Spis treści
Nowa ustawa została przegłosowana w Sejmie z miażdżącą przewagą. Wprowadzono tylko jedną modyfikację – ustalono nowy, konkretny termin wejścia zmian w życie.
Nowelizacja nazywana w skrócie „pierwszeństwem dla pieszych” jest prawdopodobnie największą zmianą w polskim prawie drogowym od wielu lat. Pomimo trudnego startu, w ostatnich miesiącach nowelizacja ta przechodzi jak burza przez kolejne etapy legislacji.
Projekt ustawy został przyjęty 11 listopada. Następnie ustawa trafiła w objęcia specjalnie powołanej komisji, a dnia 21 stycznia została przyjęta przez Sejm.
W głosowaniu udział wzięło 449 posłów, a aż 423 zagłosowało za zmianą. Najtrudniejszy i często przeciągający się etap legislacji jest już więc zaliczony. Co ciekawe, do ustawy nie wprowadzano już prawie żadnych poprawek.
Znamy dokładną datę
Zmodyfikowano jedynie termin wejścia w życie. Początkowo miało to być 14 dni od publikacji. Teraz ustanowiono, że dniem wejścia w życie będzie 1 czerwca 2021 roku.
Termin przesunął się więc o kilka miesięcy. Zmiana jest podobno podyktowana potrzebą rozpisania przetargu na publikację spotów informacyjnych w mediach.
Na etapie legislacji pozostało już tylko: głosowanie w Senacie, podpis Prezydenta, publikacja w Dzienniku Ustaw. Przewiduje się brak opóźnień.
Jakie zmiany zostaną wprowadzone?
Dokładną rozpiskę zmian przeczytacie w naszej publikacji z listopada.
Pierwszeństwo dla pieszego wchodzącego
Kierowca będzie miał jasny nakaz zmniejszenia prędkości dojeżdżając do przejścia dla pieszych. Celem jest udzielenie pierwszeństwa pieszym znajdującym sie na przejściu, a także “pieszemu wchodzącemu” na przejście. Orzecznictwo musi jeszcze sprecyzować, kim dokładnie będzie “pieszy wchodzący”, ale miejmy nadzieję, że wykonane zostanie to zgodnie z logiką sprawdzającą się w krajach po zachodniej stronie naszej granicy.
Zakaz używania smartfonów na przejściach
Piesi znajdujący się na przejściach przez jezdnię oraz przez torowisko, będą mieli zakaz korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych – ale tylko w taki sposób, który zakłóca percepcję otoczenia i tego co dzieje się na drodze, szczególnie percepcję wizualną.
50 km/h w zabudowanym także nocą
Wraz z nowelizacją, Polska dołączy do grona niemalże wszystkich państw Unii Europejskiej, w których ograniczenie do 50 km/h na terenie zabudowanym jest ujednolicone i obowiązuje także w nocy. Znika ograniczenie podniesione do 60 km/h.
Bezpieczne odstępy na trasach szybkiego ruchu
Istotny przepis, który obowiązywał będzie na drogach ekspresowych i autostradach, a który znacznie poprawi bezpieczeństwo – o ile zostanie odpowiednio zakomunikowany kierowcom, a ci go wprowadzą w życie.
Dotyczy zachowania bezpiecznej, ale tym razem już sprecyzowanej odległości od pojazdu poprzedzającego. Będzie ona wynosiła połowę prędkości, wyrażoną w metrach. To znaczy, że jadąc 130 km/h, należy zachować 65 metrów odstępu.
Apel o modernizację przejść
Przewodniczący Komisji przygotowującej ustawę zaapelował do pilnego zajęcia się przebudową przejść dla pieszych na bezpieczniejsze. Należy dostosować je do nowoczesnych standardów, a jednocześnie do nowych przepisów, które właśnie są procedowane. Wytyczne dotyczące budowy są już dostępne. A co z realizacją? Premier Morawiecki zapowiadał modernizację infrastruktury już dawno temu, a podobno program na lata 2021-2024 jest już w fazie konsultacji.
Zostaw odpowiedź