Od 1 stycznia 2016 roku silniki nowych motocykli sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej muszą spełniać normy spalin Euro 4. Od roku 2017 norma Euro 4 obejmie również motorowery.

Nowe jednoślady muszą być również wyposażone w automatyczny włącznik świateł. Ten wymóg dotyczy zarówno skuterów i motocykli. Tutaj problem mogą mieć osoby, które kupiły jednoślady w ubiegłym roku i jeszcze ich nie zarejestrowały. Ratunkiem może być oświadczenie mówiące, że dany egzemplarz pochodzi z końcowej partii produkcji. Taki dokument można uzyskać u importera danej marki.

Ostatnia zmiana to obowiązkowy ABS. Od 1 stycznia nowe motocykle z silnikami o pojemności od 125 cm3 muszą być wyposażone w system ABS. W przypadku jednośladów z silnikami o niższych pojemnościach ABS będzie mógł pozostać na liście wyposażenia opcjonalnego. Przed końcem 2019 roku unijni urzędnicy mają zadecydować, czy ABS będzie obowiązkowy również w jednośladach z silnikami o pojemności poniżej 125 cm3.

Te dwie zmiany mają spowodować spadek liczby wypadków śmiertelnych do roku 2020.

 

Do 31 grudnia 2016 roku Komisja Europejska sprawdzi, czy normy Euro 4 spełniły pokładane w nich nadzieje i zadecyduje o tym, czy od 2020 będzie wprowadzona norma Euro 5.

Autor: Wojciech Grzesiak