Rajd Dakar 2021 rusza w styczniu: szczegóły, Polacy i dlaczego Rafał Sonik zrezygnował? - Motogen.pl

Rajd Dakar 2021 ruszy już 3 stycznia 2021, a do pokonania będzie 7 i pół tysiąca kilometrów po Arabii Saudyjskiej. Sprawdźcie dlaczego Rafał Sonik zrezygnował. W jego wypowiedzi ukrywa się też poważny problem organizacyjny, który może dotyczyć całego Rajdu…

Pomimo trudności pandemicznych, Rajd Dakar 2021 odbędzie się. Kilka dni temu odbyła się oficjalna prezentacja wydarzenia. Trasa ograniczona została do jednego kraju (Arabia Saudyjska), ale nie ma wątpliwości, że to wciąż jedno z najtrudniejszych wyzwań rajdowych na świecie.

Video-zapowiedź Dakaru 2021:

Najważniejsze fakty o Rajdzie Dakar 2021

➢ 43. edycja Rajdu Dakar odbędzie się w Arabii Saudyjskiej w dniach 3 – 15 stycznia 2021. Trasa ze startem i metą w Dżuddzie będzie liczyła 7 646 km, w tym 4 767 km odcinków specjalnych.

➢ Wszystkie odcinki specjalne edycji 2021 będą całkowicie nowe, a ich trasa nie tak szybka, ale bardziej techniczna, niż w styczniu 2020. Więcej będzie zależeć od umiejętności nawigacyjnych. Odcinek maratoński bezpośrednio po dniu przerwy w Ha’il będzie sprawdzianem wytrzymałości sprzętu i ludzi.

Adam Tomiczek, Dakar 2020

➢ Pomimo światowego kryzysu związanego z pandemią, do rajdu zgłoszono 321 pojazdów. Obok 108 motocykli, 21 quadów, 124 samochodów i SSV oraz 42 ciężarówek, na starcie pojawi się 26 pojazdów w rywalizacji na regularność pod nazwą „Dakar Classic”, dla samochodów i ciężarówek zbudowanych przed rokiem 2000.

Dlaczego Rafał Sonik zrezygnował ze startu w 2021?

Rafał Sonik jest polską legendą Rajdu Dakar. Startując na quadzie, trzykrotnie zajął 3. miejsce, raz był drugi oraz w 2015 roku wygrał.

Pomimo początkowego zgłoszenia swojego startu w edycji 2021, Rafał Sonik postanowił jednak zrezygnować. O swojej decyzji poinformował pod koniec listopada m.in. na facebooku:

Rafał Sonik:
Serce ciągnie mnie na Dakar Rally, ale rozsądek każe zostać. Po miesiącach analiz sytuacji podjąłem trudną dla mnie decyzję – rezygnuję z udziału w #Dakar2021.

Przedyskutowaliśmy z zespołem możliwe scenariusze i doszliśmy do wniosku, że mamy zdecydowanie za wiele niewiadomych oraz czynników, na które nie mamy wpływu. Dakar to spora inwestycja, a w najbliższej edycji dość ryzykowna. Zgodnie z protokołami bezpieczeństwa, jeśli którykolwiek z członków zespołu będzie mieć pozytywny wynik testu na covid-19, cały team może wypaść z rajdu. W obecnych warunkach gospodarczych byłaby to po prostu nieodpowiedzialna decyzja. Sport musi zejść na drugi plan, kiedy na szali jest zdrowie i dobro bliskich, członków teamu, czy pracowników. Jak wiecie, obecny okres jest bardzo trudny dla branży centrów handlowych, a ja muszę mieć na uwadze nie tylko swoje ambicje sportowe, ale również ludzi, którzy na mnie polegają. Czuję się za nich odpowiedzialny, więc muszę na jakiś czas zrezygnować z realizowania swoich pasji, bo najważniejsze jest obecnie ich zdrowie oraz bezpieczeństwo.

Wycofanie się Rafała Sonika spotkało się z wysoką aprobatą jego kibiców. My także wielce szanujemy ten krok i wyobrażamy sobie, jak trudna to musiała być decyzja.

Zwróćcie jednak uwagę na to, co Rafał powiedział o protokołach bezpieczeństwa i możliwych wycofaniach całych zespołów. W obliczu takich zapisów regulaminu, każdy jeden uczestnik Dakaru musi stosować maksymalnie ścisły reżim sanitarny… Można sobie jedynie wyobrazić, jakie problemy organizacyjne może przynieść taka sytuacja.

Polacy na listach startowych Rajdu Dakar 2021

W kategorii motocykli, w barwach Orlen Team startują Maciek Giemza oraz Adam Tomiczek.

Poza nimi na Dakar ruszy dwóch debiutantów z ekipy Duust Rally Team, a są to Konrad Dąbrowski (najmłodszy polski zawodnik w Rajdzie Dakar, syn weterana dakarowego, Marka Dąbrowskiego) oraz Jacek Bartoszek (46-letni prawnik, który miał zadebiutować już rok wcześniej).

Konrad Dąbrowski.

Quady: w kategorii czterokołowców nie zobaczymy Rafała Sonika. Pojedzie za to Kamil Wiśniewski. Trzeci Polak, Arkadiusz Linder w ostatniej chwili zmuszony był do wycofania się z Rajdu.

Samochody: tutaj zobaczymy jedynie i aż legendarnego Kubę Przygońskiego w barwach Orlen Team.

W kategorii pojazdów SSV T4, na listach startowych pojawiły się zespoły: Aron Domżała / Maciej Marton oraz Michał Goczał (debiutant) / Szymon Gospodarczyk oraz Marek Goczał (debiutant) / Rafał Marton.

Szczegóły o Rajdzie Dakar 2021

informacja prasowa od organizatora

Często mówi się, że sam udział w Dakarze jest zwycięstwem. Takie poczucie z pewnością będziemy mieli 3 stycznia w Dżuddzie„, powiedział David Castera, rozpoczynając prezentację Dakaru 2021. Przygotowania, a w szczególności rekonesans na trasie przeprowadzono w warunkach znaczących ograniczeń w podróżowaniu. Także sam rajd zostanie przeprowadzony w niecodziennych warunkach, przy zachowaniu restrykcjach sanitarnych, które zapewnią wszystkim maksymalną ochronę przed wirusem Covid-19. Ale jak co roku największy rajd świata zapewni kibicom off-roadu wielką porcję emocji, zgodnie z maksymą twórcy imprezy Thierry Sabine’a: „Wyzwania są dla tych, którzy ruszają w drogę, marzenia dla tych, którzy zostają w domu”.

Zobacz trasę Dakaru 2021:

Uczestnicy Dakaru wezmą udział w styczniu 2021 w kolejnej lekcji geografii i będą mogli jeszcze lepiej poznać pustynię Półwyspu Arabskiego. Dzięki charakterystyce trasy, a także nowemu regulaminowi, szybkości będą mniejsze, co przełoży się na poprawę bezpieczeństwa, a wynik będzie w większym stopniu zależał od umiejętności uczestników. Walka o zwycięstwo we wszystkich kategoriach będzie zacięta jak zawsze. W kategorii motocykli Ricky Brabec i Honda położyli w styczniu kres 18-letniej dominacji firmy KTM, która zrobi wszystko, aby odzyskać palmę pierwszeństwa. Zwycięzca w klasyfikacji quadów Ignacio Casale, powraca do kategorii ciężarówek, w której zaczynał swoją dakarową przygodę w roku 2010. Carlos Sainz, który wygrał w2020 w klasyfikacji samochodów w buggy Mini X-Raid będzie musiał znów stawić czoła bardzo mocnej stawce rywali, wśród których będzie zespół Toyoty i Nasser Al-Attiyah. Powróci na trasę Sebastien Loeb, który podobnie jak Joan „Nani” Roma pojedzie w prywatnym zespole BRX. Cyril Despres i Mike Horn, wprowadzają Dakar do świata energii alternatywnej. Zwycięzca klasy SSV w roku 2019 Francisco „Chaleco” López z Chile znów będzie walczył o wygraną w najszybciej rozwijającej się kategorii w Dakarze. Jak zwykle nie zabraknie na starcie Polaków. Do edycji 2021 zgłosiło się dziesięciu uczestników z naszego kraju, wśród nich aż czterech nowicjuszy.

Dakar 2021 rozpocznie się 2 stycznia krótkim, 11-kilometrowym prologiem, który określi kolejność startu do pierwszego odcinka specjalnego dzień później. Wcześniej, większość pojazdów uczestników europejskich zostanie załadowana w dniach 1 – 3 grudnia w porcie w Marsylii na statek, który skieruje się na południe, w stronę Dżuddy. Zespoły odbiorą swoje pojazdy 30 i 31 grudnia, a odbiór administracyjny i techniczny odbędzie się 1 i 2 stycznia przy zachowaniu reżimu sanitarnego.

Trasa Rajdu Dakar 2021

Original by Motul: faworyci i debiutanci

Kategoria ‘’malles-moto’’, jak nazywają ją starsi uczestnicy Dakaru, to klasa dla tych, którzy chcą spróbować dakarowej przygody w pełnym znaczeniu tego słowa. 34 uczestników codziennie, przez blisko 2 tygodnie, po przyjeździe na biwak będzie dokonywało napraw swoich motocykli i quadów własnymi siłami. Po całym dniu na trasie, noce będą dla nich bardzo krótkie. Faworytami będą trzykrotny zwycięzca Emanuel Gyenes z Rumunii, Francuz Benjamin Melot,a także debiutujący w klasie Portugalczyk Mario Patrao. Kolejnym debiutantem w kategorii będzie miejscowy motocyklista Mishal Alghuneim oraz Ashish Raorane z Indii. Warto zwrócić uwagę na weterana Franco Picco, który trzykrotnie kończył Dakar na podium jeszcze w Afryce (1985, 1988, 1989), a Willy Jobard, wystartuje motocyklem hybrydowym z napędem wodorowym.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany