Motul NGEN 5 i NGEN 7 - o co chodzi z ekologicznymi olejami do moto? Czy regeneracja to zło? - Motogen.pl

Motul NGEN 5, 7 i Hybrid to pierwsze z nowej serii olejów znacznie bardziej przyjaznych środowisku. Bazują na olejach regenerowanych i… to dobrze! O nowych Motulach NGEN dowiedzieliśmy się kilku ciekawostek!

autor: Jędrzejak

Jako dziennikarze motocyklowi zdarza się, że bywamy na prezentacjach i premierach. Najczęściej na premierach nowych modeli motocykli wraz z jazdami testowymi. Czasem na testach opon, albo na targach motocyklowych, czy też na otwarciach salonów. Tym razem byliśmy na prezentacji nowego oleju… Może i nie brzmi to potencjalnie najciekawiej, ale okazuje się, że wbrew pozorom Motul NGEN 5 oraz NGEN 7 to zaskakująco interesujące oleje motocyklowe! Łapcie kilka ciekawostek na ich temat.

Olej regenerowany to coś więcej, niż filtrowany – Motul NGEN

Na sam początek to, co wzbudza najwięcej emocji w całym internecie (który przecież jest pełny specjalistów). Tak, Motul NGEN jest olejem regenerowanym. I od razu rozwiewamy kilka wątpliwości – to nie jest jego wada. Łapcie pigułkę najciekawszych wiadomości:

  • Baza olejowa pochodzi z regeneracji.
  • Proces regeneracji jest skomplikowany i wielostopniowy, podobny do rafinacji; to dużo więcej niż zwykła „filtracja” oleju zwana „recyklingiem”.
  • Odzyskany olej bazowy ma pełne parametry, czyli jakość porównywalną z dobrym olejem syntetycznym.
  • Każdy olej Motul składa się w około 70-80% z oleju bazowego. Reszta to odpowiednie dodatki.
  • Motul NGEN 5 oraz NGEN 7 mają w składzie odpowiednio do 75% i do 50% oleju bazowego po regeneracji.
  • Motul NGEN 5 oraz NGEN 7 odpowiadają liniom 5100 oraz 7100, jednak przewyższają je pod względem parametrów.
  • Motul NGEN Hybrid posiada do 25% organicznej bazy olejowej.
  • Oleje z serii NGEN w znacznym stopniu przyczyniają się do ograniczenia emisji CO2 w procesie produkcji olejów.
  • Wszystkie oleje z serii Motul NGEN spełniają normy odpowiednie, najwyższe normy API oraz JASO, zarówno te obecne, jak też te, które w życie wejdą niebawem.

Olej Motul NGEN – co znaczy ta nazwa?

Nazwa nowych olejów motocyklowych nie jest przypadkowa. Motul pobawił się w grę słów. Hasło „NGEN” w języku angielskim jest fonetycznie bardzo podobne do engine, czyli silnik. A z drugiej strony N-GEN oznacza także Nową, Następną GENerację. Nazwa NGEN idealnie wyraża wizję firmy Motul na przyszłość.

Oleje Motul NGEN – co to jest?

W swojej 170-letniej historii firma Motul niejednokrotnie ustanawiała nowe standardy technologiczne, a ponadto znana jest z nieustającego pościgu za najwyższymi osiągami. Nowa linia produktów NGEN to nie tylko oleje zaawansowane, ale także oleje przyjazne dla środowiska oraz przyjazne dla zużycia zasobów naturalnych.

W ramach serii Motul NGEN dostępne są trzy oleje (a w przyszłości będzie ich jeszcze więcej). Są to:
– Motul NGEN 5 – olej motocyklowy do zastosowania codziennego i rekreacyjnego,
– Motul NGEN 7 – olej motocyklowy do zastosowania wyczynowo-codziennego,
– Motul NGEN Hybrid – olej do silników samochodów hybrydowych.

Przy produkcji olejów NGEN, po raz pierwszy w historii tej grupy produktów, firma Motul zastosowała wysokiej jakości surowce regenerowane. Przy opracowywaniu olejów NGEN, Motul korzysta z olejów odzyskanych z rynku i następnie regenerowanych w złożonym procesie (a także z olejów pochodzących z odnawialnych źródeł biologicznych dla NGEN Hybrid).

Każdy składnik przygotowywany jest z najwyższą dbałością, a ostatecznie oleje Motul NGEN cechują się jakością, możliwościami i osiągami na poziomie najlepszych produktów na rynku. Przy tym oleje Motul NGEN redukują emisję CO2 związaną z produkcją, oszczędzają surowce kopalne oraz przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju.

To samo dotyczy nie tylko oleju, ale i samych opakowań. Wszystkie butelki Motul NGEN składają się w 50% z plastiku pochodzącego z recyklingu. Ponadto butelki w 100% nadają się do ponownego recyklingu.

O co chodzi z przyjaznym dla środowiska Motul NGEN?

Motul jest jednym z liderów w branży olejowej, szczególnie w segmencie powersport. Już w 2018 roku na rynek trafił pierwszy olej z bazą organiczną. Był to Motul 300V2, czyli olej motocyklowy do zastosowań wyczynowych (wyścigi, tor), który szybko zyskał sobie miano jednego z najlepszych tego typu produktów. (Olej Motul 300V2 jest odmianą oleju Motul 300V. Kwadrat w nazwie oznacza bazę organiczną.). Teraz na podobnej samej bazie tworzony jest NGEN Hybrid.

Dążąc do ograniczenia emisji CO2 i do jak najlepszego zrównoważonego rozwoju, firma Motul wpadła na kolejny pomysł – tworzenie oleju na bazie olejów regenerowanych. W ten sposób ten sam surowiec trafia ponownie do obiegu, a finalnie cały proces produkcji staje się bardziej ekologiczny.

Motul jest pierwszym producentem olejowym w Europie, który na pełną skalę wypuszcza do sprzedaży całą linię olejów regenerowanych/organicznych. Jest też pierwszym z takim produktem dla motocykli. Póki co są trzy, ale w najbliższych planach są już kolejne oleje NGEN. Wiemy też, że proces Research & Development dla serii Motul NGEN trwał 5 lat, aby upewnić się, że są to oleje o najwyższej możliwej jakości.

Proces regeneracji oleju, także do motocykli – to jest przyszłość

Nie każdy wie, jak wygląda proces przetwarzania oleju. W dużym skrócie: ropę się rafinuje/ syntezuje/ przetwarza i powstają z niej różne produkty, jak olej silnikowy, czy paliwa. Olej trafia na przykład do silników motocykli lub samochodów. Po przepracowaniu, taki olej zlewany jest do beczki w warsztacie lub w stacji PSZOK. Unia Europejska wymaga, aby około 50% oleju przepracowanego zostało odebrane z rynku w celu „przerobienia” oleju do kolejnego zastosowania.

Tutaj wkracza proces regeneracji oleju – jednak do takiego procesu nadaje się tylko taki olej, który nie został zanieczyszczony płynem hamulcowym lub chłodniczym. I uwaga, mówimy o regeneracji, a nie o recyklingu.

Recykling to tak naprawdę jedynie głęboka filtracja oleju, czyli tańszy i prostszy sposób przetwarzania oleju, który później nadaje się jedynie do zastosowań przemysłowych. Taki olej może też odpowiadać za złą sławę związaną z jakością recyklingowanych olejów.

Regeneracja oleju to już proces zdecydowanie bardziej złożony, częściowo przypomina rafinację oleju z ropy. Składają się na niego metody przetwarzania takie jak: – destylacja azeotropowa, – destylacja ekstrakcyjna, – jednostopniowa rektyfikacja,- wieloetapowa rektyfikacja, – destylacja zmiennociśnieniowa, – separacja poprzez absorbcję, -ekstrakcja, – filtracja, – rafinacja, – odparowanie lekkich frakcji.

Proces regeneracji jest wprawdzie droższy, ale po co rafinować nowy olej, skoro można skorzystać z używanego. Jest to nie tylko bardziej ekologiczne, ale przemawia za tym prosta statystyka: ze 100% oleju zużytego można odzyskać 65% regenerowanego oleju bazowego najwyższej jakości – jakość ta porównywalna jest z dobrym olejem syntetycznym. Stosowanie regenerowanych olejów może być przyszłością branży.

Baza olejowa, czyli z czego składa się Motul NGEN

Nie zdradzimy Wam dokładnego składu Motul NGEN, bo ta wiedza jest bardziej tajna, niż skład Coca-Coli. Wspomnieć należy jednak, że większość olejów silnikowych motocyklowych jako produkt, posiada w składzie 70-80% oleju bazowego (czyli tego, który powstał z rafinacji ropy). Pozostała część (około ćwiartka) to mieszanka adytywów i różnego rodzaju składników, która jest słodką tajemnicą producenta.

W przypadku Motul NGEN 5, do 75% składu stanowi olej regenerowany (czyli prawie pełna część oleju bazowego). W kolei w bardziej wyczynowym oleju NGEN 7, zawartość oleju regenerowanego wynosi do 50%. Trzeci z serii, czyli Motul NGEN Hybrid, do 25% składa się z oleju pochodzenia biologicznego (wysoko wyselekcjonowane składniki z zasobów odnawialnych).

Motul NGEN 7 – czy warto lać zamiast Motul 7100?

Nowy Motul NGEN 7 jest porównywalny (a w zasadzie przewyższa go) z dotychczasowym, popularnym 7100. Olej ten najlepiej sprawdzi się w motocyklach stosowanych wyczynowo i sportowo, a także w wysilonych maszynach użytkowanych rekreacyjnie. Ma niższe opory dynamiczne i wysoką odporność na ścinanie. Posiada bazę estrową. Zawiera w składzie do 50% regenerowanych baz olejowych.

Motul NGEN 7 dostępny jest w wersjach: 10W-40, 10W-50, 15W-50 oraz 5W-40.

Odpowiadając na pytanie – z powodzeniem można stosować NGEN 7 zamiast 7100. W niezależnych testach udowodniono, że NGEN 7 jest nie tylko zdecydowanie bardziej ekologiczny, ale także w 2 z 8 parametrów przewyższa 7100 (szybkość reakcji/rozruchu silnika oraz wytrzymałość oleju), a w pozostałych jest identyczny.

Motul NGEN 5 – czy warto stosować zamiast Motul 5100?

Podobnie jak w przypadku serii „siedem”. Motul NGEN 5 jest lepszym odpowiednikiem oleju Motul 5100, który jest prawdopodobnie najpopularniejszym olejem motocyklowym w Europie. Sprawdza się najlepiej w motocyklach użytkowanych na co dzień oraz rekreacyjnie. Poprawia sprawność silnika, zapewnia niższe opory dynamiczne. Poza bazą estrową i niższym śladem węglowym, chwali się posiadaniem w składzie do 75% regenerowanych baz olejowych.

Motul NGEN 5 dostępny jest w wersjach: 10W-30, 10W-40, 10W-50, 15W-50.

Także adekwatnie – z powodzeniem można stosować NGEN 5 zamiast 5100. W tym przypadku testy potwierdziły podobną zależność: w 2 z 8 parametrów NGEN 5 przewyższa 5100 (znacznie szybsza reakcja/rozruch silnika oraz lepsza wytrzymałość oleju), a w pozostałych jest identyczny.

Motul NGEN Hybrid – ekologiczny olej do samochodów hybrydowych

Motul NGEN Hybrid jest trzecim z serii olejów NGEN, ten jednak przeznaczony jest do samochodów z silnikiem hybrydowym. Takie silniki często są wyłączane i włączane, a z tego powodu zdarza im się pracować przy zbyt niskich temperaturach.

NGEN Hybrid chwali się niską lepkością, dzięki czemu szybko dociera do każdego miejsca w silniku, a jednocześnie jest wytrzymały na skrajne temperatury. Chroni silnik, poprawia jego sprawność i niweluje efekt LSPI (przedwczesny zapłon przy niskich obrotach).

Olej ten zawiera w składzie do 25% organicznych olejów bazowych – są to wysoko wyselekcjonowane składniki pochodzące z biologicznych zasobów odnawialnych. Motul NGEN Hybrid dostępny jest w wersjach: 0W-8, 0W-12, 0W-16, 0W-20, 0W-30.

Ekologiczne butelki olejów Motul NGEN

Oleje Motul NGEN nie są recyklingowane (są regenerowane), ale ich opakowania to już inna sprawa. Wszystkie butelki każdego oleju Motul NGEN są w 50% wyprodukowane z surowców recyklingowanch. Ponadto w 100% nadają się do ponownego recyklingu.

Cena – ile kosztuje olej Motul NGEN 7 lub 5?

Jeżeli produkt jest ekologiczny, zazwyczaj jest znacznie droższy. W przypadku olejów Motul NGEN 7 oraz NGEN 5, różnica w cenie w porównaniu do 7100 oraz 5100 powinna być niewielka. Ciężko mówić na konkretnych przykładach, ponieważ nowa seria olejów dopiero pojawia się w sklepach, a cena finalna zależała będzie od dystrybutorów, a nie od centrali.

Czy motocykliści i kierowcy chcą ekologicznego oleju?

Podobno to nie jest tak, że firma odgórnie narzuca trend ekologiczny. Niezależne badania rynku (w tym przypadku „Simon Kucher Study” z 2021 roku) wskazują, że użytkownicy chcą ekologicznych rozwiązań i mogą płacić za nie więcej.

  • 85% użytkowników jest przekonana do zmniejszania swojego śladu węglowego;
  • 50% użytkowników stawia trwałość produktu jako jeden z głównych czynników zakupowych;
  • 1/3 użytkowników jest gotowa zapłacić więcej za produkty bardziej zrównoważone.

A więc jak Ty uważasz, czytelniku, motocyklisto? Czy przy najbliższej wymianie oleju jesteś skłonny wybrać Motul NGEN 5 lub 7? Ja osobiście jestem na tak.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany