Yamaha XJ600S / XJ 600N to popularny na naszych drogach motocykl używany. Poznaj naszą opinię i na co zwrócić uwagę w przypadku zakupu tego modelu…

W 1991 roku zaprezentowano następcę Yamahy XJ600 modelu lubianego i chętnie znajdującego nabywców. Oznaczona jako XJ600N i XJ600S Diversion była produkowana przez dwanaście lat. Poręczna, sprawdzająca się na co dzień oraz prosta w naprawach to jedna strona medalu. Jaka jeszcze jest XJ600N/S z lat 1991-2003?

Yamaha XJ600N / XJ600S Diversion historia

Następca XJ miał znacznie mniej sportowy charakter. Użytkownicy tej klasy wymagali więskzej wszechstronności, poręczności i przydatności na co dzień nawet, jeśli będzie to okupione stratą osiągów czy jakością prowadzenia. Do tego wszystkiego motocykl oferował fenomenalną cenę, będąc chyba najtańszym czterocylindrowcem na rynku.

Yamaha XJ600N
Yamaha XJ600N

Wysoki komfort, atrakcyjny wygląd oraz trwały silnik były podstawą sukcesu Yamahy XJ600N / XJ600S. Dynamika, chociaż nie wybitna okazała się wystarczająca do jazdy na co dzień. Dopóki nie będziemy próbować ostrej, sportowej jazdy motocykl nas nie rozczaruje.

Dwa lata po rozpoczęciu produkcji w ofercie pojawiła się XJ600N. Pozbawiona czołowej owiewki za sprawą okrągłego reflektora wydawała się idealnie wpasowywać w trendy nostalgii za motocyklami z lat 70. Przy okazji wprowadzenia nakeda zmodyfikowano kranik, mocowanie stacyjki, uszczelkę zaworową i tylne amortyzatory. W Diversion poszerzono owiewkę z desą rozdzielczą oraz sztywniejszy wahacz.

Seryjnie silnik generował 61 KM, ale można było zamówić wersją o mocy 34 KM, co było ukłonem w kierunku początkujących kierowców.

Kolejna aktualizacja miała miejsce w 1996 roku. Wówczas w Diversion zmieniono przedni reflektor a kierunkowskazy umieszczono wyżej. Gaźniki otrzymały urządzenie podgrzewające, co poprawiło niezbyt fortunny rozruch w chłodne dni. Przy okazji wprowadzono nowe pompy paliwa i chłodnicę oleju, a dźwignia ssania powędrowała na kierownicę. Od tego roku obie XJ otrzymały schowek pod siedzeniem i nowe przełączniki…

Zmiany ciąg dalszy

W 1997 rok Diversion weszło z nowym umiejscowieniem kierunkowskazów. W obu modelach zastosowano nową kanapę i osłony goleni widelca. Prezentacja Suzuki GSF600 spowodowała, że silna pozycja rynkowa Yamahy nieco zblakła. Suzuki było dużo bardziej dynamiczne. W 1998 Yamaha zaprezentowała FZS 600 Fazer mający rywalizować z Banditem, tymczasem XJ pozostało w produkcji do 2003, przyciągając kierowców szukających spokojniejszych, wygodniejszych i tańszych modeli.

Rok 1998 przyniósł ostatnią modernizację XJ600N / XJ600S. Zmodernizowano układ hamulcowy i zastosowano rury nośne widelca o średnicy zwiększonej z 38 do 41 mm.

Użytkowanie

Motocykl miał nisko umieszczony środek ciężkości i nieźle radził sobie podczas ciasnych zakrętów. Szczególnie manewry parkingowe były jego mocną stroną. Tak samo jak jazda po nierównych trasach. Niestety, miękko zestrojone zawieszenie szybko osiągało kres podczas dynamicznej jazdy, szczególnie po szybkich winklach.

Dla kierowcy atutem mogą wydać się długie interwały serwisowe oraz zużycie paliwa. Wymiana oleju wystarczyła co 12 tys.km, regulacja luzów co 24 tys. km a spokojna jazda skutkowała konsumpcją rzędu 4,5 l/100 km. Zarówno kierowca jak i pasażer dysponują komfortową pozycją i siodłem, a wersja z owiewką nieźle chroni przed wiatrem i deszczem…

Yamaha XJ600N / XJ600S na co zwrócić uwagę?

Obydwa modele Yamahy, zarówno XJ600N jak i XJ600S należą do wyjątkowo trwałych. Standardowo lubią wypić olej – 0,2l/1000 km jest sprawą absolutnie normalną. Podczas oględzin warto zwrócić uwagę na korozję układu wydechowego a zwłaszcza tłumików. Ponadto, do niezbyt trwałych należą amortyzator i tarcze hamulcowe, ale dotyczy to w szczególności pierwszych roczników.

Yamaha XJ600S Diversion
Yamaha XJ600S Diversion

Dość często pęknięcia pojawiają się na owiewce modelu Diversion. Im motocykl młodszy, tym owiewka (dwukrotnie modernizowana) trwalsza. Poza tym motocykl nie posiada typowych wad, a awarie rzadko zaskakują użytkownika. Jednak przy minimum 20-letnim sprzęcie zawsze coś może się zdarzyć. Dużo zależy od kultury technicznej i dbałości poprzednich właścicieli…

Oferta rynkowa

Zakup Yamahy XJ600N/S nie zrujnuje budżetu. Jej ceny wahają się pomiędzy 2 a 7 tysięcy złotych, w zależności od stanu, rocznika i wyposażenia. Wersje N są nieznacznie droższe. Użytkownicy często doposażają motocykl w akcesoria turystyczne – kufry, stelaże, manetki, wyższe szyby z deflektorami bądź podgrzewane manetki. Ceny części są w średnim i niższym zakresie cenowym, a podaż używek nie powinna stanowić większego problemu. Duży przebieg 200 tys.km  nie jest dla XJ większym problemem…

Yamaha XJ600N / XJ600S Diversion – nasza opinia

Prezentowany motocykl jest trwały, wyjątkowo wygodny dla kierowcy i pasażera, zwrotny, tani w eksploatacji i niezbyt wymagający pod względem serwisowym. Nie przypadnie do gustu miłośnikom ostrej jazdy ani nikomu, kto lubi bardziej dynamiczną jazdę. Ma jednak świetną relację ceny do jakości, osiągów i wszelkich kosztów, sprawdzi się także jako pojazd dla niezbyt doświadczonych kierowców. Nie zaskoczy nas niczym negatywnym, pod warunkiem świadomości powyższych cech.

Doradzamy zakup wersji z owiewką – będzie fajnym sprzętem do weekendowych, spokojnych wyjazdów z żoną i codziennym narzędziem do przeciskania się w korkach. Oldschoolowy design osłony nawiązuje do przełomu lat 80 i 90, ma pewien potencjał jako “youngtimer na co dzień”. Miłośnikom klasyki polecamy wersję N. Ładniejszą ale nieco mniej praktyczną…


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany

Więcej w Motocykle, Używane, Wyróżnione
Joan Lascorz, były zawodnik WorldSBK, startuje w Rajdzie Dakar jako pierwszy sparaliżowany!

9 lat temu miał wypadek w testach World Superbike. Teraz, jako niepełnosprawny, startuje w Rajdzie Dakar! Joan Lascorz jest wojownikiem!

Zamknij