Nowelizacja z pierwszeństwem pieszych i odstępem na autostradzie: jaki status, czego się spodziewać? - Motogen.pl

Ustawa szybko przechodzi przez etapy legislacji. Gdzie jest teraz i jakich zmian w prawie się spodziewać?

Póki co status prawny na polskich drogach jest „jak zwykle”, ale nowa ustawa dotycząca m.in. pierwszeństwa dla pieszych przechodzi przez kolejne etapy legislacji jak burza. Wprowadzenie nowego prawa w życie można spodziewać się może nawet w pierwszym kwartale 2021 roku.

Na jakim etapie jest nowelizacja?

Projekt ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów w listopadzie, o czym pisaliśmy na Motogen.pl.

Następnie trafił pod objęcia specjalnie powołanej Komisji Infrastruktury, która składała się z posłów Zjednoczonej Prawicy, Koalicji Obywatelskiej i Lewicy. Posłowie Ci po raz pierwszy wspólnie się zgadzali w trosce o poprawienie bezpieczeństwa na drogach. Przed

Opracowano spójną wersję ustawy, która już w połowie stycznia (najbliższe posiedzenie) trafi na drugie czytanie do Sejmu. Wszystko wskazuje na to, że projekt szybko trafi także i na trzecie czytanie, zostanie przegłosowany, a następnie trafi do Senatu, później do podpisu Prezydenta oraz do publikacji w Dzienniku Ustaw. Nie zapowiadają się większe zmiany lub weta w nowelizacji.

Komisja utrzymała 14-dniowy termin wejścia ustawy w życie po opublikowaniu. To może sugerować, że nowe prawo na drogach będzie obowiązywało jeszcze w I kwartale 2021 roku, a już na pewno przed wakacjami 2021.

Jakich zmian w prawie należy się spodziewać?

Tak, jak pisaliśmy w listopadzie.

Pierwszeństwo dla pieszych

Kierowca będzie miał jasny nakaz zmniejszenia prędkości dojeżdżając do przejścia dla pieszych. Celem jest udzielenie pierwszeństwa pieszym znajdującym sie na przejściu, a także „pieszemu wchodzącemu” na przejście. Orzecznictwo musi jeszcze sprecyzować, kim dokładnie będzie „pieszy wchodzący”, ale miejmy nadzieję, że wykonane zostanie to zgodnie z logiką sprawdzającą się w krajach po zachodniej stronie naszej granicy.

Zakaz telefonów komórkowych u pieszych na przejściu

Piesi znajdujący się na przejściach przez jezdnię oraz przez torowisko, będą mieli zakaz korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych – ale tylko w taki sposób, który zakłóca percepcję otoczenia i tego co dzieje się na drodze, szczególnie percepcję wizualną.

50 km/h w mieście także w nocy

Wraz z nowelizacją, Polska dołączy do grona niemalże wszystkich państw Unii Europejskiej, w których ograniczenie do 50 km/h na terenie zabudowanym jest ujednolicone i obowiązuje także w nocy. Znika ograniczenie podniesione do 60 km/h.

Bezpieczna odległość od samochodu poprzedzającego

Istotny przepis, który obowiązywał będzie na drogach ekspresowych i autostradach, a który znacznie poprawi bezpieczeństwo – o ile zostanie odpowiednio zakomunikowany kierowcom, a ci go wprowadzą w życie.

Dotyczy zachowania bezpiecznej, ale tym razem już sprecyzowanej odległości od pojazdu poprzedzającego. Będzie ona wynosiła połowę prędkości, wyrażoną w metrach. To znaczy, że jadąc 130 km/h, należy zachować 65 metrów odstępu.

Apel o przebudowę przejść

Przewodniczący Komisji przygotowującej ustawę zaapelował do pilnego zajęcia się przebudową przejść dla pieszych na bezpieczniejsze. Należy dostosować je do nowoczesnych standardów, a jednocześnie do nowych przepisów, które właśnie są procedowane. Wytyczne dotyczące budowy są już dostępne. A co z realizacją? Premier Morawiecki zapowiadał modernizację infrastruktury już dawno temu, a podobno program na lata 2021-2024 jest już w fazie konsultacji.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany