Opony enduro - jakie wybrać, jaki rozmiar będzie odpowiedni?

Opony do motocykli enduro i crossowych (a także hard enduro) to bardzo szeroki temat. Poszczególne modele różnią się między sobą bieżnikiem, rodzajem mieszanki, budową i przeznaczeniem.

tekst: PB

Część z opon enduro przeznaczona jest głównie do okazyjnej jazdy w terenie, inne zaś nie są nawet dopuszczone do poruszania się po drogach publicznych. Czym powinniśmy się kierować wybierając opony do motocykla off-roadowego?

Pierwszym, najważniejszy czynnikiem istotnym przy wyborze odpowiedniej opony jest jej przeznaczenie. W „cywilnym” użytkowaniu wiele osób oczekuje od takich opon dobrego zachowania nie tylko w terenie, ale też na asfalcie. Taka opona – powiedzmy szczerze – nigdy nie będzie miała optymalnych parametrów w każdych warunkach. Zawsze jest to pewnego rodzaju kompromis, pomiędzy dzielnością w kopnym piachu, a manewrowością i przyczepnością w terenie. Wybór opon do motocykla zależy więc przede wszystkim od tego „ile terenu będzie w terenie”.

Deli Tire enduro

Indonezyjska firma Deli Tires jest renomowanym producentem, specjalizującym się w dziedzinie opon off-roadowych. Producent ten ma ponad 50 lat tradycji, co w połączeniu z najlepszym kauczukiem i włoskim designem wynikającym ze współpracy z europejskimi firmami oponiarskimi, daje bardzo ciekawe efekty. Opony Deli Tires nie nadszarpną naszego budżetu, jednocześnie zachowując dobre parametry.

Enduro – w teren i na szosę

Opony uniwersalne do motocykla enduro muszą zachowywać się bezpiecznie na asfalcie, jednocześnie dając poczucie pewności w lżejszym terenie. W ofercie Deli Tires modelem spełniającym te wymagania jest Street Enduro SB-117. Opony tego typu są idealne dla amatorów, tylko od czasu do czasu zbaczających z utwardzonych tras.

Deli Tire Street Enduro SB-117
Deli Tire Street Enduro SB-117

Ich żywiołem są szutrowe ścieżki, czy polne drogi prowadzące na camping czy na łowisko ryb. Będąc w dalekiej trasie można bez problemu pojechać skrótem, by po chwili znowu cieszyć się przyczepnością na asfalcie. Świetnie nadają się także do enduro we dwoje, gdy zapędzimy się w lekki teren z „plecakiem”.

Hard enduro – żadna przeszkoda nie straszna

Motocykle hard enduro czasami ciężko odróżnić od maszyn startujących w zawodach, chociaż profesjonalne wykorzystanie nie jest tu w warunkiem. Wiele osób traktuje jeżdżenie enduro w terenie jako ciekawą rekreację. W takim przypadku uniwersalna opona nie sprawdzi się – motocykl zakopie się w piachu, a błoto szybko zaklei bieżnik. Tu niezbędna jest porządna, wysoka „kostka” nadająca się na piach, kamienie, błoto, czy nawet na śnieg.

Deli Tire SB-121 FIM Enduro Competition
Deli Tire SB-121 FIM Enduro Competition

Endurakiem wjedziemy niemal wszędzie, trzeba się tylko pilnować, by odbywało się do zgodnie z prawem. Co ważne, opony enduro w większości przypadków mają drogową homologację, gdyż pojazdy tego typu dopuszczone są do ruchu i część tras mogą pokonywać po drogach publicznych. Jest to jednak „zło konieczne” i nikt o zdrowych zmysłach nie szaleje po asfalcie na kostkach. Ciekawostką w ofercie Deli Tires są homologowane przez FIM opony do motocykli enduro – SB-120/121 FIM ENDURO COMPETITION. Występują one w trzech twardościach mieszanki, o co powala dobrać je idealnie do trasy.

Motocross – tylko na torze

Motocykle typu enduro są dopuszczone do ruchu, a na zawodach zazwyczaj pokonują określoną trasę z punku A do punktu B (chociaż nie jest to regułą!). Znajdziemy też na nich niezbędne oświetlenie, czy tablicę rejestracyjną. Za to maszyny crossowe to pozbawione homologacji drogowej, terenowe wyścigówki startujące na zamkniętym torze. Na trasie nie może zabraknąć wysokich skoków, prędkości, czy zakrętów branych niemal „na łokciu” (dzięki specjalnie wyprofilowanym bandom).

Deli Tire Terra Cross SB-114
Deli Tire Terra Cross SB-114

Jazda tego typu wymaga też specjalnych opon. Ich konstrukcja jest nieco inna niż ogumienia enduro. Bieżnik ma nieco inny kształt, bardzo rozbudowane są boczne kostki, mające gwarantować dobrą przyczepność na zakrętach. Opona crossowa zazwyczaj nie ma homologacji drogowej. Przykładem takiego ogumienia może być Deli TERRA CROSS SB-114, albo TERRA VENTURE SB-144.

Opony do enduro i motocrossu – wybór, rozmiary, przeznaczenie

Opony do motocykla off-roadowego muszą być precyzyjnie dobrane. Po pierwsze, nie ma co eksperymentować z rozmiarami. Zamiast zastanawiać się, jaka szerokość będzie najlepsza, skupmy się na rodzaju bieżnika. To, jaki rozmiar zastosujemy, powinno zależeć od rekomendacji producenta. Za to sam bieżnik możemy wybierać samodzielnie. Pamiętajmy jednak, że turystyczne enduro raczej nie będzie nas cieszyć na oponie motocrossowej. Z drugiej strony na torze nie pojeździmy na ogumieniu uniwersalnym. Opony z pełną kostką zostawmy w prawdziwy teren, a na oponach nadających się na szutrową drogę nie pakujmy się w grząskie błocko. Spotykane są jeszcze opony z kolcami, typowo zimowe, ale nie są one dopuszczone w naszym kraju. A szkoda, bo wrażenia są niesamowite!

Źle dobrane ogumienie może skutecznie zepsuć zabawę i zniechęcić do off-roadu. Za to dobrze dokonany wybór, tylko podkręci naszego nowego konika. W razie wątpliwości, warto zapytać się o zdanie bardziej doświadczonych kolegów. Wybór opon terenowych Deli Tires jest naprawdę duży, każdy znajdzie coś dla siebie.

Opony Deli Tire offroad

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany