Większość nowych, wygodnych przepisów zacznie obowiązywać jeszcze w grudniu 2020 roku!

Udało się. Rząd zrobił coś na korzyść obywateli, a w ostatnich miesiącach ustawa przeszła przez sejm i senat jak błyskawica. Zmiany dotyczą przede wszystkim kierowców, ułatwiają życie, dzięki nim poniesiemy mniejsze koszty np. rejestracji.

Chodzi oczywiście o nowelizację Prawa o Ruchu Drogowym zwaną “pakietem deregulacyjnym”. Szczegółowe zapisy już omawialiśmy. Nowa ustawa została ogłoszona 4 września 2020 roku. Teraz przypomnimy główne założenia i co najważniejsze – podajemy daty obowiązywania poszczególnych zapisów.

Bez prawa jazdy przy sobie –
od 5 grudnia 2020 r.

Jeden z najciekawszych i najważniejszych zapisów. Działa podobnie, jak brak obowiązku wożenia ze sobą dowodu rejestracyjnego i potwierdzenia OC. Szybkim wprowadzeniem zmian pochwalił się Minister Cyfryzacji, Marek Zagórski:

Od 5 grudnia 2020 roku kierowcy nie będą mieli obowiązku posiadania ze sobą dokumentu prawa jazdy. W razie kontroli policyjnej, funkcjonariusze zweryfikują wszelkie dane i uprawnienia cyfrowo w Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Niektórzy zastanawiają się, co będzie w przypadku kolizji i konieczności wymieniania się danymi pomiędzy kierowcami?

Odpowiedzią jest aplikacja mObywatel – dzięki niej zweryfikujemy i udostępnimy wzajemne dane kierowców. Jest to oficjalna aplikacja dostarczona przez rząd, do zalogowania niezbędny jest Profil Zaufany. To swoisty wirtualny portfel, z którego mamy dostęp do wszelkich swoich danych, jak: prawo jazdy, dokumenty pojazdów (mPojazd), dowód osobisty (mTożsamość) czy nawet eRecepty.

Wraz z mPrawem Jazdy w aplikacji pojawi się także możliwość sprawdzenia od ręki liczby punktów karnych. Aplikacja potrafi przypomnieć o kończącym się badaniu technicznym oraz posiada funkcję łatwego dzielenia się danymi pomiędzy kierowcami po kolizji.

Brak konieczności wymiany dowodu rejestracyjnego przez brak miejsca na pieczątki badania technicznego –
od 4 grudnia 2020 r.

Skoro papierowy dowód rejestracyjny jest na co dzień niepotrzebny, bo wszystkie dane i tak są cyfrowe, to po co go wymieniać przez brak miejsca na pieczątki badania technicznego? Racja! Pakiet deregulacyjny znosi ten obowiązek

Od dnia 4 grudnia 2020 roku nie trzeba będzie wymieniać dowodu rejestracyjnego przez brak miejsca na badanie techniczne. Zaświadczenie o badaniu wydane zostanie w formie papierowej, a wszelkie dane i tak zapisywane są w CEPiK.

Zachowanie starych tablic rejestracyjnych w pojeździe używanym –
od 4 grudnia 2020 roku

Znaczne ułatwienie i spora oszczędność dla kierowców, którzy kupili właśnie pojazd używany. Od dnia 4 grudnia 2020 nie będzie obowiązku zmiany tablic rejestracyjnych.

Oznacza to brak konieczności kupowania nowych tablic i nalepek. Cena tablicy rejestracyjnej do motocykla to 40 zł (dla osobówki 80 zł), karta pojazdu to 75 zł, a nalepka kontrola do samochodu 18,50 zł, do tego jeszcze 1 zł opłaty ewidencyjnej. Tych kosztów nie trzeba będzie ponosić.

Koniec z kartą pojazdu i nalepką kontrolą
– od 4 września 2022 roku

Karta pojazdu aktualnie jest dokumentem zupełnie zbędnym – wszelkie dane pojazdu dostępne są cyfrowo. Podobnie z nalepką kontrolą na przednią szybę samochodów. Te dwa dokumenty zostaną więc zupełnie zlikwidowane – a to też oszczędność (76 zł za kartę i 18,50 zł za nalepkę).

Na tę zmianę trzeba poczekać dwa lata, aż do 4 września 2022 roku. Spowodowane jest to koniecznością wprowadzenia szerszych zmian systemowych.

Rejestracja pojazdu przez salon sprzedaży –
od 4 czerwca 2021 roku

Ułatwienie dla kierowców! Autoryzowany salon sprzedaży będzie mógł – w imieniu nabywcy – zarejestrować nowy pojazd. Proces rejestracji odbędzie się elektronicznie. Dzięki temu kierowca odbierze z salonu już gotowy, zarejestrowany motocykl lub samochód. Musimy poczekać 9 miesięcy, obowiązuje od 4 czerwca 2021 roku.

Rejestracja w miejscu czasowego zamieszkania –
od 4 grudnia 2020 roku

Jeżeli mieszkasz w innym miejscu, niż jesteś zameldowany, będziesz mógł także zarejestrować tutaj pojazd – bez nadmiaru zbędnych formalności lub podróży do “macierzystego” urzędu. Już od 4 grudnia 2020 roku.

Czasowe wycofanie z eksploatacji –
od 4 grudnia 2020 roku

Na tę zmianę czekało wielu kierowców. Niestety wielu wciąż uważa nowe przepisy za wielce niedoskonałe, ponieważ nie pozwalają na swobodne “czasowe wyrejestrowanie” pojazdu.

Nowe przepisy, od 4 grudnia 2020 roku pozwolą wycofać pojazd z ruchu, co umożliwi oszczędzić na ubezpieczeniu na czas wykonania naprawy. Przepisy przewidują wycofanie z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy i nie częściej, niż 3 lata od ostatniego wycofania z ruchu. Przywrócenie do ruchu oznaczało będzie konieczność dodatkowego badania technicznego po naprawie.

Więcej w Porady, Prawo i Przepisy, Wyróżnione
Honda Fireblade SP CBR1000RR-R 2020 – bez wysiłku [test, opinia, wady, zalety, zdjęcia]

Fireblade SP CBR1000RR-R ma w nazwie bardzo dużo R, co oznacza, że jest bardzo wyścigowy. My sprawdzamy jego użyteczność na...

Zamknij