Spis treści
BMW M 1000 RR na 2023 rok to aerodynamiczne dzieło sztuki. Ten potrafi jeździć na co dzień po mieście, a w kilka sekund zamienia się w torowy pocisk do wykręcania rekordowych czasów okrążeń.
Przyznać trzeba, że prezentacja odnowionego M 1000 RR na sezon 2023 była niemałym zaskoczeniem. Przecież prezentacja pierwszego M 1000 RR, który wprowadził literkę M do motocyklowej rzeczywistości, odbyła się zaledwie 2 lata temu. A do tego jeszcze kilka miesięcy wcześniej, niemiecka marka prezentowała specjalną wersję tejże litrowej M-ki na 50-lecie „M Power”. A tu nagle BOOM! Ląduje gruntownie odświeżony M RR.
Należy się z tego cieszyć! Tak szybka aktualizacja modelu świadczy o tym, że BMW Motorrad nie spoczywa na laurach, że słucha swoich klientów, a przede wszystkim – że chce dostarczyć jak najlepszą maszynę wyścigową (którą spokojnie pojedziesz po bułki do piekarni w sobotę rano).
BMW M RR – z ulicy prosto na tory wyścigowe
BMW M 1000 RR posiada homologację na drogi publiczne. Zupełnie zwyczajnie można jeździć tym motocyklem na co dzień. Jednak BMW tego nie ukrywa (a wręcz chwali się), że M 1000 RR, jego silnik, jego podwozie i jego aerodynamika powstały po to, aby spełnić wymagania regulaminu serii WSBK. Taki motocykl musi być wyprodukowany w liczbie przynajmniej 500 sztuk, z ceną nieprzekraczającą regulaminowej sumy, aby dany producent mógł używać go jako bazy do mistrzostw świata World Superbike oraz FIM Superstock, a także wielu innych.
Czyli możesz pójść do sklepu z motocyklami i kupić praktycznie taki sam, który oglądasz w niedzielę w telewizyjnych relacjach z mistrzostw świata. No i jeszcze jedno – aby ułatwić wszystkim życie, BMW w skrócie nazywa go M RR.
BMW M 1000 RR 2023: skrzydła, spojlery, osłony, kanały, czyli wyśmienita aerodynamika
Tworząc M RR na 2023 rok, niemieccy inżynierowie skupili się na zmianach w nadwoziu. Każdy najmniejszy kształt został opracowany z myślą o optymalnej aerodynamice. Efekt jest zatrważająco piękny (i skuteczny przy tym).
Dlaczego aerodynamika jest ważna? Cóż, przy identycznym silniku, jedynie dzięki „nowym plastikom” prędkość maksymalna wzrosła z 306 do 314 km/h. A do tego zawodnicy testowi donoszą, że dzięki lepszym owiewkom… człowiek po prostu mniej się męczy kręcąc rekordy okrążeń!
Winglets – spojlery w M RR
Gdy spojlery na owiewkach pojawiły się w motocyklach, były poważnym zaskoczeniem. Ale dziś zawodnicy nie mają wątpliwości, że dobrze zaprojektowane „winglety” znacznie poprawiają osiągi. Z kolei drogowi motocykliści mogą cieszyć się z jeszcze lepiej odpicowanych, fabrycznych motocykl.
W nowym M RR ’23 boczne spojlery owiewki zostały znacznie zoptymalizowane. Działają jeszcze lepiej nie tylko przy jeździe na wprost, ale także w zakrętach. Pomagają też redukować wheelie. Po co?
Jazda na jednym kole może i sprawia radość oraz fajnie wygląda, ale w znaczeniu wyścigowym, wheelie jest totalną stratą. Gdy motocykl wstaje na jedno koło, oznacza to, że siła napędowa zaczyna być przekazywana w złą stronę. Zamiast nabierać prędkości, motocykl nabiera wysokości – a przy tym traci sterowność. Tu swoje możliwości pokazują spojlery. Ich siła docisku sprawia, że koło zdecydowanie mniej chętnie wędruje do góry.
Poza poprawą w zakresie przyspieszania, tak/ zwane „winglety” znacznie poprawiają stabilność motocykla w momencie hamowania. Do tego zawodnicy otrzymują znacznie większą pewność siebie przy osiąganiu maksymalnych pochyleń w zakrętach pokonywanych z wysoką prędkością.
To wszystko teoria. Ale jest ona poparta liczbami. Ile kilogramów docisku generują „skrzydła” nowego M RR? Cóż, średnio jest to o 39% więcej, niż poprzednim modelu. A dokładniej tyle:
Prędkość | M RR 2021 | różnica | M RR 2023 |
150 km/h | 4,1 kg | plus 1,6 kg | 5,7 kg |
200 km/h | 7,2 kg | plus 2,8 kg | 10 kg |
250 km/h | 11,3 kg | plus 4,3 kg | 15,6 kg |
300 km/h | 16,3 kg | plus 6,3 kg | 22,6 kg |
Brake Ducts – kanały chłodzące hamulce w M RR 2023
Inżynierowie z Monachium skupili się także na poprawie aerodynamiki w okolicach przedniego koła. Kształt błotnika jest dokładnie przemyślany, aby optymalizować obieg powietrza dookoła przedniego zawieszenia i zacisków hamulcowych. Tutaj ukrywa się jeden z dwóch głównych punktów programu.
Przedni błotnik, po raz pierwszy w historii BMW Motorrad, zintegrowany jest z kanałami powietrznymi służącymi do chłodzenia przednich zacisków hamulcowych. Nazywają się „brake ducts” i w warunkach torowych obniżają temperaturę hamulców aż o 10 stopni Celsjusza! To przekłada się na ich efektywność i powtarzalność.
M Aero Wheel Covers – osłony przedniego koła
Drugim punktem programu „optymalizacji aerodynamiki przedniego koła” są osłony przypominające trochę samochodowe kołpaki – jednak ich funkcja jest bardzo konkretna. Znacznie obniżają opór aerodynamiczny, szczególnie przy prędkościach powyżej 250 km/h. M Aero Wheel Covers dostępne są w pakiecie M Competition dla M RR.
Zarówno „brake ducts”, jak też osłony koła wykonane są z włókien węglowych.
Karbonowe felgi w BMW M 1000 RR 2023
Seryjne wyposażenie M RR na rok 2023 obejmuje także widowiskowe felgi stworzone z włókien węglowych. Zastosowanie karbonu pozwoliło połączyć minimalną wagę z maksymalną wytrzymałością. Lekkie koła oznaczają niższą masę rotującą, a to przekłada się na sprawniejsze przyspieszanie i hamowanie oraz na łatwiejszą zmianę kierunków podczas jazdy.
Aby podkreślić ich fenomenalny wygląd, felgi posiadają przeźroczyste lakierowanie wyciągające głębię włókien, a także naklejane taśmy w stylu „M Design”.
Zaawansowane materiały = mniejsza masa BMW M RR 2023
BMW M 1000 RR 2023 ukrywa w sobie sporo elementów z włókien węglowych, jak owiewki – wraz ich mocowaniami, spojlery, błotniki, osłony kół, osłony łańcucha oraz wiele innych. To przekłada się między innymi na niską masę, która finalnie, z pełnym zbiornikiem wynosi 193 kilogramy.
Warto wspomnieć, że M RR wyposażony w pakiet M Competition posiada także wahacz tylnego koła w kolorze srebrnym, który jest lżejszy od standardowego o 220 gramów.
M RR 2023: wyścigowa pozycja jazdy i kilka torowych ułatwień
Na sezon 2023, nowe BMW M RR jest na torze nie tylko skuteczniejsze, ale i… wygodniejsze. Zaprojektowana od nowa tylna sekcja to nie tylko jeszcze bardziej dynamiczny wygląd. Nowy kształt siedziska oraz oparcia za siedziskiem sprawiają, że składanie się w zakręty jest jeszcze mniej wymagające fizycznie.
Inżynierowie BMW zadbali, aby wjazd na tor prosto z ulicy był łatwym zadaniem. Dlatego takie elementy jak cały uchwyt tablicy (zintegrowany z kierunkowskazami i lampą) demontuje się w mgnieniu oka, a układ elektryczny posiada przemyślaną wtyczkę.
Silnik i podwozie wciąż genialne w M RR 2023
Nowy model M RR na rok 2023 ukrywa w sobie technologię, którą dobrze znamy. Silnik, rama, czy zawieszenie to sprawdzona i wysoce skuteczna konstrukcja znana z poprzedniego modelu M 1000 RR. Za atomowy napęd odpowiada więc 4-cylindrowy, rzędowy, litrowy silnik z technologią zmiennych faz rozrządu ShiftCam. Generuje 212 KM mocy oraz 113 Nm momentu obrotowego – i to w wersji do użytku na drogach publicznych!
Rama, zawieszenie to wciąż najwyższa półka. Pełna regulacja to nie wszystko – odpowiednia geometria podwozia sprawia, że M RR pozwala pokonywać okrążenia na torze w zaskakująco szybkim tempie połączonym z wysoką łatwością prowadzenia. Do tego nad bezpieczeństwem czuwa zestaw elektronicznych asystentów, na czele z wieloma trybami jazdy (także PRO) oraz kontrolą trakcji i ABSem czułymi na pochylenia.
BMW M 1000 RR 2023 – pakiet M Competition, cena
Nowy M RR dostępny jest w dwóch wersjach: podstawowej oraz z pakietem M Competition.
M Competition zawiera w sobie: system laptrigger M GPS; elementy obrabiane z aluminium M Milled (dźwignie hamulca i sprzęgła, podnóżki, osłona dźwigni hamulca); także elementy z pakietu M Carbon (lakierowane na przeźroczysto osłony karbonowe dla przedniego i tylnego koła, łańcucha, zbiornika, owiewki boczne); lekki wahacz (-220 g), łańcuch M Endurance, pakiet dla pasażera (podnóżki, kanapa).
Wersja podstawowa posiada malowanie Lightwhite Uni z białymi elementami, natomiast M Competition można poznać po malowaniu Black Strom Metallic z czarnymi elementami. Ceny M RR 2023 w Polsce wynoszą odpowiednio od 154 900 zł oraz od 178 440 złotych.
Więcej szczegółów oraz konfigurator modeli znajdziecie na stronie BMW Motorrad.
Jak zmiany w M RR na rok 2023 faktycznie wpłyną na zachowanie motocykla? Sprawdzimy to przy najbliższej możliwej okazji. Tymczasem Barry z redakcji Motogen.pl na torze już na przełomie listopada i grudnia wybiera się na test bratniego, skrajnie sportowego nakeda M 1000 RR oraz litrowego superbike’a S 1000 RR w nowej wersji na 2023! Relacji z testów wypatrujcie na Instagramie oraz na YouTube.
Zostaw odpowiedź