Honda XL750 Transalp 2023. Nowe wcielenie legendy [opis, dane techniczne, zdjęcia] - Motogen.pl

Dwa cylindry w rzędzie zamiast V-twina, ale za to pięć trybów jazdy i świetne wyposażenie. Oto nowa Honda XL750 Transalp.

Zgodnie z przewidywaniami, Honda pokazała w Mediolanie nowego Transalpa. Jest coś w nowej stylistyce Hondy, do czego trudno nam się przyzwyczaić – zarówno nowy Trampek, jak i NT1100 wyglądają ascetycznie, dość tępo i wydają się być pozbawione czegokolwiek, co mogłoby zachwycić – najmniejszego detalu, czy linii. Jakby wyszły z generatora motocykli.

Nawet złote szprychowe koła nie wydają się tutaj jakimś spektakularnym detalem, choć w oczywisty sposób nawiązują do historycznych Transalpów. Nie pozostaje nam nic innego niż ufać w strategię Hondy – być może to właśnie ta nijakość okaże się siłą nowej stylistyki. W końcu podobne założenia cały czas zapewniają popularność takiemu Volkswagenowi. No ale do rzeczy.

Nowy Transalp – zawieszenie i zasięg

Nowy Transalp 750 waży 208 kg w stanie gotowym do jazdy. 17-litrowy zbiornik nie robi wielkiego wrażenia. Być może to celowy zabieg, bo Honda planuje przygotować także wersję Adventure Sports z większym bakiem. A jednak przy zapowiadanym spalaniu około 4,1 l/100 km, na jednym tankowaniu Transalp powinien teoretycznie przejechać ponad 400 km.

Z przodu pracuje widelec upside-down SFF-CA z goleniami o średnicy 43 mm, z tyłu monoshock Showa pro-link. Skok zawieszenia nowej Hondy Transalp 750 to 200 mm, zaś prześwit – 210 mm. To niezły wynik, pozwalający już bez lęku wjechać na polne i leśne drogi. Pomoże w tym 21-calowe przednie koło szprychowe. Już na pierwszy rzut oka widać, że motocykl jest mocno „wycięty” – siedzisko znajduje się przez to na wysokości 850 mm, a zatem całkiem znośnej nawet dla kierowców niższego wzrostu.

Nowy Transalp – silnik

Do napędu zastosowano znany z nowego Horneta dwucylindrowy silnik rzędowy o pojemności 755 cm3. Konfiguracja jednostki (średnicę x skok tłoka to 87 x 63,5 mm, stopień sprężania 11,0:1) przekłada się na niezłą wydajność – 92 KM przy 9500 obr/min to więcej niż wystarczająca moc. Konstruktorzy podłubali przy tym przy silniku, by lepiej wykorzystać przebieg krzywej momentu obrotowego przy niskich i średnich obrotach. W efekcie XL750 generuje 75 Nm 7250 obr/min.

Silnik został wykonany w technologii Unicam, na wzór konstrukcji z modeli CRF. Sterowanie przepustnicą odbywa się elektronicznie – system Throttle by Wire opracowano specjalnie do modelu XL750 Transalp. Rozwiązanie to umożliwiło zastosowanie pięciu trybów jazdy – Sport, Standard, Rain, Gravel i User. Cztery pierwsze sterują działaniem mocy, ABS, hamulca silnikowego i systemu HSTC (Honda Selectable Torque Control). Czwarty tryb – user – pozwala na samodzielne dostosowanie ustawień.

Honda XL750 Transalp – wyposażenie

Kokpit to 5-calowy, czytelny kolorowy wyświetlacz TFT. Pokazuje obroty, prędkość, wybrany tryb jazdy, poziom paliwa, może także wyświetlać strzałki nawigacji. Rama to nowa konstrukcja – waży tylko 18,3 kg, o 10 procent mniej niż ta, zastosowana w modelu CB500X. Poważny Producent obiecuje przy tym, że ma ona zwiększoną wytrzymałość. Rama pomocnicza wykonana jest ze stali.

Polska cena nowego Transalpa nie została jeszcze ujawniona.

Honda XL750 Transalp – dane techniczne

SILNIK
Typ silnikaChłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy OHC, z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam
Pojemność skokowa755 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)87mm x 63,5mm
Stopień sprężania11,0:1
Moc maksymalna92 KM (67,5 kW) przy 9500 obr./min
Maks. moment obrotowy75 Nm przy 7250 obr./min
Poziom hałasu (dB) Lwot – 81.5; Lurban – 77.5
Pojemność układu smarowania 3,9 l
RozrusznikElektryczny
SYSTEM PALIWOWY
ZasilaniePGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
Zbiornik paliwa16,9 l
Emisja CO2 wg WMTC103 g/km
Zużycie paliwa4,3 l/100km
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Pojemność akumulatora12V 8,6 Ah
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Typ sprzęgłaMokre wielopłytkowe z antyhoppingiem
Typ skrzyni biegówSześciobiegowa przekładnia manualna
Przeniesienie napęduŁańcuch
RAMA
Typ ramyStalowa dwubelkowa rurowa zamknięta (diament)
PODWOZIE
Wymiary (dł. x szer. x wys.)2325 mm x 838 mm x 1450 mm
Rozstaw osi1560 mm
Kąt główki ramy27°
Wyprzedzenie111 mm
Wysokość siedziska850 mm
Prześwit210 mm
Masa własna208 kg
Promień skrętu2,6 m
ZAWIESZENIE
Zawieszenie z przoduWidlec Showa 43 mm SFF-CA USD, skok 200 mm
Tylne zawieszeniePojedynczy amortyzator, aluminiowy wahacz, układ Pro-Link, skok 190 mm
KOŁA
Koło z przodu21-calowe (stal nierdzewna), szprychowe
Koło z tyłu18-calowe (stal nierdzewna), szprychowe
Opona przednia90/90-R21 M/C 54H
Opona tylna150/70-R18 M/C 70H
HAMULCE
Typ układu ABSDwukanałowy
Hamulce przednieDwie tarcze 310 x 4,5 mm typu „wave” z osiowo mocowanymidwutłoczkowymi zaciskami
Hamulce tylnePojedyncza tarcza 256 x 6,0 mm z pojedynczym jednotłoczkowym zaciskiem
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY
Zespół wskaźnikówTFT
ReflektorLED
Światła tylneLED
ŁącznośćSterowanie głosowe Honda Smartphone Voice Control
USBTyp C (pod siedzeniem pasażera
Gniazdo 12 VOpcjonalnie
Automatyczny wyłącznik kierunkowskazówTak
QuickshifterOpcjonalnie
System zabezpieczeńHISS (Honda Intelligent Security System)

Honda XL750 Transalp – galeria zdjęć


2 komentarze

  1. adam

    A ja mysle ze wiekszego zbiornika paliwa nie bedzie.tak jak i automatu.Kto chce moto wyprawowe musi kupic ATwin.
    Niemniej i tak widze wkrotce wiekszy lift ATwin i zwiekszenie jej mocy do ok.120koni bo trampek bedzie jej odbieral klientow.

    Odpowiedz
  2. Trampi

    Cena 10500euro w Niemczech czyli ok.48tys.zł, 7tys.mniej od nowego V Stroma, więc zostaje kasa na akcesoria.

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany