Honda była jednym z pierwszych producentów, którzy postanowili zaprezentować motocykl przypominający wzorce z za oceanu. Miało być nisko, długo, z wygodną pozycją, bezawaryjnym silnikiem i toną momentu obrotowego z dołu.
Honda VT1100C Shadow 1986r…
Zaprezentowana w 1985r Honda VT1100C z przydomkiem Shadow szybko podbiła serca użytkowników. Miała pancerny, 60 -konny silnik, którego maksymalny moment (97Nm) był osiągany zaledwie przy 2750 obr./min. W silniku zastosowano dwie świece zapłonowe i trzy zawory na cylinder, wałki wyrównoważające, oraz chłodzenie cieczą (mimo wystylizowanych na chłodzenie powietrzem, żeberek).
Niewielka moc, oraz zakres prędkości obrotowych do których można było „rozkręcić” silnik, w połączeniu z hydraulicznym sterowaniem luzów zaworowych skutkowały genialną trwałością jednostki napędowej. Pięciobiegowa skrzynia przekładniowa pracowała płynnie a piątka miała charakter nadbiegu, ograniczającego zużycie paliwa. Napęd wałem kardana obniżał czynności obsługowe. Co ciekawe, filtr powietrza ukryto pod siedzeniem.
Hamulce mimo zastosowania pojedynczej tarczy z przodu i hamulca bębnowego w tylnym kole akceptowalnie, jak na standardy lat 80-tych dawały sobie radę z Hondą. Pozycja była wygodna, a wielkość siodła pasażera wręcz bezkonkurencyjna. VT1100 był motocyklem ładnym i starannie wykonanym.
Shadow 1100 miał jednak kilka wad: po pierwsze ważył 245kg, co przy próbie ostrzejszej jazdy obnażało niedostatki podwozia a także zwiększało zużycie paliwa: 8-10l/100km było wówczas standardem. W połączeniu z 13,0l zbiornikiem, zasięg spadał dramatycznie. Nawet podczas spokojnej jazdy ciężko było zejść poniżej 7l/100km.
Pierwsze roczniki możemy znaleźć w cenie nie przekraczającej 8 tysięcy złotych. Cena nowszych jest uzależniona od stanu i wyposażenia – tutaj kwoty są różne. Shadow 1100 był pozbawiony typowych awarii, a jeśli tylko znajdziemy pewny egzemplarz z bezwypadkową historią, warto go kupić. To świetny model dla ludzi stroniących od cruiseromanii i wyposażania moto w dużą ilość bezsensownych dodatków, a szukających prostej, ładnej, nie przesadzonej sylwetki w nieco rockowym klimacie lat 80-tych.
Dane techniczne i osiągi
DANE TECHNICZNE | DANE TECHNICZNE |
SILNIK: | Chłodzony cieczą, dwucylindrowy V-o kącie rozchylenia cylindrów 45 stopnie, poj. 1099ccm , czterosuwowy z jednym wałkiem rozrządu w głowicy napędzanych łańcuchem, trzy zawory na cylinder, dwie świece zapłonowe na cylinder, gaźniki podciśnieniowe Keihin o średnicy 36mm, zapłon elektroniczny, rozrusznik elektryczny akumulator 12V, stopień sprężania 8,5:1 Moc maksymalna 60 KM przy 5000 obr/min moment obrotowy 97 Nm przy 2750 obr/min. |
NAPĘDU: | Napęd wstępny kołami zębatymi, wielotarczowe sprzęgło mokre , 5 stopniowa skrzynia biegów, napęd tylnego koła: wał Kardana. |
PODWOZIE: | Podwójna rama zamknięta z rur stalowych, widelec teleskopowy o średnicy rur nośnych 41 mm i skoku 160mm, wahacz dwuramienny stalowy podparty dwoma elementami resorująco – tłumiącymi, Hamulce przód tarcza o średnicy 336mm tył bęben o średnicy 180mm, Ogumienie przód 110/90S19 170/80 S 15 |
WYMIARY I MASA: | Długość 2440mm, wysokość siodła 705mm, pojemność zbiornika paliwa 13l, masa w stanie gotowym do drogi 245 kg , dopuszczalna masa całkowita 482 kg |
OSIĄGI: | Prędkość maksymalna 160 km/h, Przyspieszenie od 0 do 100 – 6s, zużycie paliwa 5.6l- 9.5 na 100 km |