Jak zamontować podgrzewane manetki w motocyklu? Przygotowaliśmy FILM i PORADNIK krok po kroku z Oxford HotGrips EVO - Motogen.pl

Jędrzejak zamontował samodzielnie zestaw podgrzewanych manetek w swoim motocyklu. Wszystko zrobił pod czujnym okiem kamery, abyście mieli dowód (oraz poradnik!) na to, że grzane manetki da się założyć we własnym garażu! Przed Wami montaż Oxford HotGrips EVO.

Nie mam czasu czytać, przenieś mnie do:
Film z montażu.
Poradnik krok po kroku.

Wybór podgrzewanych manetek

Wybranie odpowiedniego modelu podgrzewanych manetek nie jest łatwe… W naszym przypadku skorzystaliśmy z oferty marki Oxford, która na rynku akcesoriów motocyklowych jest znana i lubiana od wielu lat. Doświadczenie zaowocowało najnowszym modelem na rok 2020, czyli HotGrips EVO. Pełny przekrój grzanych manetek od Oxforda już raz szczegółowo opisaliśmy, tam znajdziecie wszystko.

Model Oxford HotGrips EVO (w naszym przypadku w odmianie Adventure) jest najbardziej dopracowany i co najważniejsze, w gumach manetek zatopiony jest termistor, czyli czujnik temperatury. Dzięki wybieramy nie moc grzania, ale pożądaną temperaturę. Sterownik samodzielnie dobiera moc – pełną do rozgrzania i częściową dla utrzymania temperatury. Po pierwszych kilometrach stwierdzam, że to wypasiony wynalazek, który w praktyce likwiduje konieczność wprowadzania ciągłej korekty grzania.

Zamontować samodzielnie czy w warsztacie?

Importer marki Oxfrod, czyli Inter Cars ze swoim sklepem motocyklowym IMready.eu rzucił mi wyzwanie – czy taki obibok jak ja, poradzi sobie z samodzielnym montażem podgrzewanych manetek?

Nie ma wątpliwości, że wraz z zakupem manetek w świadomości wielu motocyklistów pojawia się właśnie to pytanie: montować samodzielnie, czy zlecić to warsztatowi? I ile to kosztuje? Można przyjąć, że montaż zajmie specjaliście ok. 1,5 – 3 godziny, w zależności od typu motocykla. Koszt roboczogodziny swojego ulubionego warsztatu pewnie znacie. Można liczyć od 80 do 200 zł / h. Obliczeń dokonacie sami…

Uwaga, zdradzam zakończenie – za montaż wziąłem się samodzielnie, w zwyczajnie (nie)wyposażonym garażu i misję zakończyłem pełnym sukcesem! Nawet pomimo, że jestem umiarkowanie zdolny, założenie manetek nie sprawiło mi nadmiernego problemu. Czas realizacji wyniósł około dwie godziny, a to oznacza, że teraz oszczędzone ok. 200 zł mogę wydać na głupoty!

Unboxing, przygotowanie, niezbędne narzędzia

Unboxing, czyli sprawdzenie zawartości pudełka obejrzycie na filmie. Ale zapewniamy, że w pudełku znajduje się pełny zestaw montażowy, dzięki któremu niezbędne przygotowania redukowane są do minimum.

Narzędzia, które należy przygotować, są zupełnie podstawowym wyposażeniem. Śrubokręt lub klucz imbusowy do pozbycia się ciężarków i ewentualnie inne proste narzędzia do podniesienia zbiornika lub zdjęcia owiewek. Przydać się może ostry nożyk. Na pewno posiadasz to w garażu, tak jak ja.

Narzędzia dodatkowe – warto się wyposażyć zawczasu, jeżeli nie wiecie jak zbudowana jest kierownica Waszego motocykla i chcecie osiągnąć sukces za pierwszym podejściem. Są to: pilnik i/lub papier ścierny (szczegóły w podpunktach poniżej) oraz lakier do włosów (serio, może się przydać).

No to do roboty!

FILM Z MONTAŻU MANETEK PODGRZEWANYCH W MOTOCYKLU

JAK ZAMONTOWAĆ GRZANE MANETKI MOTOCYKLOWE – PORADNIK KROK PO KROKU

Poniższe kroki opracowaliśmy w oparciu o poradnik producenta (Oxford), o zawartość instrukcji obsługi, oraz o własne doświadczenie z powyższego filmu.

1 – Test bez montażu

Producent sugeruje, aby wyjęte z pudełka manetki podłączyć bez montażu i upewnić się czy wszystko jest sprawne. My zapomnieliśmy o tym kroku… Ale wszystko działało!

2 – Demontaż fabrycznych manetek

Zacznij od odkręcenia ciężarków (końcówek) kierownicy.

Teraz nadszedł czas na pozbycie się fabrycznych manetek. Można je ściągnąć siłą (tak jak Jędrzejak) lub prośbą. Można gumę podważyć śrubokrętem i napryskać WD-40.

Można też, za pomocą nożyka, rozciąć manetki wzdłuż, aby obrać je jak banana.

UWAGA! Być może Twój motocykl posiada na kierownicy plastikowe ograniczniki lub inne ukryte pod gumą elementy wystające – wtedy rozcięcie gumy pozostaje jedyną opcją.

3 – Pilnik

Punkt nieobowiązkowy, w zależności od typu motocykla. Nowe manetki trzeba będzie wsunąć. Jeżeli więc Twój motocykl posiada plastikowe uchwyty lub ograniczniki, musisz je spiłować.

Pilnika lub papieru ściernego można użyć do wygładzenia powierzchni „gołej kierownicy”, a także do pozbycia się resztek gumy pochodzących ze starych manetek.

Jeżeli nowe grzane manetki wciąż nie chcą się zmieścić, Oxford proponuje, aby delikatnie zetrzeć wewnętrzną warstwę gumy w manetkach.

4 – Pozycjonowanie „na sucho”

Wyjątkowo ważny punkt. Manetki HotGrips EVO trzeba odpowiednio ułożyć na kierownicy, a powodów ku temu jest kilka.

W przypadku motocykla Jędrzejaka manetki wchodziły tak bardzo ciasno, że ich ponowny demontaż był zbyt trudny. Pozycjonowanie odbyło się więc w formie teoretycznej… Uwagę trzeba zwrócić na:

Kąt obrotu. Z grzanych manetek wychodzą zatopione w gumie przewody. Te końcówki należy odpowiednio umiejscowić. Tak, aby nie blokowały ruchu klamki sprzęgła lub hamulca. Należy zwrócić też uwagę, czy nie blokują dostępu do przycisków. (Jędrzejak trochę zasłonił sobie przycisk rozrusznika i było już za późno…) Warto także zwrócić uwagę na sam kształt gumy – faktura może być w miejscu styku z palcami lub środkiem dłoni.

Długość. Różny rodzaj manetek Oxford HotGrips EVO (Touring, Adventure, Sport) ma różną długość: od 120 do 132 milimetrów. Na pewno zmierzyłeś to jeszcze przed zakupem. Ale na wszelki wypadek Oxford przewidział, że wszystkie z nich można przyciąć o 10 mm bez zniszczenia wewnętrznego grzania.

Uwaga! W zależności od budowy motocykla, przesunięcie przełączników na kierownicy może nie być możliwe. Przełączniki posiadają ograniczniki blokujące się o otwory w kierownicy.

Przewody, a jazda. Upewnij się, że poprowadzenie przewodów nie będzie przeszkadzało w jeździe i w pełnym operowaniu kątem skrętu kierownicy.

5 – Montaż i klejenie manetek

Zastanów się dwa razy, czy wszystko dobrze obliczyłeś, bo z tego punktu może nie być powrotu.

Jeżeli grzane manetki w Twoim motocyklu dają się wsunąć na kierownicę względnie łatwo, użyj kleju dostarczonego w pudełku. To klej szybkoschnący, podobny do „super glue” czy „kropelki”, a więc trzeba działać szybko. Klej rozprowadź równomiernie wewnątrz manetek Oxford i załóż je na kierownicę. Resztki kleju zetrzyj szmatką.

Uwaga! Jeżeli manetki wchodzą okrutnie ciężko, możesz zrobić tak jak Jędrzejak. Starzy mechanicy i eksperci na forach radzą, aby użyć lakieru do włosów w sprayu. Dzięki niemu zmniejsza się tarcie, aby manetki łatwiej wsunąć na kierownicę. A gdy lakier wyschnie, zachowuje się zupełnie jak klej. My tak zrobiliśmy, póki co działa.

Producent zaleca, aby klej zostawić do wyschnięcia na 24 godziny. My też tak zalecamy, ale kto miałby na to czas…

6 – Montaż kontrolera

W pudełku znalazł się estetyczny stelaż, aby kontroler zamontować na przykład do uchwytu lusterka lub klamki sprzęgła. Jest też gąbka dwustronnie klejąca – ja użyłem jej do redukcji drgań na stelażu. Ale gąbkę można bez skrupułów użyć, aby centralkę przykleić na do wypełnienia owiewek w okolicy zegarów.

Uwaga! Zanim zamontujesz stelaż, przykręć do niego centralkę (wkręty w plastikową obudowę). Istnieje spore ryzyko, że po zamontowaniu stelaża nie będziesz miał dostępu do wkrętów.

Wraz ze stelażem dołączone są dłuższe śrubki z dystansami. W przypadku naszej Hondy CB750 okazały się one idealne, aby stelaż zamontować do uchwytu lewej dźwigni i lusterka.

7 – Owiewki, zbiornik

W zależności od typu motocykla i jego budowy, być może będziesz musiał zdemontować część owiewek lub zbiornik. Celem jest znalezienie odpowiedniej drogi do przeprowadzenia przewodów zasilania z akumulatora do centralki i manetek.

8 – Wiązka przewodów

Wszystkie przewody najłatwiej poprowadzić razem z przewodami oryginalnymi. Dotyczy to zarówno przewodów do manetek i centralki, a także przewodu zasilającego do akumulatora.

W naszym przypadku wystarczyło delikatnie unieść zbiornik do przeciągnięcia przewodu zasilającego. Przewody manetek poprowadziłem równolegle z oryginalnymi przewodami. Nadmiar wiązki zwinąłem i zabezpieczyłem za lampą przednią.

Podłączenie konektorów na przewodach jest łatwe – wtyczek nie da się pomylić dzięki ich budowie. Podłączenie lewej i prawej manetki do przewodów jest bez znaczenia. Konektory są wodoodporne (IP67).

Uwaga! Przewody należy ułożyć tak, aby nie blokowały ruchu kierownicy, aby nie były narażone na przetarcia, aby nie zostały przycięte.

9 – Akumulator

To jest ten moment, w którym konektory oczkowe przewodów należy podłączyć do akumulatora motocykla. Czarny do minusa, czerwony do plusa.

10 – Test

Jeżeli dotychczasowe kroki zostały wykonane poprawnie, manetki powinny już działać. Sprawdź , zanim weźmiesz się za ponowne składanie motocykla.

11 – Składanie motocykla, trytytki

Ostatni etap. Jeżeli wszystko działa, zabezpiecz przewody – możesz użyć dołączonych opasek zaciskowych, możesz użyć fabrycznych uchwytów montażowych w motocyklu. Na końcu ponownie przykręć zbiornik, zamontuj owiewki i załóż ciężarki kierownicy.

12 – Voilà!

Odpalaj motocykl, włączaj podgrzewane manetki oraz ciesz się ciepłymi dłońmi i przedłużonym sezonem motocyklowym!

Jak działają podgrzewane manetki z termistorem?

Oxford HotGrips EVO mają kilka cech szczególnych, o których warto tu wspomnieć.

Termistor. To najważniejsza i „inteligentna” cecha modelu EVO. My wybieramy pożądaną temperaturę, a sterownik samodzielnie dobiera moc, aby manetki zawsze miały tyle samo stopni Celsjusza. Do wyboru jest 35 – 37,5 – 40 – 42,5 – 45 °C. Praktyczny wynalazek, już to zweryfikowaliśmy!

Pamięć. Jeżeli z zasilaniem wepniecie się do instalacji motocykla „po włączeniu zapłonu”, to wraz z przekręceniem kluczyka, manetki samodzielnie wrócą do poprzednio ustawionego poziomu grzania.

Pobór prądu. W stanie spoczynku manetki pobierają 0,071 Ampera, co oznacza, że ryzyko wydrenowania baterii w zasadzie nie istnieje.

Oszczędzanie akumulatora. Może się zdarzyć, że po zaparkowaniu motocykla zapomnimy o wyłączeniu manetek. Wtedy do akcji wkracza „Auto Shut-Off”. Centralka mierzy napięcie w układzie. Jeżeli wykryje, że silnik już nie pracuje lub że poziom naładowania niebezpiecznie spadł, samodzielnie odłączy zasilanie manetek.

Pierwsze wrażenia. Póki co przejechałem kilkadziesiąt kilometrów. Stwierdzam, że obsługa manetek i przycisków jest intuicyjna i łatwa. Możliwość wyboru temperatury sprawia, że „włączam i zapominam”, czyli najlepiej! Nie zauważyłem, aby manetki były niewygodne – jest wręcz odwrotnie. Sprytnie zaprojektowany wzór manetek HotGrips EVO (Adventure w moim przypadku) powoduje, że chwyt kierownicy jest pewny i stabilny.

Przedłużenie sezonu. W filmie rzuciliśmy tezę, że grzane manetki potrafią przedłużać sezon. Teraz wiemy, że to prawda. Oczywiście nie zakrzywiają praw natury, ale przy niskiej temperaturze otoczenia, komfort termiczny dłoni znacznie poprawia ogólny komfort oraz bezpieczeństwo jazdy.

Podsumowanie i samodzielny montaż

Wszystkie podgrzewane manetki Oxford charakteryzują się prostym sposobem montażu i nie mamy wątpliwości, że z tym zadaniem poradzi sobie każdy motocyklista we własnym garażu. Wystarczą chęci, podstawowe umiejętności techniczne, proste narzędzia oraz kilka godzin czasu w garażu. Nagrodą jest oszczędność na koszcie pracy mechanika, satysfakcja z wykonanej modyfikacji, no i oczywiście radość z ciepłych dłoni w przedłużonym sezonie!

Gdzie kupić podgrzewane manetki Oxford?

Grzane manetki Oxford kupisz online na sklep.intercars.pl lub na IMready.eu z dostawą kurierem lub dostawą za 0 zł z odbiorem osobistym w filiach Inter Cars lub I’M Inter Motors. Pełna oferta akcesoriów Oxford dostępna jest również w sprzedaży detalicznej w filiach Inter Cars oraz w sklepach motocyklowych sieci I’M Inter Motors.

Poradnik po przeróżnych modelach podgrzewanych manetek Oxford znajdziesz na Motogen.pl.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany