BMW ma w logotypie śmigło, ale skrzydła pojawiają się dopiero teraz.

Wszelkiego rodzaju spojlery są pomysłem wciąż całkiem świeżym w motocyklach sportowych, a producenci chwalą się, że ich drogowe modele adaptują tę technologię prosto z MotoGP… Tak się składa, że BMW nie uczestniczy w MotoGP, więc nie musi się tym przejmować – za to patentuje technologię spojlerów w motocyklach seryjnie produkowanych, aby móc używać tego wynalazku w wyścigach World Superbike.

Masa nieresorowana

Pierwszą nietypową sprawą jest umiejscowienie spojlerów, zwanych wingletami. W odróżnieniu od większości innych motocykli, gdzie pakiet aerodynamiczny jest częścią owiewek nadwozia, w BMW spojlery zamontowane będą na elementach nieresorowanych, czyli w dolnej części widelca oraz na wahaczu. W ten sposób siła docisku oddziaływała będzie bezpośrednio na koła, z pominięciem sprężyn zawieszenia.

Spojlery (nr 6) zamontowane w okolicach osi przedniego i tylnego koła

Brzmi sprytnie – tym bardziej, że podobną drogą szły spojlery w Formule 1, aż zostały zabronione regulaminem. Minusem jest fakt, że skrzydła montowane do dolnych elementów zawieszenia są pomysłem jeszcze nieeksplorowanym w motocyklach, a więc BMW będzie miało sporo roboty rozwojowej.

A gdyby się nie udało, to na jednym z rysunków znalazły się bardziej typowe spojlery na nadwoziu – w okolicach zbiornika oraz w tylnej sekcji.

Spojlery (nr 6) zamontowane w bardziej klasycznych miejscach.

Spojlery adaptacyjne

Spojlery będą ruchome. Pomysł nie jest nowy, ale z pewnością skuteczny. Ich pracą i adaptacją do warunków jazdy zarządzał będzie komputer centralny – z pewnością zintegrowany z innymi systemami, jak tryby jazdy i zaawansowane kontrole trakcji.

Zmienny kąt natarcia

Wygląda na to, że BMW zastanawia się nad trzema różnymi konstrukcjami spojlerów. Pierwsze z nich to spojlery o zmiennym kącie natarcia. Przy wingletach znajdą się proste siłowniki. Obracając spojlerem, zmienia się jego kąt natarcia, czyli siła docisku.

Siłownik zmienia kąt natarcia spojlera.

Zmienna geometria

Ciekawostką jest, że spojlery mogą być ruchome w kilku płaszczyznach. Zmieniać się może nie tylko ich kąt natarcia, ale także mogą wysuwać się na boki, oferując tym samym jeszcze większą płaszczyznę aerodynamiczną (słyszeliście o myśliwcu F-14 Tomcat z “rozsuwanymi” skrzydłami?).

Spojler, który wysuwa sie na boki – jak zmienna geometria skrzydeł w F-14 Tomcat.

Klapy

Kolejne szkice z patentu sugerują, że spojlery mogłyby mieć na końcach dodatkowe klapy, które otwierane byłyby za pomocą kolejnych siłowników.

Spojler, w którym ruchome są klapy umieszczone na jego końcach.

Kiedy i gdzie?

Wygląda na to, że BMW bada możliwości zastosowań spojlerów do granic możliwości. Czy czytając dane techniczne w przyszłości, obok mocy i masy będziemy także zwracali uwagę na siłę docisku aerodynamicznego?

Niestety nie wiadomo kiedy i w jakim motocyklu zobaczymy nowoczesne skrzydła. Model naszkicowany na patentach wygląda jak bokser z serii R1200, chociaż winglety z pewnością znajdą się najpierw w BMW S1000RR. Chociaż niekoniecznie… Przecież całkiem niedawno kolejne patenty BMW zdradzały powrót skutera z dachem w stylu C1, tym razem z ruchomym aero!

Więcej w Newsy, Nowości rynkowe
Czy Grupa VW sprzedaje markę Bugatti, a w kolejce jest też Ducati?

Pojawiają się plotki, że Grupa VW ma zamiar pozbyć się kilku prestiżowych marek, aby mocno inwestować w napędy elektryczne.

Zamknij