W grudniu 2012 zarejestrowano w sumie 1 964 nowe i używane jednoślady (motocykle i motorowery), czyli o 35,8% mniej niż rok wcześniej. Bardzo źle sprzedawały się maszyny z salonów. Od dealerów wyjechało zaledwie 766 nowych małych i dużych jednośladów, a to oznacza spadek w stosunku do grudnia 2011 o 45,1%.
W roku 2012 odnotowano 123 605 pierwszych rejestracji wszystkich jednośladów w Polsce. Jest to liczba o 17 426 (12,4%) niższa niż ta w roku 2011. Spadki dotknęły zarówno rynek jednośladów nowych: 67 754 (-13,4% r/r, -10 468 szt.), jak i używanych: 55 851 (-11,1% r/r, -6 958 szt.).
Motocykle
W grudniu 2012 zarejestrowano 1 048 nowych i używanych motocykli. W tej grupie znalazło się zaledwie 168 nowych maszyn, czyli o 37,1% mniej niż w tym samym okresie 2011 r.
Zresztą cały ubiegły rok zamknął się spadkami. W 2012 zarejestrowano 45 469 nowych i używanych motocykli, czyli o 9,5% mniej niż w 2011. Zaledwie co szósty z nich był nowym pojazdem. Nie ma się czemu dziwić. Comiesięczne statystyki przez cały 2012 rok wskazywały raczej spadki niż zwyżki sprzedaży. Tylko marzec okazał się lepszy niż ten z 2011.
Wśród nowych motocykli najchętniej wybierano maszyny Romet Motors. Drugie miejsce zajęła Honda, a trzecie – Yamaha. Jednak, jak widać po wynikach sprzedaży, także ci producenci nie mogą się zbytnio cieszyć. Biorąc pod uwagę ostatnich pięć lat (po rekordowym 2008 roku, kiedy zarejestrowano 10 696 nowych motocykli), rok 2012 zamknął się najsłabszym wynikiem.
Jak czytamy w raporcie PZPM: „Najczęściej wybieranymi nowymi motocyklami w 2012 roku były niezmiennie pojazdy z silnikami do 125 cm3 pojemności, których zarejestrowano 2 497 (-19,6% r/r, -608 szt.). Ich udział w rynku zmniejszył się z 34,7% w 2011 roku do 32,2%. Następnie klienci wybierali motocykle największe, z silnikami o pojemności ponad 750 cm3. One z kolei objęły 25,8% udział w rynku, który był niższy zaledwie o 0,3 punktu procentowego niż w roku 2011. Niezmienni są liderzy tych dwóch grup. Wśród małych motocykli – Romet Motors (806 sztuki, -4,6% r/r), Junak (399; -24,1%) i Honda (239; -32,9%). Wśród ciężkich – BMW (487 sztuk -18,3% r/r), Harley-Davidson (361; -12,6%) i Yamaha (207; -31,9%), która o włos wyprzedziła Kawasaki (206; + 7,9%)”.
Klienci bardzo często wybierali maszyny typu Street. Drugimi z kolei najchętniej kupowanymi motocyklami były choppery i cruisery. Sporą popularnością cieszą się również maszyny typu on/off oraz maksiskutery, które powiększają swój udział w rynku.
Rodzaj | Grudzień | Zmiana | Rok narastająco styczeń–grudzień | Zmiana | ||
2012 | 2011 | 2012 | 2011 | |||
Motocykl | 1 048 | 1 449 | – 27,7% | 45 469 | 50 260 | -9,5% |
Motorower | 916 | 1 612 | – 43,2% | 78 136 | 90 771 | -13,9% |
Razem | 1 964 | 3 061 | – 35,8% | 123 605 | 141 031 | -12,4% |