Jaki motocykl turystyczny do 15 tysięcy zł? - Motogen.pl
TO JEST NASZE ARCHIWUM KATEGORII 'Artykuły'

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:''; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:'Arial',sans-serif; mso-ansi-language:#0015;}

Jeśli decydujemy się na zakup bogato wyposażonej maszyny turystycznej, musimy liczyć się z faktem, że w ramach założonego budżetu będziemy mogli pozwolić sobie na egzemplarze dużo starsze niż chociażby w przypadku miejskich nakedów. Jeśli celujemy w modele z dużymi silnikami, które w czasie wyjazdu z salonu były na szczycie drabinki cenowej swojego producenta, w cenie do 15 tysięcy zł prawdopodobnie otrzymamy motocykl “pełnoletni”, z początku XXI wieku.

 

Na szczęście w przypadku wygodnych turystyków rzadko zdarzają się egzemplarze zarżnięte mechanicznie. Wynika to nie tylko z ich bardziej spokojnego charakteru, średnioobrotowych silników i pancernej konstrukcji, nastawionej na tysiące kilometrów turystycznej jazdy. Także użytkownicy takich maszyn to zazwyczaj osoby dojrzalsze i bardziej stateczne. Prawdopodobieństwo, że BMW R1150 RT brało udział w ulicznym terrorze i amatorskim stuncie jest bliskie zeru.

 

Jak w przypadku każdych motocyklowych zakupów, tu również warto jednak zachować dalece posuniętą ostrożność. Komisy pełne są maszyn kosztujących właśnie ok. 15 tysięcy zł i łatwo wejść na minę. Zdecydowanie najpewniejszą opcją jest dołączenie do internetowego forum, skupiającego użytkowników wybranego przez nas modelu motocykla i czekanie na czas, kiedy jeden z nich będzie sprzedawał swoją maszynę. Jej cena raczej na pewno nie będzie okazyjna, ale w zamian otrzymamy pojazd pewny i sprawdzony, a przynajmniej z uczciwie podaną listą rzeczy do zrobienia.

 

Zebraliśmy dla was 10 propozycji motocykli znanych i szanowanych, które możecie mieć w cenie do 15 tysięcy zł. Każdy z nich, jeśli tylko był, jest i będzie odpowiednio traktowany, jest niemal gwarancją bezawaryjnej jazdy na każdym dystansie.

 

BMW R1100/1150/1200 RT

 

Jedną z podstaw filozofii budowania motocykli przez BMW jest stosowanie jednej jednostki napędowej w jak największej liczbie modeli. Wśród nich najbardziej popularny jest oczywiście słynny bokser, który w kolejnych latach zyskiwał coraz większą pojemność, moc i nowe rozwiązania techniczne. Najbardziej luksusowymi, choć prawdopodobnie najmniej popularnymi modelami z tym napędem, są luksusowe turystyczne motocykle z rodziny RT. Wyposażono je w obszerną owiewkę, wygodną, podgrzewaną kanapę i parę fabrycznych kufrów. W ofercie maszyn używanych bardzo często znajdziecie egzemplarze z dużą liczbą dodatków, m.in. kufrem centralnym i podwyższoną szybą. W budżecie do 15 tysięcy zł można znaleźć sztuki z szerokiego zakresu lat produkcji, choć do okazyjnie tanich, młodszych wersji R1200 RT radzimy podchodzić z dużym dystansem.

 

Honda Deauville 700

 

Popularna “Devilka” jest motocyklem budzącym skrajne emocje. Jedni nazywają ją motocyklową Skodą, zarzucając brak jakiegokolwiek jaja. Inni doceniają jej pancerny i ekonomiczny silnik, napęd wałem, wygodę i absolutnie genialny system bagażowy z bocznymi kuframi zintegrowanymi z nadwoziem. Naszym zdaniem, jest to jeden z najbezpieczniejszych wyborów, jeśli nie oczekujecie sportowych osiągów, a lubicie po prostu spokojnie nawijać kilometry. Na rynku ciężko znaleźć egzemplarze zamęczone czy poważnie uszkodzone. Jedyna wyraźna wada tego modelu, to brak szóstego biegu, który znacznie uprzyjemniłby autostradowe przeloty.

 

Honda Transalp 700

 

W naszym zestawieniu Hondy zdecydowanie dominują, co wyraźnie pokazuje talent japońskich konstruktorów do budowania maszyn udanych i sprawdzonych. Transalp to kolejna legenda, obecna na rynku przez grubo ponad 20 lat. Model ten był jednym z pierwszych popularnych przedstawicieli segmentu turystycznych enduro. W budżecie 15 tysięcy zł można już znaleźć jego ostatnią edycję, napędzaną V-twinem 700 cm3, tym samym co w Deauvillle 700, w tym przypadku napęd przekazywany jest jednak łańcuchem.

 

Honda CBF 600/1000 S

 

CBF-ki to propozycje dla zwolenników silników 4-cylindrowych, których zalety doceniła m.in. polska policja :) To motocykle, które pod każdym względem można nazwać “złotym środkiem”. Stylistycznie w miarę nowoczesne, ale nie agresywne i rzucające się w oczy. Technicznie bez fajerwerków, ale skuteczne i bezawaryjne. Hondy CBF 600 lub 1000 S świetnie sprawdzą się zarówno w ruchu miejskim, jak i na dalszych wyjazdach. To doskonały pomysł na brak pomysłu!

 

Honda VFR 800

 

Coś dla fanów jazdy bardziej sportowej, ale wciąż o turystycznym charakterze. Honda VFR 800 w różnych generacjach to jeżdżąca legenda. Pancerna widlasta czwórka, bardzo dobre właściwości jezdne i wygodna pozycja kierowcy sprawiły, że z tego modelu chętnie korzystają motocyklowi globtroterzy na całym świecie. W cenie do 15 tysięcy zł można znaleźć sztukę w naprawdę dobrej kondycji, po poprawie systememu VTEC. Tylko trzeba pamiętać, że serwis rozrządu w tym motocyklu jest skomplikowany i drogi – warto dowiedzieć się jak dawno maszyna, którą macie właśnie na oku, miała regulowane zawory i kiedy powinna mieć kolejny raz przeprowadzoną tę czynność serwisową.

 

Kawasaki Versys 650

 

Pierwsza generacja Versysa 650, zwana pieszczotliwie “Cyklopem”, nie miała u nas łatwo głównie ze względu na kontrowersyjną stylistykę. Pomijając walory wizualne (lub ich brak), to bardzo wygodny i przyjazny motocykl na każdą okazję. Jego dwucylindrowa rzędówka o mocy 63 KM nie porywa osiągami, ale jest zupełnie wystarczająca do bezstresowego przemieszczania się. W budżecie do 15 tysięcy zł można znaleźć maszynę dobrze utrzymaną i młodą - poniżej 10 lat.

 

Suzuki GSX 1250 FA

 

W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że to po prostu Bandit w ciuchach do dalszej turystyki. Jego potężny, czterocylindrowy piec jest zupełnie niewysilony - z 1255 cm3 pojemności generuje “tylko” 97 KM, dysponuje za to elastycznością V-twina i znakomitym dołem. Mimo swoich gabarytów, GSX 1250 FA prowadzi się bardzo dobrze i wybacza błędy - poradzą sobie z nim nawet początkujący. Wśród wad można wymienić spory apetyt na paliwo, który wobec niskich kosztów serwisu i bezawaryjności silnika jest jednak jedynym większym wydatkiem przy eksploatacji tej maszyny.

 

Suzuki DL 650/1000 V-Strom

 

O przydatności motocykli z rodziny V-strom do turystyki poświadczy wizyta na pierwszej lepszej alpejskiej przełęczy w szczycie sezonu - spotkacie ich tam prawdziwe zatrzęsienie. Suzuki zniosło tym modelem przysłowiowe złote jajo - motocykliści na całym świecie pokochali jego prostą konstrukcję, bardzo praktyczne nadwozie i sprawdzone, niezawodne V-twiny, znane z serii SV. Nawet dziś, kiedy konkurencja jest już technologicznie daleko z przodu, V-stromy sprzedają się znakomicie.

 

Yamaha TDM 900

 

Yamaha TDM to jeden z pierwszych modeli, który spopularyzował segment funbike, czyli  motocykli szosowych korzystających z pewnych zalet maszyn enduro, m.in. podwyższonego zawieszenia i wyprostowanej pozycji kierowcy. Pojazdy te nie nadają się oczywiście do jazdy w cięższym terenie, są za to doskonałymi towarzyszami w szosowej turystyce. Dużą zaletą modelu TDM 900 jest jego dwucylindrowy silnik o mocy 85 KM, dynamiczny i bezawaryjny. Dodatkowo motocykl ten jest względnie tani i z założonych 15 tys. dużo zostanie na paliwo i wyjazdy.

 

Yamaha FJR 1300

 

Flagowy motocykl turystyczny Yamahy jest już dostępny na rynku maszyn używanych w budżecie do 15 tysięcy zł. Oczywiście w tej cenie kupimy kilkunastoletni egzemplarz z początku produkcji (od 2001 roku), lecz przy odrobinie szczęścia i wysiłku przy poszukiwaniach, będzie służył jeszcze długo. Główne zalety tego motocykla to bardzo mocny (ponad 140 KM) i elastyczny silnik, bezobsługowy napęd wałem, doskonała ochrona przed wiatrem i deszczem, wysoki komfort użytkowania oraz długa lista elektronicznych dodatków.

 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany