Kontrola trakcji (momentu obrotowego) w motocyklach Honda - jak to działa? - Motogen.pl

Kontrola trakcji, a w zasadzie kontrola momentu obrotowego pracuje w wielu motocyklach Honda: od 125-tek do Fireblade’a i Afryki Twin. Jak działa HSTC – Honda Selectable Torque Control?

HSTC przyda się także na szutrach (2023 XL750 Transalp)
HSTC przyda się także na szutrach (2023 XL750 Transalp)

Co to jest HSTC – Honda Selectable Torque Control?

System kontroli trakcji w motocyklach Hondy rozwijany jest już od 30 lat. Po raz pierwszy został on zastosowany w modelu ST1100 Pan European w 1992 roku. Obecnie stosowane przez Hondę rozwiązanie nosi nazwę HSTC (Honda Selectable Torque Control) i ma ono za zadanie zapobiegać poślizgom tylnego koła podczas przyspieszania.

System ten stosowany jest w szerokiej gamie jednośladów: od 125-tek po duże motocykle turystyczne, sportowe i adventure.

Fireblade sprzed 30 nie posiadał kontroli trakcji. Ale w nowy CBR1000RR-R Fireblade pracuje zaawansowany system HSTC z oddzielnym Wheelie Control.
Fireblade sprzed 30 nie posiadał kontroli trakcji. Ale w nowym CBR1000RR-R Fireblade pracuje zaawansowany system HSTC z oddzielnym Wheelie Control.

Jak działa HSTC? Kontrola trakcji w motocyklach Honda

Zadaniem systemu HSTC jest takie zarządzanie pracą silnika, aby zoptymalizować moment obrotowy tylnego koła. HSTC wkracza do akcji po wykryciu poślizgu tylnego koła przez elektroniczny moduł sterujący (ECU).

Uproszczony diagram - jak działa Honda Selectable Torque Control?
Uproszczony diagram – jak działa Honda Selectable Torque Control?

Działanie Honda Selectable Torque Control można w skrócie opisać w kilku krokach:

  1. Czujniki ABS nieustannie mierzą prędkości obrotowe kół.
  2. Zestaw danych z czujników trafia do ECU (elektroniczny moduł sterujący).
  3. ECU w czasie rzeczywistym oblicza współczynnik poślizgu tylnego koła.
  4. Jeżeli poślizg przekracza określony próg, ECU ogranicza moment obrotowy silnika.
  5. Tylne koło przestaje mocno przyspieszać, dzięki czemu opona odzyskuje przyczepność.

Cała procedura przebiega niezwykle płynnie, zwiększając poczucie pewności i bezpieczeństwa motocyklisty w każdych warunkach jazdy – szczególnie na nawierzchni o słabej przyczepności.

Motocykle i skutery z HSTC: 3 grupy jednośladów oraz Wheelie Control

Modele w których zastosowano system HSTC można podzielić na trzy grupy.

1 – Skutery i 125-tki Honda z kontrolą trakcji

Do pierwszej grupy należą przede wszystkim skutery Hondy, takie jak PCX, SH125 i SH350, Forza 125 i Forza 350, czy ADV350. Takie jednoślady wykorzystywane są przede wszystkim na co dzień i to właśnie tutaj HSTC pokazuje swoje zastosowanie: ruszanie na mokrej i zatłuszczonej nawierzchni, czy przejazd po śliskiej, białej farbie stają się bajecznie bezpieczne. HSTC jest wsparciem dla kierowcy przy zwykłych, miejskich sytuacjach drogowych.

Skutery Honda Forza 350 z systemem HSTC
Skutery Honda Forza 350 z systemem HSTC

2 – Motocykle Honda z HSTC

Druga grupa jednośladów wyposażonych w HSTC to większe motocykle, takie jak np. CB1000R, NT1100, Rebel 1100, GL oraz nowy CB750 Hornet. Łączy je fakt, że posiadają Throttle-by-Wire, czyli przepustnice sterowane elektronicznie.

Nowy Hornet 750 także posiada HSTC zintegrowane z Wheelie Control
Nowy Hornet 750 także posiada HSTC zintegrowane z Wheelie Control

W tych modelach system HSTC zintegrowany jest z Wheelie Control. W praktyce oznacza to, że moduł ECU – poza momentem obrotowym – kontroluje również stopień podniesienia przedniego koła poprzez zarządzanie ilością paliwa wtryskiwanego do silnika. Ma to szczególne znaczenie w przypadku mocnych maszyn, w których wystarczy chwila nieuwagi przy zwalnianiu sprzęgła, aby przednie koło powędrowało w powietrze.

3 – Motocykle z oddzielną kontrolą wheelie marki Honda

W przypadku trzeciej grupy motocykli Hondy, do której należą supersportowy Fireblade czy przygodowa Africa Twin, systemy HSTC i Wheelie Control działają niezależnie. Oznacza to, że z poziomu ustawień na ekranie, motocyklista może oddzielnie ustawić poziom ingerencji obu systemów. Moduł ECU pozwala skonfigurować motocykl tak, aby system HSTC pomagał w razie utraty trakcji tylnego koła i jednocześnie aby Wheelie Control nie redukował siły napędowej, gdy przy przyspieszaniu przednie koło zaczyna się unosić.

W modelu Africa Twin można oddzielnie ustawiać Wheelie Control oraz HSTC. Kontrola trakcji (momentu obrotowego) w CRF1100L posiada 7 stopni ingerencji, ale można też ją wyłączyć do ekstremalnej jazdy szutrowej.
W modelu Africa Twin można oddzielnie ustawiać Wheelie Control oraz HSTC. Kontrola trakcji (momentu obrotowego) w CRF1100L posiada 7 stopni ingerencji, ale można też ją wyłączyć do ekstremalnej jazdy szutrowej.

Stopnie ingerencji HSTC – jak ustawić kontrolę trakcji w Hondach?

System HSTC może pracować na kilku poziomach, czyli motocyklista może dopasować moment i siłę, z jaką HSTC zaczyna pomagać w utrzymaniu bezpieczeństwa. W modelach takich jak CB1000 R, czy turystyczny NT 1100, układ HSTC pracować może na 3 poziomach.

Z kolei w najbardziej zaawansowanych motocyklach, stopni ingerencji HSTC jest więcej – model Afryka Twin ma ich siedem, a Fireblade nawet 9 poziomów. W przypadku tych maszyn, poziom pracy kontroli trakcji można dopasować tak, aby efektywnie korzystać z poślizgu tylnego koła (na przykład w szutrze, czy na torze), a jednocześnie czuć się bezpiecznie w przypadku sytuacji awaryjnej.

Wyświetlacz w Fireblade RR-R. Po lewej stronie widać kilka oddzielnych ustawień. P – Power, T – Traction (kontrola momentu obrotowego), W – Whellie (kontrola uniesienia przedniego koła), EB – Engine Brake, S – Suspension. Przy prawej krawędzi widać pomarańczową kontrolkę (T), która mruganiem w trakcie jazdy sygnalizuje, że HSTC zadziałało.

W niektórych sytuacjach kierowca może zdecydować o wyłączeniu systemów HSTC i Wheelie Control  – na przykład podczas jazdy Afryką po wyjątkowo luźnym piachu. Można tego dokonać w intuicyjny sposób, za pomocą przełączników na kierownicy.

Chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej o tym, jak w praktyce działa HSTC? Obejrzyj film:

Co jeszcze należy wiedzieć o HSTC?

  • Mruganie ikony HSTC podczas jazdy oznacza, że system wkroczył do akcji, ponieważ wykrył poślizg tylnego koła.
  • Często działanie systemu jest zupełnie niewyczuwalne, a objawia się jedynie mrugającą kontrolką – nie należy się jej bać.
  • HSTC działa przy przyspieszaniu. Dlatego w warunkach niskiej przyczepności nie należy zamykać manetki gazu w sposób nagły.
  • Mocne hamowanie silnikiem może spowodować poślizg, a HSTC nie wpływa na pracę silnika podczas hamowania.

CBR1000RR-R Fireblade z łatwością unosi przednie koło na wyjściach z zakrętów. HSTC z oddzielnym Wheelie Control pomaga w okiełznaniu mocy 216,9 KM.
CBR1000RR-R Fireblade z łatwością unosi przednie koło na wyjściach z zakrętów. HSTC z oddzielnym Wheelie Control pomaga w okiełznaniu mocy 216,9 KM.

Jedna odpowiedź

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany