Spis treści
Nowe Ducati Multistrada V4 ma rządzić każdą drogą, niezależnie od jej charakteru: sportowa, turystyczna, offroadowa czy miejska. Przeczytajcie co ma w sobie Multistrada V4, sprawdźcie dane techniczne, zdjęcia i film.
Oto jest. Jeden motocykl, który według producenta potrafi pełnić rolę czterech motocykli: może być sportowy, turystyczny, offroadowy lub miejski. Oto Ducati Multistrada V4, czwarta generacja Multistrady, która przynosi marce sporo rewolucji.
Nowa Multistrada V4 2021 na filmie:
Wersje
Nowy model dostępny będzie w dwóch odmianach: Multistrada V4 oraz Multistrada V4 S. Podstawowa wersja posiadała będzie kilka pakietów akcesoriów, a wersja S otrzyma róże wersje wyposażenia (jak Travel, Travel & Radar, Performance lub Full), a dodatkowo będzie można dobrać pakiety akcesoriów.
Podwozie
Multistrada V4 stoi na ramie typu monoque z silnikiem jako element nośny konstrukcji. Jest aluminiowa, tak jak dwustronny wahacz.
Zawieszenie jest w pełni regulowane, z przednim widelcem o średnicy 50 mm. Multistrada V4 S posiada aktywne zawieszenie elektroniczne Ducati Skyhook Suspension. Zwiększono prześwit, który wynosi 220 mm. Skok zawieszenia to w każdym przypadku 170 i 180 mm na przód i tył.
Koła mają rozmiar 19 i 17 cali, co stanowi odpowiednie połączenie zdolności asfaltowych i szutrowych. Chętni mogą skonfigurować motocykl na stalowych, szprychowych obręczach wraz z kostkowymi oponami.
Jest czym hamować. Podstawowa Multi posiada z przodu tarcze 320 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami Brembo Monobloc, a wersja S otrzymała tarcze 330 mm oraz zaciski Brembo Stylema. Czuły na przechyły Cornering ABS zawsze pozostaje w standardzie.
Zbiornik mieści 22 litry paliwa, a w stanie gotowym do jazdy nowa Ducati Multistrada V4 waży 240 kg. Wersja S jest o 3 kg cięższa.
Silnik
Premiera silnika odbyła się wcześniej, więc wiemy już sporo. Konstrukcyjnie bazuje na Desmosedici Stradale znanym z Panigale V4 lub Streetfightera V4, jednak została gruntownie przebudowana.
Silik zwany jest V4 Granturismo. Pojemność wynosi 1158 ccm, a osiągi to 170 KM przy 10500 obr/min oraz 125 Nm przy 8750 obr/min. Silnik kręci się do blisko 12 tysięcy obrotów.
Co najważniejsze, jest to pierwszy silnik Ducati tej ery, który nie posiada rozrządu Desmodromicznego. Zawory sterowane sprężynkami pozwoliły jednak osiągnąć aż 60 000 kilometrów przebiegu pomiędzy niezbędnymi kontrolami luzów zaworowych. Wymianę oleju Ducati przewiduje do 15 000 kilometrów.
Elektronika
Jak przystało na flagowy motocykl Ducati, elektroniki jest pod dostatkiem.
Nad wszystkim czuwa wieloosiowa platforma IMU, dzięki której precyzyjnie działają takie systemy, jak zakrętowy Cornering ABS, kontrola wheelie, kontrola trakcji, a w wersji V4 S także doświetlanie zakrętów oraz podtrzymanie hamulca przy ruszaniu pod górę.
Multistrada V4 S posiada zawieszenie Ducati Skyhook Suspension, które także komunikuje się z platformą IMU. Zawieszenie analizuje sytuację jazdy i czasie rzeczywistym dopasowuje tłumienie z przodu i z tyłu. Po raz pierwszy posiada także funkcję automatycznego poziomowania – wykrywa obciążenie i samodzielnie dopasowuje napięcie wstępne. Opcją jest także kontrola ciśnienia powietrza w oponach lub dostęp bezkluczykowy.
Cała obsługa odbywa się z poziomu ekranu TFT, który ma średnicę 5 cali lub 6,5 cali dla wersji S. Obsługa joystickiem została opracowana od nowa. Motocykl może połączyć się ze smartfonem, może wyświetlać ekran smartfona, a posiada także funkcję wyświetlania nawigacji od razu na ekranie motocykla.
Wszystkie ustawienia skonfigurowane są w łatwy i przejrzysty sposób w kilku trybach jazdy (Sport, Touring, Urban, Enduro).
Radary
Multistrada V4 jest pierwszym motocyklem na rynku z dwoma radarami, z przodu i z tyłu. Pisaliśmy już o nich wcześniej. Radary są opcjonalne dla wersji V4 S, a dzięki nim dostępny jest tempomat adaptacyjny (Adaptive Cruise Control – ACC) oraz wykrywanie przeszkód w martwym punkcie (Blind Spot Detection – BSD). Systemy opracowano z marką Bosch, a szczegóły są w linku powyżej.
Ducati chwali się, że jest pierwszym producentem motocykla z dwoma radarami. Należy wspomnieć, że 2 tygodnie temu BMW pokazało R1250RT z radarem przednim, a kolejni producenci także pracują nad motocyklami z radarami.
Pozycja, ergonomia, aerodynamika
Do tych tematów Ducati podeszło na poważnie. Seryjną kanapę ustawić można na poziomach od 840 do 860 mm, a dzięki opcjonalnej wysokiej i niskiej kanapie, wartości te rozszerzają się do zakresu 810 – 875 mm.
Pozycja jest „dominująca” i komfortowa. Motocykl jest wąski, a więc zapewnia solidne podparcie nogą oraz pewną pozycję stojącą w jeździe offroadowej. Duży nacisk postawiono także na redukcję hałasu i wibracji
Kształty opracowano w tunelu aerodynamicznym. Multistrada V4 jest więc stabilna, chroni przed wiatrem, a odpowiednie kanały i spojlery odprowadzają ciepłe powietrze z dala od kierowcy.
Dostępność
Nowe Ducati trafi do salonów europejskich już w listopadzie 2020, a wstępne ceny ustalone zostały na poziomach:
Multistrada V4 – 18990 Euro;
Multistrada V4 S – 21990 Euro;
Multistrada V4 S Sport – 23790 Euro.
Galeria zdjęć – Multistrada V4 S 2021:
Dane techniczne: Ducati Multistrada V4 2021, Ducati Multistrada V4 S 2021, Ducati Multistrada V4 S Sport 2021
MULTISTRADA V4 | MULTISTRADA V4 S | MULTISTRADA V4 S SPORT | |
ENGINE | |||
TYPE | V4 Granturismo, V4 – 90°, 4 valves per cylinder, counter-rotating crankshaft, Twin Pulse firing order, liquid cooled | V4 Granturismo, V4 – 90°, 4 valves per cylinder, counter-rotating crankshaft, Twin Pulse firing order, liquid cooled | V4 Granturismo, V4 – 90°, 4 valves per cylinder, counter-rotating crankshaft, Twin Pulse firing order, liquid cooled |
DISPLACEMENT | 1,158 cc (71 cu in) | 1,158 cc (71 cu in) | 1,158 cc (71 cu in) |
BORE X STROKE | 83 mm x 53.5 mm | 83 mm x 53.5 mm | 83 mm x 53.5 mm |
COMPRESSION RATIO | 14.0:1 | 14.0:1 | 14.0:1 |
POWER | 170 hp (125 kW) @ 10,500 rpm | 170 hp (125 kW) @ 10,500 rpm | 170 hp (125 kW) @ 10,500 rpm |
TORQUE | 12.7 kgm (125 Nm, 92 lb ft) @ 8,750 rpm | 12.7 kgm (125 Nm, 92 lb ft) @ 8,750 rpm | 12.7 kgm (125 Nm, 92 lb ft) @ 8,750 rpm |
FUEL INJECTION | Electronic fuel injection system, Øeq 46 mm elliptical throttle bodies with Ride-by-Wire system | Electronic fuel injection system, Øeq 46 mm elliptical throttle bodies with Ride-by-Wire system | Electronic fuel injection system, Øeq 46 mm elliptical throttle bodies with Ride-by-Wire system |
EXHAUST | Stainless steel muffler, double catalytic converter and 4 lambda probes | Stainless steel muffler, double catalytic converter and 4 lambda probes | Stainless steel muffler, double catalytic converter and 4 lambda probes |
TRANSMISSION | |||
GEARBOX | 6 speed | 6 speed | 6 speed |
PRIMARY DRIVE | Straight cut gears, ratio 1.8:1 | Straight cut gears, ratio 1.8:1 | Straight cut gears, ratio 1.8:1 |
RATIO | 1=40/13, 2=36/16, 3=34/19, 4=31/21, 5=23/29, 6=25/27 | 1=40/13, 2=36/16, 3=34/19, 4=31/21, 5=23/29, 6=25/27 | 1=40/13, 2=36/16, 3=34/19, 4=31/21, 5=23/29, 6=25/27 |
FINAL DRIVE | Chain, front sprocket z16, rear sprocket z42 | Chain, front sprocket z16, rear sprocket z42 | Chain, front sprocket z16, rear sprocket z42 |
CLUTCH | Multiplate wet clutch with hydraulic control, self-servo action on drive, slipper action on over-run | Multiplate wet clutch with hydraulic control, self-servo action on drive, slipper action on over-run | Multiplate wet clutch with hydraulic control, self-servo action on drive, slipper action on over-run |
CHASSIS | |||
FRAME | Aluminum monocoque frame | Aluminum monocoque frame | Aluminum monocoque frame |
FRONT SUSPENSION | Ø 50 mm fully adjustable usd fork | Ø 50 mm fully adjustable usd fork, electronic compression and rebound damping adjustment with Ducati Skyhook Suspension | Ø 50 mm fully adjustable usd fork, electronic compression and rebound damping adjustment with Ducati Skyhook Suspension |
FRONT WHEEL | Light alloy cast, 3″ x 19″ | Light alloy cast, 3″ x 19″ | Light alloy cast, 3″ x 19″ |
FRONT TYRE | Pirelli Scorpion Trail II 120/70 ZR 19 | Pirelli Scorpion Trail II 120/70 ZR 19 | Pirelli Scorpion Trail II 120/70 ZR 19 |
REAR SUSPENSION | Fully adjustable monoshock, Remote spring preload adjustment, aluminium double-sided swingarm | Fully adjustable monoshock, electronic adjustment with Ducati Skyhook Suspension, aluminium double-sided swingarm | Fully adjustable monoshock, electronic adjustment with Ducati Skyhook Suspension, aluminium double-sided swingarm |
REAR WHEEL | Light alloy cast, 4.5″ x 17″ | Light alloy cast, 4.5″ x 17″ | Light alloy cast, 4.5″ x 17″ |
REAR TYRE | Pirelli Scorpion Trail II 170/60 ZR 17 | Pirelli Scorpion Trail II 170/60 ZR 17 | Pirelli Scorpion Trail II 170/60 ZR 17 |
WHEEL TRAVEL (FRONT/REAR) | 170 mm / 180 mm (6.7 in / 7.1 in) | 170 mm / 180 mm (6.7 in / 7.1 in) | 170 mm / 180 mm (6.7 in / 7.1 in) |
FRONT BRAKE | 2 x Ø 320 mm semi-floating discs, radially mounted Brembo monobloc 4-piston 2-pad callipers, radial master cylinder, Cornering ABS | 2 x Ø 330 mm semi-floating discs, radially mounted Brembo M50 Stylema monobloc 4-piston 2-pad callipers, radial master cylinder, Cornering ABS | 2 x Ø 330 mm semi-floating discs, radially mounted Brembo M50 Stylema monobloc 4-piston 2-pad callipers, radial master cylinder, Cornering ABS |
REAR BRAKE | Ø 265 mm disc, Brembo 2-piston floating calliper, Cornering ABS | Ø 265 mm disc, Brembo 2-piston floating calliper, Cornering ABS | Ø 265 mm disc, Brembo 2-piston floating calliper, Cornering ABS |
INSTRUMENTATION | 5″ TFT colour display | 6.5″ TFT colour display with Ducati Connect and full-map navigation system | 6.5″ TFT colour display with Ducati Connect and full-map navigation system |
DIMENSIONS AND WEIGHTS | |||
DRY WEIGHT | 215 kg (474 lb) | 218 kg (481 lb) | 217 kg (478 lb) |
KERB WEIGHT* | 240 kg (529 lb) | 243 kg (536 lb) | 242 kg (533 lb) |
SEAT HEIGHT | Adjustable, 840 mm – 860 mm (33.1 in – 33.9 in) | Adjustable, 840 mm – 860 mm (33.1 in – 33.9 in) | Adjustable, 840 mm – 860 mm (33.1 in – 33.9 in) |
WHEELBASE | 1,567 mm (61.7 in) | 1,567 mm (61.7 in) | 1,567 mm (61.7 in) |
RAKE | 24.5° | 24.5° | 24.5° |
TRAIL | 102.5 mm (4.0 in) | 102.5 mm (4.0 in) | 102.5 mm (4.0 in) |
FUEL TANK CAPACITY | 22 l (5.8 US gal) | 22 l (5.8 US gal) | 22 l (5.8 US gal) |
NUMBER OF SEATS | 2 | 2 | 2 |
EQUIPMENT | |||
SAFETY EQUIPMENT | Riding Modes, Power Modes, ABS Cornering, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Daytime Running Light, Ducati Brake Light | Riding Modes, Power Modes, ABS Cornering, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Daytime Running Light, Ducati Cornering Light, Ducati Brake Light, Vehicle Hold Control | Riding Modes, Power Modes, ABS Cornering, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Daytime Running Light, Ducati Cornering Light, Ducati Brake Light, Vehicle Hold Control |
STANDARD EQUIPMENT | Backlit handlebar switches, 5″ TFT colour display | Ducati Skyhook Suspension, Ducati Quick Shift, Cruise control, Hands-free, Backlit handlebar switches, 6.5″ TFT colour display with Ducati Connect and full-map navigation system, Full LED headlight | Ducati Skyhook Suspension, Ducati Quick Shift, Cruise control, Hands-free, Backlit handlebar switches, 6.5″ TFT colour display with Ducati Connect and full-map navigation system, Full LED headlight, Carbon fiber front mudguard, Type-approved Akrapovic muffler |
WARRANTY AND MAINTENANCE | |||
WARRANTY | 24 months (48 months**), unlimited mileage | 24 months (48 months**), unlimited mileage | 24 months (48 months**), unlimited mileage |
MAINTENANCE SERVICE INTERVALS | 15,000 km (9,000 miles) / 24 months | 15,000 km (9,000 miles) / 24 months | 15,000 km (9,000 miles) / 24 months |
DESMOSERVICE | 60,000 km (36,000 miles) | 60,000 km (36,000 miles) | 60,000 km (36,000 miles) |
EMISSIONS AND CONSUMPTION (Only for countries where Euro 5 standard applies) | |||
STANDARD | Euro 5 | Euro 5 | Euro 5 |
CO2 EMISSIONS | 162 g/km | 162 g/km | 162 g/km |
CONSUMPTION | 6.5 l/100 km | 6.5 l/100 km | 6.5 l/100 km |
Zostaw odpowiedź