[EICMA] Nowa Honda CBR1000RR-R Fireblade (SP) ma 217 KM i 201 kg! Dane, zdjęcia, film - Motogen.pl

Targi EICMA właśnie się rozpoczynają, a swoje premiery ogłosiła już Honda. Najważniejszym motocyklem bez najmniejszych wątpliwości jest nowy Fireblade, którego ostatnio przyłapano na torze, a później potwierdzono jego nazwę. Teraz wiemy już wszystko.

Honda może trochę zaspała. Może i poczekała rok dłużej ze swoją premierą. Ale Honda zbudowała ten motocykl od nowa i dostaliśmy torowy pocisk najwyższej klasy. Poznajcie CBR1000RR-R Fireblade oraz bardziej wypasioną wersję CBR1000RR-R Fireblade SP.

Silnik

To najważniejsze. Silnik pochodzi z maszyny MotoGP RC213V oraz jej drogowego odpowiednika RC213V-S. Skok i średnica tłoka pozostały takie same jak w MotoGP, zawory sterowane są za pośrednictwem dźwigienek, korbowody są tytanowe, mamy technologię ograniczającą tarcie z MotoGP, specjalne wtryskiwacze oraz podzielony płaszcz wodny. W nosie owiewki znajduje się bezpośredni dopływ powietrza typu RAM. Wydech opracowano w Akrapovicem i jest to układ 4-2-1 z tytanową końcówką. Silnik pozostaje identyczny dla zwykłego Fireblade oraz dla SP.

Efektem jest najmocniejszy silnik w układzie rzędowej czwórki w historii Hondy: 160kW czyli 217,5 KM przy 14,500 obr/min oraz 113 Nm przy 12,500 obr/min.

Sprawdźcie wrażenia Marca Marqueza:

Elektronika

Jest co podziwiać. Na pokładzie znalazł się 6-osiowy czujnik IMU, który współpracuje z nową kontrolą startu oraz kontrolą wheelie, mocy, hamowania silnikiem oraz kontrolą trakcji Honda Selectable Torque Control. Elektronika współpracuje też z 3-stopniowym tłumikiem skrętu kierownicy. Nie zabrakło także trybów jazdy i systemu bezkluczykowego. Wszystko obsługuje się z 5-calowego ekranu TFT.

Nowością są aktywne spojlery ukryte w dwuwarstwowej owiewce… które także sterowane są w oparciu o IMU. Honda zadbała o całą aerodynamikę motocykla – jest stabilny i stawia podobno „najniższy w klasie opór o wartości 0.270”.

Rama

Rama to zupełnie nowa konstrukcja aluminiowa typu diamond-frame. Tylna część silnika jest jednocześnie górnym punktem montażowym tylnego amortyzatora. Podobnie jak w RC213V-S, tylny wahacz został wydłużony. Honda zadbała o odpowiedni balans środka ciężkości, sztywności, rozkładu masy i geometrii sterowania, aby osiągnąć najwyższą przyczepność i wyczucie obu kół.

Podwozie

W podstawowej wersji pracuje widelec Showa 43mm Big Piston Fork oraz amortyzator Showa Balance Free Cushion Light. Z przodu pracują tarcze o 10 mm większe (330 mm średnicy) i zaciski 4-tłoczkowe Nissin. Z tyłu Honda zwiększyła oponę do rozmiaru 200/55-ZR17.

Masa motocykla z płynami (w obu wersjach) to zaledwie 201 kg.

Fireblade SP

W wersji SP motocykl różni się jedynie zawieszeniem oraz hamulcami.

Na zestaw półaktywnego zawieszenia Ohlins drugiej generacji składa się widelec Ohlins NPX o średnicy 43 mm oraz amortyzator Ohlins TTX36 Smart-EC. Wszystko sterowane jest interfejsem OBTi z wieloma trybami pracy.

Hamulce to identyczne tarcze 330mm, na których w wersji SP pracują zaciski Brembo Stylema.

Dane technicze:

  CBR1000RR-R Fireblade CBR1000RR-R Fireblade SP
ENGINE  
Type Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC Inline-4 Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC Inline-4
Engine Displacement (cm³) 999.9cc 1000cc
No. of Valves per Cylinder 4 4
Bore ´ Stroke (mm) 81mm x 48.5mm 81mm x 48.5mm
Compression Ratio 13.0 x 1 13.0 x 1
Max. Power Output 160kW @ 14,500 160Kw @ 14,500rpm
Max. Torque 113Nm @ 12,500 113Nm @ 12,500rpm
Oil Capacity 4.0L 4.0L
FUEL SYSTEM  
Carburation PGM-DSFI PGM-DSFI
Fuel Tank Capacity 16.1L 16.1L
Fuel Consumption 16.0km/litre 16.0km/litre
ELECTRICAL SYSTEM  
Starter Electric Electric
Battery Capacity 12-6 YTZ7S 12-2 Lithium-Ion
DRIVETRAIN  
Clutch Type Wet, multiplate hydraulic clutch with assist slipper Wet, multiplate hydraulic clutch with assist slipper
Transmission Type 6-speed 6-speed
Final Drive Chain Chain
FRAME  
Type Aluminium composite twin spar Aluminium composite twin spar
CHASSIS  
Dimensions (L x W x H) 2100 x 745 x 1140mm 2100 x 745 x 1140mm
Wheelbase 1455mm 1455mm
Caster Angle 24o 24o
Trail 102mm 102mm
Seat Height 830mm 830mm
Ground Clearance 115mm 115mm
Kerb Weight 201kg 201kg
SUSPENSION  
Type Front Showa Telescopic inverted fork with an inner tube diameter of 43 mm, and a Big Piston Front Fork with preload, compression and rebound adjustment, 120mm stroke Telescopic inverted fork with inner diameter of 43mm and Ohlins NPX Smart-EC with preload, compression and rebound adjustments. 125mm stroke.
Type Rear Unit Pro-Link with gas-charged HMAS damper featuring 10-step preload and stepless compression and rebound damping adjustment, 137mm stroke. Pro-Link with gas-charged Ohlins TTX36 Smart-EC damper featuring preload, compression and rebound damping. 143mm stroke. 
Showa Balance-Free Rear Cushion with preload, compression and rebound adjustment.  
WHEELS  
Rim Size Front 17 inch x 3.5 17 inch x 3.5
Rim Size Rear 17 inch x 6.0 17 inch x 6.0
Tyres Front 120/70-ZR17 120/70-ZR17
Pirelli Diablo Supercorsa SP Pirelli Diablo Supercorsa SP
Bridgestone RS11 Bridgestone RS11
Tyres Rear 200/55-ZR17 200/55-ZR17
Pirelli Diablo Supercorsa SP Pirelli Diablo Supercorsa SP
Bridgestone RS11 Bridgestone RS11
BRAKES  
ABS System Type 2 Channel 2 Channel
Front 330mm disc with radial-mount 4-piston Nissin caliper 330mm disc with 4-piston Brembo caliper
Rear 220mm disc with 2-piston Brembo caliper 220mm disc with 2-piston Brembo caliper
INSTRUMENTS & ELECTRICS  
Instruments TFT-LCD TFT-LCD
Security System HISS HISS
Headlight LED LED
Taillight LED LED

Więcej o motocyklach Honda