Wielka Brytania: motocykle spalinowe mogą zniknąć już w 2040 roku - Motogen.pl

Brytyjski rząd rozważa wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych motocykli spalinowych. Źródła branżowe wskazują na rok 2040 jako datę wycofania modeli z homologacją „L3”.

Istnieje również możliwość wycofania do 2030 r. nowych motocykli i motorowerów z homologacją L1, czyli o mniejszej pojemności – poniżej 50 cm3 i prędkości maksymalnej nieprzekraczającej 40 km/h. Wycofanie motocykli L1 wydaje się bardziej realne, biorąc pod uwagę rosnącą popularność lekkich motocykli elektrycznych w Wielkiej Brytanii. Według „The Telegraph”, w 2023 roku stanowiły one około połowy całej sprzedaży motorowerów w kraju.

Sytuacja wygląda inaczej w przypadku motocykli elektrycznych kategorii L3 i wyższych. W ubiegłym roku stanowiły one zaledwie 3,5% brytyjskiego rynku.

Rząd próbuje zachęcić do przejścia na rowery elektryczne, zwiększając dotację na pojazdy elektryczne (500 funtów zniżki na rowery kosztujące do 10 000 funtów). Jednak ograniczona sieć ładowania i niewielki zasięg rowerów elektrycznych nadal odstraszają wielu potencjalnych nabywców.

Rzecznik rządu nie podał dokładnej daty wprowadzenia zakazu, mówiąc: chociaż jesteśmy zobowiązani do odejścia od silników benzynowych i wysokoprężnych, nie podjęto jeszcze żadnej decyzji w sprawie ostatecznego terminu sprzedaży nowych motocykli i motorowerów. Kontynuujemy współpracę z branżą w tej sprawie.

Dyrektor generalny MCIA, Tony Campbell, w rozmowie z Visordown krytykuje plany rządu: naciskamy na rząd, aby nie skupiał się wyłącznie na elektryfikacji. Potrzebujemy otwartości na różne technologie i innowacje, a nie narzucania z góry określonych rozwiązań.

Campbell obawia się również negatywnych konsekwencji dla brytyjskiej branży motocyklowej: Wielka Brytania nie powinna działać samodzielnie w kwestii regulacji. Branża motoryzacyjna woli dostosować się do europejskich standardów i zaakceptowała datę 2030. Rynek brytyjski jest zbyt mały (2 miliony sztuk rocznie), aby działać w pojedynkę.

Raport „The Telegraph” podkreśla również rozbieżność między emisjami dwutlenku węgla wytwarzanymi przez pojazdy czterokołowe i dwukołowe. W 2021 roku samochody i taksówki odpowiadały za prawie 60% emisji dwutlenku węgla z transportu w Wielkiej Brytanii, podczas gdy motocykle i skutery stanowiły zaledwie 0,5%.

Przyszłość motocykli spalinowych w Wielkiej Brytanii pozostaje niepewna. Decyzja rządu będzie miała znaczący wpływ na branżę i tysiące osób zatrudnionych w tym sektorze.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany