Europejskie Zrzeszenie Producentów Motocykli (ACEM) informuje, że spadki liczby rejestracji w Europie są dramatyczne. Producenci apelują o wsparcie ze strony Komisji Europejskiej.

Od redakcji: Poniższy komunikat prasowy, przetłumaczony z oryginału na j. polski, nadesłał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, będący członkiem ACEM.

Europejskie Zrzeszenie Producentów Motocykli (ACEM) reprezentuje producentów motorowerów, motocykli, trójkołowców i czterokołowców (pojazdy kategorii L) w całej Europe. Wśród członków jest 18 firm: BMW Motorrad, Bombardier Recreational Products (BRP), Ducati, Harley-Davidson, Honda, Kawasaki, KTM, KYMCO, MV Agusta, Peugeot Scooters, Piaggio, Polaris Industries, Qooder, Renault, Royal Enfield, Suzuki, Triumph Motorcycles oraz Yamaha. ACEM reprezentuje także 17 związków przemysłu motocyklowego z 16 różnych krajów europejskich. 

Liczba rejestracji motocykli w Europie gwałtownie spadła w marcu i kwietniu w porównaniu z tym samym okresem w 2019 r. w wyniku wybuchu epidemii Covid-19. Zamknięte przedstawicielstwa handlowe i zablokowane gospodarki spowodowały, że działalność handlowa została praktycznie sparaliżowana.

Całkowita liczba rejestracji na 5 największych rynkach motocykli (tj. We Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii) spadła o 39,6% w marcu 2020 r. w porównaniu z tym samym miesiącem 2019 r. Sytuacja pogorszyła się jeszcze bardziej w kwietniu 2020 r., gdy łączna liczba rejestracji na największych rynkach zmniejszyła się o 74,9%, a w niektórych krajach nawet od 84% do 96%.

Dotknięty został także segment motorowerów. Największe rynki motorowerów w Europie (tj. Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska i Hiszpania) zmniejszyły się o 37,9% w marcu 2020 r/r. W kwietniu 2020 r. liczba rejestracji motorowerów na tych samych rynkach spadła o 55,1%.

Ze względu na sezonowy charakter rynku, którego sprzedaż koncentruje się na wiosnę, wpływ epidemii w marcu i kwietniu spowodował znaczną presję finansową u europejskich dealerów. Ponadto dealerzy dysponują obecnie nadmiarem pojazdów Euro 4, które były przygotowywane na sezon wiosenny, ale które mogą stać się niezbywalne z powodu zmian regulacyjnych i zaistniałej sytuacji.

Europejski przemysł motocyklowy z zadowoleniem przyjmuje różne środki wsparcia dla całej gospodarki, które wprowadziły państwa członkowskie i Komisja. Jedynym dodatkowym wnioskiem ze strony sektora jest przedłużenie okresu, w którym pojazdy Euro 4 mogą być sprzedawane, aby uniknąć sytuacji, gdy dealerom pozostaną setki tysięcy niezbywalnych produktów.

Komentując obecną sytuację sektora, Antonio Perlot, Sekretarz Generalny ACEM, powiedział:

„Dzięki stopniowemu ponownemu uruchamianiu działalności , dane z następnych trzech miesięcy dadzą nam wyraźniejszy pogląd ostatecznego wpływu wirusa COVID-19. Niemniej jednak jest już jasne, że rok 2020 będzie bardzo trudny dla sektora, z nadzwyczajnymi zakłóceniami w działalności producentów, przedstawicieli handlowych i dostawców.

ACEM i jego członkowie współpracują z administracjami UE i krajowymi, aby znaleźć rozwiązanie problemu setek tysięcy nadwyżek pojazdów Euro 4. Będzie to wymagało przeglądu odpowiednich przepisów, aby zapewnić dealerom motocykli w całej Europie odbudowę po skutkach kryzysu COVID-19, tak szybko jak to jest możliwe.”

Podgląd statystyk liczb rejestracji wg ACEM w okresie styczeń – kwiecień 2020 roku:


Pliki załączone do komunikatu:
Powyższy komunikat w oryginale, po angielsku [PDF, 144 KB];
Powyższa tabela ze statystykami sprzedaży [XLS, 27 KB];
Często zadawane pytania, po angielsku [PDF, 99 KB];
Słowniczek pojęć, po angielsku [PDF, 107 KB].


Więcej w Newsy, Porady, Ze świata
Indian FTR 1200 do wygrania – wystarczy zapisać się na jazdę próbną

Indian Motorcycle ogłasza nowy konkurs pod hasłem „Wygraj motocykl FTR 1200”.

Zamknij