15 motocykli Jamesa Bonda: opis modeli w filmach oraz ciekawostki - Motogen.pl

Jakie motocykle występowały w filmach z serii James Bond? Sprawdź listę filmów i modeli, na których jeździł agent 007, przeczytaj kilka ciekawostek i przygotuj się na „No Time To Die”!

Przygody tajnego, a jednocześnie najbardziej znanego na świecie agenta specjalnego rozpoczęły się w 1953 roku wraz z książkową powieścią „Casino Royale” napisaną przez brytyjskiego pisarza Iana Fleminga. Na kinowe ekrany James Bond trafił w 1962 roku, a właśnie teraz swoją premierę ma już 25. film z serii 007, długo wyczekiwany „Nie czas umierać” (o którym pisaliśmy raz czy nawet dwa).

Motocykle pojawiają się w filmach o Bondzie, raz stanowią wyjątkowo ważną rolę, czasem jedynie trzecioplanową. Ciekawostką jest jednak, że w serii oryginalnych powieści Iana Fleminga, motocykl opisany został wyłącznie raz, w krótkim opowiadaniu „From a View to Kill” z 1960 roku.

Na jakich motocyklach jeździł James Bond?
Jakie motocykle występowały w filmach o agencie 007?

Poniżej mamy dla Was chronologiczną listę motocykli pojawiających się w przygodach Jamesa Bonda, wraz z kilkoma ciekawostkami.

1. BSA M20
– opowiadanie „From a View to Kill” (1960)

W serii oryginalnych powieści i opowiadań autorstwa Iana Fleminga, motocykl pojawił się tylko raz. Było to w krótkim opowiadaniu uzupełniającym, o tytule „From a View to Kill” z roku 1960.

Kilka motocykli BSA M20 pełni tam główne role. Jeżdżą takimi posłaniec oraz czarny charakter. Posłaniec ginie, Bond przejmuje jego rolę, a gdzieś w trakcie odbywa się także motocyklowy pościg z wypadkiem.

Ilustracja do opowiadania

2. BSA A65 Lightning 650
– „Thunderball / Operacja Piorun” (1965)

Pierwszym motocyklem w filmach o Bondzie jeździł nie agent 007, a czarny charakter i to pod postacią kobiety w skórzanym kombinezonie. BSA A65 Lightning miał piękne, złote owiewki, a także (no oczywiście) wyrzutnie rakiet. Był pościg, lądowanie w jeziorze, a w 1966 roku pojawił się też Oskar za efekty specjalne.

BSA A65 Lightning
BSA A65 Lightning

3. Honda ATC90
– „Diamonds Are Forever / Diamenty są wieczne” (1971)

Honda ATC90 to zabawny trójkołowiec z małym silnikiem i baloniastymi oponami. Trzy takie pojazdy gonią Jamesa Bonda, a ten (Sean Connery) sprytnie ucieka jednym z nich. Bezsprzecznie mamy tu do czynienia z najwolniejszym i zarazem najśmieszniejszym pościgiem motocyklowym w historii 007.

Kadr z pościgu
Kadr z pościgu
Honda ATC90
Honda ATC90

4. Harley-Davidson Aermacchi 350SS
– „Live And Let Die / Żyj i Pozwól Umrzeć” (1973)

Marka Harley-Davidson jest zupełnie nieobecna w całej serii filmów o Jamesie Bondzie. Motocykle te pojawiły się jedynie w filmie z 1973 roku, a i tak jeździli nim jedynie trzej policjanci prowadzący pościg (których agent wykiwał zawracając na ręcznym autobusem dwupoziomowym!). Co ciekawe, wtedy Harley-Davidson miał swój epizod z Aermacchi, tworząc lekkie, offroadowe dwusuwy.

Harley-Davidson Aermacchi i James Bond w autobusie
Harley-Davidson Aermacchi i James Bond w autobusie

5. Kawasaki Z900
– „The Spy Who Loved Me / Szpieg, który mnie kochał” (1977)

Przenosimy się do kolejnej ery Bonda, już z Rogerem Moorem. Mimo, że motocykl otrzymał sporo czasu na ekranie i kilka ciekawych ujęć, to nie agent nim jechał, ale jeden z czarnych charakterów. Kawasaki Z900 z przepięknym wózkiem bocznym ściga Bonda. W odpowiedniej chwili złoczyńca używa odpowiedniego przycisku (chyba rozrusznika), a wózek zamienia się w pocisk rakietowy. Zamiast Bonda, w powietrze wylatuje ciężarówka z materacami, a złoczyńca razem z motocyklem spada w przepaść.

Piękne Kawasaki Z900
Piękne Kawasaki Z900

6. WetBike
– „The Spy Who Loved Me / Szpieg, który mnie kochał” (1977)

Zostajemy przy „Szpiegu, który mnie kochał”, bo poza Z900 jest jeszcze coś. Może to nie jest motocykl, ale pojazd wodny o nazwie Wetbike marki Spirit Marine. Nazywano go połączeniem motorówki i motocykla. Co za dziwna konstrukcja…

Należy jednak pamiętać, że w 1977 skutery wodne dopiero raczkowały, a więc producenci sprawdzali swoje siły w różne sposoby. WetBike z pewnością był widowiskowy, Bond odbiera go w walizce do samodzielnego montażu, a co ciekawie, w filmie zagrał na rok przed swoją premierą sprzedażową.

WetBike i James Bond w akcji
WetBike i James Bond w akcji

7. Yamaha XT500
– „For Your Eyes Only / Tylko dla twoich oczu” (1981)

Kolejny film, kiedy to motocyklami jeżdżą złoczyńcy. James Bond ucieka na nartach, a to po skoczni narciarskiej, a to torem bobslejowym, tymczasem na Yamahach XT500 odbywa się jeden z najbardziej epickich pościgów motocyklowych w historii Bondów. Wspomnieliśmy, że XTki mają karabiny w odwracanych kierunkowskazach?

Widowiskowy pościg Yamahami XT500 na śniegu.
Widowiskowy pościg Yamahami XT500 na śniegu.

8. Yamaha XJ650 Seca Turbo
– „Never Say Never Again / Nigdy nie mów nigdy” (1983)

Co ciekawe „Nigdy nie mów nigdy” (1983) jest nieoficjalnym filmem o Bondzie, a w jego rolę po 12-letniej przerwie wcielił się Sean Connery… który musiał nosić tupecik. Co jeszcze ciekawsze, jest to jedyny film z agentem 007, w którym występuje motocykl oficjalnie dostarczony i stuningowany przez Q, naczelnego kwatermistrza brytyjskiego wywiadu.

XJ650 Turbo otrzymuje kilka magicznych przycisków uruchamiających zderzaki albo hiper-dopalacz. Ale jest jeszcze jedna magiczna sztuczka – motocykl widoczny na ekranie posiada szprychowe koła, wysokie zawieszenie i podejrzanie dobrze radzi sobie ze skokami i schodami. Zupełnie, jakby był to tajny-agent-endurak przebrany za XJ…

Motocykl enduro przebrany za Yamahę XJ650 Seca Turbo.
Motocykl enduro przebrany za Yamahę XJ650 Seca Turbo.

Jeżeli masz ochotę dowiedzieć się czegoś więcej o szczegółach technologicznych jedynego fabrycznego motocykla Yamahy z turbosprężarką, to zapraszamy do obejrzenia odcinka Barry na Używkach z Yamahą XJ 650 Turbo.

9. BMW R80
– „Octopussy / Ośmiorniczka” (1983)

„Ośmiorniczka” miała premierę tego samego roku i była oficjalnym rywalem dla powyższego i nieoficjalnego „Nigdy nie mów nigdy”. Na pewno przegrała pod względem motocykli – pojawiło się wyłącznie BMW R80, którym jechał policjant ścigający Bonda (znowu Roger Moore). Nic szczególnego, chociaż motocykl piękny.

Policyjne BMW R80
Policyjne BMW R80

10. Cagiva W16 600
– „Goldeneye / GoldenEye” (1995)

Pierce Brosnan przejął główną rolę, a James Bond w końcu wrócił na motocykl. I to w jakim stylu, w scenie otwierającej film! Nie wprawdzie mamy pojęcia, co włoska Cagiva W16 robiła w rosyjskiej armii, ale na szczęście była pomalowana w wojskową zieleń, pozwoliła dogonić samolot uciekający bez pilota i skoczyła w przepaść.

Cagiva W16 600
Cagiva W16 600

11. BMW R1200C
– „Tomorrow Never Dies / Jutro nie umiera nigdy” (1997)

Oto najbardziej znany motocykl agenta 007. Jeżeli użyjesz stwierdzenia „jeżdżę na bondzie”, Twój rozmówca natychmiast zrozumie, że chodzi o BMW R1200C – oczywiście pod warunkiem, że ma przynajmniej 30 lat.

BMW zwane "Bondem"
BMW zwane „Bondem”

R1200C miał swoją europejską premierę rok po filmie, a w USA odniósł ogromny sukces sprzedażowy. Pierwszy cruiser BMW jednak nie był kontynuowany i nawet przy okazji niedawnej premiery R18, marka nieszczególnie wspominała „bonda”. Czym R1200C sobie na zasłużył na takie traktowanie, skoro w filmie wykonał wysokie wheelie (inżynierowie twierdzili, że się nie uda) oraz (bez montażu!) przeskoczył pomiędzy budynkami nad śmigłowcem!

Ten skok na R1200C wydarzył się naprawdę.
Ten skok na R1200C wydarzył się naprawdę.
BMW R1200C w ślizgu
BMW R1200C w ślizgu

12. Montesa Cota 4RT
– „Quantum of Solace / 007 Quantum of Solace” (2008)

Tym razem Jamesa Bonda gra już Daniel Craig, ale motocykl już ciężko rozpoznać. Wygląda jak stary scrambler, ale jest nowoczesnym modelem Montesa Cota 4RT ubranym w inny zbiornik i siedzenie. Zastanawiacie się, dlaczego Bond tak skutecznie skacze? To dlatego, że motocykl oryginalnie jest trialówką, a skoki wykonał kaskader Rob Herring, 11-ktotny mistrz MX.

Swoją drogą bardzo podobna Montesa, w bardzo podobnym kamuflażu, w bardzo podobnej scenie, zagrała rok wcześniej w filmie „Ultimatum Bourne’a”.

Montesa Cota 4RT w Quantum of Solace
Montesa Cota 4RT w Quantum of Solace

13. Honda CRF250R
– „Skyfall” (2012)

Daniel Craig lubi motocykle, więc z pewnością nie miał nic przeciwko, aby jako 007 jeździć motocyklem w otwierającej scenie Skyfall. Dosiada tam Hondy CRF250R z niewielkimi modyfikacjami wizualnymi, a goni złoczyńcę na policyjnej CRF500R. Miejsce akcji jest wyjątkowe, bo to Wielki Bazar w Stambule. W czasie pościgów po dachach, kaskaderem wcielającym się w Bonda był legendarny Robbie Maddison, a większość przejazdów i skoków wydarzyła się naprawdę.

Zamiast Craiga, po dachach Grand Bazaar skakał Robbie Maddison.
Zamiast Craiga, po dachach Grand Bazaar skakał Robbie Maddison.
Hondy CRF500R oraz CRF250R
Hondy CRF500R oraz CRF250R

14. Norton Dominator SS
– „Spectre” (2015)

Niestety w „Spectre” motocykl zagrał wyłącznie marginalną rolę… A szkoda, bo to przepiękny (i brytyjski!) Norton Dominator SS, który dodatkowo wyposażony został w karabiny. Tym większa szkoda, bo motocykl widziany jest w oficjalnym warsztacie Q.

Norton Dominator SS z karabinami w Spectre
Norton Dominator SS z karabinami w Spectre

Co ciekawe, osobą majstrującą przy motocyklu jest ówczesny CEO Nortona, Stuart Garner (który niedawno usłyszał zarzuty ogromnych defraudacji w firmie).

CEO Nortona, Stuart Garner, miał swoich kilka sekund w Bondzie, stał plecami.
CEO Nortona, Stuart Garner, miał swoich kilka sekund w Bondzie, stał plecami.

15. Triumph Scrambler 1200 oraz Tiger 900
– „No Time To Die / Nie czas umierać” (2021)

W końcu przechodzimy do wydarzeń dnia dzisiejszego. Właśnie odbywa się premiera najnowszego filmu o agencie 007. Długo wyczekiwana, bo opóźniana była ze względu na sytuację covidową. Jeżeli wyznacznikiem „czy warto oglądać” są dla Was motocykle, to wszystko wskazuje na to, że warto.

Marka Triumph została oficjalnym parterem filmu „No Time To Die”, a więc w filmie występuje sporo egzemplarzy Scrambler 1200 oraz Tiger 900 – ten drugi w momencie kręcenia zdjęć był jeszcze modelem przedpremierowym. Motocykl znalazł się nawet na pierwszym planie jednego z plakatów filmowych.

Lee Morrison, koordynator kaskaderów, powiedział: „Na Tigerze 900 możesz robić co chcesz; drifiting na stojąco na trzecim biegu, wheelie, jazda w stylu Supermoto” oraz „Kręcąc film, jeździliśmy Scramblerem 1200 absolutnie na maksa; mam na myśli tak agresywnie, jak tylko można jeździć na motocyklu, nie oszczędzając go w terenie w Szkocji, driftując przez naprawdę śliskie uliczki w Materze [Włochy], skacząc po schodach na trzecim biegu, do tego szybkie zmiany kierunku jazdy, wyskoki, wszystko, co można sobie tylko wyobrazić, a ten motocykl spisał się znakomicie”.

Do sprzedaży trafiły limitowane modele Tigere 900 oraz Scrambler 1200 „Bond Edition” i wyprzedały się szybko. Ale gdy trzeba było skoczyć, pokonując 22-metrowy mur z prędkości 100 km/h, scenarzyści użyli przebranej Hondy CRF450 (oraz 35 000 litrów Coca-Coli) – serio, pisaliśmy o tym, zobaczcie film.

Premiera No Time To Die w Polsce?

Agent James Bond w filmie „No Time To Die” z motocyklami Triumph zadebiutuje w polskich kinach 1 października 2021.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany