Opony motocyklowe – pytania i odpowiedzi [film + poradnik] - Motogen.pl

Przygotowaliśmy dla was kompendium wiedzy na temat opon motocyklowych. Pojawiły się w nim najczęściej zadawane i wyczerpujące odpowiedzi.

Kompendium wiedzy powstało we współpracy z naszym partnerem – firmą Inter Cars. Jeśli jesteście zainteresowani zakupem opon do swojego motocykla, odsyłamy do Sklepu Inter Cars oraz Sklepu Inter Motors. w którym znajdziecie szeroki wybór opon różnych marek oraz różnego typu, do każdego typu motocykla.

Zapraszamy do obejrzenia filmu (odwiedziliśmy ogromny magazyn opon!) z zestawem pytań i odpowiedzi. Jeżeli jednak wolisz czytać – poniżej także komplet informacji w formie artykułu.

Czy nowe opony motocyklowe trzeba docierać, czy można korzystać z nich w pełni od pierwszych kilometrów?

Nowe opony mają zazwyczaj cienką warstwę silikonowej powłoki która jest pozostałością po procesie produkcyjnym (ma ułatwić wyjęcie opony z formy). Dlatego po zamontowaniu nowych opon przez pierwsze kilometry należy w miarę możliwości unikać gwałtownego przyspieszania, ostrego hamowania i przede wszystkim głębokich złożeń w zakrętach.

Wyjątkiem od tej reguły są opony motocyklowe Continental, jako że Continental korzysta z technologii „Traction Skin”, która nie wymaga stosowania sylikonu. Technologia traction skin polega na zastosowaniu mikroporów na powierzchni bieżnika ułatwiających wyjęcie opony z formy. Takie opony umożliwiają bezpieczne wykorzystanie opony od razu po zamontowaniu, docieranie w tym przypadku jest zbędne. Ale to wyjątek.

W pozostałych przypadkach najlepiej po prostu stopniowo i z wyczuciem pochylać motocykl coraz głębiej, ale zaczynając od bardzo łagodnej jazdy. Zdecydowanie nie powinniśmy również podejmować wszelakich prób ścierania cienkiej, śliskiej warstwy z nowych opon za pośrednictwem różnych środków chemicznych czy papieru ściernego.

Jakie ciśnienie w oponach do motocykla?

To jest „pytanie klasyk”, które powraca na grupach motocyklowych, zaraz obok pytań jaki olej do motocykla i co na pierwszy motocykl…? Zatem jakie ciśnienie i czy w ogóle jest to aż tak ważne? Tak, to szalenie ważne i ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

W odpowiedzi na to pytanie nie ma żadnej tajemnej wiedzy, mistyki ani pułapki.

Ciśnienie powinno być po prostu zgodne z zaleceniami producenta motocykla i należy je regularnie sprawdzać, co najmniej raz w miesiącu, a już z całą pewnością po zimowym postoju.

Pamiętajcie żeby ciśnienie sprawdzać na zimnej oponie, przed jazdą, bo tak podawane są zalecane wartości producentów.

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach pogorszy komfort jazdy i zmniejszy kontakt opony z nawierzchnią. Mówiąc krótko – niewygodnie i mniej przyczepności.

Z kolei zbyt niskie ciśnienie spowoduje wyraźnie gorsze prowadzenie. Motocykl może mieć również tendencję do „wężykowania”. Niedopompowana opona generuje ponadto więcej ciepła i jest podatna na przegrzanie – które może doprowadzić do trwałego uszkodzenia opony.

Informacje na temat wartości ciśnienia zalecanej przez producenta znajdziecie w instrukcji obsługi motocykla lub np. na naklejce umieszczonej na osłonie łańcucha.

Jakie opony wybrać do motocykla – sportowe opony na ulicę?

O ile chodzi o samego producenta opon, to oczywiście można dyskutować. Różne marki opon mają swoje grona zwolenników, fanów czy zaciekłych przeciwników. Na pewno wyrobicie sobie własne zdanie ALE tutaj absolutnie kluczowy jest właściwy dobór typu opon do waszego motocykla.

I tak na przykład opony wyścigowe stworzono z myślą o sporcie, a nie o jeździe po ulicach. I to wcale nie działa tak, że jak założymy sobie typowo wyścigowe opony to będziemy mogli jeździć szybciej po ulicach. Wręcz przeciwnie! I powtarzamy to od lat, staramy się edukować, a wciąż znajdują się osoby, które sięgają po niewłaściwe opony, często jeszcze, o zgrozo, kupione używane…

Opona przeznaczona na tor wymagają dogrzewania kocami, utrzymania odpowiedniej temperatury. Na ulicy nie będzie pracować w optymalnym zakresie temperatur, to po pierwsze. Po drugie, wielokrotny powtórzony cykl nagrzewania i chłodzenia doprowadzi do szybkiego pogorszenia parametrów i zużycia. Opony wyścigowe mają miększe mieszanki, przez co bieżnik takiej opony ulega wcześniejszemu zużyciu w porównaniu do standardowej drogowej opony. Opony wyścigowe (nawet te z homologacją) mają bardzo mało nacięć, dużo słabiej odprowadzają wodę.

Dobór rodzaju opon do motocykla i sposobu użytkowania to jedno. Przy wyborze opon upewnijcie się również, że wybrane opony odpowiadają rozmiarom, konstrukcji (diagonalna/radialna) nośności i indeksowi prędkości zalecanej przez producenta waszego motocykla.

Niestety częstym błędem wśród motocyklistów jest montowanie szerszej opony tylnej niż przewidziana przez producenta… Jedyną korzyścią z tego wynikającą może być poprawa wizualna tylnej części motocykla i ewentualnie stabilne prowadzenie na prostej. Najczęściej po takiej zmianie motocykl przestaje się jednak dobrze prowadzić, nie jest taki poręczny, znacznie oporniej zmienia kierunek jazdy.

Jak prawidłowo przechowywać opony?

Warunki przechowywania opon to temat szalenie ważny i jednocześnie temat rzeka… Najpierw dwa słowa o oponach zamontowanych na motocyklu, a później o przechowywaniu czy magazynowaniu opon przed montażem.

Opony zamontowane w motocyklu nieużywanym przez dłuższy czas:

  • Jeśli to możliwe ustaw motocykl na centralnej podstawce lub na podnośniku motocyklowym, aby usunąć cały ciężar z opon
  • Przykryj motocykl, aby uchronić opony przed wpływem środowiska, działaniem światła.

Jeśli motocykl będzie stał dłuższy czas na nóżce bocznej, należy całkowicie rozładować motocykl (kufry, zbędne akcesoria), tak aby minimalny ciężar spoczywał na oponach. Powierzchnia pod motocyklem powinna być twarda, w miarę równa, sucha i czysta.

Opony w motocyklu magazynowanym w ten sposób należy napompować do zalecanej wartości ciśnienia. Należy przerotować oponami, przemieścić motocykl przynajmniej raz na miesiąc.

Przechowywanie opon zanim trafią one na obręcze motocykla:

Po pierwsze – opony muszą być przechowywane w czystym, suchym i wentylowanym miejscu, chronionym przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych lub innych źródeł sztucznego światła (oświetlenie musi być realizowane za pomocą lamp o niskiej emisji ultrafioletu i podczerwieni).

Opony nie mogą być narażone na jakiekolwiek odkształcenia spowodowane rozciąganiem lub ściskaniem. Nie mogą być też składowane w pobliżu urządzeń wytwarzających ozon czy generujących ciepło.

Przechowywanie krótkoterminowe:

Do 4 tygodni opony mogą być przechowywane poziomo w stosach, jedna na drugiej, najlepiej na paletach z możliwością układania w stosy, okresowo przeformowując stos i zmieniając kolejność opon. Stos opon nie powinien być wyższy niż 1,2 metra.

Przechowywanie przez długi czas:

Najlepszą metodą przechowywania jest przechowywanie w pionie w rzędach o wysokości jednej opony, na stojakach oponowych, umieszczonych co najmniej 10 cm od podłoża. Raz w miesiącu należy obrócić każdą z opon.

Właściwe temperatury przechowywania opon:

Opony wyścigowe nie powinny być przechowywane, transportowane w temperaturze poniżej 10 stopni Celsjusza w przeciwnym razie może to doprowadzić do pęknięć w mieszance i/lub strukturze opon! 24h przed zamontowaniem powinny być przechowywane w temperaturze nie mniejszej niż 20 stopni. Jednocześnie żadne opony (nie tylko wyścigowe) nie powinny być przechowywane w temperaturze przekraczającej 35 stopni Celsjusza.

DOT – kiedy opona została wyprodukowana? Ile lat może mieć opona motocyklowa (aby miała pełnię swoich właściwości)?

Aby określić wiek opony musimy nauczyć się czytać DOT, bo to w nim jest ukryta informacja o dacie produkcji. Na jednej ze ścian opony znajdujemy wytłoczony napis DOT po którym umieszczono cyfrowy ciąg. W przypadku opon wyprodukowanych po 1999 roku, cztery ostatnie cyfry tego ciągu oznaczają datę produkcji (np.: DOT kończący się na 1522 oznacza że opona została wyprodukowana w 15 tygodniu 2022 roku).

Do czego jest nam potrzebna data produkcji opony? Producenci deklarują że opona motocyklowa magazynowana w odpowiednich warunkach zachowuje swoje pełne właściwości do 5 lat od daty produkcji. Opona powinna być wycofana z użycia po 10 lat od daty produkcji. Po 5 latach użytkowania opon należy rozważyć wymianę ich na nowe, nawet jeśli stan zużycia jeszcze na to nie wskazuje.

Uwaga – nie należy wiązać wieku opony z jej starzeniem się. Starzenie się opony zależy wyłącznie od warunków, w jakich była przechowywana i w jaki sposób była użytkowana. Na przykład nowa opona przechowywana obok transformatora, może ulec nieodwracalnemu uszkodzeniu ścian bocznych (pęknięcia) w ciągu kilku dni.

Uwaga nr 2 – opony wyścigowe są szczególnie wrażliwe na starzenie ze względu na ich specyficzny skład. Zalecany okres użytkowania to 2 lata od daty pierwszego użycia.

Czy opony motocyklowe można naprawiać?

Opona, w której doszło do przebicia lub niedostatecznego napompowania mogła doznać nieodwracalnych uszkodzeń i tylko dokładna weryfikacja opony (również jej wnętrza) przeprowadzona przez fachowca może zdiagnozować, czy taka opona może być naprawiana i ponownie użyta.

  • Do naprawy opon producenci zalecają stosowanie kołków naprawczych PRP.
  • Naprawa jest dozwolona tylko w obszarze czoła bieznika.
  • Niedopuszczalna jest naprawa uszkodzeń występujących na barkach (ściankach bocznych) opony oraz na czole bieżnika w pobliżu rantu opony.

Nie zaleca się naprawiania opon wyścigowych

Uszkodzenia opon z indeksami prędkości <240kmh możemy naprawiać jeżeli średnica uszkodzenia nie przekracza 6mm. Uszkodzenia opon z indeksami prędkości >240kmh możemy naprawiać jeżeli średnica uszkodzenia nie przekracza 3mm.

Doraźnie (np. w razie przebicia opony na wyjeździe) jest dopuszczalna samodzielna naprawa opony bezdętkowej zestawem naprawczym. Po takiej samodzielnej naprawie należy niezwłocznie pojechać do wulkanizatora w celu profesjonalnego zakołkowania tej dziury.

Czy nowa opona zawsze równa się nowa dętka?

Tak. To wydaje się oczywiste, ale wiem że wcale nie dla każdego jest oczywiste. Za każdym razem kiedy zakładana jest nowa opona, należy również zmienić dętkę. Stara, rozciągnięta dętka w nowej oponie może zostać łatwo zagnieciona i uszkodzona. Zwróćcie również uwagę na właściwy dobór rozmiaru dętki do nowej opony. 

I oczywiście nie próbujcie stosować opon dętkowych bez dętki… Ich konstrukcja nie jest wystarczająco szczelna aby utrzymać ciśnienie.

Czy z nową oponą w motocyklu trzeba montować nowy zawór?

Jest wysoce rekomendowane aby zakładając nową oponę bezdętkową używać również nowego zaworu. Dlaczego? Dlatego że korpusy zaworów stosowanych w obręczach bezdętkowych są najczęściej wykonane z gumy, która z czasem się starzeje i twardnieje.

Proces starzenia się i twardnienia jest przyspieszony, gdy zawór ma kontakt z olejem, ozonem, czy innymi wrogimi czynnikami. Podczas hamowania lub przyspieszania zawór ciągle pracuje, jest wyginany przez siły dynamiczne. Stary zawór może pod wpływem takich sił rozszczelnić się i spowodować nagłą utratę ciśnienia.

Producenci zalecają ponadto stosowanie krótkich trzonków zaworów. Ze względu na ich mniejszą masę i mniejsze ryzyko utraty ciśnienia przy wysokich prędkościach.

Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie zaworu np. aluminiowego. Jest to wydatek rzędu kilkunastu złotych który zwolni nas z konieczności każdorazowej wymiany zaworu.

Do czego jest potrzebny kapturek zaworu koła?

Jeśli zgubiliście ten z pozoru nieistotny element to lepiej szybko uzupełnijcie brakujący kapturek. Podczas jazdy siły odśrodkowe działają na trzonek zaworu. Przy dużych prędkościach mają one taki sam efekt jak naciskanie palcem na zawór, czyli mogą po prostu upuszczać powietrze z opony…

Jedynym elementem zapobiegającym utracie ciśnienia jest właśnie kapturek zaworu. Zwykle zjawisko to występuje tylko przy bardzo dużych prędkościach jednak stary lub niskiej jakości trzonek zaworu może się otworzyć również przy prędkości mniejszej niż 200 km/h. Dlatego zawór koła powinien być zawsze zamknięty, zakręcony kapturkiem.

Opony motocyklowe w dobrych cenach oraz katalog bieżników 2023

Z myślą o potrzebach polskich motocyklistów, firma Inter Cars przygotowała specjalną ofertę cenową na opony sportowe i turystyczne w najpopularniejszych rozmiarach. Opublikowany został także najnowszy katalog opon motocyklowych – zawiera praktyczny podział i zestawienia opon, skorzystają z niego i właściciele sklepów, i każdy motocyklista. Wszystko znajdziesz na Motogen.pl w artykule Motocyklowe opony sportowe i turystyczne w specjalnych cenach – sprawdź Katalog Bieżników 2023!

Wszystkich zainteresowanych zakupem opon do swojego motocykla, odsyłamy do Sklepu Inter Cars oraz Sklepu Inter Motors.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany