Benelli BN 125 - małe jest piękne [testowe wrażenia z jazdy] - Motogen.pl

Już na pierwszy rzut oka widać, że to włoski sprzęt, po prostu tego stylu nie da się pomylić z niczym innym. Pytanie tylko, czy tak samo dobrze jeździ, jak wygląda?

 

 

Benelli BN 125 to młodszy i mniejszy brat testowanego przez nas w zeszłym roku Benelli BN 251. Włosi po druzgocącej przegranej ich trzycylindrowych silników z normą Euro 4 mozolnie odbudowują swoją linię modelową – nie ukrywają, że przy dużej pomocy chińskiego koncernu Keeway. Design i myśl konstruktorska jest włoska, natomiast technologia silników – chińska. I wiecie co? To naprawdę działa. Motocykl jest piękny, a jednocześnie niedrogi – za Benelli BN 125 zapłacić trzeba 8600 zł! To naprawdę niedużo. Chiny z taniego partacza urosły do rangi największego potentata przemysłowego na świecie i… okazało się, że przez ostatnie 20 lat wiele się nauczyły. Wielokrotnie powtarzam, że niejedna europejska konstrukcja może pozazdrościć precyzji i lekkości pracy skrzyni biegów produktów firmy Keeway.

 

BN 125 – motocykl dla każdego

 

Wróćmy jednak do bohatera tej publikacji. Benelli BN 125 uzupełnił 125-tkową ofertę firmy, która do tej pory składała się jedynie z Benelli TNT 125, pojazdu stricte przyjemnościowego, który zbytnio nie nadaje się do wyjazdów we dwoje, czy spacerowych nawet przejazdów za miasto (małe gabaryty, małe koła). BN 125 to dorosły motocykl, który dzięki silnikowi 125, dostępny jest dla każdego legitymującego się prawem jazdy kategorii B.

 

Na koń!

 

Ja mam 190 cm wzrostu, więc na małych motocyklach czuję się, delikatnie mówiąc, nie do końca komfortowo. BN 125 może nie jest wyjątkiem od tej reguły, ale… okazało się, że przez całe miasto – około 30 km w korkach, na trasie szybkiego ruchu i w normalnym ruchu miejskim – przejechałem bez bólu pleców czy kolan. Zaryzykuję nawet twierdzenie, że było mi całkiem wygodnie.

 

 

Jakość nie jakoś

 

Siedząc na Benelli BN 125 nie mam uczucia, że jadę na tanim pojeździe, na którym widać, że oszczędzano na wszystkim. Jakość przełączników, zegarów, lusterek, manetek, plastików:  wszystko jest na wysokim, japońskim rzekłbym nawet poziomie.

 

Silnik

 

Motocykl napędzany jest chłodzonym olejem, jednocylindrowym czterozaworowcem. Moc jaką się legitymuje ten sprzęt, to przyzwoite 11,1 KM, a maksymalny moment obrotowy sięga 10,7 Nm przy 6500 obr./min. Te wartości pozwalają na gładkie rozpędzenie się do prędkości 105 km/h. Jednostka napędowa pracuje cicho i prawie bezwibracyjnie – jak na jednocylindrowca. Zasilana jest układem wtryskowym – to norma przy normie Euro 4. Silnik nie ma najmniejszych problemów z rozruchem, nawet po tygodniu stania pod chmurką na chłodzie i deszczu.

 

 

Jakość metalowych elementów

 

I tutaj wchodzi kolejna zaleta motocykli Benelli. Przez nasz redakcyjny parking przechodzi duża liczba motocykli. Niektóre z nich po jakimś czasie stania pod chmurką spowijają się w niektórych miejscach rdzawym nalotem. Benelli nie. Powłoka lakiernicza, połączenia śrubowe, silnik, wsporniki i uchwyty – pozostają nietknięte. Brawo Benek!

 

Nie ma róży bez ognia

 

Jest jedna rzecz, na którą właściciele BN 125 będą mogli narzekać – to hamulce, mimo zespolonego układu CBS. Przedni hamulec mógłby być mocniejszy. Jeżeli nie uderzymy od razu mocno i zdecydowanie w przednią klamkę, to nie będziemy zadowoleni z efektów. Jeżeli kupiłbym BN 125, to pierwszą rzeczą jaką bym zrobił, to montaż przewodów w stalowym oplocie – myślę, że to przez gumowe przewody hamulec jest wg mnie zbyt miękki.

 

Podsumowanie

 

Konstrukcja Benelli BN 125 przede wszystkim może się podobać. Od razu zauważamy piękną, kratownicową ramę stalową, która jest tak włoska, jak tylko włoska może być. Efektu wizualnego nie zaburzają szczegóły, które tylko podkreślają dobrą jakość całej konstrukcji. Moim zdaniem ten motocykl nie tylko dobrze wygląda, ale także całkiem przyjemnie jeździ, a cena 8600 zł jest tylko kolejnym atutem do jego zakupu.

 

Dane techniczne

 

Silnik 
RODZAJ 1-cilindrowy, 4-zaworowy, chłodzony powietrzem 
POJEMNOŚĆ 125cc 
ŚREDNICA x SKOK φ57X58 
STOPIEŃ SPRĘŻANIA 9.2:1 
ZNAMIONOWA MOC WYJŚCIOWA 8.5 Kw/7500rmin 
MAKSYMALNY MOMENT OBROTOWY 10.7 N.m/ 6500 rmin 
SMAROWANIE mokra miska olejowa 
ZASILANIE wtrysk 
UKŁAD WYDECHOWY katalizator 
NORMA SPALIN Euro 4 
SPRZĘGŁO wielotarczowe, mokre 
SKRZYNIA BIEGÓW 5-biegowa 
PRZENIESIENIE NAPĘDU łańcuch 
ZAPŁON T.C.I. 
ŚWIECA ZAPŁONOWA NGK 
ROZRUCH elektryczny 
PRZEŁOŻENIE Niedostępny 
PRZEKŁADNIA GŁÓWNA Niedostępny 
FUEL CONSUMPTION 2,2 l/100 km 
CO2 EMISSIONS 50 g/km 
Podwozie
RAMA Niedostępny
ZAWIESZENIE PRZÓD teleskopowe
SKOK ZAWIESZENIA PRZÓD 125mm
ZAWIESZENIE TYŁ teleskopowe
SKOK ZAWIESZENIA TYŁ 45mm
HAMULEC PRZÓD tarczowy, zacisk 2-tłoczkowy
PRZEDNIA OBRĘCZ aluminium
PRZEDNIA OBRĘCZ WYMIARY MT2.5X17
HAMULEC TYŁ tarcza, zacisk 1-tłoczkowy
TYLNA OBRĘCZ aluminium
TYLNA OBRĘCZ WYMIARY MT3.0X17
OPONA PRZEDNIA 100/80-17
OPONA TYLNA 130/70-17
Wymiary
DŁUGOŚĆ 
810mm 
WYSOKOŚĆ Z WYŁĄCZENIEM LUSTEREK 
1075mm 
WYSOKOŚĆ MIEJSCA KIEROWCY 
770mm 
SZEROKOŚĆ Z WYŁĄCZENIEM LUSTEREK 810mm 
PRZEŚWIT 170mm 
UNLADEN WEIGHT 144kg 
ROAD READY WEIGHT Niedostępny 
MAKSYMALNA ŁADOWNOŚĆ Niedostępny 
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA 13.5L 
REZERWA Niedostępny 
ROZSTAW OSI 1365mm 

 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany