Producent w tym roku świętuje swoje 25. urodziny. Marka powstała w 1991 roku, a jej założycielem jest Igor Akrapovič. Na pierwszy sukces słoweński konstruktor wydechów musiał czekać do 1993 roku, kiedy jego układy wydechowe zaczęły być używane w serii Pro Superbike. Później Akrapovič zdobył zaufanie Kawasaki Deutschland, które dostrzegło jego produkty zamontowane w motocyklach WSBK.

W 1997 roku nastąpił pierwszy poważny sukces – Akira Yanagawa wygrał wyścig WSBK na motocyklu Kawasaki wyposażonym w wydech Akrapovič. W tym samym czasie klienci posiadający motocykle Kawasaki i Yamaha mogli kupić tytanowe układy wydechowe. Sukces w Superbike World Championship sprawił, że w 1999 roku Akrapovič przeniósł firmę do nowej fabryki, która miała powierzchnię 3000 metrów kwadratowych. Był to również okres, w którym cała stawka mistrzostw świata korzystała ze słoweńskich układów wydechowych.

 

Przeczytaj również: Historia marki Akrapovič i wywiad z jej założycielem

W 2000 roku przyszedł kolejny sukces. Colin Edwards jadący na motocyklu wyposażonym w wydech Akrapovič wygrał tytuł mistrzowski w Superbike World Championship. Dwa lata później producent pojawił się w MotoGP.

W 2005 roku Akrapovič przedstawił pierwszy heksagonalny układ wydechowy, który stał się jedną z wizytówek marki. Trzy lata później producent przypuścił atak na branżę samochodową, kiedy to wspierany przez niego team wygrał 24-godzinny wyścig na torze Nurburgring. Później poszło już z górki – do drzwi Igora zapukały Audi, Aston Martin, BMW i Mini.

To wszystko sprawia, że Akrapovič jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych i najlepszych producentów układów wydechowych, które od 25 lat budzą bestie w motocyklach i samochodach sportowych.

Z okazji urodzin specjalne logo Akrapovič pojawi się na wybranych produktach marki.

Igor Akrapovič:

„To moment wyjątkowy nie tylko dla firmy, ale również dla mnie osobiście. Kiedy zacząłem robić układy wydechowe dla siebie i przyjaciół z wyścigów na początku lat 90., nie przypuszczałem, że firma stanie się tym, czym jest teraz i osiągnie tak wiele zarówno na polu komercyjnym jak i sportowym. To wszystko zostało zrealizowane przez poświecenie, chęć bycia najlepszym oraz lojalnych pracowników Akrapovič i chciałbym bardzo podziękować wszystkim, którzy są odpowiedzialni za doprowadzenie marki do tego punktu.

Imponujące nagrody takie jak chociażby Red Dot: Best of the Best są prawdziwym wyróżnieniem dla wszystkiego, co pracownicy wkładają w tworzenie firmy numer jeden, a duma bijąca z każdego produktu jest świadectwem ich zaangażowania.

Wyścigi zawsze były we krwi marki Akrapovič, więc obchody 25. rocznicy z 100 mistrzami świata na koncie to fantastyczny i niewiarygodny sukces. Wierzyłem, że będziemy w stanie produkować konkurencyjne wydechy, ale zdobycie tylu tytułów mistrzowskich to więcej niż kiedykolwiek sobie wyobrażałem.

Jest mi bardzo miło móc obchodzić pierwsze ćwierćwiecze i mam nadzieję, że następne 25 lat i więcej przyniesie tyle samo sukcesów. Kto wie, co możemy osiągnąć jeśli marka będzie się rozwijała? Jesteśmy zdeterminowani by być najlepszymi we wszystkich dziedzinach, włącznie z rozwojem innowacyjnych produktów, wzrostem komercyjnym i pragnieniem bycia najlepszymi w wyścigach. Jestem bardzo podekscytowany tym, co czeka nas w przyszłości i jeśli będzie choć trochę zbliżone do ostatnich 25 lat, to będzie to wspaniała podróż.”

Posłuchajcie, jak Akrapovič zmienia brzmienie pojazdów:

Autor: Wojciech Grzesiak