Temat skuterów elektrycznych w Polsce wciąż zyskuje na popularności, nawet mimo nieustannie dominującej koalicji spalinowej. Tymczasem warto zainteresować się tymi jednośladami – raz, że są bardzo obiecujące pod względem osiągów czy emisji hałasu; a dwa, że można łatwo skonfigurować bardzo ciekawe modele…

Postanowiliśmy przyjrzeć się segmentowi pojazdów elektrycznych opierając się o ofertę NIU.

Homologacja typu 50 lub 125 ccm

Większość skuterów, choć bardzo podobna na pierwszy rzut oka – znacznie różni się podzespołami. Mogą  być wyposażone w różne rodzaje silników – 1200, 1400, 1800 a nawet 3000 W. Trzy pierwsze posiadają homologację odpowiadającą klasie 50 ccm. Oznacza to, że do ich prowadzenia wystarczy 18 lat ukończone przed dniem 19 stycznia 2013 roku. Osoby, które ukończyły 18 lat po tej dacie, potrzebują przynajmniej kategorii prawa jazdy AM.

W przypadku modeli napędzanych silnikiem Bosch 3000 W, które odpowiadają klasie 125 ccm, potrzebne jest prawo jazdy kategorii A1 lub samochodowe B, dłużej niż trzy lata.

Baterie

W poszczególnych modelach znajdziemy ogniwa oferowane przez EVE (tańsze) lub alternatywnie marki Panasonic. W zależności od wybranych baterii, skutery mają różny czas ładowania i osiągi, ale przede wszystkim zmienia się zasięg, który we flagowych modelach to przynajmniej 120 km (100 km przy stałej prędkości 70 km/h).

Co ciekawe we wszystkich skuterach akumulatory są łatwo demontowane, co oznacza, że możemy je zabrać ze sobą do biura, domu i ładować prądem sieciowym 230V. Przykładowo: szybki tryb ładowania akumulatora modelu NQi GTs Sport trwa 3,5 godziny i oferuje zasięg 100 km. Standardowe ładowanie trwa do 7 godzin. W modelach z dwoma akumulatorami ładowarka umożliwia jednoczesne ładowanie obydwu baterii.

Odnośnie trwałości wiemy, że baterie Panasonic posiadają dwuletnią gwarancję i pięcioletni cykl pracy.

Rozwiązania, modele

Gama produktów NIU dzieli się na trzy serie: U-series, M-series i N-series. Różnią się designem i wielkością i wyposażeniem, a na rok 2020 modele te otrzymały niewielki facelifting. Wśród zmian pojawiły się też 14-calowe koła z przodu i z tyłu dla modeli NQI GTs Sport i Pro oraz dla UQi GT Sport i Pro.

Pierwsza seria jest najbardziej miejska, najmniejsza, najłatwiej ją zaparkować, jest też najlżejsza i najtańsza. Nieco większa to M-series z nieco mocniejszym silnikiem oraz obszerniejszymi osłonami. Flagowym modelem są przedstawiciele rodziny N-series – dostępne w wariantach homologacyjnych na 50 ccm i jako jedyne także 125 ccm. Wśród nich jest wersja towarowa.

Skutery NIU posiadają mnóstwo ciekawych rozwiązań, jak światła do jazdy dziennej, specjalne aplikacje zarządzające jednośladem, ładowaniem baterii, kontrolery wektorowe zarządzające energią elektryczną dostarczaną do silnika, systemy odzyskiwania energii podczas hamowania i elektrycznych hamulców, a także „chmurę ECU” czyli coś w rodzaju telemetrii pracy pojazdu. Po zakończeniu podróży możemy zobaczyć charakterystykę naszej jazdy i działania podzespołów – dzięki temu mamy okazję zweryfikować, w którym momencie bez potrzeby marnotrawiliśmy energię. Jednostka zarządzająca osiągami „uczy się” stylu jazdy kierowcy, co w przyszłości pozwoli efektywniej wykorzystać zasięg.

Technika cd.

W układzie elektronicznym znajduje się sześcioosiowy czujnik, który rozpoznaje ruch skutera. Jest on wykorzystywany wraz z GPS do monitorowania stanu pojazdu, w tym np. przewrócenia pojazdu lub próby jego kradzieży podczas naszej nieobecności. Za pomocą specjalnej aplikacji zostaniemy o tym powiadomieni na telefon.

Skutery NIU posiadają blisko 10 zabezpieczeń akumulatora przed uszkodzeniem. Elektronika została wykorzystana także do bezkluczykowego systemu uruchamiającego pojazd.

W mocniejszych wersjach flagowej N-serii znajdziemy systemy przedłużające zasięg i oszczędzające baterię, a deska rozdzielcza dostosowuje się do trybów pracy skutera. Ciekawostką jest fakt, że pojazdy z tej rodziny zostały przystosowane do brodzenia w wodzie do wysokości 23 cm, co oznacza ich bardzo skuteczną wodoodporność i zabezpieczenie przed wilgocią.

Skutery NIU posiadają mnóstwo ciekawych akcesoriów: kufry, dodatkowe akumulatory, dodatki, gniazda USB itp.

Jaki skuter elektryczny wybrać?

Mieliśmy okazję podróżować jednym z modeli NIU i jesteśmy zachwyceni przyspieszeniem niedostępnym dla porównywalnego skutera 50 ccm, napędzanego silnikiem spalinowym. W bezpośredniej walce pojazdy spalinowe nie mają najmniejszych szans.

Odpowiadając na pytanie – wybór skutera elektrycznego to przede wszystkim wybór pojazdu z łatwym systemem ładowania baterii. Demontowane akumulatory są wielkim atutem marki NIU – podobnie, jak jej jakość wykonania.

Zastosowane rozwiązania dotyczące zarówno bezpieczeństwa eksploatacji pojazdu elektrycznego, jak i zarządzania energią, a także nowinki i urokliwy design przemawiają za wspomnianą marką. Nie oszczędzalibyśmy tylko na bateriach i mocy silnika elektrycznego, to będzie procentowało komfortem użytkowania w ruchu codziennym i oczywiście zwiększonym zasięgiem…

Zobaczcie ceny, szczegóły techniczne i możliwości konfiguracji skuterów elektrycznych NIU 2020:

Wyłączny importer skuterów elektrycznych NIU, firma Motor-Land zaprasza do kontaktu w sprawie dostępności i wszelkich szczegółów. Więcej na motor-land.com.pl oraz na polskiej stronie niu.com/pl.

Obejrzyjcie galerię zdjęć skuterów NIU:

Więcej w E-Porady, Elektryczność
Ekologia pojazdów zasilanych prądem? Śmiechu warte…

Od 2025 roku nie będzie można poruszać  pojazdem spalinowym w Atenach, Madrycie i Paryżu niewykluczone, że wkrótce dołączy do nich...

Zamknij