Honda NT 1100 X to motocykl, który wydaje się idealny dla czterdziestolatka. Dlaczego tak uważam? Przeczytajcie poniższy test…

Konstrukcja

Honda NT 1100 X to tegoroczna nowość, której konstrukcję oparto na mechanice Hondy Africa Twin 1100. To z niej zaadaptowano mocny, dwucylindrowy silnik, a także opcjonalną, dwusprzęgłową skrzynię biegów DCT. Mimo wszystko to autonomiczna konstrukcja, będąca nie turystycznym enduro, a pełnoprawną szosówką, roadsterem na miarę trzeciego dziesięciolecia XXI wieku.

Honda NT 1100 X deska rozdzielcza...
Honda NT 1100 X deska rozdzielcza…

W wyposażeniu seryjnym znajdziemy kufry boczne, tempomat i podgrzewane manetki. Obszerna przednia szyba i system deflektorów skutecznie filtruje kierowcę od wpływu warunków atmosferycznych. Ale zacznijmy po kolei…

Technika

Silnik to stary znajomy, który w podobnej formie egzystuje we wspomnianym Africa Twin. Na potrzeby NT 1100 X generuje 102 KM, przy 7500 obr./min. oraz 104 Nm przy 6250 obr./min. Osiągi wydają się skromne. Za to ich sposób oddawania oraz ciąg w każdym zakresie obrotów jest zaskakująco pozytywny i w praktyce spokojnie możemy ocenić „enteka” na kilkadziesiąt koni i „newtów” więcej. Napęd przekazywany jest za pomocą 6 biegowej skrzyni manualnej lub przez 6-stopniowy, dwusprzęgłowy automat DCT. Pojazd posiada reflektory LED, kolorowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny, pięć trybów jazdy, asystenta wheelie, kontrolę trakcji, światła do jazdy dziennej, sygnalizację hamowania awaryjnego czy tempomat.

Skrzynia DCt
Skrzynia DCT…

Dodatkowo w NT znaleźliśmy dwa duże atuty: skok zawieszeń 150 mm, co wydaje się dobrym wynikiem i zwiastuje komfort bez względu na stan nawierzchni oraz szybę o pięciostopniowej regulacji. Zbiornik paliwa o pojemności 20 litrów zapewni zasięg do 400 km przy spokojnej jeździe.

Honda NT 1100 X jazda

Dochodzimy do momentu, który jest w wykonaniu Hondy zdecydowanie najlepszy, a więc jazda. Testowany motocykl wyposażony był w skrzynię DCT. Dzięki temu komfort użytkowania wzrastał logarytmicznie. Szczególnie w korkach miejskich i podczas jazdy drogą o dużej liczbie zakrętów. W przypadku wyprzedzeń redukowaliśmy biegi przełącznikami na kierownicy. Sama skrzynia działa intuicyjnie i ciężko jej zarzucić ospałość czy bezsensowną zwłokę. Działa naprawdę skutecznie a w razie czego pozostaje tryb manualny.

Honda NT 1100 X
Honda NT 1100 X

Motocykl cechuje się bardzo dobrą elastycznością, przyspieszeniem, ma fajny dźwięk silnika. Ale to stabilność, praca zawieszenia, elektroniki i układu hamulcowego powodują przyjemność z jazdy i poczucie bezpieczeństwa. Pozycja kierowcy jest wygodna, umiarkowanie sportowa a ilość miejsca dla osoby o wzroście 190 cm pozwoli na zajęcie wygodnej pozycji bez względu na okoliczności. Przeciskanie się w korkach jest formalnością, o ile jedziemy bez kufrów. Z kuframi jest to możliwe, ale wymaga dużej uwagi. Ochrona przed wpływem warunków atmosferycznych jest fenomenalna.

Najfajniejsze w tym motocyklu jest połączenie osiągów z komfortem. Motocykl zachęca do długiej, raczej dynamicznej jazdy. Każde wyjście z zakrętu jest przyjemnością. Każde jego pokonanie to pewność, bezpieczeństwo. Zawias genialnie filtruje nierówności, a my po całym dniu jazdy mamy wrażenie, że możemy przejechać jeszcze 100, 200, 300 km. To motocykl, który uwodzi poręcznością i dzielnością turystyczną dla jednej/dwóch osób na weekend. Szybki wypad nad morze z dziewczyną? Jak najbardziej. Wyjazd solo na kilka motocykli przez pół Europy? Załatwione. Konsumpcja, komfort i tempo będą na naprawdę uczciwym poziomie. Mnie w trybie „pełen gaz” i jazda z wyższymi prędkościami NT nie chciało przekroczyć 6,9 l/100 km. Jeżdżąc spokojnie, zejdziemy do 5-5,5 l/100 km. Prędkości maksymalnej nie sprawdzałem. Nie ma większego znaczenia.

Czy ma jakieś wady?

Honda NT 1100 X nie podobała mi się w zasadzie tylko w jednym aspekcie. Podświetlenie kierunkowskazów (przednie kierunkowskazy są włączone w czasie jazdy) powoduje powstawanie refleksów świetlnych w deflektorach owiewki. Czasami potrafi to zdezorientować. Drugim tematem jest wymagająca przyzwyczajenia obsługa zmiany trybów pracy któregoś z elektronicznych asystentów. Poza tym motocykl jest naprawdę fajnym projektem…

Honda NT 1100 X naszym zdaniem

Prezentowany model w wersji z manualną skrzynią biegów kosztuje 65 600 zł. To uczciwa cena, biorąc pod uwagę jakość wykonania, design, fenomenalną poręczność i świetną relacje osiągów do komfortu. To także idealny pojazd dla czterdziestolatka, który z jednej strony lubi raz na jakiś czas jechać szybciej, poskładać się w winkle, ale komfort jazdy odgrywa dla niego coraz większą rolę. Moim zdaniem to mentalny następca Hondy VFR750F, ale w wydaniu na XXIw.

Reasumując: fajna, dopracowana konstrukcja, która da mnóstwo przyjemności w czasie jazdy…

Honda NT 1100 X galeria