SYM to skrót od nazwy firmy Sanyang Motor Co. Ltd., która powstała na Tajwanie w 1947 roku jako Chinfon Company, później jako Sanyang Electrical Machinery produkowała urządzenia elektryczne, a w roku 1961 przyjęła obecną nazwę i rozpoczęła działalność w branży motoryzacyjnej. Wtedy też nawiązano bliską współpracę z Hondą, a Sanyang stał się pierwszym na Tajwanie producentem motorowerów i motocykli z silnikami o pojemności 50, 150 i 160 ccm.
Inżynierowie i pracownicy Sanyang Motor zdobywali doświadczenie i wiedzę technologiczną we współpracy z Hondą również w dziedzinie produkcji samochodów. Nie ograniczali się jednak do japońskiego know-how. Prowadzili równolegle badania nad własnymi technologiami. Ich efektem był, np. specjalny stop do produkcji cylindrów i głowic silników wprowadzony do produkcji w 1976 r. Sanyang dawał wtedy swoim silnikom gwarancję na 50 tys. kilometrów. Cylindry i głowice produkowane na Tajwanie chętnie kupowały japońskie fabryki motoryzacyjne.
Przez wiele lat Sanyang produkował jednoślady na lokalny tajwański rynek. Jednak już w 1982 r. rozpoczęła się światowa ekspansja firmy – wyeksportowano pierwsze motocykle, trafiły one do Dominikany.
20 lat później Sanyang nadal współpracując z Hondą, nawiązał bliską współpracę z koreańskim Hyundai. W efekcie, dziś w tajwańskich fabrykach firmy produkuje się takie modele jak: Hyundai Elantra, Santa Fe, ix35 oraz dostawczy Hyundai Porter. Inżynierowie z centrów badawczo-projektowych obu wielkich firm kooperują ze sobą, obie firmy współpracują też ze sobą w obszarze sprzedaży. Dzięki tej synergii Hyundai ix35 został w roku 2010 uznany za najlepszy SUV na Tajwanie, natomiast Hyundai Elantra został samochodem roku 2012 w Ameryce Północnej.
Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku Sanyang rozpoczął wytwarzanie wojskowych ciężarówek i samochodów terenowych we współpracy z amerykańskimi firmami ITEC i Chrysler. Produkuje również autobusy marki King Long oraz samochody dostawcze.
W Polsce znamy najlepiej produkowane przez Sanyang skutery marki SYM. Jest to cała gama modeli od tych zaliczanych do klasy motorowerów, czyli o pojemności silnika 50 ccm, przez coraz bardziej popularne od zeszłego sezonu „stodwudziestkipiątki”, po maksi skutery. Od wielu lat dużym zainteresowaniem klientów cieszy się, np. SYM Fiddle (na zdjęciu powyżej), skuter w stylu retro, który jest nieustannie modernizowany – w sprzedaży jest już jego trzecia wersja.
Zwolennicy nowoczesnego designu znajdą wśród skuterów SYM duży wybór – od pięćdziesiątek takich jak Orbit czy Mio (zdjęcie obok), poprzez zbierające bardzo dobre opinie w testach GTS i jego wersję usportowioną – Joymax Sport (do wyboru z silnikami o pojemności 125 i 300 ccm; zdjęcie poniżej), wyposażone w ABS, aż po turystyczny maksiskuter – MaxSYM. Również tegoroczna nowość SYM Crox jest bardzo ciekawą propozycją dla tych, którzy chcą jeździć nie tylko po asfaltowych szosach, lecz lubią czasem zjechać na szutrową wiejską drogę. W sumie na naszym rynku można wybierać spośród 13 modeli skuterów SYM.
A to jeszcze nie koniec jednośladowej oferty tej marki, ponieważ w sprzedaży są również motocykle SYM o pojemności 125 ccm. Wolf SB to nowoczesny naked bike o ciekawej linii ze sportowymi akcentami, zaś XS125-K stylistyką nawiązuje do klasycznych motocykli.
Blisko jednośladów plasują się również quady. W tym segmencie SYM ma również dwie propozycje. To Quadlander 300S – czterokołowiec przeznaczony do jazdy rekreacyjnej oraz Quadraider 600, jak sama nazwa wskazuje, z zacięciem sportowo-rajdowym.
Sanyang produkuje też inne modele, nie wszystkie są jednak dostępne na polskim rynku.
Skutery i motocykle SYM zdobywały wiele prestiżowych nagród i wyróżnień zarówno na Tajwanie, jak i poza jego granicami. Np. w 2011 r. SYM został uznany za najlepszą markę skuterową w Niemczech, w 2014 r. zajął zaś w tej kategorii drugie miejsce. SYM T2, sprzedawany w Brazylii jako Next, otrzymał tamtejszą nagrodę DUASROADS 2013. SYM GT EVO 125 został uznany na Tajwanie za najbardziej ekonomiczny model w swojej klasie.
Sanyang przywiązuje dużą wagę do ekologii, zarówno jeśli chodzi o emisję gazów cieplarnianych przez jednoślady SYM, jak też podczas ich produkcji. Efektem ekologicznego zaangażowania firmy jest też zaprezentowany w 2012 r. mały elektryczny skuter SYM E-Woo.
Konsekwencja w realizacji celów biznesowych, kreatywność i bogate doświadczenie inżynierów i projektantów sprawiły, że SYM stał się jedną ze światowych marek w przemyśle motoryzacyjnym. W związku z tą nową sytuacją przeprowadzono rebranding. Nowe logo marki, które publikujemy na początku artykułu, ma stać się szeroko rozpoznawalne i dołączyć do logotypów światowych liderów branży.