Spis treści
Jaki motorower Barton Motors wybrać? Pięćdziesiątki o budowie motocykla lub skutery Barton to świetny sposób na podróżowanie bez prawa jazdy. Sprawdzamy 5 najciekawszych motorowerów, w tym elektryczny!
Dla kogo jest motorower? Zalety skutera 50-tki
Motorower, czyli tak zwana „pięćdziesiątka„, może występować zarówno pod postacią skutera, jak też konstrukcyjnie może przypominać pełnowymiarowy motocykl. O dokładnych różnicach z punktu widzenia nazewnictwa oraz prawa przeczytacie w jednym ostatnich akapitów. Teraz skupmy się na tym, że motorower to świetny sposób na niezależne przemieszczanie się po mieście, a także pod miasto lub pomiędzy miasteczkami lub wsiami.
Motorowery cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością i nie ma się czemu dziwić!
- Pięćdziesiątki charakteryzują się spalaniem tak niskim, że można zapomnieć, jak wygląda stacja paliw… A przy dzisiejszych cenach paliwa jest to argument nie bez znaczenia.
- Motorowery są najczęściej lekkie i zwinne. To z założenia niewielkie jednoślady, dzięki czemu za kierownicą poradzi sobie każdy, w każdych warunkach: zarówno emeryt podróżujący na ryby, jak i nastolatek jeżdżący do szkoły.
- Pięćdziesiątki są tanie w eksploatacji. Niezależnie od tego, czy samodzielnie dokonujesz modyfikacji, czy zlecasz naprawę w autoryzowanym punkcie serwisowym, to rachunek z pewnością będzie niski, a dostępność części wysoka. Chociaż trzeba też pamiętać, że nowe motorowery Barton objęte są 2-letnią gwarancją z możliwością rozszerzenia do 3 lat.
- Motorower jest w zakupie (tak jak w eksploatacji) znacznie tańszy, niż duże skutery i motocykle.
- Pięćdziesiątki nie wymagają posiadania pełnego prawa jazdy, ale o tym jednym z ostatnich akapitów.
- Motorower jest tanim, własnym i niezależnym sposobem na uniknięcie korzystania z komunikacji zbiorowej.
- W przypadku zatrzymania prawa jazdy przez policję, motorower jest jedynym sposobem na poruszanie się własnym pojazdem silnikowym.
Zobacz też – test sportowej 125-tki od Bartona:
Motorowery i skutery Barton Motors – sprawdzona marka, dobry wybór
Jednoślady z logo Barton są w Polsce często spotykane, a marka Barton zajmuje ugruntowane, topowe miejsce wśród liderów sprzedaży. Barton Motors jako importer jednośladów obecny jest w Polsce już od 15 lat, a w tym czasie wypracował sobie zaufanie klientów oraz poczynił wiele ważnych kroków w rozwoju działalności. Cechami charakterystycznymi marki Barton, które wymieniają zarówno klienci, jak i sprzedawcy w salonach, są: wysoka jakość jednośladów, niska awaryjność, przemyślany design, szeroka dostępność części, a także bardzo dobre podejście importera do wszelkich kwestii związanych z naprawami i wymianami gwarancyjnymi.
Barton Motors w swojej ofercie posiada wiele różnych pojazdów, zaczynając od najtańszych motorowerów oraz małych skuterów, przez motorowery elektryczne, a na motocyklach oraz maxi skuterach klasy 125 wcale nie kończąc. Barton poszedł ostatnio także o krok dalej i przygotował ofertę zarówno dla miłośników offroadu (quady dla dzieci i dorosłych, wysokiej jakości crossy 250 i 300), fanów przepraw i prac w terenie (potężne UTV i quady Hisun), oraz dla posiadaczy pełnego prawa jazdy (pełnoprawne motocykle marki Voge). Barton Motors należy do Grupy BMB, której drugą częścią jest hurtownia Moretti Parts oferująca części zamienne, akcesoria i kaski.
Dobierając swoją ofertę, Barton Motors dopasowuje specyfikację zamawianych pojazdów tak, aby oferować najwyższą jakość, przystępną cenę oraz skuteczne spełnienie oczekiwań polskich klientów. Zespół projektantów odpowiedzialny jest także za to, aby jednoślady Barton wyglądały modnie i ciekawie, co zapewniają unikalne, specjalnie zaprojektowane malowania. Wróćmy jednak do motorowerów Barton Motors!
Jaki motorower Barton wybrać? Przegląd skuterów i pięćdziesiątek
W ofercie Barton Motors znajduje się wiele różnych jednośladów i quadów, ale teraz przedstawimy pięć najciekawszych motorowerów:
1) Barton Scalpel 50
Skuter Barton Scalpel 50 to najtańsza pięćdziesiątka w ofercie, z ceną zaledwie 5500 złotych. Barton łamie schematy i sprawia, że Scalpel ani trochę nie sprawia wrażenia „taniego lub tandetnego”. Wręcz przeciwnie – jego owiewka na pierwszy rzut oka wygląda jak w dynamicznym, zaawansowanym motocyklu. Po pierwszym spotkaniu i bliższym spojrzeniu wrażenie się utrzymuje, ponieważ model ten chwali się wysoką jakością wykonania, a także silnikiem o konstrukcji sprawdzonej i pozbawionej wad. On się po prostu nie psuje i z przyjemnością dowozi swojego właściciela do każdego celu.
Scalpel do tego jest wyjątkowo filigranowy oraz lekki. Masa zaledwie 83 kilogramów sprawia, że każdy kierowca świetnie poradzi sobie z manewrami parkingowymi lub przy lawirowaniu w ciasnym mieście. Skuter posiada oczywiście elektryczny rozrusznik oraz automatyczną skrzynię biegów. Obecność stelaża z tyłu sprawia, że łatwo zamontować dodatkowy kufer.
2) Barton Active 50
Skuter Barton Active 50 jest trochę droższy z ceną 7200 złotych, ale odwdzięcza się wyśmienitym designem, którzy przywodzi na myśl włoską myśl stylistyczną w nowoczesnym wydaniu. Aktualne trendy modowe da się dostrzec także w oświetleniu, niemal w pełni LEDowym. Kierunkowskazy zintegrowane zostały z owiewką, a kształtne diodowe światło do jazdy dziennej nadaje Active’owi niepowtarzalny wygląd. Światło mijania posiada klasyczną żarówkę. W parze ze stylistyką idzie także wysoka jakość wykonania, lakierowania oraz spasowania elementów.
Nie można zapominać także o względach praktycznych. Active porusza się na felgach o średnicy 12”, co zauważalnie podnosi komfort, szczególnie na asfalcie niskiej jakości lub pokonując miejskie studzienki. Pozytywnym zaskoczeniem będzie także pojemny – jak na skuter – zbiornik paliwa (6,2 litra), a także silnik o mocy 3 KM zapewniający płynne przyspieszenia.
3) Barton FR 50
Wspomnieliśmy, że motorowery są świetnym pomysłem także dla młodzieży – i tutaj pojawia się motorower Barton FR 50! Niby tylko „pięćdziesiątka” z przystępną ceną 7200 złotych, a wygląda jak poważny i dorosły motocykl! Model FR to idealny pomysł, aby połączyć prawdziwie motocyklowe wrażenia, wraz z bezpiecznym sposobem zbierania drogowego doświadczenia w jeździe.
FR charakteryzuje się budową motocykla typu naked. Mamy więc typowo motocyklową pozycję jazdy, z szeroką i wygodą kierownicą. Niewielka owiewka dodaje stylu i oferuje podstawową ochronę przed wiatrem. Za sprawą 17-calowych kół i manualnej skrzyni biegów, Barton FR oferuje niezrównaną radość z jazdy. O wysokie poziomy komfortu i bezpieczeństwa dbają dopracowane zawieszenie i skuteczne hamulce. Niezaprzeczalną zaletą jest ciekawa, dynamiczna linia oraz rzucające się w oczy malowania, które dodają motorowerowi zadziornego charakteru.
4) Barton Cafe Racer 50
Motorower Barton Cafe Racer 50 od pierwszego wejrzenia spodoba się tym, którzy lubią styl retro. Ten model swoją linią nawiązuje do klasycznego nurtu motocyklowego zwanego „café racer”, ale nie ma się czego bać, bo nie jest wyścigowym racerem, ale zwykłym jednośladem od użytku codziennego. Cafe Racer 50 to zupełna nowość w ofercie Barton Motors, która jest wierną kopią większego Cafe Racera 125 będącego hitem sprzedaży. „Pięćdziesiątka” trafiła do salonów w październiku, z ceną 7599 złotych.
Cafe Racer 50 charakteryzuje się przyjemną pozycją za kierownicą, budującą wysoki komfort i pewność jazdy. Kanapa jest nie tylko wygodna, ale także zamontowana została dość nisko, co niskim kierowcom ułatwi manewry z niewielką prędkością. Motocyklowa konstrukcja i pozycja jazdy oraz manualna skrzynia biegów gwarantują radość z codziennego użytkowania. Cafe Racer wygląda klasycznie, ale kryje w sobie nowoczesne rozwiązania (jak np. LEDowa lampa z tyłu) oraz wysoką jakość wykonania. Posiada hamulce tarczowe zarówno na przednim, jak i na tylnym kole, co jest rzadkością w klasie pojemnościowej do 50 ccm. Motorower ciekawy, praktyczny i po prostu ładny.
5) Skuter elektryczny Barton E-Max ONE Li-Ion
Zastanawiając się nad motorowerami, nie można zapomnieć o skuterach elektrycznych, spośród których jednym z najciekawszych reprezentantów jest skuter elektryczny Barton E-Max ONE Li-Ion z atrakcyjną ceną 8400 złotych. E-Max jest jednośladem o budowie klasycznego, niedużego skutera. Zamiast silnika spalinowego, posiada jednak baterie oraz motor elektryczny. Ze względu na swoje (porównywalne zresztą) osiągi, homologowany jest jak zwykły motorower – oznacza to, że można jeździć nim „na dowód” dokładnie tak samo, jak spalinowymi pięćdziesiątkami.
Co ciekawe, ze względu na normy Euro 5, niektóre skutery 50 zostały przez producentów dodatkowo zdławione, aby spełnić rygor homologacyjny. Skutkiem ubocznym jest pogorszenie osiągów silników spalinowych. Skutera elektrycznego nie dotyczą normy emisji spalin, a więc Barton E-Max ONE Li-Ion może okazać się szybszy, niż benzynowi konkurenci… Przekonaj się sam na jeździe testowej.
Dlaczego warto zastanowić się nad elektrykiem? Zalet jest sporo, a najciekawszą są niskie wydatki na eksploatację. Koszt ładowania baterii do przejechania 100 km to zaledwie około 2-3 złote! A wiadomo, ile trzeba zapłacić za kilka litrów paliwa potrzebnych do pokonania tego samego dystansu. Ponadto pojazd elektryczny ma mniej części eksploatacyjnych: brak rozrusznika i wielu innych podzespołów, czy brak konieczności okresowej wymiany oleju znacznie obniża długofalowy koszt użytkowania. Do tego dodać jeszcze należy wartość niemierzalną, czyli podróżowanie w całkowitej ciszy, bez hałasu tłumika i bez zanieczyszczania powietrza.
Barton E-Max ONE Li-Ion jest jedną z najnowszych odmian „E-Maxa” w ofercie. Posiada jedną baterię, aby obniżyć koszt zakupu, a zasięg to wciąż zadowalające 50 kilometrów. Dodatkowo wyposażony jest w mocniejszy motor, generujący aż 3000W mocy. Bateria litowo-jonowa jest nie tylko wytrzymała na warunki atmosferyczne, ale dzięki przemyślanej konstrukcji, można ją łatwo i szybko wyjąć. Ta cecha pozwala zapomnieć o szukaniu dostępu do prądu na zewnątrz – baterię można naładować w domu lub w biurze. Ponadto E-Max ONE Li-Ion posiada elektroniczny wyświetlacz z wieloma funkcjami, głośniki na Bluetooth oraz pilot do zdalnego blokowania pojazdu. Sprawdź sam, jak jeździ się elektrykiem!
Zobacz też – test elektrycznych skuterów Barton:
Gdzie kupić jednoślady Barton Motors? Salony Barton w Polsce
Autoryzowane Salony Sprzedaży Barton Motors znajdują się w całej Polsce, dzięki czemu zakupu oraz serwisu możesz dokonać w niedalekiej odległości od swojego miejsca zamieszkania. Ponadto wiele Salonów Sprzedaży posiada pojazdy testowe. Najbliższy Salon znajdziesz na barton-motors.pl/gdzie-kupic.
Skuter? Motorower? Pięćdziesiątka? Co to jest według prawa? Czy czymś się różni?
Dla niektórych będzie to ciekawostka, dla innych cenna wiedza, ale z pewnością warto rozwiać wątpliwości jakie naprawdę są różnice pomiędzy skuterem / motorowerem / 50-tką / motocyklem…
Polskie prawo, podobnie jak w innych krajach europejskich, rozróżnia wyłącznie motorower oraz motocykl. W znacznym uproszczeniu:
- Motorower – pojazd 2- lub 3-kołowy, posiadający silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm³ (dlatego nazwa potoczna „pięćdziesiątka) lub silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW. Konstrukcja motoroweru ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.
- Motocykl – jednośladowy pojazd bez nadwozia, z silnikiem o pojemności większej niż 50 cm³. Motocyklem będzie więc zarówno skuter z silnikiem powiększonym do 80-tki, jak też motocykl 125 cm³, a także luksusowy maxi-skuter z silnikiem 600, czy potężny chopper z amerykańskich filmów.
W prawie nie istnieje rozróżnienie na „skutery”. Skuter jest nazwą umowną dla jednośladu o charakterystycznej budowie: stała osłona nóg; niska rama ułatwiająca wsiadanie; podesty lub podłoga zamiast podnóżków; pozycja siedząca; najczęściej ze sporym bagażnikiem pod kanapą; w zdecydowanej większości z automatyczną skrzynią biegów. W zależności od wielkości i osiągów silnika, skuter jest wg. prawa motorowerem lub motocyklem.
Elektryczne jednoślady („skutery” i motocykle) także nie mają oddzielnej kategorii prawnej. Jeżeli napęd elektryczny generuje nieduże osiągi (moc do 4000W, prędkość do 45 km/h), taki jednoślad elektryczny jest motorowerem. Każdy większy będzie już motocyklem.
Jakie prawo jazdy na motorower?
Motorower nie wymaga posiadania pełnego prawa jazdy.
- Pięćdziesiątką można jeździć po ukończeniu 14. roku życia. Trzeba wyrobić niezbędne do tego prawo jazdy kategorii AM (które w 2013 roku zastąpiło kartę motorowerową).
- Każda osoba pełnoletnia, która urodziła się przed 19 stycznia 1995 roku, może jeździć motorowerem wyłącznie na dowód osobisty (to dlatego, że nowelizacja prawa weszła w styczniu 2013 roku).
- Każdy, kto posiada prawo jazdy wyższej kategorii (np. A1 albo B) może także legalnie jeździć motorowerem.
Znajdź swój motorower na barton-motors.pl.
Zostaw odpowiedź