Po Warszawie także Opole. Rejestracja pojazdu jako zabytek prawie niemożliwa - Motogen.pl

Od 15 marca rejestracja pojazdu jako zabytku stanie się w woj. opolskim niemal niemożliwa. Wojewódzki Konserwator Zabytków wprowadził nowe zasady, podobne do tych, które od ubiegłego roku funkcjonują na Mazowszu.

W maju 2023 r. mazowiecki konserwator zabytków zaostrzył warunki rejestracji pojazdu jako zabytku. Powodem była rosnąca szara strefa takich rejestracji – na ulicach coraz częściej widać było żółte tablice przykręcone do takich „zabytków” jak Honda Civic, VW Golf, czy Toyota Corolla. Nieoficjalnie wiadomo było, że procederem rejestracji „na żółte blachy” zajmowały się dwie organizacje, które na brak chętnych nie narzekały, wszak posiadanie żółtych blach zwalnia z corocznych przeglądów technicznych i konieczności posiadania stałej polisy OC.

Mazowiecki konserwator zadziałał radykalnie – minimalny wiek dla pojazdów zabytkowych podniesiono z 25 do 35 lat, okres od zakończenia produkcji z 15 do 20 lat i wprowadzono dodatkowy warunek – pojazd nie mógł należeć do produkcji masowej.

Podobną ścieżką zdecydował się pójść także opolski Wojewódzki Konserwator Zabytków. Od 15 marca w województwie zaczynają obowiązywać nowe, bardziej restrykcyjne niż w Warszawie przepisy dotyczące rejestracji pojazdu jako zabytku. Ustalono minimalny dla takiej rejestracji wiek pojazdu na 40 lat. Ponadto od zakończenia produkcji takiego pojazdu musi minąć co najmniej 20 lat, a minimalna procentowa wartość oryginalnych części nie może być niższa niż 75 proc.

Opolski Konserwatory Zabytków dopuścił jednakże możliwość rejestracji pojazdu młodszego niż 40 lat (co najmniej 30 lat), pod warunkiem jego unikalności historycznej lub konstrukcyjnej. W przepisach określono, że co najmniej 30-letni pojazd może zostać uznany za zabytkowy, jeśli spełni dwa z poniższych kryteriów:

  • niewielką liczbą wyprodukowanych modeli,
  • rzadkością występowania zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym,
  • unikalnością rozwiązań konstrukcyjnych i technicznych, innowacyjnych dla okresu powstania pojazdu,
  • dokumentuje ważne etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej,
  • jest powiązany z ważnymi wydarzeniami historycznymi lub osiągnięciami sportowymi,
  • użytkowany był przez osoby powszechnie uznane za wyjątkowo ważne.

Istnieje również możliwość uzyskania tzw. żółtych blach na pojazd młodszy niż 30 lat, będący częścią kolekcji pojazdów. W takim przypadku musi on jednak również spełnić określone kryteria:

  • musi być zgodny z charakterystyką stworzonej kolekcji,
  • model tego pojazdu nie jest produkowany od 15 lat,
  • posiada minimum 75 proc. zachowanych części oryginalnych (w tym główne podzespoły),
  • wartość kolekcjonerska pojazdu musi być potwierdzona przez rzeczoznawcę techniki motoryzacyjnej,
  • pojazd musi spełniać kryteria i cechy pojazdu zabytkowego wymienione wyżej.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany