Tunel czasoprzestrzenny na zakopiance. Trzy tysiące naruszeń przepisów w miesiąc! - Motogen.pl

Tunel na zakopiance otwarto ledwie miesiąc temu, a już służby naliczyły tam niemal trzy tysiące przypadków złamania przepisów. Podobnie działo się w tunelu pod Ursynowem.

Tunel na zakopiance, łączący Lubień i Rabkę-Zdrój budowano od 2017 roku. Otwarto go 12 listopada z wielką pompą, na którą zresztą zasługiwał jako drugi pod względem długości w Polsce. Podobnie jak inny tunel – pod Ursynowem, na autostradowej obwodnicy Warszawy, także ten na zakopiance otrzymał odcinkowy pomiar prędkości oraz monitoring. I zaczęło się.

3 tys. wykroczeń, rekordzista jechał 201 km/h

W ciągu miesiąca system zarejestrował 2926 przypadków naruszenia przepisów. Forma była różna – od niezgodnego z prawem zatrzymywania pojazdu celem wykonania pamiątkowego selfie, aż po poważne przekroczenia prędkości – tych zdecydowanie było najwięcej.

Jak czytamy na portalu autokult.pl, mimo zamontowania w tunelu odcinkowego pomiaru prędkości i faktu, że ograniczenie prędkości to aż 100 km/h, kierowcy nie wahają się wciskać gazu w podłogę. Najwięcej wykroczeń, bo aż 2248 popełniono na jezdni w kierunku Krakowa. Być może kierujący nie mają świadomości istnienia OPP, choć jest to dziwne, bo system taki musi być wyraźnie oznaczony specjalnymi znakami.

Pocieszające jest to, że trzy czwarte wykroczeń dotyczy niewielkiego przekroczenia prędkości dopuszczalnej – pomiędzy 11 a 20 km/h ponad limit. Trzeba jednak przyznać, że był i konkretny rekord – kierowca osobówki 25 listopada osiągnął w tunelu 201 km/h. Sprawami wykroczeń zajmują się policjanci z Suchej Beskidzkiej.

Tunel na Zakopiance – parametry

Tunel składa się z dwóch naw – w każdej znajduje się jezdnia o dwóch pasach ruchu i pas awaryjny. Całkowita długość tunelu wynosi 2058 m, co czyni go drugim w Polsce pod tym względem (najdłuższy jest tunel na Południowej Obwodnicy Warszawy – 2355 m). Wysokość tunelu na zakopiance to 4,7 m, zaś szerokość użytkowa 14,9 m.

Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż ścian tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m. Wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m. Jedna z nich, zlokalizowana w środku, przystosowana jest do przejazdu pojazdów ratowniczych. W tunelu zastosowano szereg rozwiązań bezpieczeństwa, które, w razie sytuacji awaryjnej, umożliwią bezpieczną ewakuację kierowców.

Dzięki tunelowi na zakopiance czas dotarcia do zimowej stolicy Polski skrócił się znacząco. Przez lata objazd budowy trwał nawet godzinę. Teraz, kiedy droga jest otwarta, przejazd przez tunel zajmuje dwie minuty.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany