Dobre opony do motocykla muszą połączyć szybkość, bezpieczeństwo, komfort jazdy i niezbędne właściwości techniczne. Jednocześnie uwzględnić trzeba wiele zmiennych – od rodzaju opony przez jej szerokość czy inne specyfikacje parametrów. Jak w tym kontekście wybrać idealne ogumienie?

Opinie o oponach motocyklowych to równie wiele analiz, doświadczeń i wrażeń, jak w przypadku samochodowych. I choć można się spierać o przewagach węższych modeli nad szerszymi – lub odwrotnie – jedno jest pewne: dobre ogumienie do motocykla to fundament radosnej jazdy. Prawidłowo dobrane opony motocyklowe (znajdziesz je na SklepOpon.com) przekładają się m.in. na:

  • bezpieczeństwo podróży
  • lepsze manewrowanie
  • komfort podróży i mniejszy hałas.

Na co zwrócić uwagę planując zakup opon tak, aby wpisały się w te założenia?

Rozmiar opony do motocykla ma znaczenie

Podobnie jak w przypadku ogumienia samochodowego, najlepsze opony motocyklowe są rozpatrywane przede wszystkim pod kątem ich wymiarów. Idealne dopasowanie ogumienia do danego modelu pojazdu, planowanych tras czy specyfiki motoru – np. jego dynamiki – to wręcz prawdziwa idea fix producentów. Jest celem, do którego dążą od lat. W ten sposób testowane i analizowane są dziesiątki modeli, by sprawdzić np. to, jaki rozmiar opony do motocykla stanowi idealną równowagę pomiędzy bezpieczeństwem a maksymalizacją prędkości.

I tu – niestety – producenci nie znajdą idealnej odpowiedzi. Każdy motocykl charakteryzuje się nieco innymi zmiennymi – nawet uszeregowanie ich pod kątem modeli da niewiele, bo nawyki kierowcy wpływają również na to, jak wchodzi w łuki czy też jaki nacisk rozkładany jest na poszczególne elementy pojazdu. Niemniej jednak na opony do motocykla warto spojrzeć przez pryzmat oznaczeń – eksperymentować tak, by dobrać idealne rozwiązanie do własnego stylu jazdy czy innych indywidualnych cech.

Oznaczenie opon motocyklowych jest wyrażane w sposób znany z ogumienia samochodowego. Zawiera ono:

  • szerokość opony wyrażaną w milimetrach – np. 180
  • profil opony – np. 55
  • średnica felgi – prezentowana jako np. R17
  • indeks nośności, czyli maksymalna waga maszyny wyrażana w kg (np. 73 co odpowiada 365 kg)
  • indeks prędkości, czyli maksymalna prędkość jazdy wyrażana jako litera (np. W to maks. 270 km/ godz.).

Nie są to parametry podawane bezcelowo, ale konkretne wskazania gwarantujące bezpieczne użytkowanie pojazdu. Jeśli więc opony do motocykla nie są przystosowane do szybkiej jazdy lub dużego, ciężkiego sprzętu, nie należy ich stosować. Jazda na nieprawidłowym ogumieniu może skutkować poważnymi konsekwencjami na drodze.

Szczególną uwagę warto zwrócić na kwestię prędkości. Dotyczy to osób, które zastanawiają się np. jakie opony do motocykla sportowego będą idealne. W tym kontekście indeks prędkości wskazuje konkretne przełożenie oznakowania w formie litery na maksymalną szybkość wyrażaną w km/h:

  • B – 50
  • C – 60
  • D – 65
  • E – 70
  • F – 80
  • G – 90
  • J – 100
  • K – 110
  • L – 120
  • M – 130
  • N – 140
  • P – 150
  • Q – 160
  • R – 170
  • S – 180
  • T – 190
  • H – 210
  • V – 240
  • W – 270
  • Y – 300

Z kolei opony szosowo terenowe do motocykla, który będzie używany głównie na trudnym, nierównym terenie warto dobierać pod kątem wytrzymałości oraz nacisku. W kontekście szerokości należy przyjąć zasadę nieprzekraczania rozmiarów sugerowanych przez producentów. Choć duże opony do motocykla wyglądają intrygująco, nadmierna szerokość może wpływać na działanie maszyny – np. zahaczać o wahacz czy nieprawidłowo wpływać na ABS lub kontrolę trakcji.

Od osnowy po bieżnik, czyli szczegóły, które mają znaczenie

Niestety, powszechnym błędem jest dobieranie opony do motoru głównie pod kątem samych wymiarów i indeksów nośności. To błąd; należy w analizie uwzględnić również inne parametry czy specyfikę ogumienia.

Bardzo istotna pod tym względem jest właściwa konstrukcja opony. O kształcie ogumienia decyduje osnowa. Pod tym względem można przyjąć, że ten szkielet konstrukcyjny opon niezależnie od modeli jest podobny. Warto dużą uwagę zwrócić na kwestię bieżnika. Odpowiada on m.in. za:

  • przyczepność motocykla
  • utrzymywanie właściwego toru jazdy i zachowanie optymalnej pozycji
  • efektywne odprowadzanie zanieczyszczeń czy wody z nawierzchni

Choć w przypadku samej opony do motocykla istotne są również np. amortyzujące ścianki, szczególne znaczenie w kontekście jazdy ma bieżnik. W tym kontekście wszystkie porady producentów podkreślających nowatorskie rozwiązania na rynku nie są na wyrost. Innowacyjne technologie i poszukiwanie idealnego bieżnika do jazdy motocyklem rzeczywiście przekładają się na komfort podróży, bezpieczeństwo oraz ogólną sterowalność pojazdem.

Tu oczywiście w naturalny sposób pojawia się kwestia wyglądu opony. To właśnie bieżnik decyduje o jej sferze wizualnej. Ilość, kształt i specyfika rowków przekłada się na lepsze skręcanie motocyklem, skuteczniejsze hamowanie oraz utrzymywanie jego pozycji podczas np. pochylania na zakrętach. Choć niektórzy kierowcy cenią sobie ogumienie o dużej powierzchni – i z minimalnym podkreśleniem poszczególnych rowków – takie opony szczególnie na zakrętach mogą rozczarować.

Używane czy nowe – które opony do motocykla są lepsze?

Odpowiedź wydaje się być prosta: oczywiście, że nowe opony to korzystniejsze rozwiązanie. Oznacza jednak większe wydatki. W efekcie bywa tak, że właściciel szuka używanych opon do motocykla zakładając, że cena będzie niższa, a jakość produktu – zbliżona. Nic bardziej mylnego. Opony motocyklowe wykonywane są z gumy, a jej specyfika sprawia, że z czasem traci swoje właściwości. Nie chodzi tu wyłącznie o sam efekt rozpadania się na drobne elementy. Niemniej groźne jest utwardzanie się opony wraz z czasem użytkowania. W efekcie starsze używane opony nie będą bezpieczne na drodze – szczególnie podczas szybkiej jazdy nie zapewniają optymalnej kontroli nad pojazdem.

Bezwzględnie warto więc sięgać po nowe opony motocyklowe. Należy też zwrócić uwagę na datę ich produkcji. Status nowych wcale nie musi oznaczać krótkiej historii. W ten sposób oznaczane są opony, które – z różnych względów – np. rok lub dwa “leżakują” w magazynach. Stąd istotne jest, by zweryfikować albo ofertę sprzedawcy, który podaje rocznik danego ogumienia, albo sprawdzić dane na ściance opony. Na jej bocznej części znaleźć można czterocyfrowe pole, które wskazuje:

  • tydzień roku powstania opony (np. 17)
  • rok wyprodukowania danego modelu (np. 20)

W efekcie opony oznaczone kodem 1720 wskazywać będą, że ich produkcja zakończyła się w 17 tygodniu roku 2020. Założyć można, że jeśli opony były prawidłowo przechowywane, modele roczne lub dwuletnie są niczym nowe.

Jak prawidłowo dobrać opony do motocykla?

Kluczowy jest tu rozsądek kierowcy – dobór opon według przeznaczenia i stylu jazdy. Ogumienie sportowe będzie różnić się od tego, które jest dobre do jazdy turystycznej. Modele lepiej dostosowane do aquaplaningu okażą się droższe od standardowych, ale pozwolą na bezpieczną jazdę nawet przy intensywnym deszczu. Z kolei miłośnicy offroadów muszą zwrócić szczególną uwagę na wzór bieżnika oraz ogólne opinie o oponach pod kątem wytrzymałości krawędzi. W efekcie dobór opon trzeba poprzedzić bardzo drobiazgową analizą. Warto też korzystać z doradztwa sprzedawców – wiedza i doświadczenie pozwalają dobrać idealny wariant do danego sprzętu i stylu jazdy.

Kolejne strony artykułu: