Barry startuje z nowym cyklem “Barry na warsztacie”. Wraz z utytułowanym zawodnikiem wyścigów na 1/4 mili, Przemkiem Badowskim, prywatnie świetnym mechanikiem i tunerem analizują konstrukcję Yamahy XJ 650 Turbo.

.

https://youtu.be/OQRhui3TOG0

Yamaha XJ650 Turbo – historia w pigułce

Pod koniec lat 70 świat Formuły 1 ogarnęła fascynacja silnikami turbodoładowanymi. Ich wydajność zdecydowanie wzrastała względem jednostek wolnossących. Turbodoładowanie szybko zaczęło trafiać do samochodów cywilnych. Szybko sięgnął po nie świat motocyklowy, gdzie prym wiodła Honda z CX500T. Yamaha zaprezentowała swoją konstrukcję w 1981 roku.

Yamaha XJ 650 Turbo…

Niestety, montaż turbo opłacał się w autach. Wzrost masy auta nie miał aż takiego znaczenia, a był to stosunkowo łatwy i tani sposób na znaczną poprawę osiągów. W przypadku motocykla masa i objętość turbosprężarki wymagały przekonstruowania dotychczasowych modeli.

Yamaha mimo montażu turbo do swojego czterocylindrowca o średniej pojemności pozostała przy gaźnikach. Mała średnica turbosprężarki ograniczała jej bezwładność, dzięki czemu turbo-dziura nie była tak zauważalna jak w przypadku wydajniejszych sprężarek w Kawasaki GPZ750 Turbo. Yamaha XJ 650 Turbo otrzymała agresywną, nowoczesną jak na standardy początku lat 80 stylizację z dużą owiewką czołową.

Szybkie rozczarowanie?

Niestety, osiągi za sprawą wzrostu masy nie poprawiły się, jak oczekiwano, a wysoka cena spowodowała niewielką sprzedaż. Motocykl był skomplikowany w serwisie, mniej trwały, i kosztował więcej od XJ650 bez doładowania. Ciekawostką jest fakt, że standardowa XJ650 ważyła 206 kg (na sucho) i miała 71 KM mocy. Wersja turbo osiągała 90 KM, ważąc 235 kg (na sucho). Wg specyfikacji obydwie rozpędzały się do 203 km/h.

Yamahę XJ 650 Turbo sprzedawano w latach 1982-1983, po czym została wycofana z produkcji. W Polsce co jakiś czas pojawiają się ogłoszenia sprzedaży XJ 650 Turbo w różnym stanie technicznym i cenie. Zobaczcie na filmie, jak wyglądają wnętrzności tego ciekawego pojazdu. Nie zapomnijcie także subskrybować kanału Barrego oraz Motogen na Youtubie.


Więcej w Moto-Legendy, Motocykle, Używane, Wyróżnione, YoungTimer
Motocykl używany: Ducati Monster 600 / 750 1994-2001 (wady/zalety, historia, opis)

Ducati poszło za ciosem – niezłe wyniki sprzedaży zaprezentowanego rok wcześniej Monstera 900 przekonały zarząd do rozpoczęcia produkcji modeli dla...

Zamknij