Mobilny fotoradar - wszystko co musisz o nich wiedzieć

Mobilny fotoradar to urządzenie, którym dysponuje dziś wyłącznie ITD. Policja mobilny fotoradar odstawiła już dawno temu, podobnie straż miejska.

Mobilne fotoradary nie tylko nie zniknęły z dróg – planowane jest zwiększenie ich liczby. Dziś jednak nie zarządza już nimi straż miejska, a Inspekcja Transportu Drogowego. Pod koniec 2022 roku ITD dysponowała 29 takimi urządzeniami, z czego 24 było w użyciu, reszta oczekiwała na homologację. Rzeczniczka GITD zapowiadała jednak, że arsenał mobilnych fotoradarów ma powiększyć się o kolejne 33 urządzenia zamontowane w nieoznakowanych radiowozach. Przekroczenie prędkości rejestruje w radiowozach ITD mobilny fotoradar Ramet AD9C.

Mobilne fotoradary stosowane przez ITD nie mogą być dowolnie przenoszone i instalowane w różnych miejscach. Są bowiem konstrukcyjnie przystosowane do zabudowy w pojazdach. W atrapie chłodnicy lub w zderzaku montowana jest głowica radaru, zaś pozostała część urządzenia znajduje się w kabinie. W przypadku stosowania takiego fotoradaru bardzo ważne jest, by precyzyjnie ustawić radiowóz względem drogi.

W 2018 roku wybuchła afera, kiedy okazało się, że stosowane przez ITD mobilne fotoradary Ramet AD9T i AD9C nie miały ważnej polskiej homologacji. Sprawa wyszła przy okazji nieprzyjęcia mandatu przez jednego z kierowców. ITD skierowała wniosek do sądu, a ten przyznał rację kierowcy, zauważając, że na podstawie wskazań urządzenia bez homologacji nie można nałożyć legalnego mandatu.

Choć mobilne fotoradary ITD stosowane są w nieoznakowanych radiowozach, dość łatwo zauważyć ich obecność właśnie po wspomnianej głowicy zamontowanej w przednim zderzaku lub atrapie chłodnicy. Dość dobrze widać także kamerę zamontowaną na podszybiu. ITD wykorzystuje mobilne fotoradary Ramet w następujących modelach samochodów:

  • Ford Focus (10 sztuk);
  • Ford Mondeo (8 sztuk);
  • Peugeot Partner (4 sztuki);
  • Volkswagen Passat (2 sztuki).

Czy fotoradar przenośny musi być oznakowany?

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, fotoradary muszą być oznakowane znakiem B-35 „Fotoradar„. Oznakowanie fotoradaru mobilnego ma na celu informowanie kierowców o tym, że na danym odcinku drogi prowadzone są kontrole prędkości, co ma wpłynąć na zmniejszenie liczby wykroczeń i poprawę bezpieczeństwa na drogach. Fotoradar przenośny bez znaku ostrzegawczego oznaczać powinien, że mandat jest nieważny.

Tyle teorii, praktyka wygląda bowiem nieco inaczej. Inspekcja Transportu Drogowego znalazła furtkę, dzięki której nie musi ani oznakowywać miejsca kontroli, ani też prowadzić tej kontroli w odpowiednio oznakowanym miejscu. Rzecz w tym, że pomiar prędkości, prowadzony przez mobilne fotoradary może odbywać się w wielu miejscach – a to, zdaniem ITD, zwalnia z obowiązku oznaczania miejsca prowadzenia pomiaru.

Czy przenośny fotoradar błyska?

Przenośny fotoradar Ramet AD9C wykorzystuje efekt zmiany częstotliwości promieniowania elektromagnetycznego przy ruchu względnym źródła promieniowania lub obserwatora, wykorzystując zjawisko Dopplera. Oznacza to, że miernik prędkości wysyła ciągły niemodulowany sygnał nośnej częstotliwości w ten sposób, aby napromieniował pojazd, który jest mierzony. Sygnał odbija się od mierzonego pojazdu i jest odbierany wtórnie. Częstotliwość sygnału, który odbija się od poruszającego się auta jest różny od częstotliwości emitowanego sygnału o liczbę Dopplera, która stanowi proporcję do prędkości mierzonego pojazdu. Jest to zatem urządzenie bardzo precyzyjne.

W warunkach dobrego oświetlenia nie ma potrzeby stosowania lampy błyskowej, jednak urządzenie Ramet AD9C może pracować z taką lampą i funkcjonariusze wyposażają w nią nieoznakowane radiowozy. Lampa błyskowa zwykle montowana jest parami w zderzaku, dzięki czemu wygląda jak niefabryczne światła przeciwmgielne. Jej działanie zależy od ustawień, najczęściej błyska w warunkach pogorszonej widoczności – o zmroku i w nocy lub w warunkach słabego oświetlenia.

Mandat z mobilnego fotoradaru

Dzięki luce w przepisach, ITD może wykorzystywać mobilne fotoradary, choć są one teoretycznie niezgodne z przepisami. Dlatego wezwanie od ITD, podparte dowodem w postaci zdjęcia z mobilnego fotoradaru, traktuj zawsze z powagą, bo za wykroczenie nim zarejestrowane grozi kara zgodna z nowym taryfikatorem mandatów. Sprawdź także: mapa aktywnych fotoradarów.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany