Tarcze hamulcowe w motocyklu - kiedy wymienić na nowe? - Motogen.pl
TO JEST NASZE ARCHIWUM KATEGORII 'Artykuły'

Przebieg ma znaczenie

 

Najczęściej spotykanym powodem wymiany tarcz hamulcowych w naszym motocyklu jest naturalne zużycie materiału – stopniowe zmniejszenie ich grubości. Każdy producent określa minimalną  wartość, przy której tarczę trzeba zastąpić nową. Dalsza jazda nie tylko pogarsza odprowadzanie ciepła i wydajność układu - w ekstremalnych przypadkach może dojść do zwichrowania, a nawet pęknięcia tarczy. Nowe tarcze hamulcowe są w tym przypadku niezbędne.

 

Nie ma określonego przebiegu, przy którym możemy się spodziewać wymiany tarcz. Wszystko zależy od konkretnego motocykla, stosowanych klocków i oczywiście stylu jazdy. Czasem tarcze bez problemu wytrzymują sporo ponad 50 tys. km, innym razem jest to przebieg kilka razy mniejszy. Zupełnie innych przebiegów można się spodziewać w maszynach turystycznych, a innych w pojazdach miejskich czy stricte sportowych. Skąd zatem mamy wiedzieć, kiedy wymienić tarcze hamulcowe? Odpowiedź na nasze pytanie da mikrometr (zwany również mikromierzem) – urządzenie, dzięki któremu w prawidłowy sposób zmierzymy grubość naszych tarcz.

 

 

Luzy na nitach

 

Bardzo często motocyklowe tarcze hamulcowe składają się z dwóch elementów połączonych ze sobą specjalnymi nitami. Mamy wtedy do czynienia z pływającymi tarczami. Rozwiązanie to sprzyja odpowiedniemu rozkładowi temperatur oraz optymalnemu dopasowaniu klocków do tarczy. Ma jednak wadę w postaci możliwości powstania luzu pomiędzy dwoma pracującymi elementami. O ile delikatny ruch nie jest niczym niepokojącym, to głośne stukanie przy każdym hamowaniu jest powodem do niepokoju i jednocześnie sygnałem do zakupu nowych tarcz.

 

Mechaniczne uszkodzenie

 

Kolejnym powodem wymiany tarcz hamulcowych może być ich zwichrowanie. Objawy to drganie wyczuwalne na dźwigni, czy nawet na całym zawieszeniu. Uszkodzenie to najczęściej pojawia się w wyniku ich mechanicznego uszkodzenia. Może, ale nie musi być to od razu wypadek, ale takie uszkodzenie tarczy można spowodować przez nieumiejętne spięcie motocykla pasami w czasie transportu, bądź przy ruszeniu z zapiętym na niej disclockiem. Bardzo spektakularne może być także uszkodzenie spowodowane zużytymi „do blachy” klockami.

 

 

Możliwości jest niestety dużo, ale zawsze można taką sytuację przekuć w sukces! Nierzadko akcesoryjne tarcze hamulcowe mają lepsze właściwości od fabrycznych. Przykładem mogą być produkty firmy TRW, których dokładność wykonania i twardość niejednokrotnie przewyższa standardowe parametry.

 

Dobrze, coraz lepiej!

 

Nie zawsze wymiana tarcz spowodowana jest uszkodzeniem czy zużyciem. Czasami można po prostu chcieć czegoś więcej, niż oferuje producent naszego motocykla. Przykładem mogą być tutaj produkty linii „RAC” z gamy TRW – są to tarcze o zadziornie wyglądającej perforowanej krawędzi zewnętrznej i świetnych parametrach chłodzenia. Przy wszystkich tych zaletach, tarcze „RAC” mają homologację drogową. Jest także coś dla amatorów sportu – torowi wyjadacze, dla których najważniejsze są osiągi mogą sięgnąć po linię tarcz TRW SP.

 

Niezależnie od powodu wymiany tarcz hamulcowych, zawsze warto sięgać po produkty z najwyższej półki. Oczywiście nie można zapomnieć o nowych klockach, dokładnym oczyszczeniu zacisków, czy wymianie płynu hamulcowego. Warto dbać o hamulce, bo zapewniają nam nie tylko dobre osiągi, np. na torze, ale przede wszystkim bezpieczeństwo!

 

 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany