Już na pierwszy rzut oka widać, że to włoski sprzęt, po prostu tego stylu nie da się pomylić z niczym innym. Pytanie tylko, czy tak samo dobrze jeździ, jak wygląda?
Benelli BN 125 to młodszy i mniejszy brat testowanego przez nas w zeszłym roku Benelli BN 251. Włosi po druzgocącej przegranej ich trzycylindrowych silników z normą Euro 4 mozolnie odbudowują swoją linię modelową – nie ukrywają, że przy dużej pomocy chińskiego koncernu Keeway. Design i myśl konstruktorska jest włoska, natomiast technologia silników – chińska. I wiecie co? To naprawdę działa. Motocykl jest piękny, a jednocześnie niedrogi – za Benelli BN 125 zapłacić trzeba 8600 zł! To naprawdę niedużo. Chiny z taniego partacza urosły do rangi największego potentata przemysłowego na świecie i… okazało się, że przez ostatnie 20 lat wiele się nauczyły. Wielokrotnie powtarzam, że niejedna europejska konstrukcja może pozazdrościć precyzji i lekkości pracy skrzyni biegów produktów firmy Keeway.
BN 125 – motocykl dla każdego
Wróćmy jednak do bohatera tej publikacji. Benelli BN 125 uzupełnił 125-tkową ofertę firmy, która do tej pory składała się jedynie z Benelli TNT 125, pojazdu stricte przyjemnościowego, który zbytnio nie nadaje się do wyjazdów we dwoje, czy spacerowych nawet przejazdów za miasto (małe gabaryty, małe koła). BN 125 to dorosły motocykl, który dzięki silnikowi 125, dostępny jest dla każdego legitymującego się prawem jazdy kategorii B.
Na koń!
Ja mam 190 cm wzrostu, więc na małych motocyklach czuję się, delikatnie mówiąc, nie do końca komfortowo. BN 125 może nie jest wyjątkiem od tej reguły, ale… okazało się, że przez całe miasto – około 30 km w korkach, na trasie szybkiego ruchu i w normalnym ruchu miejskim – przejechałem bez bólu pleców czy kolan. Zaryzykuję nawet twierdzenie, że było mi całkiem wygodnie.
Jakość nie jakoś
Siedząc na Benelli BN 125 nie mam uczucia, że jadę na tanim pojeździe, na którym widać, że oszczędzano na wszystkim. Jakość przełączników, zegarów, lusterek, manetek, plastików: wszystko jest na wysokim, japońskim rzekłbym nawet poziomie.
Silnik
Motocykl napędzany jest chłodzonym olejem, jednocylindrowym czterozaworowcem. Moc jaką się legitymuje ten sprzęt, to przyzwoite 11,1 KM, a maksymalny moment obrotowy sięga 10,7 Nm przy 6500 obr./min. Te wartości pozwalają na gładkie rozpędzenie się do prędkości 105 km/h. Jednostka napędowa pracuje cicho i prawie bezwibracyjnie – jak na jednocylindrowca. Zasilana jest układem wtryskowym – to norma przy normie Euro 4. Silnik nie ma najmniejszych problemów z rozruchem, nawet po tygodniu stania pod chmurką na chłodzie i deszczu.
Jakość metalowych elementów
I tutaj wchodzi kolejna zaleta motocykli Benelli. Przez nasz redakcyjny parking przechodzi duża liczba motocykli. Niektóre z nich po jakimś czasie stania pod chmurką spowijają się w niektórych miejscach rdzawym nalotem. Benelli nie. Powłoka lakiernicza, połączenia śrubowe, silnik, wsporniki i uchwyty – pozostają nietknięte. Brawo Benek!
Nie ma róży bez ognia
Jest jedna rzecz, na którą właściciele BN 125 będą mogli narzekać – to hamulce, mimo zespolonego układu CBS. Przedni hamulec mógłby być mocniejszy. Jeżeli nie uderzymy od razu mocno i zdecydowanie w przednią klamkę, to nie będziemy zadowoleni z efektów. Jeżeli kupiłbym BN 125, to pierwszą rzeczą jaką bym zrobił, to montaż przewodów w stalowym oplocie – myślę, że to przez gumowe przewody hamulec jest wg mnie zbyt miękki.
Podsumowanie
Konstrukcja Benelli BN 125 przede wszystkim może się podobać. Od razu zauważamy piękną, kratownicową ramę stalową, która jest tak włoska, jak tylko włoska może być. Efektu wizualnego nie zaburzają szczegóły, które tylko podkreślają dobrą jakość całej konstrukcji. Moim zdaniem ten motocykl nie tylko dobrze wygląda, ale także całkiem przyjemnie jeździ, a cena 8600 zł jest tylko kolejnym atutem do jego zakupu.
Dane techniczne
Silnik |
RODZAJ 1-cilindrowy, 4-zaworowy, chłodzony powietrzem |
POJEMNOŚĆ 125cc |
ŚREDNICA x SKOK φ57X58 |
STOPIEŃ SPRĘŻANIA 9.2:1 |
ZNAMIONOWA MOC WYJŚCIOWA 8.5 Kw/7500rmin |
MAKSYMALNY MOMENT OBROTOWY 10.7 N.m/ 6500 rmin |
SMAROWANIE mokra miska olejowa |
ZASILANIE wtrysk |
UKŁAD WYDECHOWY katalizator |
NORMA SPALIN Euro 4 |
SPRZĘGŁO wielotarczowe, mokre |
SKRZYNIA BIEGÓW 5-biegowa |
PRZENIESIENIE NAPĘDU łańcuch |
ZAPŁON T.C.I. |
ŚWIECA ZAPŁONOWA NGK |
ROZRUCH elektryczny |
PRZEŁOŻENIE Niedostępny |
PRZEKŁADNIA GŁÓWNA Niedostępny |
FUEL CONSUMPTION 2,2 l/100 km |
CO2 EMISSIONS 50 g/km |
Podwozie |
RAMA Niedostępny |
ZAWIESZENIE PRZÓD teleskopowe |
SKOK ZAWIESZENIA PRZÓD 125mm |
ZAWIESZENIE TYŁ teleskopowe |
SKOK ZAWIESZENIA TYŁ 45mm |
HAMULEC PRZÓD tarczowy, zacisk 2-tłoczkowy |
PRZEDNIA OBRĘCZ aluminium |
PRZEDNIA OBRĘCZ WYMIARY MT2.5X17 |
HAMULEC TYŁ tarcza, zacisk 1-tłoczkowy |
TYLNA OBRĘCZ aluminium |
TYLNA OBRĘCZ WYMIARY MT3.0X17 |
OPONA PRZEDNIA 100/80-17 |
OPONA TYLNA 130/70-17 |
Wymiary |
DŁUGOŚĆ |
810mm |
WYSOKOŚĆ Z WYŁĄCZENIEM LUSTEREK |
1075mm |
WYSOKOŚĆ MIEJSCA KIEROWCY |
770mm |
SZEROKOŚĆ Z WYŁĄCZENIEM LUSTEREK 810mm |
PRZEŚWIT 170mm |
UNLADEN WEIGHT 144kg |
ROAD READY WEIGHT Niedostępny |
MAKSYMALNA ŁADOWNOŚĆ Niedostępny |
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA 13.5L |
REZERWA Niedostępny |
ROZSTAW OSI 1365mm |
Zostaw odpowiedź