23 września 2009 Ducati zaprezentowało pierwsze zdjęcia nowego modelu Hypermotard 796, wyprzedzając tym samym prezentację na międzynarodowych tragach motocyklowych EICMA w Mediolanie.
Rodzina modeli Hypermotard powiększy się w 2010 roku o maszynę Hypermotard 796. Tak samo agresywny jak wersja 1100, jednoślad o pojemności 796 cechuje się między innymi niższym siedzeniem oraz zupełnie nowym, bardziej elastycznym silnikiem o płynniejszej charakterystyce oddawania mocy, co czyni z niego doskonałą broń w miejskiej dżungli. Dzięki połączeniu niedoścignionej mocy dwucylindrowego silnika Ducati, tradycjom motocykli sportowych oraz minimalistycznej koncepcji ultralekkiego supermoto, 796 prezentuje wyjątkową mieszankę dobrych manier i szaleństwa zarówno podczas codziennych dojazdów, jak i na otwartych drogach.
Waga nowego 796 to zaledwie 167 kg, co w dużej mierze przypisać można lekkiej konstrukcji silnika, a także stałemu rozwojowi podwozia motocykla, co przejawia się między innymi w nowej konstrukcji półek przedniego zawieszenia oraz udoskonalonej ramie, w której udało się wyeliminować praktycznie wszystkie kute elementy, jakich używano w 1100.
Wysokości siedzenia 796 na poziomie 825 mm, niższa o 20 mm niż siedzenie w 1100, zapewnia solidne podparcie dla stóp, a dzięki połączeniu z nową charakterystyką pracy silnika, Hypermotard gwarantuje poczucie pewności w każdych warunkach.
Zupełnie nowy silnik Ducati 796, który spełnia normy spalin Euro 3, dostarcza 81 KM mocy, 75,5 Nm momentu obrotowego oraz płynną charakterystykę i wszystkie walory, jakich oczekiwać można od L-Twina Desmo.
Motocykl wyposażony jest w mokre sprzęgło APTC gwarantujące efekt 'poślizgu’ w przypadku zablokowania lub destabilizacji tylnego koła podczas agresywnej redukcji biegów oraz zapewniające uczucie “lekkości” na dźwigni, co jest istotnym walorem w typowo miejskim ruchu “start-stop” oraz przy dłuższych trasach.
Nowy 796 dostępny jest w typowo miejskich odcieniach: ciemny matowy zbiornik paliwa oraz czarna rama i obręcze,lub matowy biały zbiornik paliwa z czarną ramą oraz obręczami. Dla purystów przeznaczono model z czerwonym zbiornikiem paliwa oraz czerwoną ramą i czarnymi kołami, co nadaje 796 tradycyjnego wyglądu.