Ducati - historia marki

Najpopularniejsze modele motocykli Ducati, ciekawe losy logo Ducati i historia tej słynnej, włoskiej marki motocykli. Kilka ciekawostek o Ducati może cię naprawdę zaskoczyć!

Ducati to włoska marka motocykli rozpoznawalna dziś na cały świecie. Jaka jest historia motocykli Ducati, jak wygląda logo Ducati i które modele zyskały największą popularność? Sprawdzamy!

Ducati – logo

Jak dziś wygląda logo Ducati i jak zmieniało się w minionych latach? Jakie jest znaczenie współczesnego logo Ducati i kiedy dokładnie powstało w takiej formie, jaką obecnie znamy? Ducati jest jedną z tych marek, w przypadku których logo na przestrzeni dziesięcioleci zmieniało się wielokrotnie.

W pierwszych latach istnienia włoskie Ducati nie zajmowało się produkcją motocykli (o historii Ducati za chwilę) więc również samo logo nie mogło kojarzyć się z motocyklami. Pierwsze logo Ducati kojarzyło się zdecydowanie bardziej z produkowanym wówczas przez tę firmę sprzętem elektronicznym.

historia logo ducati

Po raz pierwszy Ducati umieściło swoje logo na motocyklu w roku 1949. Projektanci stworzyli wtedy nowy, stosunkowo prosty emblemat ze słowem Ducati. Kolejne znaczki Ducati zaprojektowano w latach 50. W roku 1959 pojawiło się efektowne logo z orłem niosącym w szponach długą flagę z napisem Moto Ducati.

W roku 1967 stworzono nowy emblemat specjalnie dla modelu Scrambler. W latach 1975-1985 obowiązywał charakterystyczny napis Ducati wykonany równoległymi liniami. Od roku 1985 do 1998 Ducati używało logo z małym słoniem umieszczonym tuż nad nazwą marki. (Dlaczego słoń? O tym w kolejnych akapitach.)

Przez kolejne 10 lat obowiązywało proste logo składające się z napisu Ducati oraz umieszczonego po jego prawej stronie koła podzielonego linią na dwie części. Fani marki nadali później temu znaczkowi nazwę „ziarna kawy”.

Jakie jest aktualnie logo Ducati? Obecny oficjalny znaczek Ducati ma kształt odwróconej kropli wody lub tarczy w obrębie której umieszczono pogrubioną, zakrzywioną linię przypominającą drogę i zakręt. Ponad linią widnieje napis Ducati. Jest to logo zaprojektowane przez studio Landor w Mediolanie.

logo ducati

Ducati logo w powyższej formie używa od 2008 roku. Najczęściej logo to występuje w charakterystycznych dla Ducati czerwonych barwach. Na bazie podstawowego logo opracowano również jego specjalną wersję, czyli Ducati Corse z kolorem czarnym i zgrabnie wkomponowaną włoską flagą.

gadżety ducati

Ducati bardzo chętnie umieszcza swoje logo (zarówno jego podstawową wersję jak również Ducati Corse) na różnego rodzaju gadżetach, elementach odzieży, zegarkach, breloczkach i innych materiałach reklamowych.

odzież ducati

Ciekawostką jest fakt, że choć logo Ducati zmieniało się w historii wielokrotnie, to absolutnie we wszystkich przypadkach zawsze w obrębie znaczka pojawiał się pełny napis Ducati. Nie było żadnych wyjątków od tej reguły.

Ducati – historia

Historia Ducati rozpoczęła się w roku 1926 w Bolonii.  Skąd wzięła się nazwa Ducati? Oczywiście od nazwiska – firmę założyli bracia Bruno, Adriano i Marcello Ducati.

Włoska marka Ducati nie została jednak pierwotnie powołana do produkcji motocykli. Przez pierwsze kilkanaście lat swojego istnienia Ducati produkowało sprzęt radiowy. W czasie II wojny światowej fabryka w Borgo Panigale została zniszczona.

W latach 40. fabrykę udało się odbudować. Historia Ducati związana z produkcją pojazdów silnikowych rozpoczyna się w roku 1946, kiedy to włosi połączyli mały czterosuwowy silnik z rowerem. Pierwszy pojazd opracowany samodzielnie przez Ducati powstał na początku lat 50.

Pierwsze w historii motory marki Ducati miały pojemności 175, 125 i 98 cm3. W roku 1957 w Mediolanie zaprezentowano modele Tourist 174 oraz Special i Sport, które miały osiągać imponujące na tamte czasy prędkości na poziomie nawet 135 km/h.

Bardzo ważny w historii Ducati czas to końcówka lat 50., kiedy trwały intensywne prace nad wprowadzeniem do produkcji rozrządu desmodronicznego. To rozwiązanie miało później dać Włochom ogromną przewagę w sporcie i stanowić wyróżnik motorów marki Ducati przez kolejne dziesięciolecia.

Lata 60. to dalszy rozwój i przede wszystkim modele Ducati Mach 250 oraz 450 Mark 3D łamiące kolejne bariery prędkości. Za następny przełomowy moment można uznać zdobycie dwóch pierwszych miejsc w wyścigu Imola 200 Miles na modelu Ducati z dwucylindrowym silnikiem 750. Na fali sukcesów tego motocykla opracowano później model Ducati 750 Supersport, wprowadzony na rynek w 1972 r.

W połowie lat 80. Ducati stało się częścią Cagiva Group (w logo Ducati pojawił się wspomniany wcześniej charakterystyczny słoń – takie logo obowiązywało w latach 1985-1998, czyli przez cały okres, w którym Ducati pozostawało w Cagiva Group).

Motory marki Ducati to oczywiście również słynna seria Monster, których historia rozpoczęła się na początku lat 90. Model Monster 900 był pierwszym motocyklem typu naked na świecie. Mówiąc w skrócie, powstał on w wyniku pozbawienia supersportowego modelu Ducati owiewek. Włosi zachęceni sukcesem Monstera 900 rok później wprowadzili do oferty model Monster 600.

Ducati Monster 600
Ducati Monster 600

Ducati – modele

Dziś modele Ducati to oczywiście nie tylko supersportowe Panigale i ponadczasowy Monster. Wśród modeli z Bolonii jest również nowa seria Scrambler, Streetfighter V4, potężny Diavel oraz XDiavel, sportowo-turystyczna Multistrada, mniej popularna seria Hypermotard i najnowszy model Ducati typu adventure, czyli DesertX.

Niedawno pośród modeli motocykli Ducati w ofercie pojawiły się również rowery elektryczne (w sumie trzy modele). Czy są one tylko pojedynczym epizodem w historii marki, czy będą wyznaczać jeden z nowych kierunków rozwoju Ducati? To pokażą nam kolejne lata. 

Jeśli rozważasz zakup jednego z modeli Ducati lub jakiejkolwiek innej maszyny sprawdź najpierw, jaka jest cena ubezpieczenia motocykla.

Kiedy staniesz się już szczęśliwym właścicielem jednego z modeli Ducati może cię zainteresować również nasz materiał na temat przeglądów technicznych, z którego dowiesz się m.in. ile kosztuje przegląd motocykla.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany