Skrzynia DCT w motocyklach Honda - to nie jest zwykły "automat"! - Motogen.pl

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów DCT pojawiła się w motocyklach Honda 13 lat temu. Dziś ponad 60% Polaków kupujących Africę Twin, wybiera wersję z Dual-Clutch Transmission. Dlaczego?

VFR1200F w 2010 roku – pierwsza Honda z DCT

Opracowana przez Hondę, skrzynia biegów DCT, czyli Dual-Clutch Transmission pojawiła się na rynku w 2010 roku, w modelu VFR1200F i obecnie jest jedną z najbardziej zaawansowanych przekładni dostępnych dla jednośladów.

Głównym inżynierem projektu DCT był Dai Arai, który twierdził, że największą zaletą tej skrzyni biegów jest odciążenie użytkownika od rutynowych czynności. Dzięki temu motocyklista może skupić się na tym, co w jeździe motocyklem przynosi największą frajdę, czyli na pokonywaniu zakrętów, szukaniu najlepszego toru jazdy, wyczuciu najlepszego momentu na hamowanie, no i oczywiście na przyspieszaniu.

Od momentu wprowadzenia DCT na rynek, Honda sprzedała w Europie blisko 220 000 wyposażonych w nią jednośladów.

Motocykle Honda z dwusprzęgłową skrzynią DCT

Nie ma wątpliwości, że najpopularniejszymi motocyklami Honda ze skrzynią Dual-Clutch Transmission są Africa Twin oraz Africa Twin Adventure Sports.

Motocykle Honda ze skrzynią DCT. Od lewej: NT1100, Gold Wing Tour, Africa Twin, REBEL 1100, X-ADV, Forza 750, NC750X.
Motocykle Honda ze skrzynią DCT. Od lewej: NT1100, Gold Wing Tour, Africa Twin, REBEL 1100, X-ADV, Forza 750, NC750X.

W dwóch modelach Africa system DCT jest najbardziej zaawansowany i już na tyle ceniony, że ponad 60% polskich nabywców modelu Africa Twin wybiera obecnie wersję wyposażoną w to rozwiązanie. Skrzynia DCT skutecznie działa nie tylko na asfalcie, ale także w trenie, gdzie jazda wymaga prawdziwej koncentracji.

Skrzynię DCT można znaleźć w kilku różnych motocyklach marki Honda:

  • Africa Twin & Africa Twin Adventure Sports
  • CMX1100 Rebel
  • NT1100
  • Gold Wing & Gold Wing Tour
  • X-ADV
  • NC750X
  • Forza 750

Jak działa „automatyczna” przekładnia Dual-Clutch Transmission w motocyklach Honda?

DCT to przekładnia, która oferuje zalety automatycznej skrzyni biegów, a eliminuje wady tej konstrukcji. W rzeczywistości można by argumentować, że DCT jest manualną skrzynią biegów, która zmienia biegi automatycznie.

Wyróżnikiem skrzyni DCT są dwa sprzęgła (stąd nazwa) pracujące na dwóch wałkach, przy czym wałek główny jednego ze sprzęgieł jest umieszczony wewnątrz drugiego, co zapewnia bardzo zwartą budowę przekładni. Jedno sprzęgło jest przypisane do ruszania oraz załączania biegów nieparzystych (1, 3, 5), drugie – do załączania biegów parzystych (2, 4, 6).

Diagram - budowa skrzyni DCT w motocyklach Honda
Diagram – budowa skrzyni DCT w motocyklach Honda

W ten sposób, nawet gdy jedno sprzęgło jest włączone na danym biegu, następny bieg jest zawsze gotowy do natychmiastowego załączenia – pierwsze sprzęgło jest następnie rozłączane, a jednocześnie włącza się drugie sprzęgło.

Rezultat to płynne, szybkie zmiany biegów przy minimalnej utracie momentu obrotowego i lepsze ogólne wrażenia z jazdy – odczucie towarzyszące zmianie biegów jest bezpośrednie, a sama zmiana jest bardzo płynna.

Różne tryby pracy skrzyni DCT

Skrzynia DCT oferuje różne tryby pracy, które są dostosowane do charakterystyki poszczególnych modeli Honda. W modelu Africa Twin mamy trzy tryby pracy przekładni:

  • Tryb MT, który umożliwia kierowcy ręczną zmianę biegów za pomocą przycisków sterujących umieszczonych na kierownicy;
  • Tryb automatyczny D, idealny do jazdy po mieście czy na autostradzie, zapewniający największą oszczędność paliwa;
  • Tryb automatyczny S oferujący trzy poziomy jazdy w stylu sportowym. Tutaj elektroniczny moduł sterujący pracą przekładni pozwala na wkręcenie silnika na nieco wyższe obroty przed zmianą biegu. W tym trybie przekładnia wcześniej redukuje biegi, zapewniając skuteczniejsze hamowanie silnikiem.
Wyświetlacz w Hondzie Africa Twin 2022
Wyświetlacz w Hondzie Africa Twin 2022

W trybach D lub S, jeśli kierowca uzna to za potrzebne, przekładnia DCT oferuje możliwość natychmiastowej ręcznej interwencji. Wystarczy wtedy dokonać zmiany biegu w górę lub w dół za pomocą przycisków umieszczonych po lewej stronie kierownicy. Po takiej interwencji, po określonym czasie, DCT bezproblemowo powróci do trybu automatycznego i wznowi zmianę biegów w zależności od położenia przepustnicy, prędkości pojazdu i załączonego biegu.

Czym wyróżnia się przekładnia DCT w Hondzie Africa Twin?

Dwusprzęgłowa skrzynia DCT zastosowana w Hondzie Africa Twin jest w pełni przygotowana do pracy w trudnych warunkach terenowych.

Na ekranie dotykowym TFT znajduje się dodatkowy przełącznik G. Można go włączyć w dowolnym trybie pracy DCT, aby poprawić kontrolę nad przyczepnością motocykla poprzez redukcję poślizgu sprzęgieł przy zmianie biegów.

Honda Africa Twin
Honda Africa Twin

Africa Twin została wyposażona w 6-osiowy czujnik bezwładnościowy IMU, który dokonuje pomiaru kąta nachylenia drogi. Współpracujący z nim sterownik skrzyni biegów – w oparciu o zapisany algorytm – koryguje moment zmiany przełożeń. Efekt jest taki, że przy podjeżdżaniu na wzniesienie, moduł sterujący dłużej utrzymuje załączony bieg, co ułatwia utrzymanie pełnej kontroli nad maszyną w terenie.

W 2020 roku do systemu DCT stosowanego w modelu Africa Twin wprowadzono nową funkcję – wykrywanie zakrętów. Gdy IMU rozpozna, że motocykl pochyla się na zakręcie, system subtelnie dostosowuje program zmiany biegów. W ten sposób zmiana przełożenia wykonywana jest w najbardziej naturalnym momencie.

W modelu Africa Twin 2022 ustawienia przekładni DCT zostały dodatkowo udoskonalone. Tym razem znacznie poprawiono płynność ruszania oraz stabilność i gładkość jazdy przy niewielkich prędkościach.

Motocykl z DCT – czy warto? Zalety skrzyni Dual-Clutch Transmission

Dzięki szybkiej i płynnej zmianie biegów, korzystanie z przekładni DCT bardzo szybko staje się zupełnie naturalne i oczywiste. Tym bardziej, że dzięki DCT, podczas jazdy koncentrujemy się na obsłudze przepustnicy i hamulca, a nie musimy operować przy tym sprzęgłem.

Plakietka "Dual Clutch Transmission" widoczna na obudowie silnika motocykla Honda.
Plakietka „Dual Clutch Transmission” widoczna na obudowie silnika motocykla Honda.

Z zastosowania skrzyni DCT wynikają też dodatkowe, wymierne korzyści:

  • konstrukcja DCT jest trwalsza, gdyż nie można uszkodzić przekładni przez nieodpowiednią zmianę biegów;
  • motocyklista nie może „zdusić” silnika przy ruszaniu lub powolnej jeździe;
  • motocyklista mniej męczy się zarówno w mieście, jak i w trasie, ponieważ skupia się głównie na torze jazdy, pokonywaniu zakrętów, czy na punktach hamowania.

Skrzynia DCT w Hondzie Gold Wing

Turystyczny, luksusowy Gold Wing wyposażony jest w przekładnię DCT trzeciej generacji z 7 biegami, która została zaprojektowana specjalnie z myślą o długodystansowych podróżach. Zmiana biegów jest niezwykle płynna i jednocześnie szybka.

Skrzynię DCT modelu Gold Wing udoskonalono także pod kątem manewrowania przy niskich prędkościach jazdy. Posiada ona tryb „pełzania” do przodu z prędkością 1,8 km/h i wstecz z prędkością 1,2 km/h, dostępny natychmiast po skorzystaniu z przełącznika +/-, umieszczonego po lewej stronie kierownicy.

Honda Gold Wing także posiada DCT.
Honda Gold Wing także posiada DCT.

Podczas aktywacji trybu „pełzania” wykorzystywane są oba sprzęgła DCT: do ruchu do tyłu używane jest sprzęgło nr 1, a do ruchu do przodu sprzęgło nr 2. W ten sposób poruszanie się do przodu lub do tyłu przy powolnych manewrach parkingowych jest teraz możliwe tylko za pomocą sterowania sprzęgłami, bez konieczności zmiany biegów.

DCT w dwóch zdaniach

DCT to system, który uwalnia kierowcę od konieczności operowania sprzęgłem i zmiany biegów, a jednocześnie jest w stanie przekazywać moc napędu bezpośrednio – tak jak przekładnia manualna i – w przeciwieństwie do innych skrzyń automatycznych – nie psuje frajdy z jazdy, która jest esencją motocykli.

Honda CRF1100L Africa Twin

Historia zmian w przekładni DCT

Po raz pierwszy przekładnia DCT wprowadzona została w 2010 roku do modelu VFR1200F. Od tego czasu konstrukcja przeszła sporo zmian, przy czym pierwsze modyfikacje nastąpiły już po roku od wprowadzenia. Oto najważniejsze modyfikacje DCT od Hondy:

2011 – Modyfikacje wprowadzone w modelach NC700X, NC700S i Integra.– Lżejsza, bardziej kompaktowa wersja dla silnika o pojemności 700 cm3.
– Automatyczny powrót do trybu AT po ręcznej zmianie biegów.
– Inteligentny tryb D reaguje na zachowanie podczas jazdy.
2012 – Modyfikacje wprowadzone w VFR1200F i Crosstourer– Udoskonalony międzygaz przy redukcji biegu w celu uzyskania płynniejszej jazdy.
2013 – Modyfikacje wprowadzone w modelach NC750X, NC750S, Integra, Crosstourer i NM4 Vultus– Adaptacyjna kontrola zdolności sprzęgła wykorzystuje DCT do poślizgu sprzęgła podczas zamykania przepustnicy, zapewniając płynniejszą jazdę.
2015 – Modyfikacje wprowadzone w Africa Twin– Przełącznik G zapewnia bardziej bezpośrednie wyczucie przyczepności tylnego koła, umożliwiając kontrolowane poślizgi w terenie.
2016 – Modyfikacje wprowadzone w Africa Twin, NC750X, NC750S i Integra– 3 poziomy trybu S.
– Wykrywanie nachylenia w celu udoskonalenia map zmiany biegów.
2017 – Modyfikacje wprowadzone w Gold Wing– Pierwsza przekładnia DCT z siedmioma biegami.
– Pierwsza przekładnia DCT z biegiem wstecznym, wspomaganiem ruszania pod górę, trybem pełzania i zatrzymaniem na biegu jałowym.
– Tryby pracy przekładni DCT dostosowane do trybów jazdy (TOUR, SPORT, ECON, RAIN).
2018 – Modyfikacje wprowadzone w Gold Wing i Africa Twin– Współpracuje z przepustnicą TBW dla szybszej zmiany biegów.
– Zamyka przepustnicę przy zmianie biegu na wyższy, zapewniając płynniejszą jazdę.
2019 – Modyfikacje wprowadzone w modelu Africa Twin– Przekładnia DCT po raz pierwszy współpracuje z czujnikiem IMU w celu lepszego doboru momentu zmiany biegów przy jeździe w zakrętach.
2020 – Modyfikacje wprowadzone w modelu Africa Twin– DCT wykorzystuje 6-osiowy czujnik IMU do wykrywania przyspieszenia, zwalniania i kąta przechylenia pojazdu oraz do wybierania biegów dostosowanych do warunków jazdy, takich jak np. pokonywanie zakrętów. Umożliwia to zmianę biegów w sposób lepiej dopasowany do oczekiwań kierowcy.
2022 – Modyfikacje wprowadzone w Africa Twin– Ustawienia przekładni DCT zostały udoskonalone dla zapewnienia płynniejszego ruszania i jazdy przy niewielkich prędkościach.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany