Barry na warsztacie - Yamaha XJ 650 Turbo - Motogen.pl

Barry startuje z nowym cyklem „Barry na warsztacie”. Wraz z utytułowanym zawodnikiem wyścigów na 1/4 mili, Przemkiem Badowskim, prywatnie świetnym mechanikiem i tunerem analizują konstrukcję Yamahy XJ 650 Turbo.

Yamaha XJ650 Turbo – historia w pigułce

Pod koniec lat 70 świat Formuły 1 ogarnęła fascynacja silnikami turbodoładowanymi. Ich wydajność zdecydowanie wzrastała względem jednostek wolnossących. Turbodoładowanie szybko zaczęło trafiać do samochodów cywilnych. Szybko sięgnął po nie świat motocyklowy, gdzie prym wiodła Honda z CX500T. Yamaha zaprezentowała swoją konstrukcję w 1981 roku.

Yamaha XJ 650 Turbo…

Niestety, montaż turbo opłacał się w autach. Wzrost masy auta nie miał aż takiego znaczenia, a był to stosunkowo łatwy i tani sposób na znaczną poprawę osiągów. W przypadku motocykla masa i objętość turbosprężarki wymagały przekonstruowania dotychczasowych modeli.

Yamaha mimo montażu turbo do swojego czterocylindrowca o średniej pojemności pozostała przy gaźnikach. Mała średnica turbosprężarki ograniczała jej bezwładność, dzięki czemu turbo-dziura nie była tak zauważalna jak w przypadku wydajniejszych sprężarek w Kawasaki GPZ750 Turbo. Yamaha XJ 650 Turbo otrzymała agresywną, nowoczesną jak na standardy początku lat 80 stylizację z dużą owiewką czołową.

James Bond jeździł na XJ 650 Turbo

Yamaha XJ 650 Turbo zagrała jedną z głównych ról w filmie o Agencie 007, chociaż tak naprawdę była to Yamaha XT550 przebrana za XJtę. James Bond, grany przez Seana Connery, uciekał tym motocyklem przed złoczyńcami.

Co ciekawe, był to jedyny motocykl dostarczony od kwatermistrza Q wywiadu. A jednak ten jeden film nie należał do oficjalnej franczyzy filmów o Bondzie… Więcej o wszystkich motocyklach Jamesa Bonda przeczytacie w naszym zestawieniu.

Szybkie rozczarowanie?

Niestety, osiągi za sprawą wzrostu masy nie poprawiły się, jak oczekiwano, a wysoka cena spowodowała niewielką sprzedaż. Motocykl był skomplikowany w serwisie, mniej trwały, i kosztował więcej od XJ650 bez doładowania. Ciekawostką jest fakt, że standardowa XJ650 ważyła 206 kg (na sucho) i miała 71 KM mocy. Wersja turbo osiągała 90 KM, ważąc 235 kg (na sucho). Wg specyfikacji obydwie rozpędzały się do 203 km/h.

Yamahę XJ 650 Turbo sprzedawano w latach 1982-1983, po czym została wycofana z produkcji. W Polsce co jakiś czas pojawiają się ogłoszenia sprzedaży XJ 650 Turbo w różnym stanie technicznym i cenie. Zobaczcie na filmie, jak wyglądają wnętrzności tego ciekawego pojazdu. Nie zapomnijcie także subskrybować kanału Barrego oraz Motogen na Youtubie.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany