Nowa kampania na rzecz poprawy bezpieczeństwa - Motogen.pl

Śląscy policjanci ruszyli z kampanią wizerunkową pt. „Szacunek + Zrozumienie + Rozwaga = Bezpieczeństwo”, której celem jest poprawienie wizerunku motocyklistów w oczach kierowców samochodów.

Akcja ta ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drodze, ale także poprawę wizerunku motocyklistów oraz mediację między kierowcami samochodów i jednośladów. Katowiccy policjanci przeprowadzili badania postrzegania motocyklistów przez różne grupy społeczne, w tym studentów, lekarzy czy zawodowych kierowców. Ich wyniki są co najmniej zaskakujące – wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy ze specyfiki prowadzenia motocykla, nie wie po co motocykliści ubierają kombinezony, a przede wszystkim nie ma pojęcia, jak bardzo motocyklista narażony jest w trakcie zdarzenia drogowego na uszkodzenia ciała czy nawet śmierć. Zdaniem stróżów prawa problemem jest niewielki odsetek negatywnych zachowań, na podstawie których kreuje się wizerunek wszystkich motocyklistów.

Podkomisarz Mirosław Dybich z Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach ma trafne porównanie: „Piraci drogowi zwracają naszą uwagę na drodze tak jak przestępcy zwracają uwagę mediów, jednak zdecydowana większość społeczeństwa nie jest przestępcami, a zdecydowana większość motocyklistów to nie dawcy narządów”.

Ankietowani uważali także, że odpowiedzialność za wypadki motocyklistów spoczywa głównie na nich samych, nie na innych użytkownikach dróg. Takie zdanie kłóci się ze statystykami policyjnymi, które wskazują w przypadku wypadków z udziałem motocyklistów na częstą winę kierowców samochodów. Negatywne jest także ogólne zdanie badanych o motocyklistach, którzy określani są z reguły jako mężczyźni w wieku 20–30 lat, cechujący się brawurą i ryzykownymi zachowaniami na drodze. Jednocześnie jednak niemal każdy ankietowany ma wśród swoich znajomych motocyklistę, który plasuje się w kategorii wiekowej powyżej 30 lat i określany jest jako osoba sympatyczna, odpowiedzialna i doskonale jeżdżąca.

Przytoczone wyżej wyniki potwierdzają, zdaniem policjantów, że kampania taka jak ’Szacunek + Zrozumienie + Rozwaga = Bezpieczeństwo’ jest potrzebna, by obie grupy użytkowników dróg (mowa tu o kierowcach samochodów i motocykli) dowiedziały się więcej o sobie, czego efektem ma być poprawa bezpieczeństwa.

My uważamy, że każda taka kampania jest potrzebna i mamy nadzieję, że ta wreszcie przełamie inny stereotyp – postrzegania nas, motocyklistów, jako na przykład warzywa, czym zasłynęła właśnie policja raptem kilka sezonów temu.