Spis treści
Honda Varadero 1000 to motocyklowy SUV – dla wielu motocykl idealny. Poznaj opinię właściciela, historię modelu, cechy, wady i zalety. Zapraszamy na film i artykuł!
Bohaterem odcinka „Motocykl Używany” jest Adam i jego Honda XL1000V Varadero z 2004 roku. To już drugi egzemplarz w jego posiadaniu i kolejna Honda, której nie oszczędza. Dlaczego warto związać się z Varadero 1000? Dowiecie się z odcinka… Oglądaj!
Partnerzy cyklu „Motocykl Używany” na Motogen.pl to marki TRW, NGK, 4RIDE, EXIDE, Castrol. Dzięki za wsparcie!
Honda Varadero 1000 2004 – opinia właściciela:
Cykl „Motocykl Używany” w roku 2022 na motogen.pl
„Motocykl Używany” to nowy cykl na Motogen.pl, w którym użytkownicy prezentują swoje motocykle, mówią o ich wadach, zaletach, słabościach oraz o tym, dlaczego pokochali swój jednoślad.
W każdym odcinku przedstawiamy rys historyczny konstrukcji, kolejne generacje i zmiany oraz komentarz mechanika na temat słabych lub mocnych punktów pojazdu. Naszym ekspertem jest uznany tuner i zawodnik wyścigów na ¼ mili, ale przede wszystkim mechanik, Przemek Badowski z serwisu Speedbike.pl.
Do współtworzenia cyklu „Motocykl Używany” zapraszamy każdą i każdego z Was. Każdy motocyklista, który u nas wystąpi, otrzyma od nas pakiet części przygotowanych przez partnerów serii, marki: TRW, NGK, 4RIDE, EXIDE, Castrol – aby dalsze bezawaryjnie użytkowanie swojego motocykla stało się jeszcze łatwiejsze!
Cykl „Motocykl Używany” nie mógłby powstać bez wsparcia partnerów, a są nimi firmy:
- TRW – akcesoria motocyklowe
- NGK – układy zapłonowe
- 4RIDE – polska marka akumulatorów i akcesoriów
- EXIDE – wysokiej jakości akumulatory
- Castrol – oleje i chemia motocyklowa
Honda Varadero XL1000V (1999-2012) – opis modelu
Dlaczego Honda zaprezentowała Varadero 1000? Mimo że posiadała kilka uznanych modeli turystycznych, brakowało pojazdu szosowego z opcją zjazdu w lekki teren. Takiego, który będzie dobrze się prowadził, miał adekwatny komfort, osiągi, ale nie będzie stronił od gorszych nawierzchni czy szutrów.
Produkowana od niemal 10 lat Africa Twin miała zbyt terenowy charakter, pozostałe modele były za słabe lub typowo szosowe. Spełnienie tych założeń zostało zaprezentowane w 1999 roku, wraz z prezentacją Hondy XL1000V Varadero.
Wygodne siedzenia, dobre osłony chroniące pasażerów, mocny silnik, podwyższone zawieszenie z przednim kołem o średnicy 19 cali oraz mocna konstrukcja znosząca obciążenie zestawem kufrów i dużą ilością bagażu – to był prawdziwy hit. Jeśli połączymy to z dość uczciwą ceną uznamy, że Honda idealnie wstrzeliła się w rynek.
Moc i wygoda
Chociaż wygląda na terenówkę, Varadero jest typową szosówką z opcją przejazdu drogami gruntowymi. Wysoki prześwit i duża średnica przedniego koła będą ułatwieniem w mieście. Przejęty z VTR1000F silnik ma zmienioną charakterystykę – moc ze 110 KM spadła do 94, ale zdecydowanie poprawił się przebieg momentu obrotowego. Honda przyspiesza do 100 km/h w 3.5 sekundy i osiąga prędkość powyżej 200 km/h.
Zintegrowany układ hamulcowy można uznać za skuteczny a kierowcy testowi po prezentacji chwalili duży komfort i zwrotność. Wygodna dwuosobowa kanapa, zbiornik o pojemności 25 litrów oraz przyjemnie zestrojone zawieszenia – to wszystko sprzyjało dalekiej turystyce.
Niestety, Honda mimo sporego potencjału nie nadawała się do szybkiej jazdy. Główną przyczyną było zbyt miękkie zawieszenie oraz masa na poziomie 270 kg. Duża masa jest także przyczyną uszkodzeń owiewki nawet przy niewielkich glebach, dlatego sugerujemy zakup gmoli.
Zmiany konstrukcyjne Hondy Varadero
Pierwsze zmiany konstrukcyjne przeprowadzono w 2001 roku. Utwardzono zawieszenie i dokonano korekty jego zestrojenia. Na pokład trafiło fabryczne urządzenie antykradzieżowe.
Już rok później dokonano naszym zdaniem najważniejszej modyfikacji – Varadero otrzymała układ wtryskowy z VTR1000SP2, sześciobiegową skrzynię biegów, katalizator, wzmocnioną ramę, usztywnione zawieszenia (po raz kolejny) oraz nieco zmodernizowaną owiewkę. Nowa deska rozdzielcza otrzymała wskaźnik paliwa. Wtrysk był koniecznością – wyeliminował wadę przejętą wraz z silnikiem z VTR1000F czyli paliwożerność.
Kolejna zmiana nastąpiła w 2004 roku. Po raz kolejny zmieniono zestrojenie zawieszeń, a motocykl otrzymał za dopłatą układ ABS.
Lista zmian na sezon 2007 była ostatnią poważną modernizacją. Zmieniono kanapę, po raz kolejny deskę rozdzielczą, skorygowano kształt bagażnika oraz osłon silnika. Ponadto pojazd otrzymał nowe owiewki oraz tłumiki. Do końca produkcji, czyli do 2012 wymieniano jedynie wzory lakierowań.
Trwały ale w cenie
Honda Varadero cieszy się dobrą opinią. W pierwszych rocznikach w ramach akcji serwisowej wymieniano prowadzenie łańcucha rozrządu. Do 2003 roku, a więc wersje gaźnikowe legitymowały się dużym zużyciem paliwa.
Sytuację ratowała wymiana dysz gaźników. Jednak największą bolączką jest przeszłość motocykla. Jazda terenowa często skutkuje mniej lub bardziej spektakularnymi upadkami. Dość podatne na uszkodzenia są osłony boczne. Znacznie poważniejsze są jednak kolizje i wypadki drogowe – taki sprzęt na zachodzie jest wycofywany z jazdy i trafia po mniej lub bardziej skutecznej reanimacji na nasze drogi. Dlatego sugerujemy uważne podejście do tanich sztuk z portali aukcyjnych.
Naszym zdaniem
Na polskim rynku ofert sprzedaży jest niewiele – właściciele zadbanych sztuk rzadko kiedy rozstają się z nimi, szczególnie w dobrej cenie. Kwoty zawierają się pomiędzy 8 a 24 tysiące złotych. To uczciwa wartość.
My najbardziej polecamy model na wtrysku, najlepiej z ABS. Z drugiej strony jeśli ktoś może przeboleć nieco większe zużycie paliwa, pierwsze roczniki za sprawą zawieszenia, są najwygodniejsze. Bez względu na metrykę każde Varadero to pojazd trwały, wygodny i multi- funkcjonalny. W standardzie gotowy do dalekich wycieczek.
Wady/zalety
Zalety:
-komfort
-trwałość
-osiągi
-ochrona przed deszczem
-wygoda pasażera
-dzielność cargo
Wady:
-zużycie paliwa (gaźnikowe)
-miękkie zestrojenie zawieszenia
-masa
Dane techniczne:
Typ silnika: Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 2-cylindrowy, układ V 90 stopni
Pojemność: 996 cm³
Średnica x skok tłoka: 98 x 66 mm
Stopień sprężania: 9:1
Układ zasilania: dwa gaźniki 42 mm
Maks. moc: 70 kW (94 KM)/ 8000 obr./min
Maks. moment obrotowy (Nm / obr): 99 Nm / 6000 obr./min
Układ zapłonowy: Z mikroprocesorem
Rozrusznik: Elektryczny
Skrzynia biegów: 5-biegowa
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 2295 x 880 x 1460 mm
Rozstaw osi: 1560 mm
Wysokość siedzenia: 845 mm
Prześwit: 195 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 25 litrów
Masa pojazdu w stanie suchym: 220 kg
Koło przednie: 19 cali
Koło tylne: 17 cali
Opona przednia: 110/80 R19
Opona tylna: 150/70 R17
Zawieszenie przednie: teleskopowe 43 mm, skok 175 mm
Zawieszenie tylne: wahacz aluminiowy, skok 155 mm
Hamulce przednie: podwójny tarczowy 296 mm, układ CBS
Hamulce tylne: pojedynczy, tarczowy 256 mm, układ CBS
Prędkość maksymalna: 204 km/h
Zostaw odpowiedź