BMW R 12 nineT oraz R 12 na rok 2024 - nowe odmiany klasycznego motocyklizmu [opis, dane, zdjęcia, film] - Motogen.pl

BMW prezentuje nowe modele: roadsterowy R 12 nineT oraz cruiserowy R 12. Oba mają boxera chłodzonego powietrzem i świetnie nadają się do customowych przeróbek.

W roku 2013 zaprezentowano model R nineT łączący nakedy, klasykę i silnik boxer. Zyskał ogromną popularność, a pojawił się w wielu różnych odmianach. W maju 2023 BMW pokazało pierwsze zdjęcia jego następcy. Dziś, tuż po oficjalnej prezentacji, wiemy już wszystko!

BMW R 12 nineT czyli roadster oraz R 12 jako cruiser

BMW zaprezentowało dwa nowiutkie, bliźniacze modele, które w jasny sposób nawiązują do klasyki motocyklizmu. Oba napędzane są klasycznym silnikiem bokser z chłodzeniem powietrzno-olejowym!

R 12 nineT jest klasycznym roadsterem, czyli bliżej mu do motocykli typu naked. Posada 17-calowe koła, natomiast aluminiowy zbiornik paliwa ze szczotkowanymi i bezbarwnymi panelami bocznymi, siedzeniem i garbem tylnym tworzą wznoszącą się, dynamiczną linię. Poprawiona ergonomia w porównaniu z poprzednikiem wynika głównie z krótszego o 30 mm i węższego w tylnej części zbiornika paliwa. Kierowca znajduje się bliżej kierownicy, korzysta z lepszego kontaktu kolan i ogólnie ma bardziej zorientowaną do przodu pozycję.

R 12 jest klasycznym cruiserem, czyli bliżej mu do krążowników szos w stylu R 18. Stalowy zbiornik paliwa, przypominający tzw. „tostery” z modeli BMW /5 z lat 70., podkreśla typowy język stylistyczny krążownika w klasycznym kształcie łzy i tworzy opadającą linię w połączeniu ze standardowym siedzeniem solo i zakrzywioną, nisko zamontowaną osłoną tylnego koła. Duże 19-calowe przednie koło i małe 16-calowe tylne koło harmonijnie uzupełniają wygląd. Klasyczny design cruisera znajduje również odzwierciedlenie w zrelaksowanej pozycji siedzącej z niską wysokością siedziska i szeroką kierownicą.

Najważniejsze cechy – 2024 BMW R 12 nineT i R 12:

  • Klasyczny, purystyczny design roadstera i cruisera.
  • Mocny, chłodzony powietrzem/olejem 2-cylindrowy silnik typu bokser.
  • Wykonanie z dużą dbałością o szczegóły.
  • Zaprojektowany do customizowania.
  • R 12 nineT o mocy 80 kW (109 KM) przy 7 000 obr./min i momencie obrotowym 115 Nm przy 6 500 obr./min.
  • R 12 o mocy 70 kW (95 KM) przy 6 500 obr./min i momencie obrotowym 110 Nm przy 6 000 obr./min.
  • Układ wydechowy po lewej stronie z podwójnym tłumikiem i stożkowymi końcówkami.
  • Nowy airbox, teraz zintegrowany pod siedzeniem.
  • Jednoczęściowa rurowa rama przestrzenna z przykręcaną ramą tylną.
  • Odwrócone widelce teleskopowe z przodu i wahacz Paralever z amortyzatorem są teraz ustawione pod kątem ze zmienionym tłumieniem zależnym od skoku. Widelec teleskopowy USD jest w pełni regulowany w R 12 nineT.
  • Promieniowo zamontowane 4-tłoczkowe monoblokowe zaciski hamulcowe, przewody hamulcowe w stalowym oplocie i pływające tarcze hamulcowe o średnicy 310 mm.
  • Mocny układ hamulcowy w połączeniu z ABS Pro zapewnia bezpieczne hamowanie nawet podczas pokonywania zakrętów.
  • Indywidualne opcje personalizacji dostępne dzięki oryginalnym akcesoriom BMW Motorrad.
  • Standardowe tryby jazdy „Rain”, „Road” i „Dynamic” w R 12 nineT oraz „Roll” i „Rock” w R 12.
  • DTC (dynamiczna kontrola trakcji) i kontrola momentu obrotowego oporu silnika w standardzie.
  • Nowe klasyczne okrągłe instrumenty oraz gniazdo USB-C i 12 V.
  • Wyświetlacz cyfrowy dostępny jako wyposażenie opcjonalne ex works.
  • Mocne reflektory LED w standardzie i adaptacyjne reflektory Headlight Pro jako wyposażenie opcjonalne z fabryki.
  • System Keyless Ride jest standardem.
  • Trzy atrakcyjne opcje lakierowania.

BMW R 12 nineT (roadster) na 2024 – film i zdjęcia:

BMW R 12 (cruiser) na 2024 – film i zdjęcia:

Wiele customowych możliwości – R12 oraz R12 nineT na 2024 od BMW

Nowe modele łączą innowacyjną technologię z modułową koncepcją, która oferuje kierowcy maksymalne możliwości personalizacji. Redukcja do tego, co najważniejsze i dbałość o szczegóły, były kluczowymi priorytetami w rozwoju projektu, co zaowocowało silnym emocjonalnym apelem.

R 12 nineT oraz R 12 na 2024 z silnikiem boxer olejak

Przez ostatnie 100 lat dwucylindrowy silnik typu bokser i zastosowanie napędu wału napędowego były synonimem motocykli BMW. Zgodnie z tym dziedzictwem, nowe modele BMW R 12 nineT i R 12, zaprezentowane w roku jubileuszowym „100 lat BMW Motorrad”, po niedawnej premierze nowego BMW R 1300 GS (zobacz test w Motogen.pl), jeszcze bardziej podkreślają tę charakterystyczną konfigurację układu napędowego.

Chłodzony powietrzem i olejem silnik typu bokser o pojemności 1170 cm³, znany już z wielu modeli BMW Motorrad, osiąga moc 80 kW (109 KM) przy 7000 obr./min w R 12 nineT i 70 kW (95 KM) przy 6500 obr./min w R 12. W ramach całkowitego przeprojektowania podwozia, nowe modele R 12 są również wyposażone w nowy airbox. Jest on teraz w pełni zintegrowany pod siedzeniem. Zamontowany po lewej stronie układ wydechowy „Twin Pipe” z dwoma tylnymi tłumikami o konstrukcji odwróconego stożka zaspokaja zarówno pragnienie klasycznie zaprojektowanego, sportowego roadstera, jak i cruisera.

Od redakcji: Naszym zdaniem różnica w osiągach obu modeli wynika jedynie z różnego oprogramowania silnika. Zwróćcie uwagę na wykresy z hamowni, na dole tego artykułu. Pierwsza część wykresu jest identyczna i ewidentna zmiana zachodzi od poziomu 6000 obr/min.

Rama rurowa w BMW R12 nineT oraz R12 na 2024

Centralnym elementem nowych modeli BMW R 12 jest całkowicie nowo opracowana rurowa rama przestrzenna. Rama ta różni się od poprzedniej serii R nineT, która ramę główną podzieloną na przednią i tylną. W rezultacie nowa rama eliminuje potrzebę stosowania poprzednich mocowań, zmniejszając wagę i nadając nowym modelom R 12 czystszy i bardziej klasyczny wygląd. Tylna rama pomocnicza, również wykonana z rur stalowych, jest przykręcona do ramy głównej.

BMW R 12 nineT oraz R 12 na 2024 – zegary

Nowy R 12 nineT jest wyposażony w dwa analogowe okrągłe przyrządy do pomiaru prędkości i obrotów, port USB-C po lewej stronie i gniazdo 12 V po prawej stronie. Okrągłe przyrządy nadal wspierają ideę personalizacji całej konstrukcji, komunikując się za pośrednictwem magistrali LIN-Bus i oddzielając jednostki sterujące oraz wyświetlacze. Standardowe oprzyrządowanie nowego R 12 ogranicza się do prędkościomierza, ale cyfrowy obrotomierz można doposażyć spośród oryginalnych akcesoriów.

BMW R12 nineT oraz R12 na 2024 – ceny, dostępność, malowania

Cena BMW R 12 nineT (czyli roadster) w Polsce to od 78 000 zł. Opcje kolorystyczne to:
– Bazowy czarny Blackstorm metallic.
– Za dopłatą zielony San Remo Green metallic.
– Option 719 „Aluminium” łączący szorowane aluminium i czarny lakier Night Black.

Cena BMW R 12 (czyli cruiser) w Polsce to od 63 000 zł. Opcje kolorystyczne to:
– Bazowy czarny Blackstorm metallic.
– Za dopłatą czerwony Aventurine Red metallic.
– Option 719 „Thorium”, srebrny Avus Silver metallic.

Nowe R-Dwunastki pojawią się w Polskich salonach BMW Motorrad na początku sezonu 2024.

Dane techniczne i wykres: BMW R 12 nineT oraz R 12 na 2024

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany