Spis treści
220 kg na sucho, 160 KM, najnowocześniejsza technologia oraz bardzo dzika natura. Taki jest nowy motocykl przygodowy od KTMa, czyli flagowy 1290 Super Adventure S 2021.
KTM zaprezentował nową wersję swojego flagowego motocykla przygodowego. Nie jest to tylko lifting, ale gruntownie odmieniona, trzecia generacja modelu. KTM podkreśla, że nowy 1290 Super Adventure S na rok 2021 jest skrajnie sportowy i zaawansowany. Jak przystało na „Pomarańczowych”, pomiędzy wierszami można doczytać się, że ten motocykl ma być dziki i szalony.
Zresztą który normalny producent wykonuje i publikuje takie zdjęcie katalogowe do motocykla typu Adventure?!
A teraz zobaczcie oficjalny klip promocyjny:
Odmieniona ergonomia
Nowy 1290 Super Adventure S ostrzej skręca, a to dzięki przesunięciu główki ramy o 15mm do tyłu oraz dzięki innemu umieszczeniu przedniej sekcji silnika. Dłuży wahacz z kolei przekłada się na większą stabilność przy przyspieszaniu. Nowa tylna rama pomocnicza zapewnia niższą wysokość kanapy bez poświęcania praktyczności.
Zbiornik paliwa mieści 23 litry i ma obsługę bezkluczykową. Owiewki zaprojektowano tak, aby każda pozycja jazdy była wygodna. Kanapa jest dwuczęściowa, regulowana w przedziale 20 mm. Podobnie jak kierownica. Z kolei nowy ekran TFT i szyba regulowane są na wysokości 55 mm, a projektowane były w tunelu aerodynamicznym. Nowy model błaga o dalekie wyjazdy i ostre traktowanie.
Tempomat adaptacyjny
KTM jest jednym z tych producentów, którzy na 2021 rok wyposażają swój motocykl w radar z aktywnym tempomatem adaptacyjnym – jest on na wyposażeniu podstawowym. Układ zaprojektowany jest z marką Bosch. Sprytny tempomat sam utrzymuje prędkość i odstęp od pojazdu poprzedzającego w 5 stopniach.
Elektronika
1290 Super Adventure S posiada nową generację asystentów elektronicznych z jeszcze mniej natrętną kontrolą trakcji. Do wyboru są tryby jazdy Rain, Street, Sport, Offroad, a opcjonalnie także Rally. Systemy wspomaga czujnik 6D.
Na pokładzie jest nowy ekran TFT 7″, a system da się połączyć ze smartfonem. Menu oraz przyciski na kierownicy są odświeżone i ergonomiczne. Pod zegarami jest schowek z USB.
Motorcycle Traction Control ma dwa kryteria ustawień, jedno na uślizg koła, a drugie na kąt wznoszenia (co rozumiemy jako kontrola wheelie). Strategie te działają niezależnie.
Czuły na zakręty Cornering ABS oraz Offroad ABS są w standardzie. Regulacja siły hamowania silnikiem (Motor Slip Regulation) oraz Quickshifter+ (w górę i w dół) to opcje dodatkowe.
Silnik
W ramie wciąż pracuje V-Twin o pojemności 1301 ccm. Jego osiągi to 160 KM mocy (bez zmian) oraz 138 Nm momentu obrotowego (minus 2 Nm).
Silnik przeszedł sporo zmian, posiada przeprojektowane tłoki oraz nową magistralę wodną i olejową, a dzięki nowym pokrywom stał się węższy. Pojawił się nowy układ wydechowy, a skrzynia biegów ma odmieniony mechanizm PANKL. Jednostka ma lepsze chłodzenie, niskie spalanie, a interwały serwisowe to 15 000 km.
Zawieszenie
O ile silnik jest lżejszy o 1,5 kg, to cały motocykl waży teraz 220 kg na sucho, czyli o 5 kg więcej, niż poprzednia wersja.
1290 Super Adventure S stoi na zawieszeniu WP Apex Semi-Active Technology nowej generacji. Współpracuje z czujnikiem pochyleń 6D i w czasie rzeczywistym dopasowuje tłumienie do sytuacji drogowej.
Pakiety
1290 Super Adventure S dostępny jest także z kilkoma pakietami.
Suspension Pro oferuje oddzielne nastawy tłumienia na przód i na tył, automatyczne ustawienie napięcia wstępnego oraz funkcję Anti Dive redukującą nurkowanie.
Rally Pack dodaje tryb jazdy Rally z odpowiednimi, rajdowymi ustawieniami silnika, asystentów i zawieszenia.
Tech Pack posiada wszystko z powyższych dwóch pakietów, a także dodaje Quickshifter+, Motor Slip Regulation, Hill Hold Control oraz adaptacyjne światło hamulca.
Najważniejsze cechy KTMa 1290 Super Adventure S 2021:
// Nowa ergonomia – nowy zbiornik, niższa kanapa, nowe plastiki.
// Odmienione podwozie – krótsza rama, nowa rama pomocnicza, dłuższy wahacz.
// Zoptymalizowana dystrybucja masy – lepsza zwrotność i komfort.
// Nowa generacja elektroniki – tempomat adaptacyjny i nowa zakrętowa kontrola trakcji.
// Bardziej intuicyjny ekran TFT 7″ z nowym menu.
// Przeprojektowane przyciski na kierownicy.
// Odświeżony silnik LC8 1301 ccm – 160 KM i 138 Nm.
// Pół-aktywne zawieszenie nowej generacji.
// Dopasowane pakiety dodatkowe – Suspension Pro, Rally Pack & Tech Pack.
Zostaw odpowiedź