Spis treści
Dwa cylindry w rzędzie zamiast V-twina, ale za to pięć trybów jazdy i świetne wyposażenie. Oto nowa Honda XL750 Transalp.

Zgodnie z przewidywaniami, Honda pokazała w Mediolanie nowego Transalpa. Jest coś w nowej stylistyce Hondy, do czego trudno nam się przyzwyczaić – zarówno nowy Trampek, jak i NT1100 wyglądają ascetycznie, dość tępo i wydają się być pozbawione czegokolwiek, co mogłoby zachwycić – najmniejszego detalu, czy linii. Jakby wyszły z generatora motocykli.
Nawet złote szprychowe koła nie wydają się tutaj jakimś spektakularnym detalem, choć w oczywisty sposób nawiązują do historycznych Transalpów. Nie pozostaje nam nic innego niż ufać w strategię Hondy – być może to właśnie ta nijakość okaże się siłą nowej stylistyki. W końcu podobne założenia cały czas zapewniają popularność takiemu Volkswagenowi. No ale do rzeczy.
Nowy Transalp – zawieszenie i zasięg
Nowy Transalp 750 waży 208 kg w stanie gotowym do jazdy. 17-litrowy zbiornik nie robi wielkiego wrażenia. Być może to celowy zabieg, bo Honda planuje przygotować także wersję Adventure Sports z większym bakiem. A jednak przy zapowiadanym spalaniu około 4,1 l/100 km, na jednym tankowaniu Transalp powinien teoretycznie przejechać ponad 400 km.
Z przodu pracuje widelec upside-down SFF-CA z goleniami o średnicy 43 mm, z tyłu monoshock Showa pro-link. Skok zawieszenia nowej Hondy Transalp 750 to 200 mm, zaś prześwit – 210 mm. To niezły wynik, pozwalający już bez lęku wjechać na polne i leśne drogi. Pomoże w tym 21-calowe przednie koło szprychowe. Już na pierwszy rzut oka widać, że motocykl jest mocno „wycięty” – siedzisko znajduje się przez to na wysokości 850 mm, a zatem całkiem znośnej nawet dla kierowców niższego wzrostu.
Nowy Transalp – silnik
Do napędu zastosowano znany z nowego Horneta dwucylindrowy silnik rzędowy o pojemności 755 cm3. Konfiguracja jednostki (średnicę x skok tłoka to 87 x 63,5 mm, stopień sprężania 11,0:1) przekłada się na niezłą wydajność – 92 KM przy 9500 obr/min to więcej niż wystarczająca moc. Konstruktorzy podłubali przy tym przy silniku, by lepiej wykorzystać przebieg krzywej momentu obrotowego przy niskich i średnich obrotach. W efekcie XL750 generuje 75 Nm 7250 obr/min.
Silnik został wykonany w technologii Unicam, na wzór konstrukcji z modeli CRF. Sterowanie przepustnicą odbywa się elektronicznie – system Throttle by Wire opracowano specjalnie do modelu XL750 Transalp. Rozwiązanie to umożliwiło zastosowanie pięciu trybów jazdy – Sport, Standard, Rain, Gravel i User. Cztery pierwsze sterują działaniem mocy, ABS, hamulca silnikowego i systemu HSTC (Honda Selectable Torque Control). Czwarty tryb – user – pozwala na samodzielne dostosowanie ustawień.
Honda XL750 Transalp – wyposażenie
Kokpit to 5-calowy, czytelny kolorowy wyświetlacz TFT. Pokazuje obroty, prędkość, wybrany tryb jazdy, poziom paliwa, może także wyświetlać strzałki nawigacji. Rama to nowa konstrukcja – waży tylko 18,3 kg, o 10 procent mniej niż ta, zastosowana w modelu CB500X. Poważny Producent obiecuje przy tym, że ma ona zwiększoną wytrzymałość. Rama pomocnicza wykonana jest ze stali.
Polska cena nowego Transalpa nie została jeszcze ujawniona.
Honda XL750 Transalp – dane techniczne
SILNIK | |
Typ silnika | Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy OHC, z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam |
Pojemność skokowa | 755 cm3 |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 87mm x 63,5mm |
Stopień sprężania | 11,0:1 |
Moc maksymalna | 92 KM (67,5 kW) przy 9500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 75 Nm przy 7250 obr./min |
Poziom hałasu (dB) | Lwot – 81.5; Lurban – 77.5 |
Pojemność układu smarowania | 3,9 l |
Rozrusznik | Elektryczny |
SYSTEM PALIWOWY | |
Zasilanie | PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa |
Zbiornik paliwa | 16,9 l |
Emisja CO2 wg WMTC | 103 g/km |
Zużycie paliwa | 4,3 l/100km |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA | |
Pojemność akumulatora | 12V 8,6 Ah |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU | |
Typ sprzęgła | Mokre wielopłytkowe z antyhoppingiem |
Typ skrzyni biegów | Sześciobiegowa przekładnia manualna |
Przeniesienie napędu | Łańcuch |
RAMA | |
Typ ramy | Stalowa dwubelkowa rurowa zamknięta (diament) |
PODWOZIE | |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 2325 mm x 838 mm x 1450 mm |
Rozstaw osi | 1560 mm |
Kąt główki ramy | 27° |
Wyprzedzenie | 111 mm |
Wysokość siedziska | 850 mm |
Prześwit | 210 mm |
Masa własna | 208 kg |
Promień skrętu | 2,6 m |
ZAWIESZENIE | |
Zawieszenie z przodu | Widlec Showa 43 mm SFF-CA USD, skok 200 mm |
Tylne zawieszenie | Pojedynczy amortyzator, aluminiowy wahacz, układ Pro-Link, skok 190 mm |
KOŁA | |
Koło z przodu | 21-calowe (stal nierdzewna), szprychowe |
Koło z tyłu | 18-calowe (stal nierdzewna), szprychowe |
Opona przednia | 90/90-R21 M/C 54H |
Opona tylna | 150/70-R18 M/C 70H |
HAMULCE | |
Typ układu ABS | Dwukanałowy |
Hamulce przednie | Dwie tarcze 310 x 4,5 mm typu „wave” z osiowo mocowanymidwutłoczkowymi zaciskami |
Hamulce tylne | Pojedyncza tarcza 256 x 6,0 mm z pojedynczym jednotłoczkowym zaciskiem |
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY | |
Zespół wskaźników | TFT |
Reflektor | LED |
Światła tylne | LED |
Łączność | Sterowanie głosowe Honda Smartphone Voice Control |
USB | Typ C (pod siedzeniem pasażera |
Gniazdo 12 V | Opcjonalnie |
Automatyczny wyłącznik kierunkowskazów | Tak |
Quickshifter | Opcjonalnie |
System zabezpieczeń | HISS (Honda Intelligent Security System) |
Honda XL750 Transalp – galeria zdjęć


































A ja mysle ze wiekszego zbiornika paliwa nie bedzie.tak jak i automatu.Kto chce moto wyprawowe musi kupic ATwin.
Niemniej i tak widze wkrotce wiekszy lift ATwin i zwiekszenie jej mocy do ok.120koni bo trampek bedzie jej odbieral klientow.
Cena 10500euro w Niemczech czyli ok.48tys.zł, 7tys.mniej od nowego V Stroma, więc zostaje kasa na akcesoria.