Jak znaleźć opony motocyklowe? Jak dobrać najlepsze opony motocyklowe? Gdzie kupić opony do motocykla i gdzie jest największy wybór? Jakie są porady przy wyborze opon do motocykla? Jakie są oznaczenia na oponach, jaki DOT, jaki typ, jaki rozmiar? Mamy zestaw ważnych rad!

Dobór właściwych opon motocyklowych może być nie lada wyzwaniem. Opony należy dobrać do typu motocykla, osobistego charakteru jazdy, a także względem parametrów i rozmiarów. Po określeniu wstępnych kryteriów, uda się znaleźć pasujące ogumienie (na przykład w nowej wyszukiwarce opon na InterCars.pl), aby z dostępnych opcji wybrać ten najlepszy bieżnik. Warto zapoznać się z kilkoma ważnymi poradami dla każdego, kto musi właśnie wybrać opony do motocykla.

1 – Rozmiar ma znaczenie

Mówi się, że rozmiar nie ma znaczenia… Ale na pewno nie w przypadku gumy, szczególnie tej motocyklowej. Eksperci polecają, aby nie zmieniać rozmiaru opon względem zaleceń producenta, nawet pomimo tego, że szersza guma z tyłu wyglądać może bardziej zawadiacko. Powodów jest kilka. Po zmianie rozmiaru, opona obcierać może o łańcuch lub o wahacz. Szerokość opony dopasowana jest do szerokości felgi – zmieniając jeden z tych parametrów, po założeniu opona zmieni swój kształt. Szerokość opony to nie wszystko – liczy się także jej profil, którego zmiana może wpływać na charakterystykę prowadzenia, a także na działanie ABSu lub kontroli trakcji. Krótko mówiąc, jeżeli nie masz wyjątkowo istotnego powodu (modyfikacje customowe, zastosowanie torowe, itp.), lepiej pozostań przy fabrycznie zalecanym rozmiarze.

Ciekawostka: najbardziej zaawansowane motocykle sportowe przystosowane są do stosowania różnych rozmiarów opon (np. dla Aprilii RSV4 jest to: 200/55 lub 190/50 lub 190/55). Inne rozmiary to także różny kształt opony, w zależności od preferencji zawodnika i charakterystyki toru. Po zmianie opony, elektronika na nowo kalibruje swoje ustawienia, aby poprawnie odczytywać obroty koła.

2 – Jak dobrać typ opony?

Wbrew pozorom to bardzo ważna sprawa. Jeżeli do motocykla sportowo-turystycznego założysz opony sportowe, to będą one świetnie trzymały się w zakrętach, ale ulegną szybkiemu zużyciu. Jeżeli do motocykla sportowego wrzucisz zwykłe opony turystyczne, to w trakcie wypadu na tor możesz niebezpiecznie się zdziwić. A założenie opon szosowych do motocykla adventure to świetny pomysł, ale tylko pod warunkiem, że szutry omijasz szerokim, asfaltowym łukiem. Ciekawym pomysłem jest zastosowanie opony o kilku mieszankach – wtedy twardy środek zużywa się mniej przy jeździe autostradowej, a miękkie boki lepiej trzymają na zakrętach.

Jak dobrać typ opony? Nie ma tutaj uniwersalnej porady, ale istnieją za to pomocne i zaawansowane narzędzia, jak wyszukiwarka opon InterCars.pl, czy też nowy Katalog Bieżników Opon Motocyklowych 2020, w którym podział opon został bardzo czytelnie rozrysowany.

podział bieżników opon motocyklowych sport

3 – Oznaczenia opon: jak je odczytać?

Na oponach znajdują się różne ciągi cyfr. Podstawowy to na przykład:

190/50 ZR17

190 – szerokość opony wyrażona w milimetrach
50 – wysokość opony wyrażona w % względem szerokości. Tutaj jest to 50% z 190, czyli 95 mm
17 – średnica opony wyrażona w calach
R – oznacza konstrukcję radialną, obecnie najbardziej popularną i zaawansowana

Oznaczenia na oponach motocyklowych

Kolejne oznaczenia opon:

ZR – zamiast R, czasem znaleźć można oznaczenie ZR. Oznacza to, że maksymalna prędkość do pełnego obciążenia opony wynosi 240 km/h (podczas gdy prędkość maksymalna określona jest innym parametrem)
B lub „-„ – występują w miejscu R, a rozróżniają konstrukcję opony. B oznacza że jest to opona diagonalna z opasaniem, a zapis kreski (-) oznacza oponę diagonalną (spotykaną np. w offroadzie)
M/C – coraz rzadziej spotykane, oznacza po prostu zastosowanie motocyklowe
69 W – indeks nośności i prędkości, czyli maksymalna wartości. W tym przypadku 69 = 325 kg, a W = 270 km/h, szczegóły w tabelach poniżej.
TL – opona bezdętkowa, bez konieczności stosowania dętki
TT – opona wymagająca zastosowanie dętki
DOT – wiek opony, o tym poniżej…

Powyższa wiedza powinna wystarczyć, aby całkiem nieźle poradzić sobie w narzędziu do wyszukiwania opon motocyklowych.

Indeks nośności opon motocyklowych:

indeks nośności opony motocyklowe

Indeks prędkości opon motocyklowych:

indeks prędkości opon motocyklowych

4 – DOT, czyli wiek opony: nowa czy leżakowana?

DOT wyrażany jest za pomocą czterech cyfr, a oznacza datę produkcji opony. Pierwsza para cyfr to numer tygodnia, druga para to rocznik. DOT 4118 oznacza, że opona wyprodukowana została w 41. tygodniu 2018 roku.

Kiedy opona jest zbyt stara? Sam wiek to nie wszystko, ponieważ liczy się także sposób przechowywania – to znaczy warunki atmosferyczne oraz nacisk wywierany na jej poszczególne części. Badania wskazują, że nawet na 5 lat po wyprodukowaniu, opony motocyklowe zachowują idealne parametry… Jednak wyłącznie pod warunkiem, że były przechowywane w zalecany sposób.

W wyszukiwarkach opon często wskazany jest dokładny DOT lub przybliżony termin produkcji danej opony (np. koniec roku 2019). Wiadomo: im świeża, tym lepsza. Warto także zastanowić się, jaki wiek będzie miała starsza opona po 3 latach jazdy w motocyklu.

5 – Ciśnienie: ile pompować w oponach motocyklowych?

Zbyt wysokie ciśnienie spowoduje, że opona nie będzie miała szansy na dopasowanie kształtem w zakręcie i wytworzenie przyczepności, mniejsza powierzchnia styku z asfaltem to także negatywna cecha, a do tego bieżnik nadmiernie zużyje się na środku. Zbyt wysokie ciśnienie to także obniżony komfort jazdy – opona nie tłumi nierówności.

Zbyt niskie ciśnienie spowoduje, że opona wygnie się nadmiernie i także nie zaoferuje odpowiedniej przyczepności, motocykl będzie pływał, a guma będzie się przegrzewać i do tego zużyje się nadmiernie na bokach.

Należy więc pompować odpowiednie ciśnienie. Jakie? Nie ma rady uniwersalnej – producenci opon rekomendują, aby stosować ciśnienia zalecane przez producenta motocykla. Wskazówki znajdują się w instrukcji obsługi motocykla lub na naklejce np. w okolicach wahacza.

Ważną poradą jest, aby ciśnienie w oponach sprawdzać jak najczęściej.

6 – Pompować i sprawdzać ciśnienie na zimno czy na ciepło?

Ciśnienie sprawdzać na zimno, czy na ciepło? Odpowiedź na to pytanie ma największe znaczenie na torze – to właśnie tam opony uzyskują największe temperatury i liczy się to ciśnienie, w którym opona jest używana, czyli na ciepło. Różnica na zimno i ciepło może dochodzić nawet do 1 bara.

Na drogach publicznych opony rozgrzewają się znacznie mniej, a najlepiej zweryfikować to samodzielnie. Napompuj na zimno, przejedź się po mieście, sprawdź różnicę. Następnie przejedź się po zakrętach pod miastem lub w górach i też sprawdź ciśnienie. Różnice zauważysz także w zależności od stopnia nagrzania asfaltu (wiosna lub środek wakacji), obciążenia motocykla (pasażer, bagaż) oraz własnego charakteru jazdy (mocne hamowania, szybkie zakręty). Po jeździe w różnych warunkach oblicz o ile ciśnienie wzrosło względem sprawdzenia na zimno i zastanów się w jakich warunkach najczęściej użytkujesz motocykl. Na podstawie wyników dopasuj pompowanie do ciśnienia roboczego zalecanego przez producenta.

7 – Docieranie: pierwsze 100 km ostrożnie!

Fabrycznie nowe opony mogą być zwyczajnie śliskie. Wynika to z obecności środków służących, aby oponę łatwiej wyjąć z maszyn przy produkcji. Mogą być to także środki konserwujące. Zaleca się, aby pierwsze ok. 100 kilometrów przejechać spokojnie i pozwolić oponie się dotrzeć. Chyba nikt nie chce zaliczyć uślizgu na pierwszym skrzyżowaniu za wulkanizatorem?

Co ciekawe – opony wyścigowe zazwyczaj nie mają na sobie takich środków i są od razu gotowe do jazdy. Istnieje także technologia Traction Skin w oponach Continental – dzięki mikroporom na powierzchni gumy, nie potrzebuje ona warstwy silikonu do łatwego wyjścia z formy, a więc takie opony nie wymagają docierania.

Niezależnie od tego, ile mocy ma silnik, jak wydajnie są hamulce, lub jak zaawansowana jest kontrola trakcji; wszystko zawsze sprowadza się do jednego punktu – do punktu styku opony z asfaltem. Powierzchnia styku typowej przedniej opony szosowej 120/70 ZR17 wynosi około 20 cm2 (wielkość karty kredytowej), z kolei tylna opona 190/55 ZR17 to około 60cm2. Te obszary o łącznej powierzchni nieprzekraczającej wielkości małego talerza decydują o „być albo nie być”. Warto więc korzystać z dobrych opon oraz z renomowanych punktów sprzedaży, zapewniających odpowiednie składowanie opon, oferujących pełną gwarancję, pełne wsparcie specjalisty oraz pełny wybór i dostępność. Są to na przykład punkty zrzeszone w InterCars.pl – intercars.pl/filie/poi/

Warto także pomóc sobie w poszukiwaniach za pomocą nowej wyszukiwarki opon na InterCars.pl.

Dobrym pomysłem będzie także skorzystanie z Katalogu Bieżników Opon Motocyklowych 2020. Po co? Znajdziecie tam przydatne informacje. To właśnie z niego pochodzą wszystkie powyższe tabele.

Więcej w Bez kategorii
Door-to-door serwis z transportem
Jak działa door-to-door, czyli naprawa i transport motocykla do warsztatu?

Door-2-door, czyli transport spod drzwi. Czy i jak to działa w przypadku zlecenia naprawy motocykla? Najlepszym sposobem na walkę z...

Zamknij