obrotowy 114 Nm przy 9 250 obr/min. Skonfigurowano go tak, aby zapewniał ogromną elastyczność z wyjątkowo płaskim przebiegiem momentu.
Biegi 4, 5, 6 wydłużono, aby obniżyć prędkość obrotową, hałas i spalanie. Sprzęgło asystująco-antyhoppingowe jest w standardzie, a jako dodatek jest MSR (kontrola hamowania silnikiem), aby nie blokować tylnego koła przy redukcjach.
Podwozie
Rama i wahacz pochodzą z S 1000 RR, są znacznie lżejsze. Rama to konstrukcja Flex Frame – jest wąska szczególnie w okolicach kolan, a jednocześnie zapewnia optymalną sztywność. Silnik częściowo pełni funkcję elementu nośnego. Pozycję za kierownicą można dostosować poprzez zamontowanie kierownicy o 10 mm do przodu.
Nowy wahacz ma dolny wspornik, a tylne zawieszenie zamontowano na dźwigienkach Full Floater Pro. Pozwoliło to oddalić amortyzator od silnika, dla lepszego odprowadzania ciepła.
Tryby jazdy i asystenci
W standardzie są trzy tryby jazdy (Rain, Road, Dynamic), dynamiczna kontrola trakcji i ABS Pro czuły na zakręty. Systemy działają w oparciu o 6-osiowy czujnik.
Wybierając dodatkowe „Riding Modes Pro”, otrzymujemy kolejny tryb jazdy, a także kontrolę hamowania silnikiem, funkcję power wheelie oraz dynamiczną kontrolę hamulców pomagającą w stabilności.
Wszystko kontrolowane jest z ekranu 6,5″ TFT z kilkoma trybami wyświetlania informacji oraz możliwością podłączenia smartfonu i sterowania multimediami za pomocą bluetooth. Pakiet M dodaje kolejny, sportowy tryb wyświetlania z laptimerem.
Nowy reflektor LED
Reflektor posiada podświetlane logo R – taka ciekawostka. Tak jak wszystkie pozostałe światła, jest w pełni LEDowy. Opcja Headlight Pro dodaje charakterystyczne światło dzienne oraz dodatkowe moduły LED doświetlające zakręty.
Stylistyka
Z przodu nowy S 1000 R jest podobny do F 900 R. Nie brakuje mu dynamicznych linii. Projektując boczne owiewki, designerzy inspirowali się wyglądem toporów i noży taktycznych, a cały motocykl z profilu kieruje się teorią „przód do góry, tył do dołu”. Wersje kolorystyczne i grafiki podkreślają agresywny charakter motocykla.
Cechy kluczowe BMW S 1000 R 2021:
- Silnik 5 kg lżejszy, rozwinięty od nowa, 4-cylindrowy, bazujący na S 1000 RR. Wzmocniony środkowy zakres obrotów, elastyczność oraz dłuższe biegi 4, 5, 6.
- Najlżejszy roadster w klasie: redukcja masy o 6,5 kg do 199 kg w stanie gotowym do jazdy lub 202 kg z pakietami comfort i dynamic. Pakiet M redukuje masę o kolejne 4,8 kg (2 kg z kutymi kołami / 3,7 kg z karbonowymi kołami).
- Osiągi 165 KM przy 11000 obr/min oraz 114 Nm przy 9250 obr/min.
- Przynajmniej 90 Nm w zakresie 5500 – 12000 obr/min. Ponad 80 Nm od 3000 obr/min.
- Płaski przebieg momentu obrotowego – lekkość jazdy w pełnym zakresie obrotomierza.
- Nowe zawieszenie wraz z ramą Flex Frame, z silnikiem jako częściowy element nośny.
- Lepsza ergonomia dzięki Flex Frame, kolana wąsko umieszczone w motocyklu.
- Wahacz z dolnym wspornikiem, z dźwigienkami Full Floater Pro, nowy amortyzator o lepszej responsywności, zapewniający lepszą trakcję.
- Nowy, lżejszy układ wydechowy spełniający normę Euro 5.
- Nowy czujnik 6-osiowy określający pozycję motocykla oraz pomagający w anty-wheelie.
- ABS Pro dla bezpiecznego hamowania nawet w złożeniu – jako standard. Z trybem deszczowym zapewniającym płynność działania.
- Kontrola trakcji DTC z wyścigów WSBK.
- Trzy tryby jazdy Rain, Road, Dynamic.
- Kontrola wheelie jako standard.
- Tryby Jazdy Pro dodają tryb „Dynamic Pro” z kontrolą trakcji, kontrolą hamowania silnikiem MSR, asystentem startu, limiterem prędkości pitlane, asystentem ruszania pod górę Hillstart Control Pro.
- Hillstart Control jako standard.
- Shift Assistant Pro, czyli quickshifter do zmian w górę i w dół bez sprzęgła.
- Nowe zegary – ekran TFT 6,5 cala z różnymi trybami wyświetlania.
- Nowy reflektor LED i pozostałe światła LED jako standard.
- Adaptacyjne doświetlanie zakrętów i światła do jazdy dziennej dostępne w dodatkowym pakiecie Headlight Pro.
- Zupełnie nowy design motocykla i owiewek.
- Atrakcyjny kolor bazowy i dwie wersje stylistyczne dostępne od początku produkcji.
- Wiele dodatków oryginalnych, wliczając Pakiet M, pakiet Carbonowy oraz elementy obrabiane.
Galeria zdjęć S1000R 2021:
Dane techniczne – BMW S 1000 R 2021:
Silnik | |
Konstrukcja | Chłodzony olejem/wodą, czterocylindrowy rzędowy silnik czterosuwowy, cztery zawory na cylinder |
Średnica cylindra x skok tłoka | 80 mm x 49,7 mm |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Moc znamionowa | 121 kW (165 KM) przy 11 000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 114 Nm przy 9250 obr./min |
Współczynnik kompresji | 12,5 : 1 |
Wzbogacenie paliwa | Elektroniczny układ wtryskowy kolektora dolotowego / cyfrowe zarządzanie silnikiem: BMS-O z elektroniczną manetką |
Oczyszczanie spalin | Regulowany katalizator 3-drożny |
Parametry jazdy / zużycie paliwa | |
Prędkość maksymalna | Powyżej 200 km/h |
Zużycie na 100 km według WMTC | 6,2 l |
Emisja CO2 wg WMTC | 144 g/km |
Rodzaj paliwa | Super Plus bezołowiowa (maks. 5% etanolu, E5) / RON 98 / 93 AKI |
Instalacja elektryczna | |
Alternator | Alternator z magnesami trwałymi 450 W (moc nominalna) |
Akumulator | 12 V / 8 Ah, bezobsługowy |
Przeniesienie napędu | |
Sprzęgło | Sprzęgło wielopłytkowe w kąpieli olejowej (Anti-Hopping) z funkcją samowzmacniania |
Skrzynia biegów | Sześciobiegowa skrzynka przekładniowa kłowa, zintegrowana w korpusie silnika |
Napęd wtórny | Łańcuch 525, 17/45 |
Kontrola trakcji | DTC |
Zawieszenie/hamulce | |
Rama | Rama z połączeniem aluminiowym, silnik współnośny |
Prowadnica koła przedniego / elementy sprężynowe | Widelec teleskopowy upside-down o średnicy 45 mm, ze wstępnym naprężeniem sprężyny i z regulowanym odbiciem i ściskaniem |
Prowadnica koła tylnego / elementy sprężynowe | Aluminiowe podciągowe ramię wahadłowe, Full Floater Pro, centralny amortyzator teleskopowy, regulowane tłumienie odbicia i ściskania, regulowane naprężenie sprężyny |
Skok sprężyny przód/tył | 120 mm / 117 mm |
Rozstaw osi | 1450 mm |
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy | 96 mm |
Kąt głowicy skrętnej | 65,8° |
Koła | Odlew aluminiowy |
Rozmiar obręczy, przód | 3,50 x 17″ |
Rim, Rozmiar obręczy, tył | 6,00 x 17″ |
Opona, przód | 120/70 ZR 17 |
Opona, tył (z obręczami M) | 190/55 ZR 17 (200/55 ZR 17) |
Hamulec przedni | Podwójny hamulec tarczowy o średnicy 320 mm, czterotłoczkowy zacisk stały |
Hamulec tylny | Pojedynczy hamulec tarczowy o średnicy 220 mm, jednotłoczkowy zacisk ślizgowy |
ABS | BMW Motorrad Integral ABS, częściowo zintegrowany |
Wymiary/masy | |
Wysokość siedziska | 830 mm (opcja wyposażenia siedzenie kierowcy niskie: 810 mm, opcja wyposażenia siedzenie kierowcy wysokie: 850 mm) |
Długość łuku krokowego seryjna | 1835 mm (opcja wyposażenia siedzenie kierowcy niskie: 1815 mm, opcja wyposażenia siedzenie kierowcy wysokie: 1858 mm) |
Pojemność użytkowa zbiornika | 16,5 l |
w tym rezerwa | ok. 4 l |
Długość | 2090 mm |
Wysokość (bez lusterka) | 1115 mm |
Szerokość | 812 mm |
Masa własna pojazdu przygotowanego do jazdy, z pełnym bakiem | 199 kg (z pakietem M i obręczami karbonowymi M: 194 kg) |
Dopuszczalna masa całkowita | 407 kg |
Obciążenie dopuszczalne (w wersji seryjnej) | 208 kg |
Zostaw odpowiedź